Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE HERKES İÇİN TASARIM KAVRAMININ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİNE YÖNELİK REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ KATKISININ ARAŞTIRILMASI

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 3, 721 - 734, 15.12.2017

Öz

Türkiye’de mobilya endüstrisi son yıllarda sürekli bir gelişim
göstererek
15 yıllık ihracat değerlerine göre 12 kattan fazla bir
artışla 177 milyon dolardan 2,3 milyar dolara ulaşarak toplam ulusal ihracatın
% 1,5’ini oluşturan bir konuma gelmiş bulunmaktadır. Yapmış olduğumuz
çalışmayla, Türkiye
Mobilya sektöründe faaliyet gösteren firmaların rekabet gücü üzerine etki eden
fiyat dışı unsurlardan olan ürün tasarımının; herkes için tasarım yaklaşımıyla
yürütülecek ürün geliştirme süreçlerindeki değişimin rekabet gücüne etkisi
araştırılmıştır. Araştırmamızla, Türkiye Mobilya sektöründeki rekabet olgusu,
sahip olduğu kaynaklar, sektörün performansının sürekliliği, sektörün ulusal
ekonomideki önemi nedeniyle orta ve uzun vadede sektörün sahip olduğu
potansiyelin doğru yönlendirilmesine katkı sunmak amaçlanmıştır. Çalışmanın
amacına uygun olarak, mobilya sektöründe durum tespiti ve gelecek
perspektiflerini belirlemek üzere geçmiş çalışmaların çıktıları dikkate
alınarak herkes için tasarım kavramının ürün geliştirme süreçlerindeki
araştırma-geliştirme faaliyetlerine etkisi ve bu etkinin rekabet üstünlüğüne
olası yansımaları sorgulayıcı bir yaklaşımla incelenmiştir. Bu çalışmamızda,
sektörün sahip olduğu rekabet üstünlüğü ve mevcudiyeti bakımından; talep
üzerindeki etkenler, tüketici alışkanlıkları ve beklentileri, ilgili ve
destekleyici endüstriler, firma stratejisi, sektörün rekabet yapısı ve devletin
rolü ele alınmıştır. Söz konusu incelemeler sektörel düzeyde ve yoğunlukla
tasarım etkisini merkeze alarak yapılmıştır. Sektörün uluslararası pazarlarda
rekabet gücünü belirlemek için ithalat-ihracat değerleri, tüketim eğilimleri ve
satın alma alışkanlığı istatistikleri temel veri olarak kullanılmıştır. Elmas
modeli analizine temel oluşturacak bilgilerse, ikincil kaynaklardan hareket ile
gerçekleştirilmiştir.

Kaynakça

  • [1]. Duncan, Richard., (2007). Universal Design – Clarification and Development: A Report for the Ministry of the Environment, Government of Norway, The Center for Universal Design, College of Design, North Carolina State University. [2]. Özkul, Ali Ekrem, ve diğerleri., (16-17 Haziran 2011). Herkes İçin Tasarım Müfredatı Geliştirme Çalıştayı, Çalıştay Sonuç Raporu, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. [3]. Story, Molly Follette, Mueller, James L. ve Mace, Ronald L., (1998). The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities (Revised Edition). North Carolina State Univ., Raleigh. Center for Universal Design. National Inst. on Disability and Rehabilitation Research (ED/OSERS), Washington, DC. USA. [4]. Filiz, A., (2008). Üretim Yönetiminde Verimlilik Sırları, Sistem Yayıncılık. [5]. Şahin, M., (2008). Üretim Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Sahaf Yayınevi. [6]. Hamel, G. ve Prahalad, C.K., (1994). Competing for the Future, Harvard Business School Pres, Cambridge. [7]. De Bono, E., (1992). Sur-petition, Harper and Collins Publishers, New York. [8]. Walsh, V., ve diğerleri., (1992). Winning by Design, Basil Blackwell, Oxford. [9]. Altınöz, Mehmet., Yılmaz, Kıvanç., Akkuş, Bulut., Usta, İlker., (2016). An Investigation About Competitive Advantage in Terms of Differantitation in Product Design for Furniture Industry: Ankara Sample, Mugla Journal of Science and Technology, Vol. 2, s. 171-180. [10]. Çivi, E., Erol İ., İnanlı T. ve Erol E., (2008). Uluslar arası Rekabet Gücüne Farklı Bakışlar, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 4, s. 1-22. [11]. Utkulu, U., (2005). Türkiye’nin Dış Ticareti ve Değişen Mukayeseli Üstünlükler, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir. [12]. Hatsaopulos, G., Krugman P. ve Summers L., (1988). US Competitiveness: Beyond the Trade Deficit, Science, 241(4283), s. 299-307. [13]. Doğan, Özlem İpekgil., (1998). Kalite Uygulamalarının İşletmelerin Rekabet Gücü Üzerine Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tez No: 72823, İzmir. [14]. Porter, M.E., (1985). Competitive Advantage, Free Press, New York. [15]. Porter, M.E., (1980). Competitive Strategy, Free Press, New York. [16]. Porter, Michael E., (1990). The Competitive Advantage of Nations, Republished with a new introduction in 1998, The Free Press, New York. [17]. Koc, Murat., Ozbozkurt, Onur Basar., (2014). Ulusların Rekabet Üstünlüğü ve Elmas Modeli Üzerine Bir Değerlendirme, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, ISSN: 2147-804X, 2(3), s. 85-91. [18]. İSO., (2015). Küresel Rekabette İstanbul Sanayi Odası Meslek Komiteleri Projesi-Mobilya İmalatı Sanayi, İstanbul Sanayi Odası (İSO), ISBN: 978-605-137-433-8 (Elektronik), İstanbul. [19]. T.C. Kalkınma Bakanlığı., (2015). Onuncu Kalkınma Planı 2014-2018, Mobilya Çalışma Grubu Raporu, T.C. Kalkınma Bakanlığı, ISBN 978-605-9041-19-5; Yayın No: KB: 2915- ÖİK: 751, Ankara. [20]. TOBB., (2013). Türkiye Mobilya Ürünleri Meclisi Sektör Raporu, TOBB, ISBN: 978-605-137-339-3; TOBB (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği), Yayın No: 2014/212, Ankara. [21]. MÜSİAD (Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği)., (2015). MÜSİAD Dayanıklı Tüketim, Mobilya ve Orman Ürünleri Sektör Raporu 2014, MÜSİAD, ISBN 978-605-4383-42-9, İstanbul. [22]. Ankara Kalkınma Ajansı., (2011). Ankara Mevcut Durum Raporu 2011-2013, Ankara Kalkınma Ajansı, Ankara. [23]. TÜİK., (8 Ağustos 2017). Dış Ticaret İstatistikleri, İl ve Bölge Sınıflamasına Göre Dış Ticaret (ISIC Rev3-İl/bölge), TÜİK, http://www.tuik.gov.tr/Start.do. [24]. MOSDER., (2015). Tüketici Tutum, Davranış, Marka, İmaj ve Konumlama Araştırması, MOSDER (Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği), İstanbul. [25]. TOBB., (2015). Türkiye Mobilya Ürünleri Meclisi Sektör Raporu 2014, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), ISBN: 978-605-137-448-2 ; TOBB Yayın No: 2015/245, Ankara. [26]. Altay, Bülent ve Gürpınar, Koray., (2008). Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Bazı Rekabet Gücü Endeksleri: Türk Mobilya Sektörü Üzerine Bir Uygulama, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 10(1), s. 257-274, Afyon. [27]. EDAM ve Deloitte Türkiye., (2009). Türkiye İçin Bir Rekabet Endeksi, EDAM (Ekonomi ve Dış Politika Araştırmalar Merkezi) ve Deloitte Türkiye, İstanbul. [28]. DPT., (2006). Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013) Ağaç Ürünleri ve Mobilya Sanayii Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Ankara.

INVESTIGATION ON CONTRIBUTION OF COMPETITIVENESS FOR PRODUCT DEVELOPMENT PROCESS OF THE CONCEPT OF DESIGN FOR EVERYONE IN THE FURNITURE INDUSTRY

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 3, 721 - 734, 15.12.2017

Öz

- In Turkey, the furniture industry has
grown steadily in recent years, reaching 2.3 billion dollars from 177 million
dollars with an increase of more than 12 quarters over 15 years' export value,
constituting 1.5% of total national exports. With the work we have done, the
effect on the competitive power in the product development processes of the
product design that is out of the non-price elements of the firms operating in
the Turkey furniture sector has been investigated to be carried out with the
approach of design for everyone. With our research, the main objective is to
contribute to the correct orientation of the potential of the competition in
the furniture sector, the resources it has, the continuity of the performance
of the sector and the sector in the medium and long term due to the national
economy. In accordance with the purpose of the work, considering the outputs of
past studies in order to determine the situation and future perspectives in the
furniture sector, the effect of  the
design concept for everyone on the research and development activities of the
product development process and possible implications of this effect on
competitive advantage has been examined with a questioning approach. In this
study, in terms of competitive superiority and availability of the sector,
factors affecting demand, consumer habits and expectations, related and
supporting industries, firm strategy, competitive structure of the sector and
the role of the state have been discussed. These studies were carried out at
the sectoral level and with the intensity centered on the design effect.
Import-export values, consumption trends and buying habits statistics
were used as basic data to determine the competitive power of the sector in
international markets. The information that will form the basis of the diamond
model analysis was made by moving from secondary sources.

Kaynakça

  • [1]. Duncan, Richard., (2007). Universal Design – Clarification and Development: A Report for the Ministry of the Environment, Government of Norway, The Center for Universal Design, College of Design, North Carolina State University. [2]. Özkul, Ali Ekrem, ve diğerleri., (16-17 Haziran 2011). Herkes İçin Tasarım Müfredatı Geliştirme Çalıştayı, Çalıştay Sonuç Raporu, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. [3]. Story, Molly Follette, Mueller, James L. ve Mace, Ronald L., (1998). The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities (Revised Edition). North Carolina State Univ., Raleigh. Center for Universal Design. National Inst. on Disability and Rehabilitation Research (ED/OSERS), Washington, DC. USA. [4]. Filiz, A., (2008). Üretim Yönetiminde Verimlilik Sırları, Sistem Yayıncılık. [5]. Şahin, M., (2008). Üretim Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Sahaf Yayınevi. [6]. Hamel, G. ve Prahalad, C.K., (1994). Competing for the Future, Harvard Business School Pres, Cambridge. [7]. De Bono, E., (1992). Sur-petition, Harper and Collins Publishers, New York. [8]. Walsh, V., ve diğerleri., (1992). Winning by Design, Basil Blackwell, Oxford. [9]. Altınöz, Mehmet., Yılmaz, Kıvanç., Akkuş, Bulut., Usta, İlker., (2016). An Investigation About Competitive Advantage in Terms of Differantitation in Product Design for Furniture Industry: Ankara Sample, Mugla Journal of Science and Technology, Vol. 2, s. 171-180. [10]. Çivi, E., Erol İ., İnanlı T. ve Erol E., (2008). Uluslar arası Rekabet Gücüne Farklı Bakışlar, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 4, s. 1-22. [11]. Utkulu, U., (2005). Türkiye’nin Dış Ticareti ve Değişen Mukayeseli Üstünlükler, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir. [12]. Hatsaopulos, G., Krugman P. ve Summers L., (1988). US Competitiveness: Beyond the Trade Deficit, Science, 241(4283), s. 299-307. [13]. Doğan, Özlem İpekgil., (1998). Kalite Uygulamalarının İşletmelerin Rekabet Gücü Üzerine Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tez No: 72823, İzmir. [14]. Porter, M.E., (1985). Competitive Advantage, Free Press, New York. [15]. Porter, M.E., (1980). Competitive Strategy, Free Press, New York. [16]. Porter, Michael E., (1990). The Competitive Advantage of Nations, Republished with a new introduction in 1998, The Free Press, New York. [17]. Koc, Murat., Ozbozkurt, Onur Basar., (2014). Ulusların Rekabet Üstünlüğü ve Elmas Modeli Üzerine Bir Değerlendirme, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, ISSN: 2147-804X, 2(3), s. 85-91. [18]. İSO., (2015). Küresel Rekabette İstanbul Sanayi Odası Meslek Komiteleri Projesi-Mobilya İmalatı Sanayi, İstanbul Sanayi Odası (İSO), ISBN: 978-605-137-433-8 (Elektronik), İstanbul. [19]. T.C. Kalkınma Bakanlığı., (2015). Onuncu Kalkınma Planı 2014-2018, Mobilya Çalışma Grubu Raporu, T.C. Kalkınma Bakanlığı, ISBN 978-605-9041-19-5; Yayın No: KB: 2915- ÖİK: 751, Ankara. [20]. TOBB., (2013). Türkiye Mobilya Ürünleri Meclisi Sektör Raporu, TOBB, ISBN: 978-605-137-339-3; TOBB (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği), Yayın No: 2014/212, Ankara. [21]. MÜSİAD (Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği)., (2015). MÜSİAD Dayanıklı Tüketim, Mobilya ve Orman Ürünleri Sektör Raporu 2014, MÜSİAD, ISBN 978-605-4383-42-9, İstanbul. [22]. Ankara Kalkınma Ajansı., (2011). Ankara Mevcut Durum Raporu 2011-2013, Ankara Kalkınma Ajansı, Ankara. [23]. TÜİK., (8 Ağustos 2017). Dış Ticaret İstatistikleri, İl ve Bölge Sınıflamasına Göre Dış Ticaret (ISIC Rev3-İl/bölge), TÜİK, http://www.tuik.gov.tr/Start.do. [24]. MOSDER., (2015). Tüketici Tutum, Davranış, Marka, İmaj ve Konumlama Araştırması, MOSDER (Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği), İstanbul. [25]. TOBB., (2015). Türkiye Mobilya Ürünleri Meclisi Sektör Raporu 2014, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), ISBN: 978-605-137-448-2 ; TOBB Yayın No: 2015/245, Ankara. [26]. Altay, Bülent ve Gürpınar, Koray., (2008). Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Bazı Rekabet Gücü Endeksleri: Türk Mobilya Sektörü Üzerine Bir Uygulama, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 10(1), s. 257-274, Afyon. [27]. EDAM ve Deloitte Türkiye., (2009). Türkiye İçin Bir Rekabet Endeksi, EDAM (Ekonomi ve Dış Politika Araştırmalar Merkezi) ve Deloitte Türkiye, İstanbul. [28]. DPT., (2006). Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013) Ağaç Ürünleri ve Mobilya Sanayii Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Ankara.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Altınöz Bu kişi benim

Bulut Akkuş Bu kişi benim

Kıvanç Yılmaz

İlker Usta Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Altınöz, M., Akkuş, B., Yılmaz, K., Usta, İ. (2017). MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE HERKES İÇİN TASARIM KAVRAMININ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİNE YÖNELİK REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ KATKISININ ARAŞTIRILMASI. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, 6(3), 721-734.
AMA Altınöz M, Akkuş B, Yılmaz K, Usta İ. MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE HERKES İÇİN TASARIM KAVRAMININ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİNE YÖNELİK REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ KATKISININ ARAŞTIRILMASI. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. Aralık 2017;6(3):721-734.
Chicago Altınöz, Mehmet, Bulut Akkuş, Kıvanç Yılmaz, ve İlker Usta. “MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE HERKES İÇİN TASARIM KAVRAMININ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİNE YÖNELİK REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ KATKISININ ARAŞTIRILMASI”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 6, sy. 3 (Aralık 2017): 721-34.
EndNote Altınöz M, Akkuş B, Yılmaz K, Usta İ (01 Aralık 2017) MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE HERKES İÇİN TASARIM KAVRAMININ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİNE YÖNELİK REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ KATKISININ ARAŞTIRILMASI. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 6 3 721–734.
IEEE M. Altınöz, B. Akkuş, K. Yılmaz, ve İ. Usta, “MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE HERKES İÇİN TASARIM KAVRAMININ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİNE YÖNELİK REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ KATKISININ ARAŞTIRILMASI”, İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 3, ss. 721–734, 2017.
ISNAD Altınöz, Mehmet vd. “MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE HERKES İÇİN TASARIM KAVRAMININ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİNE YÖNELİK REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ KATKISININ ARAŞTIRILMASI”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 6/3 (Aralık 2017), 721-734.
JAMA Altınöz M, Akkuş B, Yılmaz K, Usta İ. MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE HERKES İÇİN TASARIM KAVRAMININ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİNE YÖNELİK REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ KATKISININ ARAŞTIRILMASI. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. 2017;6:721–734.
MLA Altınöz, Mehmet vd. “MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE HERKES İÇİN TASARIM KAVRAMININ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİNE YÖNELİK REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ KATKISININ ARAŞTIRILMASI”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 3, 2017, ss. 721-34.
Vancouver Altınöz M, Akkuş B, Yılmaz K, Usta İ. MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE HERKES İÇİN TASARIM KAVRAMININ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİNE YÖNELİK REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ KATKISININ ARAŞTIRILMASI. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. 2017;6(3):721-34.