Tüketicilerin ekonomik, sosyal ve
kültürel açıdan değişip gelişmesiyle tüketim alışkanlıkları da değişmiş, hedef
pazar yaklaşımındaki grubun ortak tercihlerini yansıtan ürün özellikleri ile
tatmin olmak yerine kendi bireysel beklentilerine uyumlandırılmış ürün
özelliklerinden tatmin olmaya başlamıştır. Bu durumda üretim sistemleri de
değişerek hücresel, esnek veya yalın üretim sisteminden kişiselleştirilmiş
ürünlerin üretimini esas alan “kişiye özel kütlesel üretim/ kütlesel uyarlama”
üretim yöntemine dayalı “Çevik Üretim”
sistemine doğru geçiş yaşanmaktadır. Tüketicilerin bireysel
beklentilerine uyumlandırılmış çok farklı ürünlerin üretime alınması, farklı
üretim rotalarının ortaya çıkmasına, makineler arasındaki ara stokların
artmasına, bazı makinelerin dar boğaz oluşturup bazılarının boş kalmasına,
küçük parti büyüklüğü nedeniyle sık aralıklarla ayar yapma zorunluluğunun
ortaya çıkmasına, üretim süreçlerinin ve dolayısı ile teslim zamanlarının
uzamasına ve kalitesizlik maliyetlerinin artışına neden olmaktadır. Bu durumda,
tüketici memnuniyeti açısından çok çeşitli ürünlerin nispeten küçük partiler
halinde daha hızlı ve daha düşük maliyetle üretimini sağlayacak
makine/teknoloji seçimi sorunu ortaya çıkmaktadır. Makinelerin seçiminde
işlevsel özellikler, işlevsel yeterliliğine bağlı işlem kalitesi, kapasitesi,
işletim maliyeti, denge, servis olanakları, ekonomik kullanım ömrü gibi
birbiriyle çatışan çok sayıda parametre olması nedeniyle makine seçim problemi
oldukça karmaşık stratejik karar verme problemidir. Bu çalışmada panel ebatlama
makinesi seçiminde etkili olan faktörler ve bu faktörlerin önem dereceleri
uzman görüşlerine dayalı olarak tayin edilmiş ve çok ölçütlü karar destek
modeli ile bilgisayar ortamında AHP (Analitik Hiyerarşi Prosesi) modeli kullanılarak
sonuca ulaşılmıştır.
- Mobilya Endüstrisi Makine Seçimi AHP Üretim Sistemleri Panel Ebatlama Makinesi
Konular | Mühendislik |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 |