Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PREPARING ARTWORK-BASED THESIS PROCEDURE FOR POSTGRADUATE PROGRAMMES IN THE FIELD OF CINEMA: ON TERMINOLOGY, METHOD AND STRUCTURE

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 534 - 565, 31.03.2021
https://doi.org/10.19145/e-gifder.818284

Öz

The preparation process of the postgraduate thesis based on making artwork in the field of cinema requires two different cognizances and intellectual practice. While the person who prepares the thesis is expected to develop a work of art, on the other hand, a scientific-theoretical and argumentative analysis that will question this artistic practice is required. However, the person who prepares an artwork-based thesis faces some problems about how to reconcile these two approaches, which have different ways of reasoning and methods. Moreover, the thesis preparation guidelines of higher education institutions providing postgraduate education in the field of cinema are based on the principles of social sciences in terms of formal structure and method. This can be accepted in terms of the legal structure of the instructions. Yet, the procedure regarding the artistic production practice of artwork-based thesis in the field of cinema cannot find a place in these instructions. On the other hand, in the postgraduate programs of the world's leading universities in the field of cinema, usually, an education program based on artwork-oriented thesis production is applied. This study is aimed to make the individual situation visible in the context of the cinema field. 

Kaynakça

  • AKYÜREK, Feridun (2008). Senaryo Yazarı Olmak, Senaryo Yazmak. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • ANDREW, Dudley (2010). Büyük Sinema Kuramları, (Çev: Zahit Atam), İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • ARİSTOTELES (2012). Nikomakhos’a Etik, (Çev: Saffet Babür), Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • ASLANYÜREK, Semir (2004). Senaryo Kuramı, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • ASLANYÜREK, Semir (2012). Tarkovski'den Sinema Dersleri, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • BALTACI, Ali (2019). “Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?”, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2) s. 368-388.
  • BAŞOL, Öktem (2010). Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Örnekleri, İstanbul: Pana Film Yayınları.
  • BENJAMİN, Walter (2002). Pasajlar, (Çev: Ahmet Cemal), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • CHATMAN, Seymour (2009). Öykü ve Söylem: Filmde ve Kurmacada Anlatı Yapısı, (Çev: Özgür Yaren), Ankara: De ki Basım Yayım.
  • CHION, Michel (2003). Bir Senaryo Yazmak, (Çev: Nedret Tanyolaç Öztokat), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • ÇEPNİ, Salih ve ORMANCI, Ümmühan (2018). “Doktora Öğrencilerinin Nitel Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygıları”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (3) s. 875-886.
  • DAY, Robert A. (2000). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır, (Çev: Gülay Aşkar Altay), Ankara: Tübitak.
  • DMYTRYK, Edward ve DMYTRYK, Jean Porter (2011). Sinemada Yönetmenlik, Oyunculuk, Kurgu. (Çev: İbrahim Şener), İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği (2016), TC Resmî Gazete, 29802, 15.08.2016.
  • ECO, Umberto (2018). Tez Nasıl Yazılır, (Çev: Betül Parlak), İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • FIELD, Syd (2013). Senaryo Yazımının Temelleri, (Çev: Şerif Erol), İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • FOUCAULT, Michel (2011). Özne ve İktidar, (Çev: Ferda Keskin), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • FRAMPTON, Daniel (2013). Filmozofi, (Çev: Cem Soydemir), İstanbul: Metis Yayınları.
  • GLYNNE, Andy (2011). Belgeseller Nasıl Yapılır Nasıl Dağıtılır, (Çev: Zeynep Mertoğlu Oğur, ve Nalan Işık Çeper), İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
  • GÖKER, Göksel ve KESKİN, Savaş (2015). “Yabancı ve Mekânsal Ayrışma: ‘District 9’ Filminde Heterotopik Mekân ve İleri Marjinallik”, Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 52, s. 428-453.
  • Hacettepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği (2016), TC Resmî Gazete, 29900, 26.11.2016. INDICK, William (2011). Senaryo Yazarları İçin Psikoloji, (Çev: Ertan Yılmaz, ve Yeliz Karaaslan), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • KARASAR, Niyazi (2019). “Eğitimde Yenileştirme Yaklaşımları ve Araştırma Eğitimi”, Ankara University Journal of Faculty of Educatioanal Sciences Sayı:15 s. 260-264.
  • KARASAR, Niyazi (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • KARASAR, Niyazi (2020). İstanbul, Araştırmalarda Rapor Hazırlama, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • KOÇAK, Abdullah ve ARUN, Özgür (2013). “İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu”, Selçuk İletişim, 4 (3), s. 21-28.
  • KRACAUER, Siegfried (2011). Caligari'den Hitler'e Alman Sinemasının Psikoloji Tarihi, (Çev: Ertan Yılmaz), Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Marmara Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği (2017), TC Resmî Gazete, 30201, 05.10.2017.
  • McKEE, Robert (2011). Öykü: Senaryo Yazımının Özü, Yapısı, Tarzı ve İlkeleri, (Çev: Nuray Yılmaz; Ertan Yılmaz; Fatih Kınalı), İstanbul: Plato Film Yayınları.
  • Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Lisansüstü Öğretim Yönetmeliği (2017), TC Resmî Gazete, 30140, 31.07.2017.
  • OKAN AKIN, Nalan (2017). “Görsel Sanatlar Eğitiminde Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersi ve Makale Yazma Süreci”, Fine Arts, 12 (3), s. 199-204.
  • PADEM, Hüseyin; GÖKSU, Ali; KONAKLI, Zafer (2012). Araştırma Yöntemleri, Sarajevo: International Burch University Publication.
  • SUBAŞI, Münevver, ve OKUMUŞ, Kübra (2017). “Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2) s. 419-426.
  • ŞAHİN, Yasin (2017). “Michel Foucault’da Söylem Analizi”, Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3 (6) , s. 119-135.
  • TARKOVSKİ, Andrey (2008). Mühürlenmiş Zaman, (Çev: Füsun Ant), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • TUNALI, İsmail (1998). Estetik, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • VERTOV, Dziga (2007). Sine-Göz, (Çev: Ahmet Ergenç), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • WOLLEN, Peter (2004). Sinemada Göstergeler ve Anlam, (Çev: Zafer Aracagök ve Bülent Doğan), İstanbul: Metis Yayınları.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

SİNEMA ALANI LİSANSÜSTÜ PROGRAMLARDA ESER ODAKLI TEZ HAZIRLAMA PROSEDÜRÜ: TERMİNOLOJİ, YÖNTEM VE YAPI ÜZERİNE

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 534 - 565, 31.03.2021
https://doi.org/10.19145/e-gifder.818284

Öz

Sinema alanında film üretimini esas alan (eser odaklı) lisansüstü tez hazırlama süreci, farklı iki muhakeme biçimi ve entelektüel pratiği gerektirmektedir. Tezi hazırlayan kişiden bir sanat eseri geliştirmesi beklenirken, diğer taraftan bu sanatsal pratiği sorgulayacak bilimsel-kuramsal ve argümantatif nitelik taşıyan bir analiz yapması beklenmektedir. Ancak, eser odaklı tez hazırlayan kişi, muhakeme biçimi ve yöntemleri farklı olan bu iki yaklaşımı nasıl uzlaştıracağı konusunda sorunlar yaşamaktadır. Öte yandan, sinema alanında lisansüstü eğitim veren yükseköğretim kurumlarının tez hazırlama yönergeleri biçimsel yapı ve yöntem bakımından sosyal bilimlerin ilkelerini esas almaktadır. Bu durum yönergelerin hukuki yapısı bakımından kabul edilebilirdir. Ancak sinema alanında eser odaklı tezlerin sanatsal üretim pratiğiyle ilgili prosedür bu yönergelerde kendine yer bulamamaktadır. Diğer taraftan, dünyanın önde gelen üniversitelerinin sinema alanı lisansüstü programlarında, çoğunlukla eser odaklı tez üretimini merkeze alan bir eğitim programının tercih edildiği görülmektedir. Bu çalışma, problemlerin sinema alanı bağlamında aldığı münferit durumu görünür kılmakla birlikte paralel çalışma planı ve muhakeme biçimini içeren pedagojik bir öneri getirmeyi hedeflemektedir.

Kaynakça

  • AKYÜREK, Feridun (2008). Senaryo Yazarı Olmak, Senaryo Yazmak. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • ANDREW, Dudley (2010). Büyük Sinema Kuramları, (Çev: Zahit Atam), İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • ARİSTOTELES (2012). Nikomakhos’a Etik, (Çev: Saffet Babür), Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • ASLANYÜREK, Semir (2004). Senaryo Kuramı, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • ASLANYÜREK, Semir (2012). Tarkovski'den Sinema Dersleri, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • BALTACI, Ali (2019). “Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?”, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2) s. 368-388.
  • BAŞOL, Öktem (2010). Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Örnekleri, İstanbul: Pana Film Yayınları.
  • BENJAMİN, Walter (2002). Pasajlar, (Çev: Ahmet Cemal), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • CHATMAN, Seymour (2009). Öykü ve Söylem: Filmde ve Kurmacada Anlatı Yapısı, (Çev: Özgür Yaren), Ankara: De ki Basım Yayım.
  • CHION, Michel (2003). Bir Senaryo Yazmak, (Çev: Nedret Tanyolaç Öztokat), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • ÇEPNİ, Salih ve ORMANCI, Ümmühan (2018). “Doktora Öğrencilerinin Nitel Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygıları”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (3) s. 875-886.
  • DAY, Robert A. (2000). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır, (Çev: Gülay Aşkar Altay), Ankara: Tübitak.
  • DMYTRYK, Edward ve DMYTRYK, Jean Porter (2011). Sinemada Yönetmenlik, Oyunculuk, Kurgu. (Çev: İbrahim Şener), İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği (2016), TC Resmî Gazete, 29802, 15.08.2016.
  • ECO, Umberto (2018). Tez Nasıl Yazılır, (Çev: Betül Parlak), İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • FIELD, Syd (2013). Senaryo Yazımının Temelleri, (Çev: Şerif Erol), İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • FOUCAULT, Michel (2011). Özne ve İktidar, (Çev: Ferda Keskin), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • FRAMPTON, Daniel (2013). Filmozofi, (Çev: Cem Soydemir), İstanbul: Metis Yayınları.
  • GLYNNE, Andy (2011). Belgeseller Nasıl Yapılır Nasıl Dağıtılır, (Çev: Zeynep Mertoğlu Oğur, ve Nalan Işık Çeper), İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
  • GÖKER, Göksel ve KESKİN, Savaş (2015). “Yabancı ve Mekânsal Ayrışma: ‘District 9’ Filminde Heterotopik Mekân ve İleri Marjinallik”, Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 52, s. 428-453.
  • Hacettepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği (2016), TC Resmî Gazete, 29900, 26.11.2016. INDICK, William (2011). Senaryo Yazarları İçin Psikoloji, (Çev: Ertan Yılmaz, ve Yeliz Karaaslan), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • KARASAR, Niyazi (2019). “Eğitimde Yenileştirme Yaklaşımları ve Araştırma Eğitimi”, Ankara University Journal of Faculty of Educatioanal Sciences Sayı:15 s. 260-264.
  • KARASAR, Niyazi (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • KARASAR, Niyazi (2020). İstanbul, Araştırmalarda Rapor Hazırlama, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • KOÇAK, Abdullah ve ARUN, Özgür (2013). “İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu”, Selçuk İletişim, 4 (3), s. 21-28.
  • KRACAUER, Siegfried (2011). Caligari'den Hitler'e Alman Sinemasının Psikoloji Tarihi, (Çev: Ertan Yılmaz), Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Marmara Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği (2017), TC Resmî Gazete, 30201, 05.10.2017.
  • McKEE, Robert (2011). Öykü: Senaryo Yazımının Özü, Yapısı, Tarzı ve İlkeleri, (Çev: Nuray Yılmaz; Ertan Yılmaz; Fatih Kınalı), İstanbul: Plato Film Yayınları.
  • Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Lisansüstü Öğretim Yönetmeliği (2017), TC Resmî Gazete, 30140, 31.07.2017.
  • OKAN AKIN, Nalan (2017). “Görsel Sanatlar Eğitiminde Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersi ve Makale Yazma Süreci”, Fine Arts, 12 (3), s. 199-204.
  • PADEM, Hüseyin; GÖKSU, Ali; KONAKLI, Zafer (2012). Araştırma Yöntemleri, Sarajevo: International Burch University Publication.
  • SUBAŞI, Münevver, ve OKUMUŞ, Kübra (2017). “Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2) s. 419-426.
  • ŞAHİN, Yasin (2017). “Michel Foucault’da Söylem Analizi”, Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3 (6) , s. 119-135.
  • TARKOVSKİ, Andrey (2008). Mühürlenmiş Zaman, (Çev: Füsun Ant), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • TUNALI, İsmail (1998). Estetik, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • VERTOV, Dziga (2007). Sine-Göz, (Çev: Ahmet Ergenç), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • WOLLEN, Peter (2004). Sinemada Göstergeler ve Anlam, (Çev: Zafer Aracagök ve Bülent Doğan), İstanbul: Metis Yayınları.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cem Çınar 0000-0002-8936-0293

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 30 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çınar, C. (2021). SİNEMA ALANI LİSANSÜSTÜ PROGRAMLARDA ESER ODAKLI TEZ HAZIRLAMA PROSEDÜRÜ: TERMİNOLOJİ, YÖNTEM VE YAPI ÜZERİNE. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 534-565. https://doi.org/10.19145/e-gifder.818284
AMA Çınar C. SİNEMA ALANI LİSANSÜSTÜ PROGRAMLARDA ESER ODAKLI TEZ HAZIRLAMA PROSEDÜRÜ: TERMİNOLOJİ, YÖNTEM VE YAPI ÜZERİNE. e-gifder. Mart 2021;9(1):534-565. doi:10.19145/e-gifder.818284
Chicago Çınar, Cem. “SİNEMA ALANI LİSANSÜSTÜ PROGRAMLARDA ESER ODAKLI TEZ HAZIRLAMA PROSEDÜRÜ: TERMİNOLOJİ, YÖNTEM VE YAPI ÜZERİNE”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9, sy. 1 (Mart 2021): 534-65. https://doi.org/10.19145/e-gifder.818284.
EndNote Çınar C (01 Mart 2021) SİNEMA ALANI LİSANSÜSTÜ PROGRAMLARDA ESER ODAKLI TEZ HAZIRLAMA PROSEDÜRÜ: TERMİNOLOJİ, YÖNTEM VE YAPI ÜZERİNE. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9 1 534–565.
IEEE C. Çınar, “SİNEMA ALANI LİSANSÜSTÜ PROGRAMLARDA ESER ODAKLI TEZ HAZIRLAMA PROSEDÜRÜ: TERMİNOLOJİ, YÖNTEM VE YAPI ÜZERİNE”, e-gifder, c. 9, sy. 1, ss. 534–565, 2021, doi: 10.19145/e-gifder.818284.
ISNAD Çınar, Cem. “SİNEMA ALANI LİSANSÜSTÜ PROGRAMLARDA ESER ODAKLI TEZ HAZIRLAMA PROSEDÜRÜ: TERMİNOLOJİ, YÖNTEM VE YAPI ÜZERİNE”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9/1 (Mart 2021), 534-565. https://doi.org/10.19145/e-gifder.818284.
JAMA Çınar C. SİNEMA ALANI LİSANSÜSTÜ PROGRAMLARDA ESER ODAKLI TEZ HAZIRLAMA PROSEDÜRÜ: TERMİNOLOJİ, YÖNTEM VE YAPI ÜZERİNE. e-gifder. 2021;9:534–565.
MLA Çınar, Cem. “SİNEMA ALANI LİSANSÜSTÜ PROGRAMLARDA ESER ODAKLI TEZ HAZIRLAMA PROSEDÜRÜ: TERMİNOLOJİ, YÖNTEM VE YAPI ÜZERİNE”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 9, sy. 1, 2021, ss. 534-65, doi:10.19145/e-gifder.818284.
Vancouver Çınar C. SİNEMA ALANI LİSANSÜSTÜ PROGRAMLARDA ESER ODAKLI TEZ HAZIRLAMA PROSEDÜRÜ: TERMİNOLOJİ, YÖNTEM VE YAPI ÜZERİNE. e-gifder. 2021;9(1):534-65.