The preparation process of the postgraduate thesis based on making artwork in the field of cinema requires two different cognizances and intellectual practice. While the person who prepares the thesis is expected to develop a work of art, on the other hand, a scientific-theoretical and argumentative analysis that will question this artistic practice is required. However, the person who prepares an artwork-based thesis faces some problems about how to reconcile these two approaches, which have different ways of reasoning and methods. Moreover, the thesis preparation guidelines of higher education institutions providing postgraduate education in the field of cinema are based on the principles of social sciences in terms of formal structure and method. This can be accepted in terms of the legal structure of the instructions. Yet, the procedure regarding the artistic production practice of artwork-based thesis in the field of cinema cannot find a place in these instructions. On the other hand, in the postgraduate programs of the world's leading universities in the field of cinema, usually, an education program based on artwork-oriented thesis production is applied. This study is aimed to make the individual situation visible in the context of the cinema field.
Artwork Based Thesis Postgraduate Film Cinema Education Filmmaking
Sinema alanında film üretimini esas alan (eser odaklı) lisansüstü tez hazırlama süreci, farklı iki muhakeme biçimi ve entelektüel pratiği gerektirmektedir. Tezi hazırlayan kişiden bir sanat eseri geliştirmesi beklenirken, diğer taraftan bu sanatsal pratiği sorgulayacak bilimsel-kuramsal ve argümantatif nitelik taşıyan bir analiz yapması beklenmektedir. Ancak, eser odaklı tez hazırlayan kişi, muhakeme biçimi ve yöntemleri farklı olan bu iki yaklaşımı nasıl uzlaştıracağı konusunda sorunlar yaşamaktadır. Öte yandan, sinema alanında lisansüstü eğitim veren yükseköğretim kurumlarının tez hazırlama yönergeleri biçimsel yapı ve yöntem bakımından sosyal bilimlerin ilkelerini esas almaktadır. Bu durum yönergelerin hukuki yapısı bakımından kabul edilebilirdir. Ancak sinema alanında eser odaklı tezlerin sanatsal üretim pratiğiyle ilgili prosedür bu yönergelerde kendine yer bulamamaktadır. Diğer taraftan, dünyanın önde gelen üniversitelerinin sinema alanı lisansüstü programlarında, çoğunlukla eser odaklı tez üretimini merkeze alan bir eğitim programının tercih edildiği görülmektedir. Bu çalışma, problemlerin sinema alanı bağlamında aldığı münferit durumu görünür kılmakla birlikte paralel çalışma planı ve muhakeme biçimini içeren pedagojik bir öneri getirmeyi hedeflemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2021 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1 |