Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INFRINGEMENT OF CHILD'S PRIVACY IN TELEVISION ADVERTISEMENTS

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 456 - 482, 29.03.2019
https://doi.org/10.19145/e-gifder.435053

Öz

This study includes an approach to television advertising in terms of children's privacy. Privacy is explained in this study and on the other hand, child privacy is explained. Children’s rights are defined by law. These rules of law put forth how media must be careful about children’s rights and how they compose privacy of children are examined in the study.After this review, perception about children in television advertisements and how these advertisements reflect children in media are evaluated. After examined the rules established by law and the way in which the rights recognized are formulated as children's privacy, television advertisements have been taken to examine how the privacy of children has been destroyed.As a result children privacy is demolished by television advertisements. Television advertisements don’t pay attention to children’s emotional and mental situations and this condition devastate privacy of children. They also bring about social, culturel results. These results are debated in this study and evaluated diffrent approaches. Brandage Magazine researched about children advertisements in 2017 which contained 12 cities in Turkey. The magazine asked to people which advertisements they most remembered about children. Three television commercials, most remembered were selected in the study and after that, these commercials have been examined with semiotic. This study aim a new approach in terms of privacy of children and television advertisements.

Kaynakça

  • Aydoğan, D., (2016). “Hazır Giyim Moda Reklamları ve Çocuk Bedenine Yönelik İmgesel Baskı: Koton Örneği”, Balkan Journal Of Social Sciences, International Congress of Management Economy And Policy, Aralık, 277-288.
  • Akça, G., Başer, D. (2011). “Karanlığın Yok Oluşu” Gelişen Teknolojinin Gizlilik ve Mahremiyet Üzerindeki Etkileri”, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 19-42.
  • Belsey, A. (1998). Mahremiyet, Aleniyet, Siyaset, (Editörler), A. Belsey & R. Chadwick, Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar, (Çev : N. Türkoğlu) , İstanbul: Ayrıntı Yayınevi, s.,102-119.
  • Aries, P., (1962). Centuries of Childhood, Translate From The French By: Robert Baldick, Printed In Great Britain, New York, Alfred A. Knopf.
  • Dural B.,A., Dural, Ş., (2015). “Reklam İletileri Çerçevesinde Çocuk Güvenliği-Çocuk Hakları ve Medya Etiği”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53), 186-197. Dyer, G., (2010). İletişim Olarak Reklamcılık, (Çev: Nurdan Öncel Taşkıran), İstanbul: Beta Yay.
  • Elden, M., Ulukök, Ö. (2006). “Çocuklara Yönelik Reklamlarda Denetim ve Etik”, Küresel İletişim Dergisi, 2, 1-23.
  • Erdem, N. (2008). Televizyon Reklamlarında Çocuk Bedeni Üzerinden Cinsel Kimlik Aktarımı, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Eco, U. (1991). Alımlama Göstergebilimi, (Çev.: Sema Rifat), İstanbul : Düzlem Yayıncılık.
  • Giddens, A., (2010). Mahremiyetin Dönüşümü, (Çev : İdris Şahin), 2. Bas., İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • James A., James. A., (2004). Constructing Childhood Theory, Policy and Social Practice, New York : Basingstoke.
  • James, A., Prout, A., (1997). A New Paradigm for the Sociology of Childhood Provenance, Promise and Problems , (Ed.. Allison James, Alan Prout) Constructing and Reconstructing Childhood, London : Falmer Press, s.,7-32.
  • Kalan, G.,Ö., (2010). “Reklamda Çocuğun Toplumsal Cinsiyet Teorisi Bağlamında Konumlandırılışı: ‘Kinder’ Reklam Filmleri Üzerine Bir İnceleme”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 38, 75-89.
  • Moeller, S. D. (2002). “A Hierarchy of Innocence-The Media‟s Use of Children in the Telling Of International News”, The Harvard International Journal of Press/Politics, Vol. 7, 36-56.
  • Nelkin, D., (1997). Information Technology Could Threaten Privacy, Freedom, and Democracy , (Ed. Ermann, M. David-Williams Mary B.- Shauf Michele S.) , Computers, Ethics, and Society, Oxford University Press, Inc. ,p., 20-26.
  • Özmen, Y., Ş., (2012). “Çocuğun Adı Yok: Televizyon Haberlerinde Çocuğun Sunumu ve Çocuk Hakları Bağlamında Değerlendirilmesi”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 34, 66-82.
  • Özek,Ç. (1999). Düşünce Özgürlüğünden Bilgilenme Hakkına, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Oskay, A., H., (2015). “Televizyon Reklamlarında Çocuk İmgesinin Göstergebilimsel Analizi”, Online Academic Journal Of Information Technology, 6(19),99-127.
  • Rachels, J., (1997). Why Privacy Is Important, (Ed. Ermann, M. David-Williams Mary B.-Shauf Michele S.) ,Computers, Ethics, and Society, Oxford University Press, Inc. ,p.,69-76.
  • Sezen, A., Erden, M., (2018). “Mahremiyetin Psiko-Sosyal Yansımaları”, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(20), 83-92.
  • Sormaz, F., Yüksel, H., (2012). “Değişen Çocukluk,Oyun ve Oyuncağın Endüstrileşmesi ve Tüketim Kültürü”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 985-1008.
  • Saussure, F. (1998). Genel Dilbilim Dersleri, (Çev : B. Vardar) ,3. Baskı, İstanbul: Muntilingual Yayınları.
  • Topuzoğlu, Y., A., (2000). “Medya ve Çocuk Hakları Yazılı ve Görsel Medyanın Çocuklarla İlgili Yayınlarında Uyması Gereken Yasal Düzenlemeler”, 1. İstanbul Çocuk Kurultayı Bildiriler Kitabı, Yayına Hazırlayan: Mustafa Ruhi Şirin, Sevgi Usta Sayıta, 76-84.
  • Tezcan, M., (2005). Çocuk Sosyolojisi, Ankara : Kök Yay.
  • Westin, A. (1967). Privacy and Freedom, New York: Atheneum.
  • Yüksel, M. (2003). “Mahremiyet Hakkı ve Sosyo-Tarihsel Gelişimi”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 58 (1), 182-213.
  • Yücel, H., Kara, B. (2007). “Reklamda Çocuk İmgesinin İşlevi: 2006-2007 Türk Televizyon Reklamlarında Çocuk Kullanımı”, Galatarasay Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 121-140.
  • Elektronik Kaynaklar
  • http://www.thebrandage.com/en-sevilen-cocuk-reklamlari, Erişim Tarihi: 02.04.2018.
  • http://www.thebrandage.com/is-dunyasi-referanduma-ne-diyor-nisan-2017-1302, Erişim Tarihi: 17.05.2018. https://pedagojidernegi.com/wp-content/uploads/2018/01/Sosyal-Medayda-%C3%87ocuk-foto%C4%9Fraflar%C4%B1.pdf, Erişim Tarihi: 08.03.2018.
  • Atay,T.,(2018).Kağıt Kokusu, http://www.cumhuriyet.com.tr/koseyazisi/942175/K_git_kokusu_.html, Erişim Tarihi : 14.03.2018.
  • https://pedagojidernegi.com/cocukta-mahremiyet-egitimi/, Çocukta Mahremiyet Eğitimi, Erişim Tarihi: 04.04.2018.
  • Dedeoğlu, Ç., (2004). Gözetleme, Mahremiyet ve İnsan Onuru, TBD Bilişim Dergisi, 89. , https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents, Erişim Tarihi : 15.05.2018.

TELEVİZYON REKLAMLARINDA ÇOCUK MAHREMİYETİNİN İHLALİ

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 456 - 482, 29.03.2019
https://doi.org/10.19145/e-gifder.435053

Öz

Bu çalışmada televizyon reklamları, çocuk mahremiyeti açısından incelenmektedir. Çalışmada mahremiyet kavramına açıklık getirilirken, çocuk bireylerin mahremiyetlerine de dikkat çekilmektedir. Gerek ulusal, gerekse uluslararası yasalarla çocuk hakları tanımlanmaktadır. Bu yasalarda, medyada, programlarda ve reklamlarda çocuklara ne şekilde dikkat edilmesi gerektiği açık biçimde ortaya konulmaktadır. Çalışmada yasalarda belirlenen çocuk haklarından yola çıkılarak, bu hakların ve yasaların dikkat çektiği kuralların çocukların mahremiyetini nasıl oluşturduğu incelenmektedir. Ardından çocukların ve çocukluğun sıkça işlendiği televizyon reklamlarında çocuk algısının ne şekilde oluşturulduğu ve yansıtıldığı incelenmektedir. Yasalarla belirlenen kuralların ve tanınan hakların çocukların mahremiyetini oluşturuluş biçimi belirlendikten sonra, televizyon reklamlarında, çocuk mahremiyetinin nasıl tahrip edildiği incelemeye alınmıştır. Ortaya çıkan sonuçlar, televizyon reklamlarında çocuk mahremiyetine bedensel, zihinsel, duygusal açıdan dikkat edilmediği, çocuğun duygu ve düşünce dünyasında tahribatlara sebep olabileceği ve bunun da sosyal, kültürel, toplumsal sonuçlarının olacağı yönündedir. Seçilen televizyon reklamları, Brandage Dergisi’nin 2017 yılında, Türkiye’nin 12 ilinde, çocukları kapsayan reklamlar üzerine yaptığı araştırmada, öne çıkan, tüketici zihninde en çok yer eden üç reklamdır. Bu üç reklam göstergebilimsel yöntemle incelemeye tabi tutulmuş ve bulgular sosyal, kültürel, toplumsal açıdan değerlendirilmiştir. Çalışmanın bu yönüyle çocuk mahremiyeti ve reklamlar ilişkisine bir bakış sunması amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Aydoğan, D., (2016). “Hazır Giyim Moda Reklamları ve Çocuk Bedenine Yönelik İmgesel Baskı: Koton Örneği”, Balkan Journal Of Social Sciences, International Congress of Management Economy And Policy, Aralık, 277-288.
  • Akça, G., Başer, D. (2011). “Karanlığın Yok Oluşu” Gelişen Teknolojinin Gizlilik ve Mahremiyet Üzerindeki Etkileri”, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 19-42.
  • Belsey, A. (1998). Mahremiyet, Aleniyet, Siyaset, (Editörler), A. Belsey & R. Chadwick, Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar, (Çev : N. Türkoğlu) , İstanbul: Ayrıntı Yayınevi, s.,102-119.
  • Aries, P., (1962). Centuries of Childhood, Translate From The French By: Robert Baldick, Printed In Great Britain, New York, Alfred A. Knopf.
  • Dural B.,A., Dural, Ş., (2015). “Reklam İletileri Çerçevesinde Çocuk Güvenliği-Çocuk Hakları ve Medya Etiği”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53), 186-197. Dyer, G., (2010). İletişim Olarak Reklamcılık, (Çev: Nurdan Öncel Taşkıran), İstanbul: Beta Yay.
  • Elden, M., Ulukök, Ö. (2006). “Çocuklara Yönelik Reklamlarda Denetim ve Etik”, Küresel İletişim Dergisi, 2, 1-23.
  • Erdem, N. (2008). Televizyon Reklamlarında Çocuk Bedeni Üzerinden Cinsel Kimlik Aktarımı, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Eco, U. (1991). Alımlama Göstergebilimi, (Çev.: Sema Rifat), İstanbul : Düzlem Yayıncılık.
  • Giddens, A., (2010). Mahremiyetin Dönüşümü, (Çev : İdris Şahin), 2. Bas., İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • James A., James. A., (2004). Constructing Childhood Theory, Policy and Social Practice, New York : Basingstoke.
  • James, A., Prout, A., (1997). A New Paradigm for the Sociology of Childhood Provenance, Promise and Problems , (Ed.. Allison James, Alan Prout) Constructing and Reconstructing Childhood, London : Falmer Press, s.,7-32.
  • Kalan, G.,Ö., (2010). “Reklamda Çocuğun Toplumsal Cinsiyet Teorisi Bağlamında Konumlandırılışı: ‘Kinder’ Reklam Filmleri Üzerine Bir İnceleme”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 38, 75-89.
  • Moeller, S. D. (2002). “A Hierarchy of Innocence-The Media‟s Use of Children in the Telling Of International News”, The Harvard International Journal of Press/Politics, Vol. 7, 36-56.
  • Nelkin, D., (1997). Information Technology Could Threaten Privacy, Freedom, and Democracy , (Ed. Ermann, M. David-Williams Mary B.- Shauf Michele S.) , Computers, Ethics, and Society, Oxford University Press, Inc. ,p., 20-26.
  • Özmen, Y., Ş., (2012). “Çocuğun Adı Yok: Televizyon Haberlerinde Çocuğun Sunumu ve Çocuk Hakları Bağlamında Değerlendirilmesi”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 34, 66-82.
  • Özek,Ç. (1999). Düşünce Özgürlüğünden Bilgilenme Hakkına, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Oskay, A., H., (2015). “Televizyon Reklamlarında Çocuk İmgesinin Göstergebilimsel Analizi”, Online Academic Journal Of Information Technology, 6(19),99-127.
  • Rachels, J., (1997). Why Privacy Is Important, (Ed. Ermann, M. David-Williams Mary B.-Shauf Michele S.) ,Computers, Ethics, and Society, Oxford University Press, Inc. ,p.,69-76.
  • Sezen, A., Erden, M., (2018). “Mahremiyetin Psiko-Sosyal Yansımaları”, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(20), 83-92.
  • Sormaz, F., Yüksel, H., (2012). “Değişen Çocukluk,Oyun ve Oyuncağın Endüstrileşmesi ve Tüketim Kültürü”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 985-1008.
  • Saussure, F. (1998). Genel Dilbilim Dersleri, (Çev : B. Vardar) ,3. Baskı, İstanbul: Muntilingual Yayınları.
  • Topuzoğlu, Y., A., (2000). “Medya ve Çocuk Hakları Yazılı ve Görsel Medyanın Çocuklarla İlgili Yayınlarında Uyması Gereken Yasal Düzenlemeler”, 1. İstanbul Çocuk Kurultayı Bildiriler Kitabı, Yayına Hazırlayan: Mustafa Ruhi Şirin, Sevgi Usta Sayıta, 76-84.
  • Tezcan, M., (2005). Çocuk Sosyolojisi, Ankara : Kök Yay.
  • Westin, A. (1967). Privacy and Freedom, New York: Atheneum.
  • Yüksel, M. (2003). “Mahremiyet Hakkı ve Sosyo-Tarihsel Gelişimi”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 58 (1), 182-213.
  • Yücel, H., Kara, B. (2007). “Reklamda Çocuk İmgesinin İşlevi: 2006-2007 Türk Televizyon Reklamlarında Çocuk Kullanımı”, Galatarasay Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 121-140.
  • Elektronik Kaynaklar
  • http://www.thebrandage.com/en-sevilen-cocuk-reklamlari, Erişim Tarihi: 02.04.2018.
  • http://www.thebrandage.com/is-dunyasi-referanduma-ne-diyor-nisan-2017-1302, Erişim Tarihi: 17.05.2018. https://pedagojidernegi.com/wp-content/uploads/2018/01/Sosyal-Medayda-%C3%87ocuk-foto%C4%9Fraflar%C4%B1.pdf, Erişim Tarihi: 08.03.2018.
  • Atay,T.,(2018).Kağıt Kokusu, http://www.cumhuriyet.com.tr/koseyazisi/942175/K_git_kokusu_.html, Erişim Tarihi : 14.03.2018.
  • https://pedagojidernegi.com/cocukta-mahremiyet-egitimi/, Çocukta Mahremiyet Eğitimi, Erişim Tarihi: 04.04.2018.
  • Dedeoğlu, Ç., (2004). Gözetleme, Mahremiyet ve İnsan Onuru, TBD Bilişim Dergisi, 89. , https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents, Erişim Tarihi : 15.05.2018.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Burcu Önder 0000-0003-0434-4946

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 20 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Önder, H. B. (2019). TELEVİZYON REKLAMLARINDA ÇOCUK MAHREMİYETİNİN İHLALİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(1), 456-482. https://doi.org/10.19145/e-gifder.435053
AMA Önder HB. TELEVİZYON REKLAMLARINDA ÇOCUK MAHREMİYETİNİN İHLALİ. e-gifder. Mart 2019;7(1):456-482. doi:10.19145/e-gifder.435053
Chicago Önder, Hatice Burcu. “TELEVİZYON REKLAMLARINDA ÇOCUK MAHREMİYETİNİN İHLALİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 7, sy. 1 (Mart 2019): 456-82. https://doi.org/10.19145/e-gifder.435053.
EndNote Önder HB (01 Mart 2019) TELEVİZYON REKLAMLARINDA ÇOCUK MAHREMİYETİNİN İHLALİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 7 1 456–482.
IEEE H. B. Önder, “TELEVİZYON REKLAMLARINDA ÇOCUK MAHREMİYETİNİN İHLALİ”, e-gifder, c. 7, sy. 1, ss. 456–482, 2019, doi: 10.19145/e-gifder.435053.
ISNAD Önder, Hatice Burcu. “TELEVİZYON REKLAMLARINDA ÇOCUK MAHREMİYETİNİN İHLALİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 7/1 (Mart 2019), 456-482. https://doi.org/10.19145/e-gifder.435053.
JAMA Önder HB. TELEVİZYON REKLAMLARINDA ÇOCUK MAHREMİYETİNİN İHLALİ. e-gifder. 2019;7:456–482.
MLA Önder, Hatice Burcu. “TELEVİZYON REKLAMLARINDA ÇOCUK MAHREMİYETİNİN İHLALİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 7, sy. 1, 2019, ss. 456-82, doi:10.19145/e-gifder.435053.
Vancouver Önder HB. TELEVİZYON REKLAMLARINDA ÇOCUK MAHREMİYETİNİN İHLALİ. e-gifder. 2019;7(1):456-82.