Being one of the most indispensable components of social life
thanks to rapid developments in communication technologies and the benefits
that they have provided, internet/new media plays a significant role in sharing
information and in molding public opinion. The internet, becoming more
prevalent in global level, internet has immensely gained popularity in
political environments and turned into a political communication tool besides
its social, cultural as well as commercial uses. Nowadays Political parties intensely make use
of their websites for purposes of inform electorates, establishing interactive
communication and molding public opinions.
In this study, home pages of Justice and Development Party (Ak
Party), Republican People’s Party (CHP), Nationalist Movement Party (MHP) and
People’s Democratic Party (HDP) websites were descriptively analyzed through
content analysis method before and following November 1, 2015 general
elections. Thus, the discrepancies in using websites and how they make use of
their websites in political communication have been explored. The study first
described the websites of the parties and the content and daily news feed
analysis were conducted in the second step. The study reveals that Justice and
Development Party ranks the first in effective use of official websites and it
was followed by Republican People’s Party, People’s Democratic Party and
Nationalist Movement Party respectively. People’s Democratic Party website
holds the biggest number of social media links on its home page. It is thought
that the findings of the new media, which are discussed in the context of
political communication, will lead to professionals and politics in the field
of political communication
Political Communication Political Party New Media Web Sites November the First 2015 General Elections.
İletişim teknolojilerindeki hızlı
gelişmeler ve sağladığı imkanlar sayesinde toplumsal yaşamın vazgeçilmezi
haline gelen internet/yeni medya; hem özel hem de kamusal alanda bilgi
paylaşımı ve kamuoyu oluşturma açısından önemli bir görev üstlenmektedir.
Küresel anlamda her geçen gün yaygınlaşan internetin kullanımı sosyal,
kültürel, ticari alanların yanı sıra siyasal alana da yansımış ve siyasal
iletişim aracı olarak kullanımı artmıştır. Siyasi partiler halkla ilişkiler
bağlamında hedef kitleyi bilgilendirmek,
interaktif iletişim kurmak ve kamuoyu oluşturmak için web sitelerini
yaygın olarak kullanmaktadırlar.
Bu çalışmada 1 Kasım 2015 genel seçimi
öncesi ve sonrası Adalet ve Kalkınma Partisi, Cumhuriyet Halk Partisi,
Milliyetçi Hareket Partisi ve Halkların Demokratik Partisi’nin resmi web
sitelerinin ana sayfaları içerik çözümlemesi yöntemiyle betimsel olarak analiz
edilmiştir. Partilerin siyasal iletişimde web sitelerini nasıl kullandıkları ve
farklılıkları ortaya konulmuştur. Çalışmada öncelikle web sitelerinin
betimlemesi yapılmış ikinci aşamada da içerik ve günlük haber akışı
incelenmiştir. Partilerin tanıtım için kullandıkları web sitelerini etkin
kullanım sıralamasında; en aktif AK Parti’nin olduğu daha sonra sırasıyla CHP,
HDP ve MHP’nin geldiği tespit edilmiştir. Web sitesinde en fazla sosyal medya
uzantısına yer veren parti HDP’dir. Partilerden sadece MHP web sitesinde kurucu
lidere yer vermiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Nisan 2017 |
Gönderilme Tarihi | 14 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 1 |