Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 109 - 116, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • [1] Ashok, B. (2015), LPG diesel dual fuel engine – A critical review, Alexandria Engineering Journal, (54), 105-126.
  • [2] Europan Commission (2016), Commission Regulation (EU), 04.12.2018 tarihinde, EUR-Lex sitesi: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32016R1718 adresinden alındı.
  • [3] EPA (2016), EPA Emission Standards for Heavy-Duty Highway Engines and Vehicles, 04.12.2018 tarihinde, United States Environmental Protection Agency sitesi: https://www.epa.gov/emission-standards-reference-guide/epa-emission-standards-heavy-duty-highway-engines-and-vehicles adresinden alındı.
  • [4] United Nations Climate Change (2008), Kyoto Protocol Reference Manual on Accountıng of Emıssıons and Assıgned Amount, 04.12.2018 tarihinde, United Nations Climate Change sitesi: https://unfccc.int/resource/docs/publications/08_unfccc_kp_ref_manual.pdf adresinden alındı.
  • [5] T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (2017), Egzoz Gazı Emisyonu Kontrolü Yönetmeliği, 02.12.2018 tarihinde, T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı sitesi: http://egzoz.csb.gov.tr/Themes/egzoz/Pages/AnaSayfa.aspx adresinden alındı.
  • [6] OPEC (2017), Annual Report, 03.12.2018 tarihinde, Organization of the Petroleum Exporting Countries sitesi: https://www.opec.org/opec_web/static_files_project/media/downloads/publications/AR%202017.pdf adresinden alındı.
  • [7] U.S. Energy Information Administration (2018), Petroleum Marketing Monthly Report, 04.12.2018 tarihinde, U.S. Energy Information Administration sitesi: https://www.eia.gov/petroleum/marketing/monthly/ adresinden alındı.
  • [8] WLPGA (2018), LPG Exceptional Energy, 01.12.2018 tarihinde, World LPG Association sitesi: https://www.wlpga.org/wp-content/uploads/2015/10/WLPGA-EE-PDF-TR.V1.pdf adresinden alındı.
  • [9] Türkiye LPG Derneği (2018), LPG’nin Çevre Üzerindeki Etkileri, 03.12.2018 tarihinde Türkiye LPG Derneği sitesi: https://www.tlpgder.org.tr/duyurular/43/lpg’nin-cevre-uzerindeki-etkileri.aspx adresinden alındı.
  • [10] TMMOB (2017), LPG, 29.11.2018 tarihinde, Türkiye Makine Mühendisleri Odası Birliği sitesi: http://www1.mmo.org.tr/resimler/dosya_ekler/75fcb6de80025fe_ek.pdf?tipi=68&turu=X&sube=7 adresinden alındı.
  • [11] Tae, Y. K., Cheolwoong, P., Seungmook, O., Gyupack, C. (2016), The effects of stratified lean combustion and exhaust gas recirculation on combustion and emission characteristics of an LPG direct injection engine, Energy, 115, 386-396.
  • [12] Saleh, H.E. (2008), Effect of variation in LPG composition on emissions and performance in a dual fuel diesel engine, Fuel, 87, 3031-3039.
  • [13] Ayhan, V., Parlak, A., Cesur, İ., Boru, B., Kolip, A. (2011), Performance and exhaust emission characteristics of a diesel engine running with LPG, International Journal of the Physical Sciences, 6(8), 1905-1914.
  • [14] Kumaraswamy, A., Prasad, B.D. (2012), Performance Analysis of a Dual Fuel Engine Using LPG and Diesel with EGR System, SciVerse ScienceDirect, 38, 2784-2792.
  • [15] Haşimoğlu, C. (2005), Düşük Isı Kayıplı Bir Dizel Motorunda Biyodizel Kullanımının Performans ve Emisyon Parametrelerine Etkisi, Doktora Tezi, Sakarya, Sakarya Üniversitesi.
  • [16] Shell Türkiye (2018), Akaryakıt Pompa Satış Fiyatları, 04.12.2018 tarihinde, Shell Türkiye sitesi: https://www.shell.com.tr/motorists/shell-fuels/akaryakit-pompa-satis-fiyatlari.html adresinden alındı.

DİREK ENJEKSİYONLU BİR DİZEL MOTORDA LPG-DİZEL ÇİFT YAKIT KARIŞIMININ PERFORMANS VE İS EMİSYONLARINA ETKİLERİ

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 109 - 116, 31.12.2019

Öz

Günümüzde doğalgazın
ayrıştırılması ya da ham petrolün damıtılmasıyla elde edilen LPG
(sıvılaştırılmış petrol gazı), benzinli motorlarda direkt olarak
kullanılabilirken, dizel motorlarda ikinci bir yakıt olarak ya da motordaki
modifikasyon sonucunda kullanılabilmektedir. Maliyet açısından daha uygun olan
LPG’nin dizel motorlarda çift yakıt olarak kullanımı yakıt ekonomisinde
tasarruf sağlamaktadır. Atmosfere salınan egzoz gazındaki yanmamış karbon
molekülleri olarak adlandırılan is miktarı her geçen gün çevreyi ve insan
sağlığını tehdit etmektedir. Bu durum insanlığı var olan kaynakları daha etkili
kullanma arayışına yöneltmiştir. LPG-dizel çift yakıt karışımı bu husustaki en
etkili yanma stratejilerinden birisidir. Bu çalışmada, direk enjeksiyonlu bir
dizel motorda LPG-dizel çift yakıt karışımının performans ve is emisyonlarına
etkileri incelenmiştir. Standart motor deneyleri yapılarak her bir devir için
yük, özgül yakıt tüketimi ve is emisyon değerleri belirlenmiştir. Ardından,
LPG-dizel çift yakıt deneyleri gerçekleştirilmiştir. İkinci yakıt olarak LPG;
bir enjektör yardımıyla motor emme hattından kademeli olarak püskürtülmüştür.
Elde edilen değerler karşılaştırıldığında %20 LPG-%80 dizel yakıt karışımının
standart duruma göre, performansta herhangi bir kötüleşme olmaksızın özgül
yakıt tüketiminde ve yakıt maliyetlerinde iyileşmeler sağladığı tespit
edilmiştir. Ayrıca is emisyonlarında da kayda değer oranlarda iyileşme
sağladığı gözlemlenmiştir.



 

Kaynakça

  • [1] Ashok, B. (2015), LPG diesel dual fuel engine – A critical review, Alexandria Engineering Journal, (54), 105-126.
  • [2] Europan Commission (2016), Commission Regulation (EU), 04.12.2018 tarihinde, EUR-Lex sitesi: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32016R1718 adresinden alındı.
  • [3] EPA (2016), EPA Emission Standards for Heavy-Duty Highway Engines and Vehicles, 04.12.2018 tarihinde, United States Environmental Protection Agency sitesi: https://www.epa.gov/emission-standards-reference-guide/epa-emission-standards-heavy-duty-highway-engines-and-vehicles adresinden alındı.
  • [4] United Nations Climate Change (2008), Kyoto Protocol Reference Manual on Accountıng of Emıssıons and Assıgned Amount, 04.12.2018 tarihinde, United Nations Climate Change sitesi: https://unfccc.int/resource/docs/publications/08_unfccc_kp_ref_manual.pdf adresinden alındı.
  • [5] T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (2017), Egzoz Gazı Emisyonu Kontrolü Yönetmeliği, 02.12.2018 tarihinde, T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı sitesi: http://egzoz.csb.gov.tr/Themes/egzoz/Pages/AnaSayfa.aspx adresinden alındı.
  • [6] OPEC (2017), Annual Report, 03.12.2018 tarihinde, Organization of the Petroleum Exporting Countries sitesi: https://www.opec.org/opec_web/static_files_project/media/downloads/publications/AR%202017.pdf adresinden alındı.
  • [7] U.S. Energy Information Administration (2018), Petroleum Marketing Monthly Report, 04.12.2018 tarihinde, U.S. Energy Information Administration sitesi: https://www.eia.gov/petroleum/marketing/monthly/ adresinden alındı.
  • [8] WLPGA (2018), LPG Exceptional Energy, 01.12.2018 tarihinde, World LPG Association sitesi: https://www.wlpga.org/wp-content/uploads/2015/10/WLPGA-EE-PDF-TR.V1.pdf adresinden alındı.
  • [9] Türkiye LPG Derneği (2018), LPG’nin Çevre Üzerindeki Etkileri, 03.12.2018 tarihinde Türkiye LPG Derneği sitesi: https://www.tlpgder.org.tr/duyurular/43/lpg’nin-cevre-uzerindeki-etkileri.aspx adresinden alındı.
  • [10] TMMOB (2017), LPG, 29.11.2018 tarihinde, Türkiye Makine Mühendisleri Odası Birliği sitesi: http://www1.mmo.org.tr/resimler/dosya_ekler/75fcb6de80025fe_ek.pdf?tipi=68&turu=X&sube=7 adresinden alındı.
  • [11] Tae, Y. K., Cheolwoong, P., Seungmook, O., Gyupack, C. (2016), The effects of stratified lean combustion and exhaust gas recirculation on combustion and emission characteristics of an LPG direct injection engine, Energy, 115, 386-396.
  • [12] Saleh, H.E. (2008), Effect of variation in LPG composition on emissions and performance in a dual fuel diesel engine, Fuel, 87, 3031-3039.
  • [13] Ayhan, V., Parlak, A., Cesur, İ., Boru, B., Kolip, A. (2011), Performance and exhaust emission characteristics of a diesel engine running with LPG, International Journal of the Physical Sciences, 6(8), 1905-1914.
  • [14] Kumaraswamy, A., Prasad, B.D. (2012), Performance Analysis of a Dual Fuel Engine Using LPG and Diesel with EGR System, SciVerse ScienceDirect, 38, 2784-2792.
  • [15] Haşimoğlu, C. (2005), Düşük Isı Kayıplı Bir Dizel Motorunda Biyodizel Kullanımının Performans ve Emisyon Parametrelerine Etkisi, Doktora Tezi, Sakarya, Sakarya Üniversitesi.
  • [16] Shell Türkiye (2018), Akaryakıt Pompa Satış Fiyatları, 04.12.2018 tarihinde, Shell Türkiye sitesi: https://www.shell.com.tr/motorists/shell-fuels/akaryakit-pompa-satis-fiyatlari.html adresinden alındı.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Semih Aliustaoğlu

Vezir Ayhan

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aliustaoğlu, S., & Ayhan, V. (2019). DİREK ENJEKSİYONLU BİR DİZEL MOTORDA LPG-DİZEL ÇİFT YAKIT KARIŞIMININ PERFORMANS VE İS EMİSYONLARINA ETKİLERİ. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, 8(2), 109-116.
AMA Aliustaoğlu S, Ayhan V. DİREK ENJEKSİYONLU BİR DİZEL MOTORDA LPG-DİZEL ÇİFT YAKIT KARIŞIMININ PERFORMANS VE İS EMİSYONLARINA ETKİLERİ. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. Aralık 2019;8(2):109-116.
Chicago Aliustaoğlu, Semih, ve Vezir Ayhan. “DİREK ENJEKSİYONLU BİR DİZEL MOTORDA LPG-DİZEL ÇİFT YAKIT KARIŞIMININ PERFORMANS VE İS EMİSYONLARINA ETKİLERİ”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 8, sy. 2 (Aralık 2019): 109-16.
EndNote Aliustaoğlu S, Ayhan V (01 Aralık 2019) DİREK ENJEKSİYONLU BİR DİZEL MOTORDA LPG-DİZEL ÇİFT YAKIT KARIŞIMININ PERFORMANS VE İS EMİSYONLARINA ETKİLERİ. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 8 2 109–116.
IEEE S. Aliustaoğlu ve V. Ayhan, “DİREK ENJEKSİYONLU BİR DİZEL MOTORDA LPG-DİZEL ÇİFT YAKIT KARIŞIMININ PERFORMANS VE İS EMİSYONLARINA ETKİLERİ”, İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, c. 8, sy. 2, ss. 109–116, 2019.
ISNAD Aliustaoğlu, Semih - Ayhan, Vezir. “DİREK ENJEKSİYONLU BİR DİZEL MOTORDA LPG-DİZEL ÇİFT YAKIT KARIŞIMININ PERFORMANS VE İS EMİSYONLARINA ETKİLERİ”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 8/2 (Aralık 2019), 109-116.
JAMA Aliustaoğlu S, Ayhan V. DİREK ENJEKSİYONLU BİR DİZEL MOTORDA LPG-DİZEL ÇİFT YAKIT KARIŞIMININ PERFORMANS VE İS EMİSYONLARINA ETKİLERİ. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. 2019;8:109–116.
MLA Aliustaoğlu, Semih ve Vezir Ayhan. “DİREK ENJEKSİYONLU BİR DİZEL MOTORDA LPG-DİZEL ÇİFT YAKIT KARIŞIMININ PERFORMANS VE İS EMİSYONLARINA ETKİLERİ”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, c. 8, sy. 2, 2019, ss. 109-16.
Vancouver Aliustaoğlu S, Ayhan V. DİREK ENJEKSİYONLU BİR DİZEL MOTORDA LPG-DİZEL ÇİFT YAKIT KARIŞIMININ PERFORMANS VE İS EMİSYONLARINA ETKİLERİ. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. 2019;8(2):109-16.