BibTex RIS Kaynak Göster

Gündem Belirleme Teorisi Bağlamında 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri Sonrası Koalisyon Görüşmelerinin Türk Basınında Sunumu

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 1, 0 - 0, 18.04.2016
https://doi.org/10.19145/guifd.74800

Öz

Siyaset, siyasi lider veya partilerin topluma ilettikleri mesaj ve bu mesajların medyadaki yansımaları, medya siyaset ilişkisi bağlamında araştırma alanı ortaya çıkarmaktadır. Demokrasilerde, medyanın asli işlevi verdikleri tarafsız haberler ile toplumu doğru bir şekilde bilgilendirmektir. Ancak medya siyaset etkileşimi kapsamında medya kuruluşları ideolojik eğilimlerine bağlı olarak kendilerine yakın bulunan siyasi görüşe ait haberlere daha fazla ağırlık vererek, destekledikleri siyasi görüş lehine gündem oluşturabilmektedir. Gündem Belirleme Kuramı kapsamında ele alınan araştırmada, 06 Temmuz – 31 Ağustos 2015 tarihleri arasında basılan Sabah, Hürriyet, Cumhuriyet, Zaman, Yeni Şafak, Sözcü gazeteleri örnekleminde, gazetelerin birinci sayfalarında yer alan koalisyon görüşmeleri sürecine ait 57 günlük haber sunumları, içerik çözümlemesi yöntemiyle incelenmiş, böylece koalisyon görüşmelerinin Türk basınındaki sunumu ortaya konulmuştur. Araştırmada, gazete gündemlerinin gazeteden gazeteye farklılık gösterdiği, koalisyon görüşmelerine ait haber başlıklarında yoruma rastlanıldığı, haberlerin sayfadaki yeri-konumu, manşet yaklaşımları, sunumları, haber aktörleri, koalisyon görüşmelerine katılan partiler ve partiler arasındaki ilişkilerin ele alınış biçimleri bakımından taraflı tutumun sergilendiği, gazetelerin yayın politikalarına göre koalisyon görüşmelerini değerlendirdikleri, dolayısıyla gündem belirlemeyi etkin biçimde kullandıkları ortaya konmaktadır.

Anahtar kelimeler: Gündem Belirleme Kuramı, haber, 2015 koalisyon görüşmeleri, içerik çözümlemesi.

Kaynakça

  • ARABACI, Caner (2004). Basın ve Siyaset Üzerine, (Editör), Metin Işık. Medyada Yeni Yaklaşımlar, Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları, s.105-128.
  • BALCI, Şükrü & BEKİROĞLU, Onur (2014). “Medyanın Kritik ve Süreğen Dönemeci: Üniversite Öğrencilerinin Gözünden Medya Haberlerinin Güvenilirliği”, Selçuk İletişim, 8(2), 192-217.
  • BELSEY, Andrew & CHADWICK, Ruth (1998). Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar, (Çev: Nurçay Türkoğlu), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BÜLBÜL, A. Rıdvan (2001). Haberin Anatomisi ve Temel Yaklaşımlar, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • EYÜBOĞLU, Ercan (1999). İletişim, Siyaset, İktidar, Medya, (Editör), Korkmaz Alemdar, Medya Gücü ve Demokratik Kurumlar, İstanbul: Afa Yayıncılık, s.43-55.
  • FİSKE, John (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş, (Çev: Süleyman İrvan) Ankara: Ark Bilim ve Sanat Yayınları.
  • GİRGİN, Atilla & ÖZAY, Seçil (2013). Haber Yazmak (Dördüncü basım), İstanbul: Der Yayınları.
  • GİRGİN, Atilla (2008). Gazeteciliğin Temel İlkeleri, İstanbul: Der Yayınları.
  • GÖKÇE, Orhan (2001). İçerik Çözümlemesi, Teori-Metod-Uygulama, Konya: Selçuk Üniversitesi Yaşatma ve Geliştirme Vakfı Yayınları.
  • GÖKER, Göksel & DOĞAN, Adem (2011). “2010 Referandumunda Türk Basınının Siyasal Gündemi: Hürriyet, Haber Türk, Zaman ve Yeni Şafak Örneğiyle”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(2), 45-69.
  • GÜNEŞ, Ahmet (2014). “Gündem Belirleme Teorisi Bağlamında 30 Mart 2014 Yerel Seçimlerinin Basında Sunumu: AKP ve CHP Örneği”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4(2), 1-15.
  • GÜZ, Nurettin (2005). Haberde Yönlendirme ve Kamuoyu Araştırmaları, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • HERMAN, Edward S. & CHOMSKY, Noam (1999). Medya Halka Nasıl Evet Dedirtir (İkinci basım), (Çev: Berfu Akyoldaş, Tamara Han, Metin Çetin & İsmail Kaplan) İstanbul: Minerva Yayınları.
  • KOVACH, Bill & ROSENSTIEL, Tom (2007). Gazeteciliğin Esasları, Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
  • LIPPMAN, Walter (1922). Public Opinion. Eylül 22, 2015 tarihinde http://www.collier.sts.vt.edu/5314/lippmannpublicop.pdf adresinden alındı.
  • McCOMBS, Maxwell E. & SHAW, Donald L. (1972). “The Agenda-Setting Function of Mass Media”, The Public Opinion Quarterly, 36(2), 176-187.
  • McQUAIL, Denis & WINDAHL, Sven (1994). Kitle İletişm Çalışmaları İçin İletişim Modelleri (Çev: Banu Dağtaş & Uğur Demiray), Anadolu Üniversitesi, Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırmalar Çalışmalar Vakfı Yayınları.
  • McQUAIL, Denis & WINDAHL, Swen (1997). İletişim Modelleri (Çev: Konca Yumlu), Ankara: İmge Kitabevi.
  • MEYER, Thomas (2014). Medya Demokrasisi: Medya Siyaseti Nasıl Sömürgeleştirir?, İstanbul: Köprü Kitapları.
  • MORRESI, Enrico (2006). Haber Etiği: Ahlaki Gazeteciliğin Kuruluşu ve Eleştirisi (Çev: Fırat Genç), Ankara: Dost Kitabevi.
  • MUTLU, Erol (2010). Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • O'SULLIVAN, Tim; HARTLEY, John; SAUNDERS, Danny; MONTGOMERY, Martin & FISKE, John (1994). Key Concepts in Communication and Cultural Studies, London: Routledge.
  • ÖNCEL, Gülen Kurt (2013). Türkiye'de Soruşturmacı Gazetecilik, İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • RİGEL, Nurdoğan (2000). İleti Tasarımında Haber, İstanbul: Der Yayınevi.
  • SCHRAMM, Wilbur (1949). “The Nature of News”, Journalism Quarterly, 26(3), 259-269.
  • SÖNMEZ, Mustafa (2003). Filler ve Çimenler, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • STEVENSON, Nick (2008). Medya Kültürleri, Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • ŞİMŞEK, Sedat. (2009). “Medya-Siyaset-İktidar Üçgeninde Medya Gerçeği”, Selçuk İletişim Dergisi, 6(1), 124-143.
  • TOKGÖZ, Oya (2010). Temel Gazetecilik, Ankara: İmge Kitabevi.
  • UZUN, Ruhdan (2011). İletişim Etiği: Sorunlar ve Sorumluluklar, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • UZUN, Ruhdan (2014). “Medya Siyaset ilişkileri: Türkiye'de Savunucu Gazetecilik Olgusunun İncelenmesi”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 39, 129-147.
  • Van DIJK, Teun A. (1988). News As Discourse, New Jersey: Lawrence Erlbaum.

Presentation of Coalition Talks in The Turkish Press After The General Elections on 7th June 2015 Within The Context of Agenda Setting

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 1, 0 - 0, 18.04.2016
https://doi.org/10.19145/guifd.74800

Öz

The messages are transmitted/given to the public by politics, political leaders or parties and the reflections of these messages on the media reveals a research area in the context of the relationship between the media and politics. In democracies, the primary function of media organizations is to inform the public through the objective news accurately they covered. However, media give weight to news on political views up to their ideologies which they feel close to within the scope of the interaction between the media and politics. And they create an agenda in favor of the political view they support. The research which is dealt with within the scope of agenda setting theory, 57 daily news presentations which belong to the coalition talks given place to on the cover pages of Sabah, Hürriyet, Cumhuriyet, Zaman, Yeni Şafak and Sözcü newspapers as samples, dated 06th July – 31st August, have been analyzed through content analysis and thus the presentation of the coalition talks in the Turkish press has been put forth. In the study, it is shown that the agendas of newspapers display differences from newspaper to newspaper, comments have been presented in the headlines on coalition talks, a subjective attitude has been displayed in terms of the placement of the news, headline approaches, their presentations, news actors, the manner with which the parties took part in the coalition talks and the relationships between the parties are handled and that newspapers evaluated coalition talks in accordance with their publishing policies, thus using agenda setting in an efficient manner.

Key Words: Agenda-Setting Theory, news, 2015 coalision talks, content analysis. 

Kaynakça

  • ARABACI, Caner (2004). Basın ve Siyaset Üzerine, (Editör), Metin Işık. Medyada Yeni Yaklaşımlar, Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları, s.105-128.
  • BALCI, Şükrü & BEKİROĞLU, Onur (2014). “Medyanın Kritik ve Süreğen Dönemeci: Üniversite Öğrencilerinin Gözünden Medya Haberlerinin Güvenilirliği”, Selçuk İletişim, 8(2), 192-217.
  • BELSEY, Andrew & CHADWICK, Ruth (1998). Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar, (Çev: Nurçay Türkoğlu), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BÜLBÜL, A. Rıdvan (2001). Haberin Anatomisi ve Temel Yaklaşımlar, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • EYÜBOĞLU, Ercan (1999). İletişim, Siyaset, İktidar, Medya, (Editör), Korkmaz Alemdar, Medya Gücü ve Demokratik Kurumlar, İstanbul: Afa Yayıncılık, s.43-55.
  • FİSKE, John (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş, (Çev: Süleyman İrvan) Ankara: Ark Bilim ve Sanat Yayınları.
  • GİRGİN, Atilla & ÖZAY, Seçil (2013). Haber Yazmak (Dördüncü basım), İstanbul: Der Yayınları.
  • GİRGİN, Atilla (2008). Gazeteciliğin Temel İlkeleri, İstanbul: Der Yayınları.
  • GÖKÇE, Orhan (2001). İçerik Çözümlemesi, Teori-Metod-Uygulama, Konya: Selçuk Üniversitesi Yaşatma ve Geliştirme Vakfı Yayınları.
  • GÖKER, Göksel & DOĞAN, Adem (2011). “2010 Referandumunda Türk Basınının Siyasal Gündemi: Hürriyet, Haber Türk, Zaman ve Yeni Şafak Örneğiyle”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1(2), 45-69.
  • GÜNEŞ, Ahmet (2014). “Gündem Belirleme Teorisi Bağlamında 30 Mart 2014 Yerel Seçimlerinin Basında Sunumu: AKP ve CHP Örneği”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4(2), 1-15.
  • GÜZ, Nurettin (2005). Haberde Yönlendirme ve Kamuoyu Araştırmaları, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • HERMAN, Edward S. & CHOMSKY, Noam (1999). Medya Halka Nasıl Evet Dedirtir (İkinci basım), (Çev: Berfu Akyoldaş, Tamara Han, Metin Çetin & İsmail Kaplan) İstanbul: Minerva Yayınları.
  • KOVACH, Bill & ROSENSTIEL, Tom (2007). Gazeteciliğin Esasları, Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
  • LIPPMAN, Walter (1922). Public Opinion. Eylül 22, 2015 tarihinde http://www.collier.sts.vt.edu/5314/lippmannpublicop.pdf adresinden alındı.
  • McCOMBS, Maxwell E. & SHAW, Donald L. (1972). “The Agenda-Setting Function of Mass Media”, The Public Opinion Quarterly, 36(2), 176-187.
  • McQUAIL, Denis & WINDAHL, Sven (1994). Kitle İletişm Çalışmaları İçin İletişim Modelleri (Çev: Banu Dağtaş & Uğur Demiray), Anadolu Üniversitesi, Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırmalar Çalışmalar Vakfı Yayınları.
  • McQUAIL, Denis & WINDAHL, Swen (1997). İletişim Modelleri (Çev: Konca Yumlu), Ankara: İmge Kitabevi.
  • MEYER, Thomas (2014). Medya Demokrasisi: Medya Siyaseti Nasıl Sömürgeleştirir?, İstanbul: Köprü Kitapları.
  • MORRESI, Enrico (2006). Haber Etiği: Ahlaki Gazeteciliğin Kuruluşu ve Eleştirisi (Çev: Fırat Genç), Ankara: Dost Kitabevi.
  • MUTLU, Erol (2010). Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • O'SULLIVAN, Tim; HARTLEY, John; SAUNDERS, Danny; MONTGOMERY, Martin & FISKE, John (1994). Key Concepts in Communication and Cultural Studies, London: Routledge.
  • ÖNCEL, Gülen Kurt (2013). Türkiye'de Soruşturmacı Gazetecilik, İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • RİGEL, Nurdoğan (2000). İleti Tasarımında Haber, İstanbul: Der Yayınevi.
  • SCHRAMM, Wilbur (1949). “The Nature of News”, Journalism Quarterly, 26(3), 259-269.
  • SÖNMEZ, Mustafa (2003). Filler ve Çimenler, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • STEVENSON, Nick (2008). Medya Kültürleri, Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • ŞİMŞEK, Sedat. (2009). “Medya-Siyaset-İktidar Üçgeninde Medya Gerçeği”, Selçuk İletişim Dergisi, 6(1), 124-143.
  • TOKGÖZ, Oya (2010). Temel Gazetecilik, Ankara: İmge Kitabevi.
  • UZUN, Ruhdan (2011). İletişim Etiği: Sorunlar ve Sorumluluklar, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • UZUN, Ruhdan (2014). “Medya Siyaset ilişkileri: Türkiye'de Savunucu Gazetecilik Olgusunun İncelenmesi”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 39, 129-147.
  • Van DIJK, Teun A. (1988). News As Discourse, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

And Algül

Yayımlanma Tarihi 18 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 12 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Algül, A. (2016). Gündem Belirleme Teorisi Bağlamında 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri Sonrası Koalisyon Görüşmelerinin Türk Basınında Sunumu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1). https://doi.org/10.19145/guifd.74800
AMA Algül A. Gündem Belirleme Teorisi Bağlamında 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri Sonrası Koalisyon Görüşmelerinin Türk Basınında Sunumu. e-gifder. Nisan 2016;4(1). doi:10.19145/guifd.74800
Chicago Algül, And. “Gündem Belirleme Teorisi Bağlamında 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri Sonrası Koalisyon Görüşmelerinin Türk Basınında Sunumu”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 4, sy. 1 (Nisan 2016). https://doi.org/10.19145/guifd.74800.
EndNote Algül A (01 Nisan 2016) Gündem Belirleme Teorisi Bağlamında 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri Sonrası Koalisyon Görüşmelerinin Türk Basınında Sunumu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 4 1
IEEE A. Algül, “Gündem Belirleme Teorisi Bağlamında 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri Sonrası Koalisyon Görüşmelerinin Türk Basınında Sunumu”, e-gifder, c. 4, sy. 1, 2016, doi: 10.19145/guifd.74800.
ISNAD Algül, And. “Gündem Belirleme Teorisi Bağlamında 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri Sonrası Koalisyon Görüşmelerinin Türk Basınında Sunumu”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 4/1 (Nisan 2016). https://doi.org/10.19145/guifd.74800.
JAMA Algül A. Gündem Belirleme Teorisi Bağlamında 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri Sonrası Koalisyon Görüşmelerinin Türk Basınında Sunumu. e-gifder. 2016;4. doi:10.19145/guifd.74800.
MLA Algül, And. “Gündem Belirleme Teorisi Bağlamında 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri Sonrası Koalisyon Görüşmelerinin Türk Basınında Sunumu”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 4, sy. 1, 2016, doi:10.19145/guifd.74800.
Vancouver Algül A. Gündem Belirleme Teorisi Bağlamında 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri Sonrası Koalisyon Görüşmelerinin Türk Basınında Sunumu. e-gifder. 2016;4(1).

Cited By