Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTAL HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARININ OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE KULLANIMI: RENAULT VE FIAT’IN FACEBOOK VE TWITTER PAYLAŞIMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 662 - 692, 30.09.2021
https://doi.org/10.19145/e-gifder.962839

Öz

İnsanların iletişime duydukları gereksinim, fizyolojik ihtiyaçların karşılanması kadar önemli iken, internet ile birlikte bu gereksinim günümüzde daha da artmıştır. İnternetin pek çok iletişim ortamında olduğu gibi halkla ilişkiler çalışmalarında da kullanılması, hem kuruluşlar hem de hedef kitleler açısından karşılıklı fayda sağlamaktadır. İnternetin bir uzantısı olan sosyal medya platformları aracılığıyla hedef kitleler fikirlerini rahat ve kolay bir şekilde ifade etmekte ve kuruluşlar da bu fikirleri analiz etme imkânı bulmaktadır. Sosyal medyanın gücünden ve etkisinden yararlanmak isteyen markalar ise hedef kitlelere kendilerini anlatma ve onları daha iyi anlama düşüncesiyle hareket etmektedir. Dijital halkla ilişkiler uygulamalarının ele alındığı bu araştırmada Renault ve Fiat markalarının kurumsal Facebook ve Twitter sayfalarındaki paylaşımlarının halkla ilişkiler açısından nasıl ve hangi amaçla kullanıldığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Literatür taraması yapılarak içerik analizi yönteminin kullanıldığı çalışmada, sosyal medya üzerinden elde edilen verilerin incelenmesi için netnografi yönteminden yararlanılmıştır. Halkla ilişkilerin tarihteki gelişimine etki eden modellerin özellikleri gözetilerek halkla ilişkiler uygulamalarının sosyal medyada nasıl gerçekleştirildiği araştırılmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda, sahip olduğu özellikler bakımından sosyal medyanın günümüz halkla ilişkiler modellerinden biri olarak bilinen iki yönlü simetrik model için çok daha etkili bir araç olduğu ancak markaların faaliyetlerini genellikle sadece bir model ile ilişkilendirmenin pek mümkün olmadığı anlaşılmaktadır.  

Kaynakça

  • AKAR, Erkan (2010). Sosyal Medya Pazarlaması Sosyal Webde Pazarlama Stratejileri, 1. Baskı, Ankara: Elif Yayınevi.
  • ALİKILIÇ, Özlem A. (2011). Halkla İlişkiler 2.0 Sosyal Medyada Yeni Paydaşlar, Yeni Teknikler, 1. Baskı, Ankara: Elif Yayınevi.
  • ALLAGUİ, Ilhem ve BRESLOW, Harris (2016). “Social Media For Public Relation: Lessons From Four Effective Cases”, Public Relations Review, Elsevier, 42(1), s.20-30.
  • ASLAN, Pınar (2011). Halkla İlişkilerde Yeni Eğilimler: Sosyal Medya, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • ASNA, Alaeddin (2012). Kuramda ve Uygulamada Halkla İlişkiler, 2. Baskı, İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • BOZARTH, Jane (2010). Social Media for Trainers: Techniques for Enhancing and Extending Learning, 1. Edition, Pfeiffer Publish, San Francisco. https://media.wiley.com/product_data/excerpt/66/04706310/0470631066.pdf, Erişim Tarihi: 28.11.2020.
  • CANÖZ, Kadir ve CANÖZ, Nilüfer (2013). “Halkla İlişkilerde Kamuyu Bilgilendirme Modeli: Konya Örneğinde 4+4+4 Eğitim Sistemine Yönelik Bir Saha Araştırması”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(33), s.365-391.
  • ERDAL, Cengiz ve ANIQ, Fraidun (2017). Şiddetin Yeni Gösterim Aracı Olarak Sosyal Medya, (Editörler), Suat Gezgin ve Ali Efe İranlı, Yeni Medya Analizleri, 1. Baskı, Konya: Eğitim Yayınevi, s.55-76.
  • EVANS, Angelica vd. (2011). “Twitter as a Public Relations Tool”, Public Relations Journal 5(1), p.1-20.
  • FİDAN, Mehmet, (2008). “Halkla İlişkiler Aracı Olarak İnternet ve Markaya Katkısı”, Selçuk İletişim Dergisi, 5(3), s.153-160.
  • GRUNİG, James E. (1993). “Public relations and international affairs: Effects, ethics, and responsibility”, Journal of International Affairs, 47(1), p.137-162.
  • GÜÇDEMİR, Yeşim (2015). Sanal Ortamda İletişim Bir Halkla İlişkiler Perspektifi, 3. Baskı, İstanbul: Derin Yayınları.
  • GÜNGÖR, Nazife (2016). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar, 3. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • KALYON, Yeşim (2012). Halkla İlişkiler ve İletişim, Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • KAZANCI, Metin (2007). Kamu ve Özel Kesimde Halkla İlişkiler, 7. Baskı, Ankara: Turan Kitabevi Yayınları.
  • KÖSEOĞLU, Özgür (2012). Halkla İlişkilerde Yeni Medya Kullanımı, (Editörler), Aylin Göztaş ve Füsun Topsümer, Stratejik Halkla İlişkiler Yönetimi, 1. Baskı s.420-482, Ankara: seçkin Yayıncılık.
  • KURŞUN, Ahmet K. (2017). Sosyal Medya ve Gazetecilik”, (Editörler), Suat Gezgin ve Ali Efe İranlı, Yeni Medya Analizleri, 1. Baskı, Konya: Eğitim Yayınevi, s.77-97.
  • MAYFIELD, Antony (2008). What is Social Media, iCrossing, e‐book, http://www.icrossing.com/sites/default/files/what-is-socialmedia-uk.pdf, Erişim Tarihi: 17.10.2020.
  • MERT, Yener L. (2018). Dijital Halkla İlişkiler Araçlarının Yayıncılık Sektöründe Kullanımına Yönelik Bir Araştırma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(58), s.724-737.
  • NGUYEN, An ve WESTERN, Mark C. (2006). The Complementary Relationship Between The Internet and Traditional Mass Media: The Case Of Online News and Information, Information Research, 11(3), p.1-17. Article 259 http://InformationR.net/ir/11-3/paper259.html, Erişim Tarihi: 27.10.2020.
  • ÖZKAN, Abdullah (2009). Halkla İlişkiler Yönetimi, 2. Baskı, İstanbul: İTO Yayınları.
  • ÖZGEN, Ebru (2012). Sosyal Medya ve Halkla İlişkilerde Değişen Medya Anlayışı, (Editörler), Tolga Kara ve Ebru Özgen, Sosyal Medya/Akademi, 1. Baskı, İstanbul: Beta Yayınları, s.9-20.
  • PARLAK, Ahmet (2005). İnternet ve Türkiye’de İnternetin Gelişimi, Fırat Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Elektrik-Elektronik Bölümü, Lisans Bitirme Ödevi, Elazığ.
  • PELTEKOĞLU BALTA, Filiz (2014). Halkla İlişkiler Nedir?, 8. Baskı, İstanbul: Beta Yayınları.
  • PİRA, Aylin vd. (2005). “Halkla İlişkilerin Evrimi Grunig-Hunt Modelleri Üzerine Bir Çalışma”, Yeni Düşünceler, 1(1), s.19-30.
  • SAYIMER, İdil (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, İstanbul: Beta Yayınları.
  • SEİTEL, Fraser P. (2016). Halkla İlişkiler Uygulaması, (Çev: Seda Mengü), 12. Baskı, İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • SÖNMEZ, Hasan Ş. (2020). “Dijital Ortamda Yapılan Halkla İlişkilerin Bir Aracı Olarak Kurumsal Bloglar: 2019 Yılı Türkiye’nin En Değerli 25 Markası Üzerine Bir İnceleme”, Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi , (16) , s.185-207.
  • STACKS, Don W. (2017). Primer Of Public Relation Research, 3. Edition, The Guilford Press, New York. https://www.amazon.com/dp/B01MDJCBFR/ref=rdr_kindle_ext_tmb, Erişim Tarihi: 29.11.2020.
  • ŞENYURT, Gökhan (2016). Belediyelerin Halkla İlişkiler Uygulamalarında İnternetin ve Sosyal Medyanın Kullanımı: Konya Merkez İlçe Belediyeleri Üzerine Bir İnceleme, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • WEİNBERG, Tamar (2009). The New Community Rules: Marketing On The Social Web, O’Reilly Media, USA.
  • http-1:https://twitter.com/RenaultTurkey/, Erişim Tarihi: 13.01.2020.
  • http-2:https://www.facebook.com/renaultturkiye/videos, Erişim Tarihi: 10.01.2020.
  • http-3:https://www.facebook.com/renaultturkiye/, Erişim Tarihi: 11.01.2020.
  • http-4:https://www.facebook.com/FIATTurkiye/, Erişim Tarihi: 12.01.2020.

THE USE OF DIGITAL PUBLIC RELATIONS APPLICATIONS IN THE AUTOMOTIVE INDUSTRY: EXAMINING THE FACEBOOK AND TWITTER SHARES OF RENAULT AND FIAT

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 662 - 692, 30.09.2021
https://doi.org/10.19145/e-gifder.962839

Öz

While people's requirement for communication is as important as supplying physiological needs, with the internet, this requirement has increased even more today. As in many communication environments, the use of the internet in public relations works provides mutual benefits for both organizations and target audiences. Through social media platforms, which are an extension of the Internet, target audiences express their ideas in a convenient and easy way and organizations have the opportunity to analyze these ideas too. On the other hand, brands that want to take advantage of the power and influence of social media act with the idea of explaining themselves to their target audience and understanding them better. In this research, where digital public relations practices are discussed, it has been tried to determine how and for which purpose the shares of Renault and Fiat brands on their corporate Facebook and Twitter pages are used in terms of public relations. In the study, in which the content analysis method was used by scanning the literature, the netnography method was used to examine the data obtained through social media. It was investigated how public relations practices were carried out on social media by considering the characteristics of models that affected the development of public relations in history. As a result of the investigations, it is understood that social media is a much more effective tool for the two-way symmetric model which is known as one of today's public relations models and it is not possible to associate the activities of brands with only one model.

Kaynakça

  • AKAR, Erkan (2010). Sosyal Medya Pazarlaması Sosyal Webde Pazarlama Stratejileri, 1. Baskı, Ankara: Elif Yayınevi.
  • ALİKILIÇ, Özlem A. (2011). Halkla İlişkiler 2.0 Sosyal Medyada Yeni Paydaşlar, Yeni Teknikler, 1. Baskı, Ankara: Elif Yayınevi.
  • ALLAGUİ, Ilhem ve BRESLOW, Harris (2016). “Social Media For Public Relation: Lessons From Four Effective Cases”, Public Relations Review, Elsevier, 42(1), s.20-30.
  • ASLAN, Pınar (2011). Halkla İlişkilerde Yeni Eğilimler: Sosyal Medya, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • ASNA, Alaeddin (2012). Kuramda ve Uygulamada Halkla İlişkiler, 2. Baskı, İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • BOZARTH, Jane (2010). Social Media for Trainers: Techniques for Enhancing and Extending Learning, 1. Edition, Pfeiffer Publish, San Francisco. https://media.wiley.com/product_data/excerpt/66/04706310/0470631066.pdf, Erişim Tarihi: 28.11.2020.
  • CANÖZ, Kadir ve CANÖZ, Nilüfer (2013). “Halkla İlişkilerde Kamuyu Bilgilendirme Modeli: Konya Örneğinde 4+4+4 Eğitim Sistemine Yönelik Bir Saha Araştırması”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(33), s.365-391.
  • ERDAL, Cengiz ve ANIQ, Fraidun (2017). Şiddetin Yeni Gösterim Aracı Olarak Sosyal Medya, (Editörler), Suat Gezgin ve Ali Efe İranlı, Yeni Medya Analizleri, 1. Baskı, Konya: Eğitim Yayınevi, s.55-76.
  • EVANS, Angelica vd. (2011). “Twitter as a Public Relations Tool”, Public Relations Journal 5(1), p.1-20.
  • FİDAN, Mehmet, (2008). “Halkla İlişkiler Aracı Olarak İnternet ve Markaya Katkısı”, Selçuk İletişim Dergisi, 5(3), s.153-160.
  • GRUNİG, James E. (1993). “Public relations and international affairs: Effects, ethics, and responsibility”, Journal of International Affairs, 47(1), p.137-162.
  • GÜÇDEMİR, Yeşim (2015). Sanal Ortamda İletişim Bir Halkla İlişkiler Perspektifi, 3. Baskı, İstanbul: Derin Yayınları.
  • GÜNGÖR, Nazife (2016). İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar, 3. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • KALYON, Yeşim (2012). Halkla İlişkiler ve İletişim, Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • KAZANCI, Metin (2007). Kamu ve Özel Kesimde Halkla İlişkiler, 7. Baskı, Ankara: Turan Kitabevi Yayınları.
  • KÖSEOĞLU, Özgür (2012). Halkla İlişkilerde Yeni Medya Kullanımı, (Editörler), Aylin Göztaş ve Füsun Topsümer, Stratejik Halkla İlişkiler Yönetimi, 1. Baskı s.420-482, Ankara: seçkin Yayıncılık.
  • KURŞUN, Ahmet K. (2017). Sosyal Medya ve Gazetecilik”, (Editörler), Suat Gezgin ve Ali Efe İranlı, Yeni Medya Analizleri, 1. Baskı, Konya: Eğitim Yayınevi, s.77-97.
  • MAYFIELD, Antony (2008). What is Social Media, iCrossing, e‐book, http://www.icrossing.com/sites/default/files/what-is-socialmedia-uk.pdf, Erişim Tarihi: 17.10.2020.
  • MERT, Yener L. (2018). Dijital Halkla İlişkiler Araçlarının Yayıncılık Sektöründe Kullanımına Yönelik Bir Araştırma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(58), s.724-737.
  • NGUYEN, An ve WESTERN, Mark C. (2006). The Complementary Relationship Between The Internet and Traditional Mass Media: The Case Of Online News and Information, Information Research, 11(3), p.1-17. Article 259 http://InformationR.net/ir/11-3/paper259.html, Erişim Tarihi: 27.10.2020.
  • ÖZKAN, Abdullah (2009). Halkla İlişkiler Yönetimi, 2. Baskı, İstanbul: İTO Yayınları.
  • ÖZGEN, Ebru (2012). Sosyal Medya ve Halkla İlişkilerde Değişen Medya Anlayışı, (Editörler), Tolga Kara ve Ebru Özgen, Sosyal Medya/Akademi, 1. Baskı, İstanbul: Beta Yayınları, s.9-20.
  • PARLAK, Ahmet (2005). İnternet ve Türkiye’de İnternetin Gelişimi, Fırat Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Elektrik-Elektronik Bölümü, Lisans Bitirme Ödevi, Elazığ.
  • PELTEKOĞLU BALTA, Filiz (2014). Halkla İlişkiler Nedir?, 8. Baskı, İstanbul: Beta Yayınları.
  • PİRA, Aylin vd. (2005). “Halkla İlişkilerin Evrimi Grunig-Hunt Modelleri Üzerine Bir Çalışma”, Yeni Düşünceler, 1(1), s.19-30.
  • SAYIMER, İdil (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, İstanbul: Beta Yayınları.
  • SEİTEL, Fraser P. (2016). Halkla İlişkiler Uygulaması, (Çev: Seda Mengü), 12. Baskı, İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • SÖNMEZ, Hasan Ş. (2020). “Dijital Ortamda Yapılan Halkla İlişkilerin Bir Aracı Olarak Kurumsal Bloglar: 2019 Yılı Türkiye’nin En Değerli 25 Markası Üzerine Bir İnceleme”, Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi , (16) , s.185-207.
  • STACKS, Don W. (2017). Primer Of Public Relation Research, 3. Edition, The Guilford Press, New York. https://www.amazon.com/dp/B01MDJCBFR/ref=rdr_kindle_ext_tmb, Erişim Tarihi: 29.11.2020.
  • ŞENYURT, Gökhan (2016). Belediyelerin Halkla İlişkiler Uygulamalarında İnternetin ve Sosyal Medyanın Kullanımı: Konya Merkez İlçe Belediyeleri Üzerine Bir İnceleme, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • WEİNBERG, Tamar (2009). The New Community Rules: Marketing On The Social Web, O’Reilly Media, USA.
  • http-1:https://twitter.com/RenaultTurkey/, Erişim Tarihi: 13.01.2020.
  • http-2:https://www.facebook.com/renaultturkiye/videos, Erişim Tarihi: 10.01.2020.
  • http-3:https://www.facebook.com/renaultturkiye/, Erişim Tarihi: 11.01.2020.
  • http-4:https://www.facebook.com/FIATTurkiye/, Erişim Tarihi: 12.01.2020.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Coşkun Dursun 0000-0002-2853-937X

Erdem Taşdemir 0000-0002-9781-4099

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 5 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dursun, C., & Taşdemir, E. (2021). DİJİTAL HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARININ OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE KULLANIMI: RENAULT VE FIAT’IN FACEBOOK VE TWITTER PAYLAŞIMLARININ İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(2), 662-692. https://doi.org/10.19145/e-gifder.962839
AMA Dursun C, Taşdemir E. DİJİTAL HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARININ OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE KULLANIMI: RENAULT VE FIAT’IN FACEBOOK VE TWITTER PAYLAŞIMLARININ İNCELENMESİ. e-gifder. Eylül 2021;9(2):662-692. doi:10.19145/e-gifder.962839
Chicago Dursun, Coşkun, ve Erdem Taşdemir. “DİJİTAL HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARININ OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE KULLANIMI: RENAULT VE FIAT’IN FACEBOOK VE TWITTER PAYLAŞIMLARININ İNCELENMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9, sy. 2 (Eylül 2021): 662-92. https://doi.org/10.19145/e-gifder.962839.
EndNote Dursun C, Taşdemir E (01 Eylül 2021) DİJİTAL HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARININ OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE KULLANIMI: RENAULT VE FIAT’IN FACEBOOK VE TWITTER PAYLAŞIMLARININ İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9 2 662–692.
IEEE C. Dursun ve E. Taşdemir, “DİJİTAL HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARININ OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE KULLANIMI: RENAULT VE FIAT’IN FACEBOOK VE TWITTER PAYLAŞIMLARININ İNCELENMESİ”, e-gifder, c. 9, sy. 2, ss. 662–692, 2021, doi: 10.19145/e-gifder.962839.
ISNAD Dursun, Coşkun - Taşdemir, Erdem. “DİJİTAL HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARININ OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE KULLANIMI: RENAULT VE FIAT’IN FACEBOOK VE TWITTER PAYLAŞIMLARININ İNCELENMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9/2 (Eylül 2021), 662-692. https://doi.org/10.19145/e-gifder.962839.
JAMA Dursun C, Taşdemir E. DİJİTAL HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARININ OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE KULLANIMI: RENAULT VE FIAT’IN FACEBOOK VE TWITTER PAYLAŞIMLARININ İNCELENMESİ. e-gifder. 2021;9:662–692.
MLA Dursun, Coşkun ve Erdem Taşdemir. “DİJİTAL HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARININ OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE KULLANIMI: RENAULT VE FIAT’IN FACEBOOK VE TWITTER PAYLAŞIMLARININ İNCELENMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 9, sy. 2, 2021, ss. 662-9, doi:10.19145/e-gifder.962839.
Vancouver Dursun C, Taşdemir E. DİJİTAL HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARININ OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE KULLANIMI: RENAULT VE FIAT’IN FACEBOOK VE TWITTER PAYLAŞIMLARININ İNCELENMESİ. e-gifder. 2021;9(2):662-9.