Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Rekreasyona Katılım Engellerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 133 - 141, 24.10.2023

Öz

Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi öğretmenlerinin serbest zamanlarını değerlendirmek için rekreaktif etkinliklere katılmalarının önündeki engellerin neler olduğunu araştırmaktır. Araştırmanın çalışma grubu; İstanbul İlinde görev yapan ortaokul ve lise öğretmenleri arasından seçilmiş 112 erkek, 73 kadın toplam 185 beden eğitimi ve spor öğretmeninden oluşmaktadır. Veriler anket tekniği uygulanarak online ortamda toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak demografik bilgilere ek olarak Gümüş ve Alay (2017) tarafından geliştirilen “Rekreasyon alanı kullanımına ilişkin katılım engelleri ve tercih etkenleri ölçekleri” kullanılmıştır. İstatistiki işlem olarak veriler, IBM SPSS istatistik paket programında değerlendirilmiştir. Çalışma verilerinin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek adına normallik testi yapılmış ve normal dağılım göstermemesi nedeniyle istatistiksel analiz olarak non-parametrik testlerden yararlanılmıştır. Bu bağlamda çalışmada Mann Whitney-U, Kruskal Wallis ve PostHoc testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre “Yaş değişkeninde RAKE’de istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir. RAKE’nin “Cinsiyet” değişkeninin “Güvenlik ve Zaman engeli”, “Medeni Durum” değişkeninin “Bireysel engel”, “Yeteri kadar boş zamanınız var mı?” değişkeninin “Bireysel, Güvenlik ve Zaman engeli” ve “Haftada kaç gün boş zaman aktivitesine katılırsınız?” değişkeninin “Bireysel, Arkadaş ve Zaman engeli” alt boyutlarında anlamlı farklılığa rastalmasına rağmen diğer alt boyutlarda anlamlı farklılığa rastlanmamıştır.
Sonuç olarak; beden eğitimi öğretmenlerinin rekreasyon faaliyetlerine yönelik katılımını “bireysel “güvenlik ve “zaman engeli olduğu görülmektedir. Beden eğitimi öğretmenlerine yönelik zaman yönetimi, bireysel ve güvenlikten kaynaklanan olumsuzlukları gidermek için eğitimler düzenlenebilir. Ayrıca beden eğitimi öğretmenlerine yönelik rekreasyon programlarının düzenlenmesi, bireysel engelleri ortadan kaldıracağı düşünülmektedir. Tesis kullanımı ve güvenliği, ulaşım sorunlarının çözülmesi rekreasyonel faaliyetlere katılım engellerine katılımı arttıracağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • 1. Alexandris, K., Carroll, B. (1999). Constranins On Recreational Sport Porticipation İn Adults İn Greece: Implications For Providing And Managing Sport Services, journal Of Sport management, 13 (4), 317-332. 2. Amin, T. T., Suleman, W. Ali, A., Gamal, A., Al, W.A. (2011). “Pattern, Prevalence, and Perceived Personal Barriers Toward Physical Activity Among Adult Saudis İn Al-Hassa, KSA”, Journal of Physical Activity and Health, 8(6), 775-84.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Rekreasyon
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Müjdat Zivaroğlu

Mustafa Can Koç 0000-0002-3007-5367

İncinur Hanik

Ayşe Demet Karadağ

Harun Ayar

Abdullah Çuhadar

Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Zivaroğlu, M., Koç, M. C., Hanik, İ., Karadağ, A. D., vd. (2023). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Rekreasyona Katılım Engellerinin İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-141.