Siyaset, siyasi lider veya partilerin topluma ilettikleri mesaj ve bu mesajların medyadaki yansımaları, medya siyaset ilişkisi bağlamında araştırma alanı ortaya çıkarmaktadır. Demokrasilerde, medyanın asli işlevi verdikleri tarafsız haberler ile toplumu doğru bir şekilde bilgilendirmektir. Ancak medya siyaset etkileşimi kapsamında medya kuruluşları ideolojik eğilimlerine bağlı olarak kendilerine yakın bulunan siyasi görüşe ait haberlere daha fazla ağırlık vererek, destekledikleri siyasi görüş lehine gündem oluşturabilmektedir. Gündem Belirleme Kuramı kapsamında ele alınan araştırmada, 06 Temmuz – 31 Ağustos 2015 tarihleri arasında basılan Sabah, Hürriyet, Cumhuriyet, Zaman, Yeni Şafak, Sözcü gazeteleri örnekleminde, gazetelerin birinci sayfalarında yer alan koalisyon görüşmeleri sürecine ait 57 günlük haber sunumları, içerik çözümlemesi yöntemiyle incelenmiş, böylece koalisyon görüşmelerinin Türk basınındaki sunumu ortaya konulmuştur. Araştırmada, gazete gündemlerinin gazeteden gazeteye farklılık gösterdiği, koalisyon görüşmelerine ait haber başlıklarında yoruma rastlanıldığı, haberlerin sayfadaki yeri-konumu, manşet yaklaşımları, sunumları, haber aktörleri, koalisyon görüşmelerine katılan partiler ve partiler arasındaki ilişkilerin ele alınış biçimleri bakımından taraflı tutumun sergilendiği, gazetelerin yayın politikalarına göre koalisyon görüşmelerini değerlendirdikleri, dolayısıyla gündem belirlemeyi etkin biçimde kullandıkları ortaya konmaktadır.
Anahtar kelimeler: Gündem Belirleme Kuramı, haber, 2015 koalisyon görüşmeleri, içerik çözümlemesi.
The messages are transmitted/given to the public by politics, political leaders or parties and the reflections of these messages on the media reveals a research area in the context of the relationship between the media and politics. In democracies, the primary function of media organizations is to inform the public through the objective news accurately they covered. However, media give weight to news on political views up to their ideologies which they feel close to within the scope of the interaction between the media and politics. And they create an agenda in favor of the political view they support. The research which is dealt with within the scope of agenda setting theory, 57 daily news presentations which belong to the coalition talks given place to on the cover pages of Sabah, Hürriyet, Cumhuriyet, Zaman, Yeni Şafak and Sözcü newspapers as samples, dated 06th July – 31st August, have been analyzed through content analysis and thus the presentation of the coalition talks in the Turkish press has been put forth. In the study, it is shown that the agendas of newspapers display differences from newspaper to newspaper, comments have been presented in the headlines on coalition talks, a subjective attitude has been displayed in terms of the placement of the news, headline approaches, their presentations, news actors, the manner with which the parties took part in the coalition talks and the relationships between the parties are handled and that newspapers evaluated coalition talks in accordance with their publishing policies, thus using agenda setting in an efficient manner.
Key Words: Agenda-Setting Theory, news, 2015 coalision talks, content analysis.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Nisan 2016 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 1 |