23 Temmuz 1908'de İttihat ve Terakki Cemiyeti tarafından II. Meşrutiyet ilan edilmiş, anayasa ve meclis yeniden yürürlüğe koyulmuştur. II. Meşrutiyet'in ilanı ile birlikte gelen eşitlik, kardeşlik, adalet ve hürriyet gibi devrimin değerleri olan bu kavramlar etrafında bir ideal dünya yaratılması hedeflenmiştir. Meşrutiyet idaresi tarafından yaratılması planlanan bu ideal dünya içinde yer alacak ideal bireylerin inşası da gündeme alınmıştır. Daha 18.yy'lın sonundan itibaren oluşumu başlayan modern devlet, eğitim başta olmak üzere çeşitli siyasi pratikler etrafında bilen ve bilinen modern özneler yaratma sürecine girmiştir. Devrimin değerlerini benimseyecek ideal bireylerin oluşturulması için eğitim başlıca yol olarak belirlenmiştir. Bu bağlamda Meşrutiyet idaresinin yaratmak istediği ideal birey projesinin ilk ayağını okullar ve okullarda okutulacak vatandaşlık dersi ve bu ders için yazılmış ders kitapları oluşturmuştur. İbtidaiye, İdadi, Sultani, Darülmuallimin ve Darülmuallimat okullarında Malumat-ı Medeniye adlı vatandaşlık bilgisi dersi yürürlüğe konmuştur. Böylelikle devrim ideallerini bilen, bunları içselleştirmiş ideal bireylere sahip olunabileceği tahayyül edilmiştir. Bu makalede, nadir eserler kataloglarında yer alan vatandaşlık dersi kitaplarının yakından okuması gerçekleştirilmiştir ve bu kitaplar tarihsel bir yaklaşımla değerlendirilmiştir. 1908'de ilki basılmış olan bu kitapların 1918'e kadarki versiyonları/baskıları devrim ideallerini işleyişleri ve ideal bireyi inşası açısından analiz edilmiştir. Böylelikle bu kitapların derinlikli okuması ve incelemesi literatüre kazandırılmıştır. Elde edilen bilgiler ışığında bu kitapların tahlili vasıtası ile II. Meşrutiyet'in zihniyetini yansıtan ideal dünya ve ideal birey profilinin detayları kitaplardaki örneklere dayalı olarak ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Osmanlı Devleti II. Meşrutiyet Dönemi Vatandaşlık Ders Kitapları Vatandaşlık Dersi Modern Devlet Modern Birey
The Committee of Union and Progress promulgated the Second Constitutional Era on July 23, 1908 and once again put into effect the constitution and the parliament. With the promulgation of the Second Constitutional Era, values such as equality (müsavat), fraternity (uhuvvet), justice (adalet) and liberty (hürriyet) were introduced and the creation of a world around these ideals of the revolution was intended. The
construction of the ideal individuals that would be placed in this ideal world that was to be created by the Constitutional monarchy regime was also put on the agenda. The modern state whose formation began starting with the end of the 18th century set out
to implement the process of creating modern subjects that knew and were known around various political practices, education in particular. Education was specified as the fundamental method for the formation of the ideal individuals that would embrace
the values of the revolution. In this context, the first stage of the Constitutional monarchy regime’s project of creating the ideal individual consisted of the citizenship course that would be given in schools and the citizenship textbooks that would be
used for this end. The citizenship course titled Malumat-ı Medeniye [Information on
Civilization] was put into action starting with the primary schools (ibtidaiye), including the junior high schools (rüşdiye), high schools (idadi and sultani), Teacher’s Training School for Boys (Darülmuallimin) and Teacher’s Training School for Girls
(Darülmüallimat).
Ottoman State Second Constitutional Era Citizenship Courses Citizenship Textbooks Modern State Modern Individual
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.