Today’s communication tools enriched by
technology as well as rapid development of the internet have allowed
individuals with internet connection generate content, user generated content,
on social network platforms which focus on live broadcasting. Also, anyone with
internet connection has become to be able to watch streamers who generate
content on these platforms. The streamers generating content for their streams
can earn income depending on the number of their audiences viewing their
content. Although the income these streamers make may be small amounts, some
streamers manage to achieve high income levels. In this study, the motivations
of Twitch TV users on Facebook, one of the leading social network platforms,
was examined based on the Uses and Gratifications Theory. In this context, the
donation behaviour of users who spent money on the platform was evaluated
through their usage motivations and the effect of usage motivations on the
donation behavior was investigated. Consequently, while significant differences
were observed in terms of usage motivations between the users who spent money
and users that didn’t on the platform, it was found that only socializing
motivation had an effect on the donation behavior of the users spending money.
It was also observed that the time spent on Twitch TV increased the
gratifications that users felt from the platform.
Twitch TV User Generated Content Usage and Gratifications Theory Donate Behaviour
Günümüzün teknolojiyle zenginleştirilmiş iletişim araçları, İnternet’in
de hızlı gelişimiyle birlikte, canlı görüntü akışı odaklı sosyal ağ
platformlarında İnternet bağlantısı olan herkesin içerik üretebilmesine, yani
kullanıcı türevli içeriğe olanak sağlamıştır. Bununla birlikte bu platformlarda
içerik üretebilen yayıncıları da İnternet bağlantısı olan herkes izleyebilir
duruma gelmiştir. Yayınlarına içerik üreten yayıncılar, bu içerikleri sayesinde
izleyici sayılarına bağlı olarak gelir elde edebilmektedir. Bu gelir bazen
küçük miktarlarda olabiliyorken bazen de çok yüksek miktarlara ulaşabilmektedir.
Bu çalışmada bir sosyal ağ platformu olan Facebook üzerinde yer alan Twitch TV
kullanıcılarının bu platformu kullanım motivasyonları, Kullanımlar ve Doyumlar
Teorisi’nden hareket edilerek irdelenmiştir. Bu bağlamda platform üzerinde daha
önceden harcama yapmış kullanıcılarının bağış davranışları, kullanım
motivasyonları kapsamında değerlendirilmiş ve kullanım motivasyonlarının bağış
davranışı üzerindeki etkileri incelenmiştir. Sonuç olarak Twitch TV üzerinde
daha önceden harcama yapmış kullanıcılar ile yapmamış kullanıcılar üzerinde
doyumlar açısından anlamlı farklılıklar bulunurken daha önceden harcama yapmış
kullanıcıların bağış davranışı üzerinde sadece sosyalleşme doyumunun anlamlı
bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca platform üzerinde geçirilen
sürenin, platformdan alınan doyumları artırdığı da görülmüştür.
Twitch TV Kullanıcı Türevli İçerik Kullanımlar ve Doyumlar Teorisi Bağış Davranışı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |