This
study focuses on television dramas which is a dominant form of production in
television sector in Turkey and discusses the Turkish television drama writers'
labor process. There has been an ongoing debate about whether creativity is
possible on television, and if so, who can be accepted as the main actor of
this creative process. In order to contribute to this discussion properly, it
is important to carefully examine the capitalist cultural production and the
working practices of cultural workers, instead of easily rejecting creativity
in the production of television, or conversely praising the creative people.
The working practices of television drama writers are quite convenient for
conducting such an investigation. This study is based on the field research
conducted between 2011-2014. The fieldwork of this study is based on
participant observation research in the writing workshops located in İstanbul
and Ankara, the interviews with 18 professional writers using a semi-structured
in-depth interview technique. In addition, the study examines the recently
published how-to books written by screenwriters and as well as various news,
interviews, reports etc. about screenwriters obtained from the press and
internet sources. The introduction part of the study presents a general
overview of the creative industries and creative labor discussion and also reviews
the characteristic features of Turkish television drama production sector. In
the following sections, the problems of precarity and autonomy of television
drama writers have been discussed and the ways in which television writers
establish relationships with their own texts and audiences have been examined.
Creative labor turkish television dramas television drama writers screenwriting cultural production
Bu çalışma,
Türkiye’de televizyon sektörünün hâkim üretim formu olan dramalara odaklanmakta
ve televizyon drama yazarlarının emek süreçlerini tartışmaya açmaktadır.
Televizyonda yaratıcılığın mümkün olup olmadığı, eğer yaratıcılık söz konusu
ise, bu yaratıcı sürecin temel aktörünün kim olduğu epey tartışmalı bir
konudur. Bu tartışmaya doğru bir katkı sunmak için, televizyon üretimindeki
yaratıcılığı kolayca reddetmek ya da tam tersinden yaratıcı insanlara övgü
düzmek yerine, kapitalist kültürel üretime ve kültür işçilerinin çalışma
pratiklerine ilişkin dikkatli bir sorgulama yapmak önemlidir. Televizyon drama yazarlarının
çalışma pratikleri, bu tür bir sorunsallaştırmanın somutlaştırılması bakımından
oldukça elverişlidir. Bu çalışma, 2011-2014 yılları arasında yürütülmüş olan
saha araştırmasına dayanmaktadır. Çalışmanın saha araştırması, İstanbul'da ve
Ankara'da senaryo yazarlığı atölyelerindeki katılımlı gözlemlere, 18 senaryo
yazarı ile yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle yapılan görüşmelere bağlıdır.
Bu çalışmada ayrıca, yakın tarihe kadar, senaryo yazarlarının kaleme aldıkları
kitapların yanı sıra senaryo yazarları hakkında basından ve internet
kaynaklarından elde edilmiş çeşitli haber, söyleşi, rapor vb. veriler de
incelenmiştir. Çalışmanın giriş bölümünde, yaratıcı endüstriler ve yaratıcı
emek tartışmaları hakkında genel bir değerlendirme sunulmuş ve de Türkiye'de
televizyon drama üretiminin karakteristik özellikleri gözden geçirilmiştir. Ardından
gelen başlıklarda ise, Türkiye'deki televizyon drama yazarlarının güvencesizlik
ve özerklik sorunları tartışmaya açılmış, yazarların kendi metinleri ve
izleyicileri ile kurdukları ilişki tarzları incelenmiştir.
Yaratıcı emek Türk televizyon dramaları televizyon drama yazarları senaryo yazarlığı -kültürel üretim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1 |