Günümüzde, artan enerji tüketimi, fosil
yakıt rezervlerinin azalması ve katı emisyon standartlarından dolayı alternatif
temiz yakıt çalışmaları son derece önemli hale gelmiştir. Bununla birlikte,
atık ürünlerin alternatif yakıt olarak değerlendirilmesi hayati önem
taşımaktadır. Atıkların dizel motorlarda alternatif yakıt olarak
değerlendirilmesi adına atık lastik piroliz yağı (ALPY) önemli bir yakıt
türüdür. Bu çalışmada, dizel yakıt ile farklı oranlarda karıştırılarak
hazırlanan ALPY-dizel yakıt karışımlarının (ALPY20, ALPY40 ve ALPY60)
kullanıldığı tek silindirli dizel bir motorda püskürtme basıncı (205 bar, 225
bar ve 245 bar) ve motor yükü (50%, 75% ve 100%) değişimlerinin etkileri
deneysel olarak incelenmiş ve yanıt yüzey metodolojisi (RSM) kullanılarak
analiz edilmiştir. Test sayılarının dizaynı ve analizi için sırasıyla deney
tasarımı (DOE) ve varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Analiz için püskürtme
basıncı, yakıt karışım oranı ve motor yükü giriş parametreleri olarak
seçilirken, fren efektif verim (FEV), egzoz gaz sıcaklığı (EGS), azot oksitler
(NOx), karbon monoksit (CO), hidrokarbon (HC) ve is emisyonları
çıkış parametreleri olarak seçilmiştir. FEV, EGS, CO, HC, NOx ve is değerlerini
tahmin etmek ve optimizasyon yapmak için RSM denklemleri ve RSM optimizasyonu uygulanmıştır.
Analiz sonuçlarına göre, optimum çalışma parametreleri %30.51 ALPY oranı, 225
bar püskürtme basıncı ve %62.12 motor yükü olarak tespit edilmiştir. Bu optimum
şartlarda elde edilen sonuçlar ise FEV, EGS, CO, HC, NOx ve is için
sırasıyla %26.89, 399.31 ℃, %0.19, 9.09 ppm, 474.73 ppm ve %24.40 olarak
bulunmuştur. Bu çalışma, RSM'nin farklı yakıt karışımları kullanılan düşük
güçlü bir dizel motorun emisyon ve performans değerlerini tahmin etmede etkili
ve güvenilir bir yöntem olduğunu göstermektedir.tedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |