Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Qualitative Study on Students’ Reasons for Choosing the Faculty of Theology and Their Perceptions of the Education They Receive

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 27, 30.06.2025
https://doi.org/10.61272/duid.1599630

Öz

Since their establishment, faculties of theology have been among the academic departments preferred by students for higher education. In recent years, however, the increasing number of faculties and students has led to a range of challenges. One notable issue is student dissatisfaction, which is believed to stem from this rapid growth. In this context, understanding students’ perceptions of theology faculties and addressing problems based on these insights has become increasingly important. This study aims to explore the views of theology faculty students regarding their educational experiences. Designed within the framework of the phenomenological approach of the qualitative method, the study was conducted with a purposive sample of 10 students enrolled in the Faculty of Theology at İnönü University during the 2023–2024 academic year. A semi-structured interview form developed by the researchers served as the data collection tool. The collected data were analyzed using the Maxqda qualitative data analysis software. The findings reveal that students chose the Faculty of Theology due to various personal and environmental factors. They stated that the faculty contributed to their development of personal and academic skills and that they benefited from several social support services and academic activities provided by the university. However, the majority of participants indicated that they would prefer to switch to a different department if given the opportunity. These findings suggest that most of the students involved in the study are not fully satisfied with their education at the Faculty of Theology.

Kaynakça

  • Atlı, Abdullah - Canpolat, Murat. “Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Kariyer Yelkenlisi Modeli Açısından Değerlendirilmesi”. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 6/1 (2023), 1–18. https://doi.org/10.58501/kpdd.12804401
  • Ay, Mustafa Fatih. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Memnuniyet Düzeyleri ile Gelecek Beklentileri Arasındaki İlişki”. Marife Dini Araştırmalar Dergisi 20/2 (2020), 743–758. https://doi.org/10.33420/marife.800556
  • Ay, Mustafa Fatih. “İlahiyat Fakültelerinde Okul Terki: İlahiyat Fakültesinden Kayıt Sildirenler Üzerine Fenomonolojik Bir Araştırma”. Eskiyeni 43/ (2021), 269–288. https://doi.org/10.37697/eskiyeni.846289
  • Aydın, Muhammed Şevki. Cumhuriyet Döneminde Din Eğitimi Öğretmeni Yetiştirme ve İstihdamı. İstanbul: Dem Yayınları, 3. Basım, 2016.
  • Baltaci, Ali - Coşkun, Mehmet Kamil. “Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etme Nedenleri : İlahiyat Fakültesi Mezunları Üzerine Bir Araştırma”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 26/2 (2024), 419–433.
  • Cevizci, Ahmet. Eğitim Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları, 2010.
  • Creswell, Jhon W. “Beş Nitel Araştırma Yaklaşımı”. çev. Miraç Aydın. Nitel Araştırma Yöntemleri. ed. Mesut Aydın-Selçuk Beşir Demir. 69-110. Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım, 3. Basım, 2013.
  • Creswell, Jhon W. “Geçerlik ve Değerlendirme Standartları”. çev. Osman Birgin. Nitel Araştırma Yöntemleri. ed. Mesut Aydın-Selçuk Beşir Demir. 243-267. Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım, 3. Basım, 2013.
  • Creswell, Jhon W. Qualitative Inquiry Research Desing Choosing Among Five Approachs. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: Sage Publications, 2013.
  • Deniz, Ünal. “Öğrencilere Sunulan İmkânlar ve Fırsatlar Açısından Türk Yükseköğretiminin Değerlendirilmesi”. Üniversite Araştırmaları Dergisi 5/1 (2022), 119–129. https://doi.org/10.32329/uad.991303
  • Erpay, İlyas. “Öğrencilerin İlahiyat Fakültesine Yönelik Görüşleri”. Amasya İlahiyat Dergisi 13 (2019), 423–473. https://doi.org/10.18498/amailad.547095
  • İder, Saadet - İpek, Fatih. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin 21. Yüzyıl Becerileri Üzerine Bir İnceleme”. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2/28 (2023), 183–203. https://doi.org/10.58568/firatilahiyat.1343560
  • İpek, Yasemin vd. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Öğretim Süreçlerinin Kariyer Eğilimi ve Stresi Açısından İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 13/1 (2024), 368–394. https://doi.org/10.33206/mjss.1404852
  • Kaya, Umut. “Din Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleği Öz Yeterlik Algıları : Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği”. Van İlahiyat Dergisi 10/7 (2019), 65–112. https://doi.org/10.5281/zenodo.3250322
  • Kirman, M. Ali - Apaydın, Halil. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Beklenti ve Sorunları”. KSÜ. İlahiyat Fakültesi Dergisi 7 (2006), 93–123.
  • Kirman, Mehmet Ali - Demir, Rıdvan. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Beklenti ve Sorunları: Mustafa Kemal Üniversitesi Örneği”. ANTAKİYAT/Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (2018), 1–21. https://dergipark.org.tr/en/pub/antakiyat/issue/40370/450322
  • Koçak, Duygu - Çokluk Bökeoğlu, Ömay. “Üniversite Tercih Nedenlerinin İkili Karşılaştırma ve Sıralama Yargıları Yöntemleri ile Ölçeklenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/3 (2021), 1580–1591. https://doi.org/10.33206/mjss.874504
  • Korkut-Owen, Fidan vd. “Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Seçme Nedenleri”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8/3 (2012), 135–151.
  • Köylü, Mustafa. “Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi: Nicelik mi Nitelik mi?”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 35 (2013), 21-44.
  • Köylü, Mustafa. “Türkiye’de Yüksek Din Eğitimi: Nicelik mi Nitelik mi?” Din Eğitiminde Kalite. ed. Fahri Kayadibi. İstanbul: Dem Yayınları, 2. Basım, 2015.
  • Musayev, İslam - Akcan, Hatice Kübra. “Yüksek Din Öğrenimi Gören Öğrencilerin İş Bulma Kaygısı: Hakkâri Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği”. Türkiyede Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 13 (2022), 47-66. https://doi.org/https://doi.org/10.53112/tudear.993542
  • Musayev, İslam - Mustafayeva, Lamiya. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Tercih Nedenleri ve Bu Nedenleri Etkileyen Faktörler (Hakkâri Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği)”. Turkish Studies-Religious 17/3 (2022), 277-289. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.58003
  • Nazıroğlu, Bayramali. “İlahiyat Fakültelerinde Din Eğitimi ve Sorunları”. Türkiye’de Din Eğitimi ve Sorunları. ed. Mustafa Köylü. 169–208. İstanbul: Dem Yayınları, 2018.
  • Pujar, L. L. - Patil, S.S. “Life Skill Development: Educational Empowerment of Adolescent Girls”. RA Journal Of Applied Research 2/05 (2016), 468–472. https://doi.org/10.18535/rajar/v2i5.03
  • Süleymanoğlu, Nurcan. Öğrencilere Göre İlahiyat Fakültesi Öğretim Elemanlarının Sınıf İçi Öğretimsel Etkinlik Gerçekleştirme Yeterlilikleri. Malatya: İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2023. Ulusal Tez Merkezi https://tez.yok.gov.tr ›
  • Taştekin, Osman. “Yeni Kurulan İlahiyat Fakültelerinin Öğrenme Ortamına Yönelik Öğrenci Algıları”. Usul İslam Araştırmaları 19/1 (2013), 139–184.
  • Uçar, Recep. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Profili, Akademik Eğilimleri ve Aldıkları Eğitime İlişkin Memnuniyet Algıları (İnönü Üniversitesi Örneği)”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/2 (2017), 105–178.
  • Ünal Süngü, Arife. “Öğrencilerin İlahiyat Fakültesini Tercih Nedenleri (Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği)”. Makü İlahiyat Fakültesi Dergisi 3/1 (2022), 37–55.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin, 11. Basım, 2018.
  • Zunker, Verno G. Career Counseling: A Holistic Approach. Boston: Cengage Learning, 9. Edition, 2016.

Öğrencilerin İlahiyat Fakültesini Tercih Etme Nedenleri ve Aldıkları Eğitim Hakkındaki Görüşlerine Dair Nitel Bir Araştırma

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 27, 30.06.2025
https://doi.org/10.61272/duid.1599630

Öz

İlahiyat fakülteleri kuruldukları tarihten itibaren öğrenciler tarafından üniversite eğitimi için tercih edilen bölümler arasında yer almaktadır. Son yıllarda fakülte ve öğrenci sayılarının artışı ile beraber ilahiyat fakülteleri bazı sıkıntılar ile karşılaşmaktadır. Bu sıkıntılardan biri fakülte ve öğrenci sayısının artışının neden olduğu düşünülen öğrenci memnuniyetsizliğidir. Dolayısıyla öğrencilerin ilahiyat fakültesi hakkındaki görüşlerinin bilinmesi ve bu görüşler ışığında problemlere çözüm üretilmesi önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı ilahiyat fakültesi öğrencilerinin ilahiyat fakültesi hakkındaki görüşlerini ortaya koymaktır. Nitel yöntemin fenomenoloji deseni ile tasarlanan araştırmanın çalışma grubu, 2023-2024 öğretim yılında İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan ve ölçüt örneklem modeline göre seçilen 10 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler Maxqda nitel veri analiz programı kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada öğrencilerin bazı kişisel ve çevresel nedenlerden dolayı ilahiyat fakültesini tercih ettikleri, ilahiyat fakültesinin kendilerine bazı konularda kişisel ve akademik beceriler kazandırdığını düşündükleri, üniversitenin kendilerine sunduğu bazı sosyal yardım ve akademik faaliyet olanaklarından yararlandıkları tespit edilmiştir. Ancak kendilerine başka bölüm tercih etme şansı verildiğinde öğrencilerin çoğunun bölüm değişikliği yapmak istedikleri de görülmüştür. Bu bulgulardan hareketle araştırmaya katılan öğrencilerin çoğunun ilahiyat fakültesinde öğrenim görmekten memnun olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Etik Beyan

Araştırmanın çalışma sürecinde etik ilkeler dikkate alınmıştır.

Kaynakça

  • Atlı, Abdullah - Canpolat, Murat. “Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Kariyer Yelkenlisi Modeli Açısından Değerlendirilmesi”. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 6/1 (2023), 1–18. https://doi.org/10.58501/kpdd.12804401
  • Ay, Mustafa Fatih. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Memnuniyet Düzeyleri ile Gelecek Beklentileri Arasındaki İlişki”. Marife Dini Araştırmalar Dergisi 20/2 (2020), 743–758. https://doi.org/10.33420/marife.800556
  • Ay, Mustafa Fatih. “İlahiyat Fakültelerinde Okul Terki: İlahiyat Fakültesinden Kayıt Sildirenler Üzerine Fenomonolojik Bir Araştırma”. Eskiyeni 43/ (2021), 269–288. https://doi.org/10.37697/eskiyeni.846289
  • Aydın, Muhammed Şevki. Cumhuriyet Döneminde Din Eğitimi Öğretmeni Yetiştirme ve İstihdamı. İstanbul: Dem Yayınları, 3. Basım, 2016.
  • Baltaci, Ali - Coşkun, Mehmet Kamil. “Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etme Nedenleri : İlahiyat Fakültesi Mezunları Üzerine Bir Araştırma”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 26/2 (2024), 419–433.
  • Cevizci, Ahmet. Eğitim Sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları, 2010.
  • Creswell, Jhon W. “Beş Nitel Araştırma Yaklaşımı”. çev. Miraç Aydın. Nitel Araştırma Yöntemleri. ed. Mesut Aydın-Selçuk Beşir Demir. 69-110. Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım, 3. Basım, 2013.
  • Creswell, Jhon W. “Geçerlik ve Değerlendirme Standartları”. çev. Osman Birgin. Nitel Araştırma Yöntemleri. ed. Mesut Aydın-Selçuk Beşir Demir. 243-267. Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım, 3. Basım, 2013.
  • Creswell, Jhon W. Qualitative Inquiry Research Desing Choosing Among Five Approachs. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: Sage Publications, 2013.
  • Deniz, Ünal. “Öğrencilere Sunulan İmkânlar ve Fırsatlar Açısından Türk Yükseköğretiminin Değerlendirilmesi”. Üniversite Araştırmaları Dergisi 5/1 (2022), 119–129. https://doi.org/10.32329/uad.991303
  • Erpay, İlyas. “Öğrencilerin İlahiyat Fakültesine Yönelik Görüşleri”. Amasya İlahiyat Dergisi 13 (2019), 423–473. https://doi.org/10.18498/amailad.547095
  • İder, Saadet - İpek, Fatih. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin 21. Yüzyıl Becerileri Üzerine Bir İnceleme”. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2/28 (2023), 183–203. https://doi.org/10.58568/firatilahiyat.1343560
  • İpek, Yasemin vd. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Öğretim Süreçlerinin Kariyer Eğilimi ve Stresi Açısından İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 13/1 (2024), 368–394. https://doi.org/10.33206/mjss.1404852
  • Kaya, Umut. “Din Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleği Öz Yeterlik Algıları : Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği”. Van İlahiyat Dergisi 10/7 (2019), 65–112. https://doi.org/10.5281/zenodo.3250322
  • Kirman, M. Ali - Apaydın, Halil. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Beklenti ve Sorunları”. KSÜ. İlahiyat Fakültesi Dergisi 7 (2006), 93–123.
  • Kirman, Mehmet Ali - Demir, Rıdvan. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Beklenti ve Sorunları: Mustafa Kemal Üniversitesi Örneği”. ANTAKİYAT/Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (2018), 1–21. https://dergipark.org.tr/en/pub/antakiyat/issue/40370/450322
  • Koçak, Duygu - Çokluk Bökeoğlu, Ömay. “Üniversite Tercih Nedenlerinin İkili Karşılaştırma ve Sıralama Yargıları Yöntemleri ile Ölçeklenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/3 (2021), 1580–1591. https://doi.org/10.33206/mjss.874504
  • Korkut-Owen, Fidan vd. “Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Seçme Nedenleri”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8/3 (2012), 135–151.
  • Köylü, Mustafa. “Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi: Nicelik mi Nitelik mi?”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 35 (2013), 21-44.
  • Köylü, Mustafa. “Türkiye’de Yüksek Din Eğitimi: Nicelik mi Nitelik mi?” Din Eğitiminde Kalite. ed. Fahri Kayadibi. İstanbul: Dem Yayınları, 2. Basım, 2015.
  • Musayev, İslam - Akcan, Hatice Kübra. “Yüksek Din Öğrenimi Gören Öğrencilerin İş Bulma Kaygısı: Hakkâri Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği”. Türkiyede Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 13 (2022), 47-66. https://doi.org/https://doi.org/10.53112/tudear.993542
  • Musayev, İslam - Mustafayeva, Lamiya. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Tercih Nedenleri ve Bu Nedenleri Etkileyen Faktörler (Hakkâri Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği)”. Turkish Studies-Religious 17/3 (2022), 277-289. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.58003
  • Nazıroğlu, Bayramali. “İlahiyat Fakültelerinde Din Eğitimi ve Sorunları”. Türkiye’de Din Eğitimi ve Sorunları. ed. Mustafa Köylü. 169–208. İstanbul: Dem Yayınları, 2018.
  • Pujar, L. L. - Patil, S.S. “Life Skill Development: Educational Empowerment of Adolescent Girls”. RA Journal Of Applied Research 2/05 (2016), 468–472. https://doi.org/10.18535/rajar/v2i5.03
  • Süleymanoğlu, Nurcan. Öğrencilere Göre İlahiyat Fakültesi Öğretim Elemanlarının Sınıf İçi Öğretimsel Etkinlik Gerçekleştirme Yeterlilikleri. Malatya: İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2023. Ulusal Tez Merkezi https://tez.yok.gov.tr ›
  • Taştekin, Osman. “Yeni Kurulan İlahiyat Fakültelerinin Öğrenme Ortamına Yönelik Öğrenci Algıları”. Usul İslam Araştırmaları 19/1 (2013), 139–184.
  • Uçar, Recep. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Profili, Akademik Eğilimleri ve Aldıkları Eğitime İlişkin Memnuniyet Algıları (İnönü Üniversitesi Örneği)”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/2 (2017), 105–178.
  • Ünal Süngü, Arife. “Öğrencilerin İlahiyat Fakültesini Tercih Nedenleri (Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği)”. Makü İlahiyat Fakültesi Dergisi 3/1 (2022), 37–55.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin, 11. Basım, 2018.
  • Zunker, Verno G. Career Counseling: A Holistic Approach. Boston: Cengage Learning, 9. Edition, 2016.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nurcan Süleymanoğlu 0000-0003-2542-0231

Recep Uçar 0000-0003-0520-577X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 11 Aralık 2024
Kabul Tarihi 3 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Süleymanoğlu, Nurcan - Uçar, Recep. “Öğrencilerin İlahiyat Fakültesini Tercih Etme Nedenleri ve Aldıkları Eğitim Hakkındaki Görüşlerine Dair Nitel Bir Araştırma”. Düzce İlahiyat Dergisi 9/1 (Haziran2025), 1-27. https://doi.org/10.61272/duid.1599630.

Düzce İlahiyat Dergisi, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.