Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kur'an-ı Kerim'in Düşünce ve İnanç Özgürlüğüne Yönelik Emirleri ve Hz. Muhammed'in Uygulamaları

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 20 - 35, 20.04.2018

Öz

Düşünce
ve inanç özgürlüğü Allah'ın sunduğu temel insani haklardandır.
Kur'an, insana inanç ve düşünce özgürlüğü
alanında bir sınırlama getirmemiştir. Vahiy, başkalarının özgürlük alanlarını
ihlal etmemek şartıyla her insana inancını yaşamasını ve düşüncesini özgürce
açıklama hakkını vermiştir. Kur’ân, inanç ve düşünce özgürlüğünün ilkelerini
ortaya koymuş ve öncelikle vahyin tebliğcisi ve modeli Hz. Muhammed'i
eğitmiştir. Kur'an'ın düşünce ve inanç özgürlüğü ilkeleri ve davranış modelleri
insanlık için bir değerdir.
Bu
özgürlükler insanın dünya ve ahiretini anlamlı kılmaktadır. İslam özgür irade
ve tercihe dayanır. Dini konusu, baskı ve zorlamaya dayalı söz ve eylemler
değildir. Dinin tebliğcisi ve ilk muhatabı Hz. Muhammed bu ilkeler ışığında
eğitilmiştir. Hz. Muhammed yaşamında Kur'an ayetlerinin ortaya koyduğu bu
ilkeler ile özgün ve güzel örnekler ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • Akdemir, Furat, "Fetânet Sıfatı Bağlamında Hz. Peygamber'in Örnekliği Meselesi", Ankara SBE, (yayınlanmamış dr. tezi), 2014.
  • - "İmanın Değersel Anlamı ve İslam'da İnanç Özgürlüğünün Temelleri" D.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Yıl 6, sayı 2, s. 47. - "İman Hakikatinin Amel/Ahlaka Yansımaları ve Müslüman İman Algısındaki Yanlışlar ve Nedenleri", Uluslararası Yanlış Algılar ve Doğru İslam Sempozyumu Bildirileri, Aralık, Urfa 2016, s.711-712.
  • Altuntaş, Halil, "İslam'da Din Hürriyetinin Temelleri", DİB Yay. 5. Baskı, Ankara 2012.
  • Bayrakdar, Mehmet "İslamda Düşünce Özgürlüğü", Ankara 1995,
  • Bilgiz, Musa, "Kur'an'da İnsanlık Onuru" Fecr Yay. 2. Baskı, Ankara 2013. Ermemiş, Faruk, “Hz. Muhammed’in Başkenti Medine İslam’ın Doğuşu ve Yayılışı”, Ankara 2009. Fayda, Mustafa, "Hz. Muhammed'in Necranlı Hıristiyanlarla Görüşmesi ve Mübahele", Ank. Ünv. İlahiyat Fak. İslami İlimler Enstitü Dergisi, 1975. Güneş, Ahmet, "Hoşgörünün Hukuki Temeli" ,Yeni Akademi Yay., İstanbul 2006. Hamidullah, Muhammed, (1993), "İslam Peygamberi ", (çev. Salih Tuğ,) İstanbul. İbn. Hibban, Ebu Hatim Muhammed "es-Siretü'n-Nebeviyye ve Ahbâru'l-Hulefâ", (trc. Harun Bekiroğlu), Ankara Okulu Yay., Ankara 2017. İbn Hişam, Ebu Muhammed Abdulmelik,"İslam Tarihi Siret-i İbnHişam", (es-Siretu'n-Nebeviyye), (trc. Abdulvahhap Öztürk), Kahraman Yay., İstanbul 2014, I-IV. Karagöz, İsmail "Din ve Vicdan Özgürlüğü", DİB Yay., Ankara 2007. Karagöz, İsmail, "İnsan Din ve Özgürlük", DİB Yay., 3. baskı, Ankara 2017.
  • Kurucan, Ahmet "İslam Hukukunda Düşünce Özgürlüğü", Atatürk Ünv. SBE, Erzurum 2006.
  • Orum, Fatih, "Kur'an'a ve Geleneğe Göre Dinden Dönmenin Cezası", http://www. suleymaniyevakfi.org/ kutsanan-gelenek-ve-kuran/kurna-ve-gelenege-gore-dinden-donmenin-cezasi.html. Özden, Mustafa, "Kur'an'a Göre İnanma Hürriyeti", Araştırma Yay., Ankara 2011. Şafak, Ali, "İslam Hukukunda İnanç, Fikir ve Söz Hürriyeti" Diyanet İlmi Dergi, 1992, c. XV, sayı 3. Şen, Temel, "İslam Hukukunda Fikir ve İnanç Hürriyeti", OMÜ. SBE., Samsun 1999. et-Taberi, Ebû Ca'fer Muhammed b. Aziz, "Camiu'l-Beyan an Te'vili'l-Kur'an", I-XV, Daru'l-Fikr, Beyrut 1405/1984. Vural, Faruk, "Kur'an-ı Kerim Perspektifinden Düşünce ve Özgürlüğü" EKEV Akademi Dergisi, Yıl: 19 Sayı: 63 (Yaz 2015). Yavuz, Yunus Vehbi, "İslam’da Düşünce ve İnanç Özgürlüğü" İstanbul 1994. ez-Zühri, İbn Şihab ,"el-Meğazi", (çev. Mehmet Nur Akdoğan), Ankara Okulu Yay., Ankara 2016.

The Qur'an-ı Kerim's Commands For The Freedom Of The Thoughts And The Beliefs And Hz. Muhammed's Applications

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 20 - 35, 20.04.2018

Öz

Freedom of thought and belief is the fundamental human right that Allah
offers. The Qur'an has not set a limit for human freedom of belief and thought.
Revelation has given each man the right to freely express his or her beliefs
and thoughts, provided that others do not violate their freedom. The Qur'an has
revealed the principles of freedom of belief and thought, the  Qur’an trained first of all the inspiration
and model of Prophet Muhammad.The Qur'an's principles of freedom of thought and
belief, and behavioral models are a value for humanity. These freedoms make the
world and the afterlife meaningful. Islam is based on free will and preference.
Religion is not words and actions based on pressure and force. Religious
communicator and first communicator Hz. Muhammad was trained in the light of
these principles. In the life of Muhammad, these principles revealed by the
Qur'anic verses revealed original and beautiful examples. 

Kaynakça

  • Akdemir, Furat, "Fetânet Sıfatı Bağlamında Hz. Peygamber'in Örnekliği Meselesi", Ankara SBE, (yayınlanmamış dr. tezi), 2014.
  • - "İmanın Değersel Anlamı ve İslam'da İnanç Özgürlüğünün Temelleri" D.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Yıl 6, sayı 2, s. 47. - "İman Hakikatinin Amel/Ahlaka Yansımaları ve Müslüman İman Algısındaki Yanlışlar ve Nedenleri", Uluslararası Yanlış Algılar ve Doğru İslam Sempozyumu Bildirileri, Aralık, Urfa 2016, s.711-712.
  • Altuntaş, Halil, "İslam'da Din Hürriyetinin Temelleri", DİB Yay. 5. Baskı, Ankara 2012.
  • Bayrakdar, Mehmet "İslamda Düşünce Özgürlüğü", Ankara 1995,
  • Bilgiz, Musa, "Kur'an'da İnsanlık Onuru" Fecr Yay. 2. Baskı, Ankara 2013. Ermemiş, Faruk, “Hz. Muhammed’in Başkenti Medine İslam’ın Doğuşu ve Yayılışı”, Ankara 2009. Fayda, Mustafa, "Hz. Muhammed'in Necranlı Hıristiyanlarla Görüşmesi ve Mübahele", Ank. Ünv. İlahiyat Fak. İslami İlimler Enstitü Dergisi, 1975. Güneş, Ahmet, "Hoşgörünün Hukuki Temeli" ,Yeni Akademi Yay., İstanbul 2006. Hamidullah, Muhammed, (1993), "İslam Peygamberi ", (çev. Salih Tuğ,) İstanbul. İbn. Hibban, Ebu Hatim Muhammed "es-Siretü'n-Nebeviyye ve Ahbâru'l-Hulefâ", (trc. Harun Bekiroğlu), Ankara Okulu Yay., Ankara 2017. İbn Hişam, Ebu Muhammed Abdulmelik,"İslam Tarihi Siret-i İbnHişam", (es-Siretu'n-Nebeviyye), (trc. Abdulvahhap Öztürk), Kahraman Yay., İstanbul 2014, I-IV. Karagöz, İsmail "Din ve Vicdan Özgürlüğü", DİB Yay., Ankara 2007. Karagöz, İsmail, "İnsan Din ve Özgürlük", DİB Yay., 3. baskı, Ankara 2017.
  • Kurucan, Ahmet "İslam Hukukunda Düşünce Özgürlüğü", Atatürk Ünv. SBE, Erzurum 2006.
  • Orum, Fatih, "Kur'an'a ve Geleneğe Göre Dinden Dönmenin Cezası", http://www. suleymaniyevakfi.org/ kutsanan-gelenek-ve-kuran/kurna-ve-gelenege-gore-dinden-donmenin-cezasi.html. Özden, Mustafa, "Kur'an'a Göre İnanma Hürriyeti", Araştırma Yay., Ankara 2011. Şafak, Ali, "İslam Hukukunda İnanç, Fikir ve Söz Hürriyeti" Diyanet İlmi Dergi, 1992, c. XV, sayı 3. Şen, Temel, "İslam Hukukunda Fikir ve İnanç Hürriyeti", OMÜ. SBE., Samsun 1999. et-Taberi, Ebû Ca'fer Muhammed b. Aziz, "Camiu'l-Beyan an Te'vili'l-Kur'an", I-XV, Daru'l-Fikr, Beyrut 1405/1984. Vural, Faruk, "Kur'an-ı Kerim Perspektifinden Düşünce ve Özgürlüğü" EKEV Akademi Dergisi, Yıl: 19 Sayı: 63 (Yaz 2015). Yavuz, Yunus Vehbi, "İslam’da Düşünce ve İnanç Özgürlüğü" İstanbul 1994. ez-Zühri, İbn Şihab ,"el-Meğazi", (çev. Mehmet Nur Akdoğan), Ankara Okulu Yay., Ankara 2016.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Faruk Ermemiş

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 20 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Ermemiş, Faruk. “Kur’an-ı Kerim’in Düşünce Ve İnanç Özgürlüğüne Yönelik Emirleri Ve Hz. Muhammed’in Uygulamaları”. Düzce Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2/1 (Nisan 2018), 20-35.


Düzce İlahiyat Dergisi, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.