Although there can be differences in specific conditions, the administrative organizations of states are generally formed according to two main systems of central management and local management. In Article 123 of the Constitution of the Turkish Republic, the establishment and duties of the administration are based on the principles of central management and local management. Central management (centralisation) means that public services are managed and conducted by the state from a single centre. Local management (decentralisation) means that local public services and some public services with technical features are conducted by public bodies organized outside the central state administration. Decentralized government organizations are separated into two, as decentralized government organizations (public institutions) in terms of service, and decentralized government organizations (local administrations) in terms of location. There are many different types of public institutions, such as universities, public economic projects, Social Security Institution, and the General Directorate of State Water Works. Local administrations are limited to three forms of “provincial administration”, “municipality”, and “village”. It is stated in the Constitution that local administrations will be established to meet the common needs of the people in the province, municipality, or village. The decision-making bodies of local administrations are established in elections by legally entitled voters. There are three municipal bodies of local administration; municipal council, municipal committee, and municipal mayor. The aim of this study was to evaluate the conditions of election and termination of municipal mayors.
State administrative organization local administration municipal bodies mayor
Devletlerin idari teşkilatları, kendi özel şartlarına göre farklılıklar gösterse de genellikle iki ana sisteme göre şekillenmiştir. Bunlar merkezden yönetim ve yerinden yönetim sistemleridir. Nitekim Anayasamızın 123’ncü maddesinde de idarenin kuruluş ve görevleri, merkezden yönetim ve yerinden yönetim esaslarına dayanır denilmektedir. Merkezden yönetim (merkeziyet), kısaca kamu hizmetlerinin tek bir merkezden, devlet tarafından yönetilmesi ve yürütülmesi manasına gelir. Yerinden yönetim (ademi merkeziyet) ise yerel nitelikli kamu hizmetleri ile teknik özellikleri olan birtakım kamu hizmetlerinin merkezi idarenin yani devlet idaresinin dışında örgütlendirilmiş kamu tüzel kişileri tarafından yürütülmesi anlamına gelmektedir. Yerinden yönetim kuruluşları kendi içinde hizmet yönünden yerinden yönetim kuruluşları (kamu kurumları) ve “yer yönünden yerinden yönetim kuruluşları (mahalli idareler)” olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. “Kamu kurumları” üniversiteler, kamu iktisadi teşebbüsleri, Sosyal Güvenlik Kurumu, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü gibi kuruluşlar olup sayıları çok çeşitlidir. Mahalli idareler ise sınırlı sayıda olup, “il özel idaresi”, “belediye” ve “köy” olmak üzere üç tanedir. Zira Anayasamızda mahalli idarelerin; il, belediye veya köy halkının mahalli müşterek ihtiyaçlarını karşılamak üzere kurulacağı hükmüne yer verilmiştir. Mahalli idarelerin karar organları kanunda gösterilen seçmenler tarafından seçilerek oluşturulur. Mahalli idarelerden belediyenin organları belediye meclisi, belediye encümeni ve belediye başkanı olmak üzere üç tanedir. Bu çalışmada belediye başkanının göreve gelmesi ve görevini sona erdiren haller ele alınacaktır.
Devlet idari teşkilat mahalli idare belediye organları belediye başkanı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hukuk ve Beşeri Bilimler |
Bölüm | Kamu Hukuku |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 29 Sayı: 50 |