Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REKLAMLARDA EMOJİ KULLANIMININ BEĞENİ DÜZEYİNE ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE UYGULAMALI BİR ÇALIŞMA

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 39 - 67, 31.03.2021
https://doi.org/10.19145/e-gifder.821558

Öz

Sanal alemde ifadelerin karikatürleştirilmesi ile elde edilen şekillerden oluşan emoji dilinin şekil sayısı ve kullanım yoğunluğu son yıllarda hızlı bir artış göstermiştir. İlerleyen teknoloji, çevrimiçi nüfusun çok büyük kısmının emojileri sistemli ve istikrarlı olarak kullanması, kelimelerin kifayetsiz kalması durumlarında ruh halini ifade edecek işaretlere ihtiyacın açığa çıkması, duyguları uzun sözcüklerle ve cümlelerle anlatmaya gerek kalmadan tanımlanmış ve şekle dönüştürülmüş hazır ifadelerin olması ve emojilerin ifade ettikleri manaların herkes tarafından anlaşılır olması gibi faktörler bu büyümenin sebepleri arasında yer almaktadır. Dünyada en çabuk büyüyüp gelişen dil olma özelliğine sahip emoji dili, reklamların işlevlerini yerine getirebilmeleri, hedef kitlesine ulaşarak istenilen etkiyi sağlayabilmesi için kendine özgü nitelikleri olan reklam dilinde de kendine yer bulmuştur. Çalışma kapsamında emoji sözcüğünün anlamı, emojilerin işlevleri ve kullanım biçimleri ele alınacaktır. Bu bağlamda emojilerin dilsel yapıları ve sözsüz iletişim şekli olarak işlevleri incelenecektir. Reklam iletilerinde emoji kullanımının beğeni düzeyine etkisi ve emoji dili ile oluşturulan reklamların izleyiciler tarafından nasıl değerlendirildiğini ortaya koymak amacıyla Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi öğrencilerinin örneklem olarak belirlendiği alan araştırması gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda emojilerin dijital iletişimde yaygın olarak kullanıldığı ve emojili reklamların izleyicilerin beğeni düzeyine olumlu yönde etki ettiği; tutumlarının olumlu yönde etkilendiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ahmed, Sarah (2010). Happy Objects. (Editörler: Melissa Gergg ve Gregory J. Seigworth). The Affect Theory Reader.Durham, NC:Duke Universsity Press.
  • Alshenqeeti, Hamza (2016). Are Emojis Creating a New or Old Visual Language for New Generations? A Socio-semiotic Study. Advances in Language and Literary Studies,7(6), Aralık.
  • Azuma, Junichi, (2012). Graphic Emoticons as a Future Universal Symbolic Language. Approaches to Translation Studies, 36:p. 61-84.
  • Batı, Uğur. (2013). Reklam Dili: Dilbilim - Strateji- Mesaj- Retorik- Göstergebilim, (3.Baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Brisson, Claire Marie (2015). Hieroglyphs at Our Fingertips:Language, Semiotics, and Communication through Emoji. https://www.academia.edu/12568625/Hieroglyphs_at_Our_Fingertips_Language_Semiotics_and_Communication_through_Emoji?auto=download, Erişim Tarihi: 29. 12. 2017.
  • Chairunnisa, Sabrina, A.S.Benedictus (2017). Analysis of Emoji and Emoticon Usage in Interpersonal Communication of Blackberry Messenger and WhatsApp Application User. International Journal of Social Sciences and Management, 4,(2), p. 120-126.
  • Daft, Richard. L.ve Lengel, Robert. H.(1986). Organizational Information Requirements, Media Richness and Structural Design, Management Science, 32 ( 5), p. 554-571.
  • Demir, Alparslan. (2015). Emoji Tarihi [infografik]. Erişim adresi: http://sosyalmedya.co/emoji-tarihi-infografik/, Erişim Tarihi: 19. 11. 2016.
  • Dresner, Eli ve Herring, Susan C. ( 2010). Functions of the Nonverbal in CMC: Emoticons and Illocutionary Force. Communication Theory, 20 (3), p. 249-268.
  • Elden, Müge. (2009). Reklam ve Reklamcılık. İstanbul: Say Yayınları.
  • Goldfield, Hannah (2012). I Heart emoji. https://www.newyorker.com/culture/culture-desk/i-heart-emoji, Erişim Tarihi: 29. 12. 2017.
  • Gülşen, Tüge (2016). You Tell Me in Emojis.( İstanbul Bilgi Üniversitesi) http://www.academia.edu/33135784/YOU_TELL_ME_IN_EMOJIS, Erişim Tarihi: 27. 12. 2017.
  • Jibril, Tanimu. Ahmed. ve Abdullah, Mardziah. Hayati. (2013). Revelance of Emoticons in Computer-Mediated Communication Contexts: An Overwiew, Asian Social Science, 9(4), p. 201-207.
  • Kaye, Joseph 'Jofish' (2005,). Intimate Objects: A Site For Affective Evaluation. Presented at the Workshop on Evaluating Affective Interfaces—Innovative Approaches, CHI 2005.
  • Krohn, Franklin B.(2004). A Generational Approach to Using Emoticons as Nonverbal Communication. J. Technical Writing and Communication, 34 (4), p. 321-328.
  • Licoppe, Christian. (2008). The Mobile Phone’s Ring. J.E. Katz (Edt.), Handbook of Mobile Communication Studies içinde (139-152), The MIT Press Cambridge.
  • McIntyre, Emily. S. (2016). From Cave Paintings To Shakespeare And Back Again: What Are Emoji And Should I Be Afraid?[ Doktora Tezi], Texas, Honor Colloge of Texas State University.
  • Moschini, Ilaria (2016). The" Face with Tears of Joy" Emoji. A Socio-Semiotic and Multimodal Insight into a JapanAmerica Mash-Up. Hermes – Journal of Language and Communication in Business 55, p.11-25.
  • Na’aman, Noa, Provenza, Hannah ve Montoya, Orion (2017). MojiSem: Varyinglinguisticpurposesofemojiin(Twitter)context. Proceedings of the 55th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics- Student Research Workshop, p.136–141.
  • Novak, Petra Kralj, Smailović Jasmina, Sluban Borut, Mozetič Igor (2015) Sentiment of Emojis. PLoS ONE 10 (12): e0144296. doi:10.1371/journal.pone.0144296.
  • Pohl, Henning, Domin, Christian ve Rohs, Michael (2017). Beyond Just Text: Semantic Emoji Similarity Modeling to Support Expressive Communication. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 24 (1), 6.
  • Rezabek, Landra L.,Cochenour, John J.(1998). Visual Cues in Computer-Mediated Communication: Supplementing Text with Emoticons. Journal of VisualLiteracy,18 (2), p. 201-215.
  • Rogers, Everett M., Marcel M Allbritton (1995). Interactive Communication Technologies in Business Organizations, International Journal of Business Communication, 32 (2), p. 177-195.
  • Rodrigues ,David, Prada Marília & Gaspar Rui, Garrido Margarida V.ve Lopes, Diniz (2017). Lisbon Emoji and Emoticon Database (LEED): Norms for emoji and emoticons in seven evaluative dimensions. Behavior Research Methods- Springer, DOI 10.3758/s13428-017-0878-6
  • Skiba, Diane. J. (2016). Face with Tears of Joy Is Word of the Year: Are Emoji a Sign of Things to Come in Health Care? Nursing Education Perspectives, 37 (1), p. 56-57.
  • Skovholt, Karianne, Grønning, Anette, Kankaanranta (2014). The Communicative Functions of Emoticons in Workplace E-Mails: :-)∗.Journal of Computer-Mediated Communication, 19, p.780-797.
  • Stark, Luke. ve Crawford, Kate. (2015). The Conservatism of Emojis: Work, Afect and Communication, Social Media+ Society, Temmuz-Aralık, 1-11.
  • Thompson, Dominic, Filik, Ruth (2016). Sarcasm in Written Communication: Emoticons Are Efficient Markers of Intention. Journal of Computer- Mediated Communication, 21, p.105-120.

EFFECT ON THE LIKING LEVEL OF EMOJI USE IN ADVERTISING: AN APPLIED STUDY ON UNIVERSITY STUDENTS

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 39 - 67, 31.03.2021
https://doi.org/10.19145/e-gifder.821558

Öz

The number of shapes and the intensity of use of the emoji language, which is formed by caricaturing the expressions in the virtual world, has increased rapidly in recent years. Advancing technology, the use of emojis systematically and consistently by the vast majority of the online population, the need for signs to express the mood when words are inadequate, the presence of ready-made expressions that are defined and transformed into shapes without the need to express emotions in long words and sentences, and the meanings expressed by emojis are made by everyone. Factors such as understandability are among the reasons for this growth. Emoji language, which is the fastest growing and developing language in the world, has found its place in the advertising language, which has its own characteristics, in order for the ads to fulfill their functions and to reach the target audience and achieve the desired effect. Within the scope of the study, the meaning of the word emoji, the functions and usage of emojis will be discussed. In this context, the linguistic structures of emojis and their functions as non-verbal communication will be examined. In order to reveal the effect of the use of emoji in advertising messages on the level of appreciation and how the advertisements created with emoji language are evaluated by the audience, a field study was conducted in which Selçuk University Faculty of Communication students were selected as a sample. As a result of the research, it was found that emojis are widely used in digital communication and emoji ads have a positive effect on the audience's liking level; It was determined that their attitudes were positively affected.

Kaynakça

  • Ahmed, Sarah (2010). Happy Objects. (Editörler: Melissa Gergg ve Gregory J. Seigworth). The Affect Theory Reader.Durham, NC:Duke Universsity Press.
  • Alshenqeeti, Hamza (2016). Are Emojis Creating a New or Old Visual Language for New Generations? A Socio-semiotic Study. Advances in Language and Literary Studies,7(6), Aralık.
  • Azuma, Junichi, (2012). Graphic Emoticons as a Future Universal Symbolic Language. Approaches to Translation Studies, 36:p. 61-84.
  • Batı, Uğur. (2013). Reklam Dili: Dilbilim - Strateji- Mesaj- Retorik- Göstergebilim, (3.Baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Brisson, Claire Marie (2015). Hieroglyphs at Our Fingertips:Language, Semiotics, and Communication through Emoji. https://www.academia.edu/12568625/Hieroglyphs_at_Our_Fingertips_Language_Semiotics_and_Communication_through_Emoji?auto=download, Erişim Tarihi: 29. 12. 2017.
  • Chairunnisa, Sabrina, A.S.Benedictus (2017). Analysis of Emoji and Emoticon Usage in Interpersonal Communication of Blackberry Messenger and WhatsApp Application User. International Journal of Social Sciences and Management, 4,(2), p. 120-126.
  • Daft, Richard. L.ve Lengel, Robert. H.(1986). Organizational Information Requirements, Media Richness and Structural Design, Management Science, 32 ( 5), p. 554-571.
  • Demir, Alparslan. (2015). Emoji Tarihi [infografik]. Erişim adresi: http://sosyalmedya.co/emoji-tarihi-infografik/, Erişim Tarihi: 19. 11. 2016.
  • Dresner, Eli ve Herring, Susan C. ( 2010). Functions of the Nonverbal in CMC: Emoticons and Illocutionary Force. Communication Theory, 20 (3), p. 249-268.
  • Elden, Müge. (2009). Reklam ve Reklamcılık. İstanbul: Say Yayınları.
  • Goldfield, Hannah (2012). I Heart emoji. https://www.newyorker.com/culture/culture-desk/i-heart-emoji, Erişim Tarihi: 29. 12. 2017.
  • Gülşen, Tüge (2016). You Tell Me in Emojis.( İstanbul Bilgi Üniversitesi) http://www.academia.edu/33135784/YOU_TELL_ME_IN_EMOJIS, Erişim Tarihi: 27. 12. 2017.
  • Jibril, Tanimu. Ahmed. ve Abdullah, Mardziah. Hayati. (2013). Revelance of Emoticons in Computer-Mediated Communication Contexts: An Overwiew, Asian Social Science, 9(4), p. 201-207.
  • Kaye, Joseph 'Jofish' (2005,). Intimate Objects: A Site For Affective Evaluation. Presented at the Workshop on Evaluating Affective Interfaces—Innovative Approaches, CHI 2005.
  • Krohn, Franklin B.(2004). A Generational Approach to Using Emoticons as Nonverbal Communication. J. Technical Writing and Communication, 34 (4), p. 321-328.
  • Licoppe, Christian. (2008). The Mobile Phone’s Ring. J.E. Katz (Edt.), Handbook of Mobile Communication Studies içinde (139-152), The MIT Press Cambridge.
  • McIntyre, Emily. S. (2016). From Cave Paintings To Shakespeare And Back Again: What Are Emoji And Should I Be Afraid?[ Doktora Tezi], Texas, Honor Colloge of Texas State University.
  • Moschini, Ilaria (2016). The" Face with Tears of Joy" Emoji. A Socio-Semiotic and Multimodal Insight into a JapanAmerica Mash-Up. Hermes – Journal of Language and Communication in Business 55, p.11-25.
  • Na’aman, Noa, Provenza, Hannah ve Montoya, Orion (2017). MojiSem: Varyinglinguisticpurposesofemojiin(Twitter)context. Proceedings of the 55th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics- Student Research Workshop, p.136–141.
  • Novak, Petra Kralj, Smailović Jasmina, Sluban Borut, Mozetič Igor (2015) Sentiment of Emojis. PLoS ONE 10 (12): e0144296. doi:10.1371/journal.pone.0144296.
  • Pohl, Henning, Domin, Christian ve Rohs, Michael (2017). Beyond Just Text: Semantic Emoji Similarity Modeling to Support Expressive Communication. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 24 (1), 6.
  • Rezabek, Landra L.,Cochenour, John J.(1998). Visual Cues in Computer-Mediated Communication: Supplementing Text with Emoticons. Journal of VisualLiteracy,18 (2), p. 201-215.
  • Rogers, Everett M., Marcel M Allbritton (1995). Interactive Communication Technologies in Business Organizations, International Journal of Business Communication, 32 (2), p. 177-195.
  • Rodrigues ,David, Prada Marília & Gaspar Rui, Garrido Margarida V.ve Lopes, Diniz (2017). Lisbon Emoji and Emoticon Database (LEED): Norms for emoji and emoticons in seven evaluative dimensions. Behavior Research Methods- Springer, DOI 10.3758/s13428-017-0878-6
  • Skiba, Diane. J. (2016). Face with Tears of Joy Is Word of the Year: Are Emoji a Sign of Things to Come in Health Care? Nursing Education Perspectives, 37 (1), p. 56-57.
  • Skovholt, Karianne, Grønning, Anette, Kankaanranta (2014). The Communicative Functions of Emoticons in Workplace E-Mails: :-)∗.Journal of Computer-Mediated Communication, 19, p.780-797.
  • Stark, Luke. ve Crawford, Kate. (2015). The Conservatism of Emojis: Work, Afect and Communication, Social Media+ Society, Temmuz-Aralık, 1-11.
  • Thompson, Dominic, Filik, Ruth (2016). Sarcasm in Written Communication: Emoticons Are Efficient Markers of Intention. Journal of Computer- Mediated Communication, 21, p.105-120.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülcan Çevikyiğit 0000-0001-5938-1440

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 5 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çevikyiğit, G. (2021). REKLAMLARDA EMOJİ KULLANIMININ BEĞENİ DÜZEYİNE ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE UYGULAMALI BİR ÇALIŞMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 39-67. https://doi.org/10.19145/e-gifder.821558
AMA Çevikyiğit G. REKLAMLARDA EMOJİ KULLANIMININ BEĞENİ DÜZEYİNE ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE UYGULAMALI BİR ÇALIŞMA. e-gifder. Mart 2021;9(1):39-67. doi:10.19145/e-gifder.821558
Chicago Çevikyiğit, Gülcan. “REKLAMLARDA EMOJİ KULLANIMININ BEĞENİ DÜZEYİNE ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE UYGULAMALI BİR ÇALIŞMA”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9, sy. 1 (Mart 2021): 39-67. https://doi.org/10.19145/e-gifder.821558.
EndNote Çevikyiğit G (01 Mart 2021) REKLAMLARDA EMOJİ KULLANIMININ BEĞENİ DÜZEYİNE ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE UYGULAMALI BİR ÇALIŞMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9 1 39–67.
IEEE G. Çevikyiğit, “REKLAMLARDA EMOJİ KULLANIMININ BEĞENİ DÜZEYİNE ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE UYGULAMALI BİR ÇALIŞMA”, e-gifder, c. 9, sy. 1, ss. 39–67, 2021, doi: 10.19145/e-gifder.821558.
ISNAD Çevikyiğit, Gülcan. “REKLAMLARDA EMOJİ KULLANIMININ BEĞENİ DÜZEYİNE ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE UYGULAMALI BİR ÇALIŞMA”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9/1 (Mart 2021), 39-67. https://doi.org/10.19145/e-gifder.821558.
JAMA Çevikyiğit G. REKLAMLARDA EMOJİ KULLANIMININ BEĞENİ DÜZEYİNE ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE UYGULAMALI BİR ÇALIŞMA. e-gifder. 2021;9:39–67.
MLA Çevikyiğit, Gülcan. “REKLAMLARDA EMOJİ KULLANIMININ BEĞENİ DÜZEYİNE ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE UYGULAMALI BİR ÇALIŞMA”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 9, sy. 1, 2021, ss. 39-67, doi:10.19145/e-gifder.821558.
Vancouver Çevikyiğit G. REKLAMLARDA EMOJİ KULLANIMININ BEĞENİ DÜZEYİNE ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE UYGULAMALI BİR ÇALIŞMA. e-gifder. 2021;9(1):39-67.