Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOK ÖLÇÜTLÜ KARAR VERME YAKLAŞIMI İLE MOBİLYA İŞLETMELERİ İÇİN HEDEF PAZAR SEÇİMİ

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 3, 744 - 756, 15.12.2017

Öz

Hedef pazar, nispeten benzer
ihtiyaç özellikleri gösteren müşteri grubudur. Sürekli ve tatmin edici seviyede
kar elde etme, toplumsal hizmet, varlığını sürdürme ve özel beklentilerini
karşılama gibi işletmelerin bilindik amaçlarını gerçekleştirmedeki başarı
seviyesi seçtiği hedef pazarın yapısal karakteristiklerinin doğruluğuna bağlı
bulunmaktadır. Bu nedenle hedef pazar seçimi işletmeler için hayati önemdedir.
Hedef pazar seçiminde farklı kriterler olması ve bu kriterlerin etkisinin
farklı stratejilere göre değişmesi, sorunu çok kriterli stratejik karar verme
boyutuna taşımaktadır. Bu çalışmada,
karar problemi üzerindeki etkenlerin ağırlıklarının tespiti için Analitik
Hiyerarşi Prosesi (AHP) ve en iyi alternatifin seçimi için ise farklı
etkenlere göre belirlenen alternatiflerin sıralanması ve seçimi üzerine
uygulanan VIKOR (Vise
Kriterijumska Optimizacija I Kompromisno Resenje) yöntemini bir arada kullanarak mobilya sektörü için hedef pazar
potansiyelinin
göstergesi olan şehir seçimine yönelik uygulama yapılmıştır.

Kaynakça

  • [1]. Kotler, P., (1997). Marketing Management, Analysis, Planning, Implementation, and Control, Prentice Hall, Inc., Saddle River, NJ. [2]. Toksarı, Murat., (2007). Analitik Hiyerarşi Prosesi Yaklaşımı Kullanılarak Mobilya Sektörü İçin Ege Bölgesi’nde Hedef Pazarın Belirlenmesi, Yönetim ve Ekonomi, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F, 14 (1), Manisa. [3]. Akyüz, İlker., (2006). Mobilya Satın Almada Tüketici Davranışlarını Etkileyen Psikolojik, Sosyo-Psikolojik ve Sosyo-Kültürel Faktörlerin İncelenmesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Orman Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı, UTM Tez No: 183040, Trabzon . [4]. Yavuz, V. Alpagut., (2016). Coğrafi Pazar Seçiminde Promethee Ve Entropi Yöntemlerine Dayalı Çok Kriterli Bir Analiz: Mobilya Sektöründe Bir Uygulama, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2). [5]. T., Ustasüleyman., (2009). Bankacılık Sektöründe Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi: AHS-TOPSIS Yöntemi, Bankacılar Dergisi, 69, s. 33-43. [6]. Saaty, Thomas L., (1977). A Scaling Method for Priorities in Hierarchical Structures, Journal of Mathematical Psychology, ISSN: 0022-2496; DOI: 10.1016/0022-2496(77)90033-5. [7]. Priya, P., & Venkatesh, A., (2012). Integration of Analytic Hierarchy Process with Regression Analysis to Identify Attractive Locations for Market Expansion, Journal of Multi-Criteria Decision Analysis, 19(3-4). [8]. Toksarı, M., & Toksarı, M.D., (2011). Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) Yaklaşımı Kullanılarak Hedef Pazarın Belirlenmesi, ODTÜ Gelişme Dergisi, 38, s. 51-70. [9]. Opricovic, Serafim ve Tzeng, Gwo-Hshiung., (2004). Compromise solution by MCDM methods: A comparative analysis of VIKOR and TOPSIS, European Journal of Operational Research, s. 445–455. [10]. Mobin, M., Dehghanimohammadabadi, M., & Salmon, C., (2014). Food Product Target Market Prioritization Using MCDM Approaches, The 2014 Industrial and Systems Engineering Research Conference. [11]. Yang, C. ve Wang, T., (2006). VIKOR Method Analysis of Interactive Trade in Policy-Making, The Business Review, 6 (2), s. 77-85. [12]. Wua, H.Y., Tzeng, G.H. & Chen, Y.H., (2009). A Fuzzy MCDM Approach For Evaluating Banking Performance Based On Balanced Scorecard, Expert Systems with Applications, 36 (6), s. 10135-10147. [13]. İmren, Erol., (2011). Mobilya Endüstrisinde Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) Yöntemi İle Kuruluş Yeri Seçimi, Bartın Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Orman Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı, Bartın. [14]. A., Tüzemen A. ve Özdağoğlu., (2007). Doktora Öğrencilerinin Eş Seçiminde Önem Verdikleri Kriterlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi İle Belirlenmesi, Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, 21 (1), s. 215-232. [15]. Dağdeviren M., Akay D. ve Kurt M., (2004). İş Değerlendirme Sürecinde Analitik Hiyerarşi Süreci ve Uygulaması, Gazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 19 (2), s. 131-138. [16]. Saaty T.L. & Vargas, L.F., (1991). Prediction, Projection and Forecasting, Kluwer Academic, Boston. [17]. Saaty, T.L., (1980). The Analytic Hierarchy Process, McGraw-Hill, New York. [18]. T.L., Saaty., (1990). An Exposition of The AHP in Reply To The Paper “Remarks On The Analytic Hierarchy Proces, Management Science, 36 (3), s. 259-268. [19]. Opricovic, S., (1998). Multi-Criteria Optimization of Civil Engineering Systems. Faculty of Civil Engineering, Belgrad. [20]. Dinçer, Hasan ve Görener, Ali., (2011). Performance Evaluatıon Usıng Ahp - Vıkor And Ahp - Topsıs Approaches: The Case Of Servıce Sector, Journal of Engineering and Natural Sciences, Sigma, 29, s. 244-260. [21]. T.C. Kalkınma Bakanlığı., (2015). Onuncu Kalkınma Planı 2014-2018, Mobilya Çalışma Grubu Raporu, T.C. Kalkınma Bakanlığı, ISBN 978-605-9041-19-5 ; YAYIN NO: KB: 2915- ÖİK: 751, Ankara. [22]. Ankara Kalkınma Ajansı., (2011). Ankara Mevcut Durum Raporu 2011-2013, Ankara Kalkınma Ajansı, Ankara. [23]. Aşarkaya, Ahmet., (2015). Mobilya Sektörü. Türkiye İş Bankası İktisadi Araştırmalar Bölümü. Türkiye İş Bankası A.Ş. [24]. TÜİK., (2017). Dış Ticaret İstatistikleri, İl ve Bölge Sınıflamasına Göre Dış Ticaret (ISIC Rev3-İl/bölge), TÜİK, Çevrimiçi Açık Kaynak. [25]. TOBB., (2013). Türkiye Mobilya Ürünleri Meclisi Sektör Raporu, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), ISBN: 978-605-137-339-3 ; TOBB Yayın No: 2014/212, Ankara. [26]. MOSDER., (2015). Tüketici Tutum, Davranış, Marka, İmaj ve Konumlama Araştırması, MOSDER (Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği), İstanbul.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 3, 744 - 756, 15.12.2017

Öz

Kaynakça

  • [1]. Kotler, P., (1997). Marketing Management, Analysis, Planning, Implementation, and Control, Prentice Hall, Inc., Saddle River, NJ. [2]. Toksarı, Murat., (2007). Analitik Hiyerarşi Prosesi Yaklaşımı Kullanılarak Mobilya Sektörü İçin Ege Bölgesi’nde Hedef Pazarın Belirlenmesi, Yönetim ve Ekonomi, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F, 14 (1), Manisa. [3]. Akyüz, İlker., (2006). Mobilya Satın Almada Tüketici Davranışlarını Etkileyen Psikolojik, Sosyo-Psikolojik ve Sosyo-Kültürel Faktörlerin İncelenmesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Orman Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı, UTM Tez No: 183040, Trabzon . [4]. Yavuz, V. Alpagut., (2016). Coğrafi Pazar Seçiminde Promethee Ve Entropi Yöntemlerine Dayalı Çok Kriterli Bir Analiz: Mobilya Sektöründe Bir Uygulama, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2). [5]. T., Ustasüleyman., (2009). Bankacılık Sektöründe Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi: AHS-TOPSIS Yöntemi, Bankacılar Dergisi, 69, s. 33-43. [6]. Saaty, Thomas L., (1977). A Scaling Method for Priorities in Hierarchical Structures, Journal of Mathematical Psychology, ISSN: 0022-2496; DOI: 10.1016/0022-2496(77)90033-5. [7]. Priya, P., & Venkatesh, A., (2012). Integration of Analytic Hierarchy Process with Regression Analysis to Identify Attractive Locations for Market Expansion, Journal of Multi-Criteria Decision Analysis, 19(3-4). [8]. Toksarı, M., & Toksarı, M.D., (2011). Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) Yaklaşımı Kullanılarak Hedef Pazarın Belirlenmesi, ODTÜ Gelişme Dergisi, 38, s. 51-70. [9]. Opricovic, Serafim ve Tzeng, Gwo-Hshiung., (2004). Compromise solution by MCDM methods: A comparative analysis of VIKOR and TOPSIS, European Journal of Operational Research, s. 445–455. [10]. Mobin, M., Dehghanimohammadabadi, M., & Salmon, C., (2014). Food Product Target Market Prioritization Using MCDM Approaches, The 2014 Industrial and Systems Engineering Research Conference. [11]. Yang, C. ve Wang, T., (2006). VIKOR Method Analysis of Interactive Trade in Policy-Making, The Business Review, 6 (2), s. 77-85. [12]. Wua, H.Y., Tzeng, G.H. & Chen, Y.H., (2009). A Fuzzy MCDM Approach For Evaluating Banking Performance Based On Balanced Scorecard, Expert Systems with Applications, 36 (6), s. 10135-10147. [13]. İmren, Erol., (2011). Mobilya Endüstrisinde Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) Yöntemi İle Kuruluş Yeri Seçimi, Bartın Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Orman Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı, Bartın. [14]. A., Tüzemen A. ve Özdağoğlu., (2007). Doktora Öğrencilerinin Eş Seçiminde Önem Verdikleri Kriterlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi İle Belirlenmesi, Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, 21 (1), s. 215-232. [15]. Dağdeviren M., Akay D. ve Kurt M., (2004). İş Değerlendirme Sürecinde Analitik Hiyerarşi Süreci ve Uygulaması, Gazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 19 (2), s. 131-138. [16]. Saaty T.L. & Vargas, L.F., (1991). Prediction, Projection and Forecasting, Kluwer Academic, Boston. [17]. Saaty, T.L., (1980). The Analytic Hierarchy Process, McGraw-Hill, New York. [18]. T.L., Saaty., (1990). An Exposition of The AHP in Reply To The Paper “Remarks On The Analytic Hierarchy Proces, Management Science, 36 (3), s. 259-268. [19]. Opricovic, S., (1998). Multi-Criteria Optimization of Civil Engineering Systems. Faculty of Civil Engineering, Belgrad. [20]. Dinçer, Hasan ve Görener, Ali., (2011). Performance Evaluatıon Usıng Ahp - Vıkor And Ahp - Topsıs Approaches: The Case Of Servıce Sector, Journal of Engineering and Natural Sciences, Sigma, 29, s. 244-260. [21]. T.C. Kalkınma Bakanlığı., (2015). Onuncu Kalkınma Planı 2014-2018, Mobilya Çalışma Grubu Raporu, T.C. Kalkınma Bakanlığı, ISBN 978-605-9041-19-5 ; YAYIN NO: KB: 2915- ÖİK: 751, Ankara. [22]. Ankara Kalkınma Ajansı., (2011). Ankara Mevcut Durum Raporu 2011-2013, Ankara Kalkınma Ajansı, Ankara. [23]. Aşarkaya, Ahmet., (2015). Mobilya Sektörü. Türkiye İş Bankası İktisadi Araştırmalar Bölümü. Türkiye İş Bankası A.Ş. [24]. TÜİK., (2017). Dış Ticaret İstatistikleri, İl ve Bölge Sınıflamasına Göre Dış Ticaret (ISIC Rev3-İl/bölge), TÜİK, Çevrimiçi Açık Kaynak. [25]. TOBB., (2013). Türkiye Mobilya Ürünleri Meclisi Sektör Raporu, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), ISBN: 978-605-137-339-3 ; TOBB Yayın No: 2014/212, Ankara. [26]. MOSDER., (2015). Tüketici Tutum, Davranış, Marka, İmaj ve Konumlama Araştırması, MOSDER (Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği), İstanbul.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kıvanç Yılmaz

Yasemin Öztürk Bu kişi benim

Erol Burdurlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yılmaz, K., Öztürk, Y., & Burdurlu, E. (2017). ÇOK ÖLÇÜTLÜ KARAR VERME YAKLAŞIMI İLE MOBİLYA İŞLETMELERİ İÇİN HEDEF PAZAR SEÇİMİ. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, 6(3), 744-756.
AMA Yılmaz K, Öztürk Y, Burdurlu E. ÇOK ÖLÇÜTLÜ KARAR VERME YAKLAŞIMI İLE MOBİLYA İŞLETMELERİ İÇİN HEDEF PAZAR SEÇİMİ. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. Aralık 2017;6(3):744-756.
Chicago Yılmaz, Kıvanç, Yasemin Öztürk, ve Erol Burdurlu. “ÇOK ÖLÇÜTLÜ KARAR VERME YAKLAŞIMI İLE MOBİLYA İŞLETMELERİ İÇİN HEDEF PAZAR SEÇİMİ”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 6, sy. 3 (Aralık 2017): 744-56.
EndNote Yılmaz K, Öztürk Y, Burdurlu E (01 Aralık 2017) ÇOK ÖLÇÜTLÜ KARAR VERME YAKLAŞIMI İLE MOBİLYA İŞLETMELERİ İÇİN HEDEF PAZAR SEÇİMİ. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 6 3 744–756.
IEEE K. Yılmaz, Y. Öztürk, ve E. Burdurlu, “ÇOK ÖLÇÜTLÜ KARAR VERME YAKLAŞIMI İLE MOBİLYA İŞLETMELERİ İÇİN HEDEF PAZAR SEÇİMİ”, İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 3, ss. 744–756, 2017.
ISNAD Yılmaz, Kıvanç vd. “ÇOK ÖLÇÜTLÜ KARAR VERME YAKLAŞIMI İLE MOBİLYA İŞLETMELERİ İÇİN HEDEF PAZAR SEÇİMİ”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 6/3 (Aralık 2017), 744-756.
JAMA Yılmaz K, Öztürk Y, Burdurlu E. ÇOK ÖLÇÜTLÜ KARAR VERME YAKLAŞIMI İLE MOBİLYA İŞLETMELERİ İÇİN HEDEF PAZAR SEÇİMİ. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. 2017;6:744–756.
MLA Yılmaz, Kıvanç vd. “ÇOK ÖLÇÜTLÜ KARAR VERME YAKLAŞIMI İLE MOBİLYA İŞLETMELERİ İÇİN HEDEF PAZAR SEÇİMİ”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 3, 2017, ss. 744-56.
Vancouver Yılmaz K, Öztürk Y, Burdurlu E. ÇOK ÖLÇÜTLÜ KARAR VERME YAKLAŞIMI İLE MOBİLYA İŞLETMELERİ İÇİN HEDEF PAZAR SEÇİMİ. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. 2017;6(3):744-56.