This paper analyses the capacity effects of End-Around Taxiway at Istanbul New Airport which is planned to serve for 150 million passengers per year with the 6 independent runways when it is constructed completely. The new airport will be in service with its two independent and two dependent parallel runways after the first phase of the construction. The airport has also end-around taxiways to increase the runway capacity. End-around taxiways allow the aircraft continue to their taxi movements without the runway crossing. The runway crossing decreases the runway capacity since the crossing aircraft blocks the runway. The effects of runway crossing problem on the runway capacity are analysed in this paper. Istanbul New Airport first phase configuration is modelled with Simmod discrete event simulation tool in two different scenarios which are named baseline and alternative. The baseline scenario represents the new airport without end-around taxiways. The alternative scenario represents the same condition with end-around taxiways. The capacity problems of runway crossing are analysed and it is enhanced with the end-around taxiway usage. The analysis shows the runway capacities with and without runway crossing.
Air Traffic Flow and Capacity Management Runway Capacity End-Around Taxiways Perimeter Taxiways and Discrete Event Simulation
Bu çalışmada tamamlanmasıyla 6 bağımsız pisti ile yıllık 150 milyon yolcuya hizmet vermesi planlanan İstanbul
Yeni Havaalanı’nda yer alan End-Around taksi yollarının pist kapasitesine olan etkileri incelenmiştir. Yeni hava
alanı ilk etapta 2 bağımsız ve 2 bağımlı pist konfigürasyonu ile hizmete alınacaktır. Havaalanında aynı zamanda
pist kapasitelerini arttırmak için End-Around taksi yolları da bulunmaktadır. End-Around taksi yolları uçaklara
kullanılan pisti kat etmeden taksi imkanı sunmaktadır. Pist kat edişler kullanılan pistin kapasitesini
azaltmaktadır. Bu çalışmada pist kat edişlerin pist kapasitesine olan etkisi araştırılmıştır. Çalışmada İstanbul
Yeni Havaalanı Simmod kesikli zamanlı simülasyon ortamında temel ve alternatif senaryolar ile modellenmiştir.
Temel senaryoda yeni havaalanı End-Around taksi yolları bulunmadığı varsayımı ile modellenmiştir. Alternatif senaryoda ise aynı durum End-Around taksi yolları varken modellemiştir. Bu sayede pist kat edişlerin kapasiteye
olan olumsuz etkisi incelenmiş ve bu olumsuz etkinin End-Around taksi yolları ile iyileştirildiği görülmüştür.
Analizler pist kat edişler varken ve yokken pist kapasitelerini göstermektedir.
Hava Trafik Akış ve Kapasite Yönetimi Pist Kapasitesi End-Around Taksi Yolları Çevrel Taksi yolları Kesikli Zamanlı Simülasyon
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |