Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bireysel ve Takım Sporları ile Uğraşan Antrenörlerin Örgütsel Bağlılık Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 57 - 66, 19.03.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı bireysel ve takım sporları ile ilgilenen antrenörlerin örgütsel bağlılıklarının çeşitli değişkenler ile incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini bireysel ve takım sporlarıyla uğraşan lisanslı antrenörler, örneklemini ise evren içerisinde kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen 37 kadın, 57 erkek antrenör oluşturmaktadır. Araştırma da “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” kullanılmış ve veriler bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans (ANOVA) analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına bakıldığında antrenörlerin örgütsel bağlılık puanlarının cinsiyete ve meslek yılına göre farklılık göstermediği (p>0,05) tespit edilmiştir. Bunun yanında örgütsel bağlılık puanlarının branş durumlarına göre örgütsel bağlılık ile alt boyutlarından duygusal ve normatif bağlılıkta anlamlı farklılık tespit edilemediği, yalnızca devam bağlılığında branşa göre takım sporuyla uğraşan antrenörler ile bireysel sporlarla uğraşan antrenörler arasında anlamlı farklılık (p<0,05) tespit edildiği görülmüştür. Antrenörlerin yaş durumlarına göre örgütsel bağlılık puanlarında ise; 30 yaş üzeri antrenörler ile 30 yaş ve altı antrenörler arasında anlamlı farklılıklar (p<0,05) tespit edilmiştir. Örgütsel bağlılık alt boyutlarında ise yaş durumlarında herhangi bir farklılık gözlemlenmemiştir.

Kaynakça

  • 1. Altun, G. (2010). Özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin örgütsel güven düzeyleri ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi.
  • 2. Atik, S., & Üstüner, M. (2012). İlköğretim okullarının örgüt tipi ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • 3. Aydemir, U. (2022). Spor federasyonlarında çalışan personellerin örgütsel bağlılıkları. Bayburt Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • 4. Bozkurt, Ö., & Yurt, İ. (2013). Akademisyenlerin örgütsel bağlılık düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(22), 121-139.
  • 5. Cohen, A. (2007). Commitment before and after: An evaluation and reconceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review(17:3), 336-354.
  • 6. Çelik, A., & Kılıçaslan, U. (2021). Farklı eğitim seviyesindeki futbolcuların kulübe bağlılıklarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Sportmetre Been Eğitimi ve Spor Dergisi, 19(4), 109-123.
  • 7. Çelik, S. (2011). Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin örgütsel adanmışlıkları ile öğretmenlere yönelik yıldırma davranışları arasındaki ilişki. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 8. Doğan, S., & Akgül, Z. (2014). Örgütsel bağlılık ve tükenmişlik arasındaki ilişkinin matematik öğretmenlerinin algılarına göre incelenmesi. Sivas.
  • 9. Garg, P., & Rastogi, R. (2009). Effect of psychological wellbeing on organizational commitment of employees. Journal of Organizational Behavior, 8(2), 42-51.
  • 10. Geyik, M. (2022). The effects of psychological safety and organizational commitment to subjective job performance in Turkish banking sector. 6.
  • 11. İmamoğlu, G. (2011). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri ve örgütsel adalet algıları arasındaki ilişki. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • 12. İnce, M., & Gül, H. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma örgütsel bağlılık. Konya: Çizgi Yayınevi.
  • 13. Kılıç, Ç. (2021). Çalışanın kurumsal sosyal sorumluluk projelerine katılımının örgütsel bağlılığa etkisi.
  • 14. Lee, O., Yusof, A., Geok, S., & Omar, Z. (2017). Volunteerism, organizational justice and organizational commitment: the case of sport coaches in Malaysian schools. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(7), 387-401.
  • 15. Motz, D., Rathwell, S., Callary, B., & Young, B. (2024). Invariance Testing of the Adult-Oriented Sport Coaching Survey Across Masters Athletes’ Age, Gender, Competition Level, and Sport. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 28(1), 1-14.
  • 16. Nartgün, Ş., & Menep, İ. (2010). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılığa ilişkin algı düzeylerinin incelenmesi: Şırnak/İdil örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 288-316.
  • 17. Özdemir, K. (2012). Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüklerinde çalışan personelin örgütsel bağlılıklarının incelenmesi: Doğu Anadolu illeri örneği. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 18. Özdemir, M., & Uğurlu, F. (2021). SPOR LİSELERİNDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN MOBBİNGE Maruz Kalma Durumlarının Örgütsel Bağlılık İle İlişkisinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(2), 339-354.
  • 19. Xie, D. (2005). Exploring organizational learning culture, job satisfaction, motivation to learn, organizational commitment, and internal service quality in a sport organization. The Ohio State University.
  • 20. Yıldız, A., & Atilla, G. (2019). Örgütsel adalet algısının örgütsel bağlılık düzeyine etkisi: otel çalışanları üzerinde bir araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(19), 39-64.

Examination of Organizational Commitment Levels of Coaches Engaged in Individual and Team Sports

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 57 - 66, 19.03.2024

Öz

The aim of this research is to examine the organizational commitment of coaches interested in individual and team sports with various variables. The research was conducted using the relational screening model. The population of the research consists of licensed coaches dealing with individual and team sports, and the sample consists of 37 female and 57 male coaches selected using the convenience sampling method. "Organizational Commitment Scale" was used in the research and the data were analyzed by independent groups t-test and one-way analysis of variance (ANOVA). Looking at the research findings, it was determined that the organizational commitment scores of the coaches did not differ according to gender and professional year (p>0.05). In addition, it was observed that there was no significant difference in organizational commitment scores according to branch status and emotional and normative commitment, which are its sub-dimensions, and only a significant difference (p < 0.05) was detected between coaches dealing with team sports and coaches dealing with individual sports according to branch in continuance commitment. As for the organizational commitment scores of the coaches according to their age; Significant differences (p<0.05) were detected between coaches over the age of 30 and coaches under the age of 30. No differences were observed in age groups in the organizational commitment sub-dimensions.

Kaynakça

  • 1. Altun, G. (2010). Özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin örgütsel güven düzeyleri ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi.
  • 2. Atik, S., & Üstüner, M. (2012). İlköğretim okullarının örgüt tipi ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • 3. Aydemir, U. (2022). Spor federasyonlarında çalışan personellerin örgütsel bağlılıkları. Bayburt Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • 4. Bozkurt, Ö., & Yurt, İ. (2013). Akademisyenlerin örgütsel bağlılık düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(22), 121-139.
  • 5. Cohen, A. (2007). Commitment before and after: An evaluation and reconceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review(17:3), 336-354.
  • 6. Çelik, A., & Kılıçaslan, U. (2021). Farklı eğitim seviyesindeki futbolcuların kulübe bağlılıklarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Sportmetre Been Eğitimi ve Spor Dergisi, 19(4), 109-123.
  • 7. Çelik, S. (2011). Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin örgütsel adanmışlıkları ile öğretmenlere yönelik yıldırma davranışları arasındaki ilişki. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 8. Doğan, S., & Akgül, Z. (2014). Örgütsel bağlılık ve tükenmişlik arasındaki ilişkinin matematik öğretmenlerinin algılarına göre incelenmesi. Sivas.
  • 9. Garg, P., & Rastogi, R. (2009). Effect of psychological wellbeing on organizational commitment of employees. Journal of Organizational Behavior, 8(2), 42-51.
  • 10. Geyik, M. (2022). The effects of psychological safety and organizational commitment to subjective job performance in Turkish banking sector. 6.
  • 11. İmamoğlu, G. (2011). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri ve örgütsel adalet algıları arasındaki ilişki. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • 12. İnce, M., & Gül, H. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma örgütsel bağlılık. Konya: Çizgi Yayınevi.
  • 13. Kılıç, Ç. (2021). Çalışanın kurumsal sosyal sorumluluk projelerine katılımının örgütsel bağlılığa etkisi.
  • 14. Lee, O., Yusof, A., Geok, S., & Omar, Z. (2017). Volunteerism, organizational justice and organizational commitment: the case of sport coaches in Malaysian schools. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(7), 387-401.
  • 15. Motz, D., Rathwell, S., Callary, B., & Young, B. (2024). Invariance Testing of the Adult-Oriented Sport Coaching Survey Across Masters Athletes’ Age, Gender, Competition Level, and Sport. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 28(1), 1-14.
  • 16. Nartgün, Ş., & Menep, İ. (2010). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılığa ilişkin algı düzeylerinin incelenmesi: Şırnak/İdil örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 288-316.
  • 17. Özdemir, K. (2012). Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüklerinde çalışan personelin örgütsel bağlılıklarının incelenmesi: Doğu Anadolu illeri örneği. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 18. Özdemir, M., & Uğurlu, F. (2021). SPOR LİSELERİNDE ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN MOBBİNGE Maruz Kalma Durumlarının Örgütsel Bağlılık İle İlişkisinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(2), 339-354.
  • 19. Xie, D. (2005). Exploring organizational learning culture, job satisfaction, motivation to learn, organizational commitment, and internal service quality in a sport organization. The Ohio State University.
  • 20. Yıldız, A., & Atilla, G. (2019). Örgütsel adalet algısının örgütsel bağlılık düzeyine etkisi: otel çalışanları üzerinde bir araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(19), 39-64.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Abdülkadir Abdullah

Hakan Kolayiş 0000-0001-9448-1463

Yayımlanma Tarihi 19 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 20 Şubat 2024
Kabul Tarihi 1 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Abdullah, A., & Kolayiş, H. (2024). Bireysel ve Takım Sporları ile Uğraşan Antrenörlerin Örgütsel Bağlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 57-66.