Financial public relations, as a special branch of public relations, takes an important place in publicly held companies nowadays from the point of share value, providing trust and information. In global competition, the share values of companies are closely influenced by planned communication efforts against investors and other target markets. Financial public relations works being carried out towards different target markets aim to lead to an addiction by providing trust in financial products, increase stock value, and give information to financial environments. In order to achieve these targets, companies make use of several tools, one of which is annual activity report. This article aims to analyze annual activity reports of trading companies on transportation industry in Istanbul Stock Exchange (BIST) according to the questions under the title of “Annual Reports” in Score Card generated by Turkish Investor Relations Society, and evaluate them within the concept of financial public relations. Score Card consists of questions on three different categories such as Activity Reports, Financial Results and Website. In this research carried out on transportation industry in BIST, annual reports of these companies are analyzed according to the questions in the section of Activity Reports, and the answers of these questions are sought one by one in activity reports. The answers are considered as “available” or “unavailable”: in other words, the answers with “available” are marked with 1, and “unavailable” ones are marked with 0. According to the results, GSD Marine, Real Estate, Construction, Industry and Trade Inc. was highest-scoring. This study is of importance because it is about financial public relations which is not widely studied, and annual activity reports are discussed as a tool of financial public relations – not based on investor relations as it was in the past.
Financial Public Relations Public Relations Annual Activity Reports
Halkla ilişkilerin özel bir alanı olan finansal halkla ilişkiler günümüzde halkla açık şirketlerde hisse değeri, güven ve bilgi sağlama açısından önemli bir yer tutmaktadır. Küresel rekabet ortamında şirketlerin, yatırımcılar ve diğer hedef kitlerine yönelik yürütecekleri planlı iletişim çabaları hisse değerlerini yakından etkilemektedir. Farklı hedef kitlelere yönelik yürütülen finansal halkla ilişkiler çalışmalarının finansal ürünlere duyulan güveni artırıp bağlılık sağlamak, hisse senedi değerini artırmak, finansal çevreye bilgi sağlamak gibi birçok amacı bulunmaktadır. Şirketler bu amaçlara ulaşabilmek için farklı iletişim araçları kullanmaktadır. Yıllık faaliyet raporları bu araçlardan biridir. Bu makalenin amacı Borsa İstanbul’da (BIST) Ulaştırma sektöründe işlem gören şirketlerin yıllık faaliyet raporlarını, Türkiye Yatırımcı İlişkileri Derneği (TÜYİD) tarafından Yatırımcı İlişkileri Ödülü için geliştirilen Skor Kart ölçeğindeki değerlendirme sorularına göre incelemek ve finansal halkla ilişkiler kapsamında değerlendirmektir. Skorkart Ölçeğinde Faaliyet Raporu, Finansal Sonuç Açıklama ve İnternet Sitesi olmak üzere üç farklı kategoriye yönelik sorular bulunmaktadır. BIST ulaştırma sektör şirketlerine yönelik yürütülen bu araştırmada söz konusu şirketlerin faaliyet raporları Skorkart ölçeğindeki Faaliyet Raporu kategorisindeki sorulara göre incelenmiş, soruların cevapları faaliyet raporlarında tek tek aranmıştır. Cevaplar “var” veya “yok” olarak ele alınmış, “var” cevabı verilen sorulara 1 puan, “yok” cevabı verilen sorulara 0 puan verilmiştir.Sonuçlar incelendiğinde GSD Denizcilik Gayrimenkul İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş’nin en yüksek puanı aldığı görülmektedir. Bu çalışma halkla ilişkilerin az sayıda çalışma yapılan alanlarından biri olan finansal halkla ilişkilere yönelik olması ve bu kapsamda daha önceleri genellikle yatırımcı ilişkileri tarafından incelenen yıllık faaliyet raporlarının bir finansal halkla ilişkiler aracı olarak değerlendirilmesinden dolayı önem taşımaktadır.
Finansal Halkla İlişkiler Halkla İlişkiler Yıllık Faaliyet Raporları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2018 |
Gönderilme Tarihi | 25 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2 |