Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE SIGNIFICANCE OF BIG DATA FOR ASSESSMENT AND EVALUATION IN EDUCATION

Yıl 2021, Sayı: 4, 223 - 243, 29.06.2021

Öz

As a result of the rapid development of technology and the internet in the information age, the data collected by technological devices in every sector constitute large piles. These data need to be stored and analyzed in order to make sense. As a result of this requirement, the term "Big Data" has emerged. As in every sector, the competition in the education sector shows that educational institutions cannot progress with traditional approaches. The contribution of the traditional approach to the education sector cannot go beyond the "perception of corporate culture" today. Especially private education institutions need to make personal planning and applications with the data obtained from students. Therefore, the contribution and requirement of "Big Data" gains importance in the success of the education sector, as in every sector.
The aim of this study is to examine the effect of Big Data usage on education quality in educational institutions. As a result of the study, it was concluded that the use of Big Data in the education sector will increase the quality and efficiency in education.

Kaynakça

  • Akbaş, Yavuz & Gençtürk, Ebru. (2013). Coğrafya öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme teknikleri ile ilgili görüşleri: kullanma düzeyleri, sorunlar ve sınırlılıklar. Doğu Coğrafya Dergisi, 18(30), 331-356.
  • Aksu, H. (2015). Big data bilginin gücü. Ankara: Pusula Yayıncılık.
  • Aktan, E. (2018). Büyük veri: Uygulama alanları, analitiği ve güvenlik boyutu. Bilgi Yönetimi, 1(1), 7-10.
  • Aljazeera. (10.10. 2016). Eğitimde 2003’un gerisindeyiz. http://www.aljazeera.com.tr.. http://www.aljazeera.com.tr/al-jazeera-ozel/egitimde-2003un-gerisindeyiz (11.15.2020 tarihinde erişilmiştir).
  • Altınpulluk, H. (2018). Nesnelerin interneti teknolojisinin eğitim ortamlarında kullanımı. AUAd 4(1), 94-111. Altıntaş, S. (20.08.2018). En çok kullanilan web 2.0 aracları nelerdir?. https://www.bilisimciruh.com/2018/08/en-cok-kullanilan-web-20-araclar-nelerdir.html (10.11.2020 tarihinde erişilmiştir).
  • Arabacı, İ. B. (2011). Türkiye’de ve OECD ülkelerinde eğitim harcamaları. Elektronik Sosyal Bilgiler Dergisi, 10(35), 100-112.
  • Başol, G. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bozkurt, A. (2016). Öğrenme analitiği: e-öğrenme, büyük veri ve bireyselleştirilmiş öğrenme. AUAd, 2(4), 55-81.
  • Campbell, J., DeBlois, P., & Oblinger, D. (2007). Academic analytics: a new tool for a new era. Educause Review, 42(4), 40–57.
  • Çakır, B. (28.4.2014). Büyük veri (big data) ve kullanım alanları. http://bcakir.com/buyuk-veri-big-data-ve-kullanim-alanlari.html (2.12.2017 tarihinde erişilmiştir).
  • Davenport, T. (2015). Big data work. İstanbul: Türk Hava Yolları Yayınları.
  • Davenport, T. (25.12.2016). Big Data (Büyük Veri) nedir? Hangi alanlarda ve nasil kullanilir? https://www.velibahceci.com: https://www.velibahceci.com/big-data-buyuk-veri-nedir-hangi-alanlarda-ve- nasil-kullanilir/ (10.7.2019 tarihinde erişilmiştir).
  • Davenport, T. H., Jeanne G. H. & Morison. R. (2010) Analytics at work: smarter decisions, better results. Massachusetts: Harvard Business Press.
  • Demirtaşlı, N. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Tarcan Matbaacılık.
  • Dereli, Z. (18.10.2018). Eğitimde karneden big dataya. https://www.itohaber.com/haber/guncel/208941/egitimde_karneden_big_data_ya.html (12.22.2018 tarihinde erişilmiştir).
  • Doğan, K., & Arslantekin, S. (2016). Büyük veri: Önemi yapısı ve günümüzdeki durum. DTCF Dergisi, 56(1), 15-36.
  • Doğrulukpayı. (2.11.2018) “Turkiye-nin-pisa-karnesi-ne-durumda.” https://www.dogrulukpayi.com. https://www.dogrulukpayi.com/bulten/turkiye-nin-pisa-karnesi-ne-durumda (12.20.2020 tarihinde erişilmiştir).
  • Eynon, R. (2013). The rise of big data: What does it mean for education, technology, and media research? Learning, Media and Technology, 38(3), 237–240.
  • Eyüpoğlu, C. & Aydın, M. A. & Sertbaş, A. & Zaim, A. H. ve Öneş. O. (2017). Büyük veride kişi mahremiyetinin korunması. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10 (2), 177-184.
  • George, G., Haas, M., & Pentland, A. (2014). From the editors big data and management. Academy of Management Journal, 57(2), 321-326.
  • Gürsakal, N. (2013). Büyük veri. Bursa: Dora Yayıncılık.
  • Har Camel, Y. (2016). Regulating “big data education” in Europe: Lessons learned from the US. Internet Policy Review, 5(1), 1-17.
  • Horowitz, E. (1.1.2015). “A peek at a ‘smart’ classroom powered by the internet of things.” www.edsurge.com. https://www.edsurge.com/news/2015-08-11-a-peek-at-a-smart-classroom-powered-by-the-internet-of-things (09.15.2020 tarihinde erişilmiştir).
  • Industry, eLearning. (2016). The internet of things smart school infographic. http://elearninginfographics.com/the-internet-of-things-smart-school-infographic (12.16.2017 tarihinde erişilmiştir).
  • İntellipaat. (13.07.2016). Big-Data-examples-application-of-big-data-in-real-life.. https://intellipaat.com/blog/7-big-data-examples-application-of-big-data-in-real-life/ (08.07.2019 tarihinde erişilmiştir).
  • Karaca, İ. (2015). Büyük veri analizlerinin kurumsal faaliyetlerde kullanım alanları. (Yayımlanmamaış lisans tezi). Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, Ankara.
  • Karataş, F. (2019). Ölçme ve değerlendirme. Ankara.
  • Marr, B. (2017). Büyük veri iş başında. İstanbul: MediaCat.
  • Moradam. (02.05.2019). https://www.moradam.com/13838/big-data-nedir/. https://www.moradam.com/13838/big-data-nedir/ (11.10.2020 tarihinde Özen, Z. Kartal, E. ve Emre, İ. (2017). Eğitimde büyük veri. A. İşman, B. Akkoyunlu, H. F. Odabaşı (Ed.). Eğitim Teknolojileri Okumaları içinde (183-204 ss.). Ankara: Tojet
  • (“PISA 2015 Ulusal Raporu”) Erişim adresi http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2014/11/PISA2015_UlusalRapor.pdf
  • Sarı, H. İ. (2020). Evde kal döneminde uzaktan eğitim: Ölçme ve değerlendirmeyi neden karantinaya almamalıyız?. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(1), 121-128.
  • Shaw, J. (2014). Why big data is a big deal. Harvard Magazine 116(4), 30-34.
  • Siemens, G., Long, P. (2011). Penetrating the fog analytics in learning and education. Educase Review, 46(5), 31-40.
  • Şeker, S. E. (2015). Büyük veri ve büyük veri yaşam döngüleri. YBS Ansiklopedi, 2(3), 11-14.
  • Toptaş, O. (2021). Eğitim sektöründe karar destek sistemi ve büyük veri destekli fayda-maliyet analizi. (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Kültür Üniversitesi, İstanbul.
  • Tutgun Ünal, A. (2014). Büyük veri ve eğitimsel veri madenciliğinin eğitim alanına katkılarının incelenmesi, 8. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Edirne.
  • Tozlumikrofon. (2019). Big data örnekleri nelerdir. https://www.tozlumikrofon.com/big-data-ornekleri-nelerdir/ (03.01.2019 tarihinde erişilmiştir).
  • West, Darrell M. (2012 ). Big data for education: data mining, data analytics, and web dashboards. Governance Studies at Brookings, 1-10.
  • Yıldız, M. (2015). Büyük veri örnekleri. https://www.dunya.com/kose-yazisi/buyuk-veri-ornekleri/24377 (09.01.2019 tarihinde erişilmiştir).

Eğitimde Ölçme Değerlendirmede Büyük Verinin Önemi

Yıl 2021, Sayı: 4, 223 - 243, 29.06.2021

Öz

Bilgi çağında teknolojinin ve internetin hızla gelişmesi sonucunda her sektörde teknolojik aletlerle toplanan veriler büyük yığınlar oluşturmaktadır. Bu verilerin anlamlandırılması için depolanması ve analiz edilmesi gerekmektedir. Bu gereksinim sonucu “Büyük Veri” (Big Data) terimi ortaya çıkmıştır. Her sektörde olduğu gibi eğitim sektöründe varolan rekabet de eğitim kurumlarının geleneksel yaklaşımlarla ilerleyemeyeceğini göstermektedir. Geleneksel yaklaşımın eğitim sektörüne katkısı günümüzde “kurum kültürü algısından” öteye geçememektedir. Özellikle özel eğitim kurumlarının öğrencilerden elde edilen verilerle kişiye özel planlamalar ve uygulamalar yapması gerekmektedir. Bu nedenle her sektörde olduğu gibi eğitim sektörünün başarısında da “Büyük Veri” katkısı ve gereksinimi önem kazanmaktadır. Bu çalışmanın amacı eğitim kurumlarında Büyük Veri kullanımının eğitim kalitesine etkisini irdelemektir. Çalışmanın sonucunda eğitim sektöründe Büyük Veri kullanımının eğitimde kaliteyi ve verimliliği arttıracağı sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmanın amacı eğitim kurumlarında Büyük Veri kullanımının eğitim kalitesine etkisini irdelemektir. Çalışmanın sonucunda eğitim sektöründe Büyük Veri kullanımının eğitimde kaliteyi ve verimliliği arttıracağı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbaş, Yavuz & Gençtürk, Ebru. (2013). Coğrafya öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme teknikleri ile ilgili görüşleri: kullanma düzeyleri, sorunlar ve sınırlılıklar. Doğu Coğrafya Dergisi, 18(30), 331-356.
  • Aksu, H. (2015). Big data bilginin gücü. Ankara: Pusula Yayıncılık.
  • Aktan, E. (2018). Büyük veri: Uygulama alanları, analitiği ve güvenlik boyutu. Bilgi Yönetimi, 1(1), 7-10.
  • Aljazeera. (10.10. 2016). Eğitimde 2003’un gerisindeyiz. http://www.aljazeera.com.tr.. http://www.aljazeera.com.tr/al-jazeera-ozel/egitimde-2003un-gerisindeyiz (11.15.2020 tarihinde erişilmiştir).
  • Altınpulluk, H. (2018). Nesnelerin interneti teknolojisinin eğitim ortamlarında kullanımı. AUAd 4(1), 94-111. Altıntaş, S. (20.08.2018). En çok kullanilan web 2.0 aracları nelerdir?. https://www.bilisimciruh.com/2018/08/en-cok-kullanilan-web-20-araclar-nelerdir.html (10.11.2020 tarihinde erişilmiştir).
  • Arabacı, İ. B. (2011). Türkiye’de ve OECD ülkelerinde eğitim harcamaları. Elektronik Sosyal Bilgiler Dergisi, 10(35), 100-112.
  • Başol, G. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bozkurt, A. (2016). Öğrenme analitiği: e-öğrenme, büyük veri ve bireyselleştirilmiş öğrenme. AUAd, 2(4), 55-81.
  • Campbell, J., DeBlois, P., & Oblinger, D. (2007). Academic analytics: a new tool for a new era. Educause Review, 42(4), 40–57.
  • Çakır, B. (28.4.2014). Büyük veri (big data) ve kullanım alanları. http://bcakir.com/buyuk-veri-big-data-ve-kullanim-alanlari.html (2.12.2017 tarihinde erişilmiştir).
  • Davenport, T. (2015). Big data work. İstanbul: Türk Hava Yolları Yayınları.
  • Davenport, T. (25.12.2016). Big Data (Büyük Veri) nedir? Hangi alanlarda ve nasil kullanilir? https://www.velibahceci.com: https://www.velibahceci.com/big-data-buyuk-veri-nedir-hangi-alanlarda-ve- nasil-kullanilir/ (10.7.2019 tarihinde erişilmiştir).
  • Davenport, T. H., Jeanne G. H. & Morison. R. (2010) Analytics at work: smarter decisions, better results. Massachusetts: Harvard Business Press.
  • Demirtaşlı, N. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Tarcan Matbaacılık.
  • Dereli, Z. (18.10.2018). Eğitimde karneden big dataya. https://www.itohaber.com/haber/guncel/208941/egitimde_karneden_big_data_ya.html (12.22.2018 tarihinde erişilmiştir).
  • Doğan, K., & Arslantekin, S. (2016). Büyük veri: Önemi yapısı ve günümüzdeki durum. DTCF Dergisi, 56(1), 15-36.
  • Doğrulukpayı. (2.11.2018) “Turkiye-nin-pisa-karnesi-ne-durumda.” https://www.dogrulukpayi.com. https://www.dogrulukpayi.com/bulten/turkiye-nin-pisa-karnesi-ne-durumda (12.20.2020 tarihinde erişilmiştir).
  • Eynon, R. (2013). The rise of big data: What does it mean for education, technology, and media research? Learning, Media and Technology, 38(3), 237–240.
  • Eyüpoğlu, C. & Aydın, M. A. & Sertbaş, A. & Zaim, A. H. ve Öneş. O. (2017). Büyük veride kişi mahremiyetinin korunması. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10 (2), 177-184.
  • George, G., Haas, M., & Pentland, A. (2014). From the editors big data and management. Academy of Management Journal, 57(2), 321-326.
  • Gürsakal, N. (2013). Büyük veri. Bursa: Dora Yayıncılık.
  • Har Camel, Y. (2016). Regulating “big data education” in Europe: Lessons learned from the US. Internet Policy Review, 5(1), 1-17.
  • Horowitz, E. (1.1.2015). “A peek at a ‘smart’ classroom powered by the internet of things.” www.edsurge.com. https://www.edsurge.com/news/2015-08-11-a-peek-at-a-smart-classroom-powered-by-the-internet-of-things (09.15.2020 tarihinde erişilmiştir).
  • Industry, eLearning. (2016). The internet of things smart school infographic. http://elearninginfographics.com/the-internet-of-things-smart-school-infographic (12.16.2017 tarihinde erişilmiştir).
  • İntellipaat. (13.07.2016). Big-Data-examples-application-of-big-data-in-real-life.. https://intellipaat.com/blog/7-big-data-examples-application-of-big-data-in-real-life/ (08.07.2019 tarihinde erişilmiştir).
  • Karaca, İ. (2015). Büyük veri analizlerinin kurumsal faaliyetlerde kullanım alanları. (Yayımlanmamaış lisans tezi). Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, Ankara.
  • Karataş, F. (2019). Ölçme ve değerlendirme. Ankara.
  • Marr, B. (2017). Büyük veri iş başında. İstanbul: MediaCat.
  • Moradam. (02.05.2019). https://www.moradam.com/13838/big-data-nedir/. https://www.moradam.com/13838/big-data-nedir/ (11.10.2020 tarihinde Özen, Z. Kartal, E. ve Emre, İ. (2017). Eğitimde büyük veri. A. İşman, B. Akkoyunlu, H. F. Odabaşı (Ed.). Eğitim Teknolojileri Okumaları içinde (183-204 ss.). Ankara: Tojet
  • (“PISA 2015 Ulusal Raporu”) Erişim adresi http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2014/11/PISA2015_UlusalRapor.pdf
  • Sarı, H. İ. (2020). Evde kal döneminde uzaktan eğitim: Ölçme ve değerlendirmeyi neden karantinaya almamalıyız?. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(1), 121-128.
  • Shaw, J. (2014). Why big data is a big deal. Harvard Magazine 116(4), 30-34.
  • Siemens, G., Long, P. (2011). Penetrating the fog analytics in learning and education. Educase Review, 46(5), 31-40.
  • Şeker, S. E. (2015). Büyük veri ve büyük veri yaşam döngüleri. YBS Ansiklopedi, 2(3), 11-14.
  • Toptaş, O. (2021). Eğitim sektöründe karar destek sistemi ve büyük veri destekli fayda-maliyet analizi. (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Kültür Üniversitesi, İstanbul.
  • Tutgun Ünal, A. (2014). Büyük veri ve eğitimsel veri madenciliğinin eğitim alanına katkılarının incelenmesi, 8. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Edirne.
  • Tozlumikrofon. (2019). Big data örnekleri nelerdir. https://www.tozlumikrofon.com/big-data-ornekleri-nelerdir/ (03.01.2019 tarihinde erişilmiştir).
  • West, Darrell M. (2012 ). Big data for education: data mining, data analytics, and web dashboards. Governance Studies at Brookings, 1-10.
  • Yıldız, M. (2015). Büyük veri örnekleri. https://www.dunya.com/kose-yazisi/buyuk-veri-ornekleri/24377 (09.01.2019 tarihinde erişilmiştir).
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Oğuz Toptaş 0000-0002-5050-6240

Ali Şen Bu kişi benim 0000-0002-2646-1759

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Toptaş, O., & Şen, A. (2021). Eğitimde Ölçme Değerlendirmede Büyük Verinin Önemi. Düşünce Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi(4), 223-243.