Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Katılımcılık Bağlamında Sanat Yapıtı Olarak Doğa

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 2, 62 - 83, 29.12.2023

Öz

Doğa insanın içine doğduğu, anlamaya çalıştığı ortam olarak; başlangıçtan bugüne bilimsel alanlarda olduğu kadar sanatın da en önemli konusu olmuştur. Başlangıçta yerine göre hakim olunmaya çalışılan yerine göre de öykünen yanıyla doğa, doğanın tasarım yetili canlı türü olan insanın yaşam alanıdır. Doğa ile kurduğu ilk ilgide insan sanatın çoğunluk estetik dili olan imge ya da eğretilemeyi konu etmemiştir. İlk ilgi, ilk temas gerçek olarak doğaya dokunmak ve doğanın keşfinin sanat aracılığı ile kayda alınması yönünde olmuştur. Tıpkı bilimsel ilk keşifler gibi. İlerleyen zamanla doğa konusu yerine göre sembolik anlamıyla ele alınmış yerine göre imge ve eğretilemenin konusu olmuştur. İzlenen, sanat alanında malzeme olarak kullanılan doğa, bu araştırmada bir özne gibi değerlendirilerek sanat yapıtının oluşumundaki katılımcı kimliği ile ele alınmıştır. Bu araştırmada insanın doğa karşısındaki güç orantısızlığı sanat yapıtının oluşumunda kontrolü doğaya bırakan sanat anlayışının çözüm önerileri üzerinden gidilmiştir. İnsan dışı canlılar bağlamında gündeme alınan doğada gerçekleşen sanat çalışmalarının yaşadığımız gezegene karşı sorumluluk bağlamında bir farkındalık yaratacağı öngörülmüştür. Katılımcılık kavramı yapıtın üretiminin açık hale gelmesi düşüncesi ile bağlantılı olarak; doğanın katılımcılığından söz edilen çalışmada çoğu kez ekolojik sorunlara dikkat çeken bir anlatım geçerli olmuştur. Özellikle 1960 sonrası sanat anlayışının ürünü olan; sanatın yaşama dahil olması fikri ve sebepleri, doğanın izlenen bir nesne olarak ele alınması yerine, yapıtın oluşumunda ya da sonlanmasında etkin yanı ile değerlendirilmiştir. İzlenen, kayda alınan, öteki bağlamındaki doğa bölümü yazıya hazırlık oluştururken, katılımcılık bağlamında doğa anlayışı, araştırmanın ana konusunu oluşturmuştur. Ele alınan önekler de katılımcı yanıyla sanat yapıtının oluşumunda doğanın gücünü, rolünü belirleyici yönüyle düşünülmüştür. Katılımcılık bağlamının özü gereği sanat yapıtının sanatçının yaptığı kadarının yanı sıra, üretim seyrinin paylaşımlı yanı, açık hale gelen yapıt fikrini de beraberinde getirmiştir. Sanat yapıtının özgünlük sınırı ve yapıtın paylaşımla oluşumuna dair sorunsallar yazı içeriğine uygun olarak tartışılacak konulardandır.

Kaynakça

  • Atakan, N. (2015). Sanatta Alternatif Arayışlar. İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Aykanat, F. (2018). Antroposenik Amnezya: Antroposen Çağında İnsan Kaynaklı Çevresel Dönüşümler ve Değişen Doğa İmgesinin Kültürel Hafızamızda Bıraktığı Boşluklar. Doğu Batı Düşünce Dergisi “Flora’ya Ağıt: Doğa” özel sayısı:37-54.
  • Barrett, T. (2015). Neden Bu Sanat, (Çev. Esra Ermert), İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Berger, J. (2014). Görme Duyusu, (Çev. Osman Akınbay), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Bourriaud, N. (2018). İlişkisel Estetik, (Çev. Saadet Özen), İstanbul: Bağlam Yayınevi.
  • Brown, A. (2014). Güncel Sanat ve Ekoloji. (Çev. Emre Gözgü, Yiğit Adam), İstanbul: Lal Yayınları.
  • Carson, R. (2021). Sessiz Bahar. (Çev. Çağatay Güler), Ankara: Palme Yayınevi.
  • Doğu Batı (2023). Vitruvius Adamı, https://www.dogubati.com/vitruvius-adami-391 Erişim Tarihi: 02.10.2023.
  • Eco, U. (2000). Açık Yapıt. (Çev. Tolga Esmer), İstanbul: Can Yayınevi.
  • Gazete Duvar (2021). Endonezya’da dünyanın en eski mağara resmi bulundu, https://www.gazeteduvar.com.tr/endonezyada-dunyanin-en-eski-magara-resmi- bulundu-haber-1510283 Erişim Tarihi: 28.10.2023.
  • Gombrich, E.H. (2011). Sanatın Öyküsü, (Çev. Erol Erduran, Ömer Erduran), İstanbul. Remzi Kitabevi.
  • Guattari, F. (1990). Üç Ekoloji. (Çev. Ali Akay), İstanbul: Hil Yayınları.
  • Heartney, E. (2008). Sanat ve Bugün. (Çev. Osman Akınhay), İstanbul: Akbanksanat Yayınları.
  • Morton, T. (2020). İnsan Türü İnsan- Olmayanlarla Dayanışma. (Çev. Duygu Dölek), İstanbul: Profil Kitap.
  • Perniola, M. (2015). Sanat ve Gölgesi, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ranciere, J. (2013). Özgürleşen Seyirci, Çev. E. Burak Şaman, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Reeves, H., Lenoir, F. (2015). Yeryüzünün Acısı. Çev. Şule Demirkol, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Shiner, L. (2013). Sanatın İcadı. Çev. İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Talasan, (2010). Ladin Ağacı Nedir? Özellikleri ve Faydaları Nelerdir? https://talassan.com/ladin-agaci-nedir-ozellikleri-ve-faydalari-nelerdir/ Erişim Tarihi: 28.10.2023.
  • TDK (2022). https://sozluk.gov.tr Erişim Tarihi: 28.10.2023.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yeşil Yapılar ve Çevreler
Bölüm Süs ve Tıbbi Bitkiler Botanik Bahçesi Dergisi 2(2)
Yazarlar

Lütfi Özden 0000-0002-7783-7656

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2023
Kabul Tarihi 22 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özden, L. (2023). Katılımcılık Bağlamında Sanat Yapıtı Olarak Doğa. Düzce Üniversitesi Süs Ve Tıbbi Bitkiler Botanik Bahçesi Dergisi, 2(2), 62-83.
AMA Özden L. Katılımcılık Bağlamında Sanat Yapıtı Olarak Doğa. DÜSTIBİD. Aralık 2023;2(2):62-83.
Chicago Özden, Lütfi. “Katılımcılık Bağlamında Sanat Yapıtı Olarak Doğa”. Düzce Üniversitesi Süs Ve Tıbbi Bitkiler Botanik Bahçesi Dergisi 2, sy. 2 (Aralık 2023): 62-83.
EndNote Özden L (01 Aralık 2023) Katılımcılık Bağlamında Sanat Yapıtı Olarak Doğa. Düzce Üniversitesi Süs ve Tıbbi Bitkiler Botanik Bahçesi Dergisi 2 2 62–83.
IEEE L. Özden, “Katılımcılık Bağlamında Sanat Yapıtı Olarak Doğa”, DÜSTIBİD, c. 2, sy. 2, ss. 62–83, 2023.
ISNAD Özden, Lütfi. “Katılımcılık Bağlamında Sanat Yapıtı Olarak Doğa”. Düzce Üniversitesi Süs ve Tıbbi Bitkiler Botanik Bahçesi Dergisi 2/2 (Aralık 2023), 62-83.
JAMA Özden L. Katılımcılık Bağlamında Sanat Yapıtı Olarak Doğa. DÜSTIBİD. 2023;2:62–83.
MLA Özden, Lütfi. “Katılımcılık Bağlamında Sanat Yapıtı Olarak Doğa”. Düzce Üniversitesi Süs Ve Tıbbi Bitkiler Botanik Bahçesi Dergisi, c. 2, sy. 2, 2023, ss. 62-83.
Vancouver Özden L. Katılımcılık Bağlamında Sanat Yapıtı Olarak Doğa. DÜSTIBİD. 2023;2(2):62-83.