In Turkey's political history, elections which are undoubtedly the most important element of the democracy has
often been controversial. Turkey has also adopted a national multiparty presidential system with Constitutional
Amendment made in April 2017. While discussions of the referendum are ongoing, the Nationalist Movement Party
(MHP) Chairman Devlet Bahçeli, one of the opposition leaders and the political parties supporting the system, has
made an early election call, despite the expected 2019 to move to the related system. Following the negotiations, it
was decided to go to the early elections on 24th June, 2018. It is wondered that as a citizenship task, how the voters'
behavior will evolve. Because, great importance is given to the activities of forming public opinion before the
elections, and public opinion surveys can also manipulate the voters while keeping their pulse. However, today the
situation of the public network formed in social networks which are based on new media, is also important.
Therefore, in this study, public opinion formation, public opinion polls and the public network which is formed on
social media for related election will be analyzed.
Voter Elections Public Opinion Formation Public Opinion Polls Public Network
Demokrasinin kuşkusuz en önemli unsuru olan seçimler, Türkiye siyasi tarihinde de genellikle tartışmalı
olmuştur.Türkiye, 2017 yılı Nisan ayında yapılan Anayasa Değişikliği ile cumhurbaşkanlığı sistemine geçmiştir.
İlgili referandumun tartışmaları sürerken, kamuoyunca kabulü oylanan partili cumhurbaşkanlığına geçmek için
2019 yılı beklenmesine karşın, muhalefet liderlerinden olan ve ilgili sistemi destekleyen siyasi partilerden
Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) Genel Başkanı Devlet Bahçeli erken seçim çağrısı yapmıştır. Yapılan
görüşmelerin ardından ülkenin 24 Haziran 2018 tarihinde erken seçime gitmesi kararlaştırılmıştır. Seçmen için bir
yurttaşlık görevi olan seçmen davranışının nasıl seyredeceği ise merak konusudur. Çünkü seçimler öncesi kamuoyu
oluşturma faaliyetlerine büyük önem atfedilmekte, kamuoyu araştırmaları seçmenin nabzını tutarken, yönlendirme
de yapabilmektedir. Bununla birlikte bugün yeni medya tabanlı sosyal ağlarda oluşan kamuoyu ağının durumu da
önemlidir. Bu yüzden bu çalışmada, kamuoyu oluşumu ve kamuoyu araştırmaları ileilgili seçim özelinde sosyal
medyada oluşan kamuoyu ağı analiz edilecektir.
Seçmen Seçimler Kamuoyu Oluşumu Kamuoyu Araştırmaları Kamuoyu Ağı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2018 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2 |