Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE KONUMLANDIRMASINDA FARKLILAŞMA BOYUTU: FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 1, 1 - 21, 30.07.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı, Fırat Üniversitesi’nde fakülte yöneticisi olarak çalışan dekanların bakış açısıyla Fırat Üniversitesi’nin diğer üniversitelerden farklılaşıp farklılaşmadığını, farklılaşma varsa hangi konularda farklılaştığını belirlemektir. Ayrıca, dekanların görev yapmış oldukları fakülte ve akademik alanlarının, belirtmiş oldukları görüşlerde etkili olup olmadığı da incelenecektir. Çalışmanın araştırma deseni olgu bilimdir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden betimleyici analiz kullanılmıştır. Veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme kullanılmıştır. Görüşmeler Fırat Üniversitesi’nde görev yapan 15 dekan ve bir dekan yardımcısıyla 13.05.2019-24.05.2019 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda Fırat Üniversitesi’nin, “Köklü Üniversite; Kampüs Büyüklüğü-Fiziki Yeterlilik; Güçlü Akademik Kadro; Akademisyen İhracı; Coğrafi Konum; Ulaşım; Barınma; Mühendislik Eğitimi; Bölge Üniversitesi” olarak dokuz farklılaşma unsuruna sahip olduğu anlaşılmıştır. Türkiye’deki üniversitelerin farklılaşmasına yönelik üniversite yöneticilerinin algılarını inceleyen bir çalışma bulunmamaktadır. Ayrıca yöneticilerin algılarında, bağlı oldukları eğitim alanlarının etkili olup olmadığını inceleyen bir çalışma da bulunmamaktadır. Çalışmanın bu yönüyle literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Atabek Şendur, G. ve Atabek, Ü. (2015), Türk Üniversitelerinin İmajı: Üniversitelerin Basın Reklamları Üzerine Bir Çalışma, Eğitim ve Bilim, 40(180), s.155-168.
  • Baker, M., Creedy, J., Johnson, D. (1996), Financing and Effects of Internationalisation in Higher Education: An Australian Country Study (https://www.voced.edu.au/content/ngv%3A33631 Erişim Tarihi: 17.03.2019).
  • Beneke, J., H., Bussc, B., Bussc, M., Town, C. (2011), Marketing the Institution to Prospective Students – A Review of Brand (Reputation) Management in Higher Education, International Journal of Business and Management, 6(1), s.29-44.
  • Carvalho, S., W., Mota, M., O. (2010), The Role Of Trust In Creating Value And Student Loyalty In Relational Exchanges Between Higher Education Institutions And Their Students, Journal Of Marketing For Higher Education, 20(1), s.145–165.
  • Chapleo, C. (2004), Interpretation and Implementation of Reputation/Brand Management by UK University Leaders, International Journal of Educational Advancement, 5(1), s.7-23.
  • Çatı, K, Bilgin, Y. (2015), Türkiye’deki Üniversitelerin Konumlandırma Kriterleri Üzerine Nitel Bir Araştırma, Yüksek Öğrenim Dergisi, 5(2), s.91-102.
  • Çatı, K., Kethüda, Ö., Bilgin, Y. (2016a), Üniversitelerin Konumlandırma Stratejileri: İstanbul’daki Üniversiteler Üzerine Bir İnceleme, Eğitim ve Bilim, 41(185), s.219-234.
  • Çatı, K., Bilgin, Y., Kethüda, Ö. (2016b), Türkiye’deki Üniversitelerin Kendilerini Konumlandırdıkları Eğitim Alanları, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(2), s.231-241.
  • Demirtaş, M. (2012), Vakıf Üniversitelerinin Tanıtım Faaliyetlerinin Öğrenci Tercihleri Üzerindeki Etkileri: İstanbul Aydın Üniversitesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, E-Journal of New World Sciences Academy, 7(4), s.212–231.
  • Duarte, P.,O., Alves, H. B., Raposo, M., B. (2010), Understanding University İmage: A Structural Equation Model Approach, International Review On Public And Nonprofit Marketing, 7(1), s.21–36.
  • Er, F., Yıldız, E. (2018), Türkiye Girişimci Ve Yenilikçi Üniversite Endeksi 2016 ve 2017 Sonuçlarının Oreste ve Faktör Analizi İle İncelenmesi, Alphanumeric Journal, 6(2), s.293- 310.
  • Harrıson, L. J. (2009), Strategic Positioning In The Higher Education, Academy Of Educational Leadership Journal, 13(1), s.103–111.
  • Harsha, P., P., Shah, S. (2011), Creating Brand Value Of Higher Educatıon Institution, International Journals of Marketing And Technology, 19(2), s.152-158.
  • Judson, K. M., Gorchels, L., Aurand, T. W. (2006), Building A University Brand From Within: A Comparison of Coaches. Perspectives Of Internal Branding, Journal Of Marketing For Higher Education, 16(1), s.97–114.
  • Kemp, S., Madden, G., Sımpson, M. (1998), Emerging Australian Education Markets: A Discrete Choice Model Of Taiwanese And Indonesian Student Intended Study Destination, Education Economics, 6(2). s.159-169.
  • Koç, H.,İ. (2015), Üniversitelerde Web Sitelerinin Kurumsal İletişim Amaçlı Kullanımı: Devlet Ve Vakıf Üniversitelerinin Web Siteleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(2), s.57-83.
  • Kuzu, Y., Sıvacı, S. Y., Kuzu, O. (2018), Üniversite Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin İkili Karşılaştırması, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı.37 Yıl., s.128-156.
  • Lowry, J. R., Owens, B. D. (2001), Devoloping A Positioning Strategy For A University. Services Marketing Quarterly, 22(4), s.27–41.
  • Marangoz, A., Y., Arslan, F., M. (2015), Üniversitelerin Pazarlanmasında Tutundurma Boyutu: Kavramsal Bir İrdeleme, Toros Üniversitesi İktisadi, İdari Sosyal Bilimler Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), s.139-155.
  • Morkoç Kekeç, D., Doğan, M. (2014), Üniversite “Web” Sitelerinin Tanıtım Amaçlı Kullanımı: Üniversitelerin Turizm Bölümleri Üzerine Bir Araştırma, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(1), s.56-66.
  • Opoku, R. A., Hultman, M., Saheli-Sangari, E. (2008), Positioning In Market Space: The Evaluation of Swedish Universities Online Brand Personalities, Journal of Marketing For Higher Education, 18(1), s.124-144.
  • Rooji, V., S., W., Lemp, L. K. (2010), Positioning E-Learning Graduate Certificate Programs: Niche Marketing In Higher Education, Services Marketing Quarterly, 31(3), s.296-319.
  • Tatlı, E. (2013), Üniversite Reklamlarında Konumlandırma Mesajlarının Kullanımı, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 12(23), s.289–316.
  • Temple, P. (2006), Branding Higher Education: Illusion Or Reality?, Perspectives:Policy & Practice In Higher Education, 10(1), s.15-19.
  • Ünal, A., Çatı, K. (2016), Türkiye’deki Üniversitelerin Girişimcilik Serüveni: Bir Gömülü Teori Araştırması. Girişimcilik Ve Kalkınma Dergisi, 11(1), s.84-121.
  • Waeraas, A., Solbakk, M. N. (2009), Defining The Essence Of A University: Lessons From Higher Education Branding, Higher Education, 57(4), s.449–462.
  • Yıldız, S. (2014), Üniversiteler Ne Vaat Ediyor? Türkiye’deki Üniversitelerin Basın İlanları Üzerine Bir İçerik Analizi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), s.155-170.
  • Yurdakul Başok, N., Çoşkun, G. (2009), Fakültelerde Web Sitelerinin Kurumsal Tanıtım Amaçlı Kullanımı: İletişim Fakülteleri Web Siteleri Üzerine Bir Araştırma, Journel of Yaşar University, 4(13), s.1951-1976.
  • Kaynakçada Kitaplar Çakırer, M., A. (2013), Marka Yönetimi ve Marka Stratejileri, Bursa: Ekin Yayınevi.
  • İslamoğlu, A., H. ve Fırat, D. (2011), Stratejik Marka Yönetimi, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Mucuk, İ. (2014), Pazarlama İlkeleri, İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Penpece, D. (2014), Yükseköğretim Kurumlarında Pazarlama Türkiye’deki Mevcut Duru, İstanbul: Karahan Kitabevi.
  • Trout, J. ve Rivkin, S. (2013).Farklılaş Ya Da Öl (Çev.: B. Adıyaman), İstanbul: Mediacat.
  • Ural, T. (2009), Markalamada Yol Haritası, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, A.ve Şimşek, H. (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A.ve Şimşek, H. (2016), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakları İnternet-1: https://www.yok.gov.tr/yayinlar/yayinlarimiz Erişim tarihi: 01.07.2019.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Melike Halifeoğlu 0000-0001-8454-0490

Kahraman Çatı 0000-0002-7440-5436

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Halifeoğlu, M., & Çatı, K. (2021). ÜNİVERSİTE KONUMLANDIRMASINDA FARKLILAŞMA BOYUTU: FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 1-21.