Bu
çalışma, televizyon reklamlarında yer alan çocuk karakterleri cinsiyet davranış
kalıpları çerçevesinde inceleyerek çocuk karakterlerin cinsiyetlerine göre
hangi tür davranış kalıplarıyla resmedildiğini betimlemeye yöneliktir.
Araştırmada analiz edilen televizyon reklamlarına, youtube.com internet sitesi
aracılığı ile “çocuk ve reklam” anahtar kelimeleri kullanılarak ulaşılmıştır.
Sorgu sonrasında ulaşılan reklamlar, görüntüleme sayısına göre filtrelenmiş ve
en fazla izlenen reklamlara ulaşılmıştır. Bu çerçevede, araştırmada analiz
edilmek üzere listedeki ilk 100 televizyon reklamı, belirlenen kriterler
çerçevesinde ön elemeye tabi tutulmuştur. Nihayetinde, tekrar eden reklamların
da elenmesiyle 76 adet televizyon reklam spotu araştırmaya dahil edilmiştir.
Veriler, televizyon reklamlarından içerik analizi tekniği ile toplanarak, analize
hazırlanmıştır. Öncelikle frekans ve yüzdeler belirlenerek yorumlanmış,
ardından çapraz tablo ve Kendal-Spearman korelasyon testleriyle değişkenler
arasındaki ilişkiler ifade edilmiştir. Ayrıca, değişkenlerin birbirlerine göre
farklılaşıp farklılaşmadığını anlamak amacıyla Kruskal Wallis tek yönlü varyans
analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, televizyon
reklamlarında yer alan çocuk karakterlerin sergilediği cinsiyet stereotipleri;
ürün kategorisi, dışses cinsiyeti, hareketlilik, fayda türü gibi reklamın
sunuluş biçimlerine göre istatistiksel olarak farklılaşmaktadır. Reklamlardaki
erkek karakterler daha güçlü ve yönlendirici, kız karakterler ise uyma ve boyun
eğme davranışlarıyla birlikte yansıtılmışlardır. Ayrıca, yaş düzeyi ilerledikçe
televizyon reklamlarında kız çocukların gösterilme oranı düşmektedir.
The aim of this study is to
examine the child characters in television advertisements in terms of gender
behavior patterns. For this purpose, we tried to determine what kinds of
behavior patterns are depicted according to the genders of child characters.
Television advertisements that are analyzed in the research have been gathered
by using the keyword "children and advertising" via the youtube.com
website. Ads reached after the query have been filtered by the number of views
and reached the most viewed ads. In this frame, the top 100 television
commercials to be analyzed in the survey were subjected to the preliminary
process within the framework of the criteria set. Finally, 76 television ad
spots were included in the search by eliminating repetitive ads. The data were
collected from TV advertisements by using content analysis technique and coded
and analyzed in SPSS 15.0 program. Firstly, frequency and percentages are
determined and interpreted, then relations between variables are expressed by
cross table and Kendall-Spearman correlation tests. In addition, we used
one-way analysis of variance test to understand whether the variables varied
with each other. Gender stereotypes exhibited by children characters in
television commercials become divergent according to product category,
outsourced sex, mobility, utility type. The male characters in the
advertisements were stronger and more directive, while the female characters
were reflected along with their compliance and submission behaviors. Also, as
age progresses, the rate of girls depicted in television commercials decreases.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1 |