Since their establishment, faculties of theology have been among the academic departments preferred by students for higher education. In recent years, however, the increasing number of faculties and students has led to a range of challenges. One notable issue is student dissatisfaction, which is believed to stem from this rapid growth. In this context, understanding students’ perceptions of theology faculties and addressing problems based on these insights has become increasingly important. This study aims to explore the views of theology faculty students regarding their educational experiences. Designed within the framework of the phenomenological approach of the qualitative method, the study was conducted with a purposive sample of 10 students enrolled in the Faculty of Theology at İnönü University during the 2023–2024 academic year. A semi-structured interview form developed by the researchers served as the data collection tool. The collected data were analyzed using the Maxqda qualitative data analysis software. The findings reveal that students chose the Faculty of Theology due to various personal and environmental factors. They stated that the faculty contributed to their development of personal and academic skills and that they benefited from several social support services and academic activities provided by the university. However, the majority of participants indicated that they would prefer to switch to a different department if given the opportunity. These findings suggest that most of the students involved in the study are not fully satisfied with their education at the Faculty of Theology.
Religious Education Faculty of Theology Faculty of Theology Students Student Opinions Reasons for Choosing Theology
İlahiyat fakülteleri kuruldukları tarihten itibaren öğrenciler tarafından üniversite eğitimi için tercih edilen bölümler arasında yer almaktadır. Son yıllarda fakülte ve öğrenci sayılarının artışı ile beraber ilahiyat fakülteleri bazı sıkıntılar ile karşılaşmaktadır. Bu sıkıntılardan biri fakülte ve öğrenci sayısının artışının neden olduğu düşünülen öğrenci memnuniyetsizliğidir. Dolayısıyla öğrencilerin ilahiyat fakültesi hakkındaki görüşlerinin bilinmesi ve bu görüşler ışığında problemlere çözüm üretilmesi önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı ilahiyat fakültesi öğrencilerinin ilahiyat fakültesi hakkındaki görüşlerini ortaya koymaktır. Nitel yöntemin fenomenoloji deseni ile tasarlanan araştırmanın çalışma grubu, 2023-2024 öğretim yılında İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan ve ölçüt örneklem modeline göre seçilen 10 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler Maxqda nitel veri analiz programı kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada öğrencilerin bazı kişisel ve çevresel nedenlerden dolayı ilahiyat fakültesini tercih ettikleri, ilahiyat fakültesinin kendilerine bazı konularda kişisel ve akademik beceriler kazandırdığını düşündükleri, üniversitenin kendilerine sunduğu bazı sosyal yardım ve akademik faaliyet olanaklarından yararlandıkları tespit edilmiştir. Ancak kendilerine başka bölüm tercih etme şansı verildiğinde öğrencilerin çoğunun bölüm değişikliği yapmak istedikleri de görülmüştür. Bu bulgulardan hareketle araştırmaya katılan öğrencilerin çoğunun ilahiyat fakültesinde öğrenim görmekten memnun olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Din Eğitimi İlahiyat Fakültesi İlahiyat Fakültesi Öğrencileri Öğrenci Görüşleri İlahiyatı Tercih Nedenleri
Araştırmanın çalışma sürecinde etik ilkeler dikkate alınmıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Din Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 11 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 3 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Düzce İlahiyat Dergisi, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.