Küreselleşme ile artan yoğun rekabet ortamında firmaların başarıları, rakiplerine göre ortaya koydukları farklılıklar ile yorumlanır. Pazarda ayrıcalıklı bir yer edinebilmek, tüketicinin nezdinde ayrıcalıklı bir konuma erişmekle mümkündür. Firmaların yürüttükleri konumlandırma çalışmaları ile tüketicinin zihninde marka ile ilgili ayırt edilen bir konuma ulaşmak amaçlanır. Marka konumlandırma, ürünlerin tüketici üzerindeki algısını yönetme süreci olarak tanımlanabilir. Dağıtım kanalları, tüketicilerin firma hakkındaki görüşlerinin oluşmasında önemli etkileri olan bir tutundurma karması elemanıdır. Daha bilinçli ve özel bir müşteri kesimine hitap etmek isteyen firmalar, sadece kendi markalarına ait ürünlerin sergilendiği, tasarımından müşteri ilişkilerine kadar farklılıklar taşıyan monobrand mağazalarda faaliyet göstermeyi tercih etmektedir. Sadece tek bir markanın ürünlerinin yer aldığı “monobrand” mağazalar özellikle lüks tüketim mallarının satışında tercih edilen bir uygulamadır. Bu çalışma, kozmetik sektöründe faaliyet gösteren Flormar’ın son dönemde yaygınlaştırdığı monobrand mağazalarıyla yürüttüğü faaliyetlerinin tüketiciler üzerindeki rolünü incelemektedir. Çalışma kapsamında Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesinde öğrenim gören 400 kız öğrenciye tesadüfi örneklem yöntemi ile anket uygulanmıştır. Bulgular, firmanın son dönemde monobrand mağazacılık faaliyetleri ile öne çıkardığı konumlandırma çalışmalarının, katılımcılar üzerinde firma tanınırlığını sağlamada olumlu bir etki yarattığı sonucunu göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: Marka, marka konumlandırma, monobrand mağazalar
Living in an intensive competition environment with globalization, it can be remarked that success of a company is mostly associated with its distinctness from its competitors. In order to have a privileged place in market, it is necessary to have a differentiated positioning in consumers’ point of view, and this is achieved only by positioning efforts. In this context, brand positioning can be defined as the process of managing the perception of the product on consumers. In addition to this, distribution channels can be considered as extremely effective tools in forming consumer opinions about companies. Firms, which want to address more conscious and special customers, prefer to be active in “monobrand” stores which sell the product of a single brand, and differentiated in terms of their design and customer relations. These stores are generally preferred for the sale of luxury goods. This study examines the repositioning activities of cosmetics company Flormar which has increased its number of monobrand stores in various cities, and the thoughts of its consumers. Within the framework of the study, a questionnaire was applied to 400 female students studying at Selcuk University, Faculty of Communication by using random sampling. Results shows that company’s repositioning efforts in its monobrand stores created a positive impact on consumers’ recognition of brand.
Key Words: brand, brand positioning, monobrand storesBölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Nisan 2016 |
Gönderilme Tarihi | 14 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 1 |