İnsanların iletişime duydukları gereksinim, fizyolojik ihtiyaçların karşılanması kadar önemli iken, internet ile birlikte bu gereksinim günümüzde daha da artmıştır. İnternetin pek çok iletişim ortamında olduğu gibi halkla ilişkiler çalışmalarında da kullanılması, hem kuruluşlar hem de hedef kitleler açısından karşılıklı fayda sağlamaktadır. İnternetin bir uzantısı olan sosyal medya platformları aracılığıyla hedef kitleler fikirlerini rahat ve kolay bir şekilde ifade etmekte ve kuruluşlar da bu fikirleri analiz etme imkânı bulmaktadır. Sosyal medyanın gücünden ve etkisinden yararlanmak isteyen markalar ise hedef kitlelere kendilerini anlatma ve onları daha iyi anlama düşüncesiyle hareket etmektedir. Dijital halkla ilişkiler uygulamalarının ele alındığı bu araştırmada Renault ve Fiat markalarının kurumsal Facebook ve Twitter sayfalarındaki paylaşımlarının halkla ilişkiler açısından nasıl ve hangi amaçla kullanıldığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Literatür taraması yapılarak içerik analizi yönteminin kullanıldığı çalışmada, sosyal medya üzerinden elde edilen verilerin incelenmesi için netnografi yönteminden yararlanılmıştır. Halkla ilişkilerin tarihteki gelişimine etki eden modellerin özellikleri gözetilerek halkla ilişkiler uygulamalarının sosyal medyada nasıl gerçekleştirildiği araştırılmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda, sahip olduğu özellikler bakımından sosyal medyanın günümüz halkla ilişkiler modellerinden biri olarak bilinen iki yönlü simetrik model için çok daha etkili bir araç olduğu ancak markaların faaliyetlerini genellikle sadece bir model ile ilişkilendirmenin pek mümkün olmadığı anlaşılmaktadır.
While people's requirement for communication is as important as supplying physiological needs, with the internet, this requirement has increased even more today. As in many communication environments, the use of the internet in public relations works provides mutual benefits for both organizations and target audiences. Through social media platforms, which are an extension of the Internet, target audiences express their ideas in a convenient and easy way and organizations have the opportunity to analyze these ideas too. On the other hand, brands that want to take advantage of the power and influence of social media act with the idea of explaining themselves to their target audience and understanding them better. In this research, where digital public relations practices are discussed, it has been tried to determine how and for which purpose the shares of Renault and Fiat brands on their corporate Facebook and Twitter pages are used in terms of public relations. In the study, in which the content analysis method was used by scanning the literature, the netnography method was used to examine the data obtained through social media. It was investigated how public relations practices were carried out on social media by considering the characteristics of models that affected the development of public relations in history. As a result of the investigations, it is understood that social media is a much more effective tool for the two-way symmetric model which is known as one of today's public relations models and it is not possible to associate the activities of brands with only one model.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2021 |
Gönderilme Tarihi | 5 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 2 |