Voters are influenced
by a number of preferential factors to determine power. It is possible to list
these factors as sociological, psychological, rational and other factors
(voting the issue, voting ideology). Another factor influencing voter behavior
is the leadership. Especially trust in leadership has an important effect in
determining voter behavior. In this process, the political propaganda
activities are shaped in the context of the confidence of the leaders in terms
of content.
The reason for this is that the consistency of what the
leaders say in their election campaigns and what they do when they come to
power is one of the most important points that voters pay attention to.
This study aims to determine the effect of trust on the
political leader on voter behavior. Research carried out in this context, the
online survey was administered to 650 voters living in Turkey benefiting from
the application. As a result of the analysis, it can be seen that the trust in
the leader such as performance, communication, interpersonal communication and
image can be divided into 4 factors. 6 factors including rational expectation,
ideology, media, leader, success and sociological factors affecting voter
behavior were determined.As a result of the analysis, it was observed that
trust in the leader had a significant effect on the voter behavior.
Political Leader Trust Voter behavior Political Communication
Seçmenler
iktidarı belirlemek amacıyla tercihte bulunurken birçok faktörden
etkilenmektedir. Bu faktörleri sosyolojik, psikolojik, rasyonel ve diğer
faktörler (konuya oy verme, ideolojiye oy verme) olarak sıralamak mümkündür. Seçmen
davranışını etkileyen bir diğer faktör ise liderdir. Özellikle lidere duyulan
güven seçmen davranışının belirlenmesinde önemli bir etkiye sahiptir. Siyasal
liderlerin ön plana çıktığı bu süreçte, gerçekleştirilen siyasi iletişim
faaliyetleri de içerik bakımından liderlerin oluşturduğu güven çerçevesinde
şekillenmektedir. Bunun sebebi ise, seçim sürecinde liderlerin vaatleri ile
iktidara geldiklerinde yaptıklarının tutarlı olmasının, seçmenlerin en çok
dikkat ettiği hususlardan birisi olmasıdır.
Bu
çalışma, siyasal lidere duyulan güvenin seçmen davranışı üzerinde nasıl bir
etki oluşturduğunu tespit etmeyi amaçlamaktadır. Bu çerçevede gerçekleştirilen
araştırma, online anket uygulamasından yararlanılarak Türkiye'de yaşayan 650
seçmen üzerinde uygulanmıştır. Yapılan analiz sonucunda performans, iletişim,
kişilerarası iletişim ve imaj olmak üzere lidere duyulan güvenin 4 faktöre
ayrılabileceği görülürken; seçmen davranışını etkileyen rasyonel beklenti,
ideoloji, medya, lider, başarı ve sosyolojik olmak üzere 6 faktör tespit
edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda ise lidere duyulan güvenin seçmen
davranışı üzerinde anlamlı bir etki oluşturduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |