Günümüzde doğalgazın
ayrıştırılması ya da ham petrolün damıtılmasıyla elde edilen LPG
(sıvılaştırılmış petrol gazı), benzinli motorlarda direkt olarak
kullanılabilirken, dizel motorlarda ikinci bir yakıt olarak ya da motordaki
modifikasyon sonucunda kullanılabilmektedir. Maliyet açısından daha uygun olan
LPG’nin dizel motorlarda çift yakıt olarak kullanımı yakıt ekonomisinde
tasarruf sağlamaktadır. Atmosfere salınan egzoz gazındaki yanmamış karbon
molekülleri olarak adlandırılan is miktarı her geçen gün çevreyi ve insan
sağlığını tehdit etmektedir. Bu durum insanlığı var olan kaynakları daha etkili
kullanma arayışına yöneltmiştir. LPG-dizel çift yakıt karışımı bu husustaki en
etkili yanma stratejilerinden birisidir. Bu çalışmada, direk enjeksiyonlu bir
dizel motorda LPG-dizel çift yakıt karışımının performans ve is emisyonlarına
etkileri incelenmiştir. Standart motor deneyleri yapılarak her bir devir için
yük, özgül yakıt tüketimi ve is emisyon değerleri belirlenmiştir. Ardından,
LPG-dizel çift yakıt deneyleri gerçekleştirilmiştir. İkinci yakıt olarak LPG;
bir enjektör yardımıyla motor emme hattından kademeli olarak püskürtülmüştür.
Elde edilen değerler karşılaştırıldığında %20 LPG-%80 dizel yakıt karışımının
standart duruma göre, performansta herhangi bir kötüleşme olmaksızın özgül
yakıt tüketiminde ve yakıt maliyetlerinde iyileşmeler sağladığı tespit
edilmiştir. Ayrıca is emisyonlarında da kayda değer oranlarda iyileşme
sağladığı gözlemlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |