BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 1, 95 - 110, 23.04.2015
https://doi.org/10.19145/guifd.86382

Öz

The concept of privacy is an issue, have been discussed and debated from the past to the present. As a result of increasing extent and diversification of mass media, meanings attributed to privacy has been changing quickly. When we look at the advertising industry, woman and privacy are used as a marketing tool. Woman's body in newspaper advertisements takes place as an element of the visual which used for pointing out to product and recognition. In this study, it is aimed to put forward how woman and privacy is approached in the advertisements of newspapers with different media understanding with using content analysis method. Study includes the time period of between 3st August 2013-1st and September 2013 published Hurriyet, Sabah, Zaman and Yeni Akit newspapers. According to results obtained in study, it is seen that liberal publication understanding with conservative publication understanding in newspapers published in advertisements woman’s body presentation and understanding of privacy are different. In other words, concept of privacy over the woman's body in published advertisements coincide with the editorial policy of newspapers

Kaynakça

  • BARBAROSOĞLU, Fatma Karabıyık (2006). Şov ve Mahrem, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • BELSEY, Andrew; CHADWİCK, Ruth (2011). Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar, (Çev: Nurçay Türkoğlu), İstanbul: Ayrıntı.
  • BEKAROĞLU, Edip Asıf (2008). “Başörtüsü Reklamları: Muhafazakâr bir Dönüşümün Hikâyesi”, Birikim, Sayı 227, Mart, http://www.academia.edu/200486/Basortusu_Reklamlari_Muhafazakar_bir_ Donusumun_Hikayesi, Erişim Tarihi: 04.10.2013 BÜYÜKBAKKAL, Ceyda (2007). “Medyada Kadın Olgusu”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı: 28,c19-30.
  • ÇİMEN, Deniz (2011). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Bağlamında Televizyon Reklamlarında Kadın, T.C. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • DEMİR, Nesrin Kula; YİĞİT, Zehra (2013). “Reklam Fotoğraflarında Kadın Bedeninin Değişimi” TurkishStudies- International PeriodicalForTheLanguages, LiteratureandHistory of TurkishorTurkic Volume 8/6 Spring 2013, 459-472, www.turkishstudies.net/DergiPdfDetay.aspx?ID=4767 Erişim Tarihi: 04.10.2103.
  • GÖLE, Nilüfer (1991). Modern Mahrem Medeniyet ve Örtünme, İstanbul: Metis Yayınları.
  • KALAN, Özlem Gündüz (2010). “Reklamda Çocuğun Toplumsal Cinsiyet Teorisi Bağlamında Konumlandırılışı: “Kinder” Reklam Filmleri Üzerine Bir İnceleme”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, Sayı: 38, 75-89.
  • KALAV, Ayşe (2012). “Namus ve Toplumsal Cinsiyet” MediterraneanJournal of Humanities mjh.akdeniz.edu.tr II/2, 2012, 151-163, Erişim Tarihi: 04.10.2013.
  • KARACA, Yasemin; PAPATYA, Nurhan (2011). “Reklamlardaki kadın imgesi: Ulusal Televizyon Reklamlarına İlişkin Bir Değerlendirme”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Y.2011, C.16, S.3, 479-500.
  • KARATAŞ, Evren (2009). “Türkiye’de Kadın Hareketleri ve Edebiyatımızda Kadın Sesleri” Turkish Studies International Periodical Forthe Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 4/8 Fall 2009, 1652-1673.
  • KORKMAZ, Ali (2011). “Medyada bir etik sorun olarak mahremiyet hakkı”, II. Medya ve Etik Sempozyumu, 565-575 Ekim 2011, Elazığ. RUTHERFORD, Paul (2000). Yeni İkonalar, Televizyonda Reklam Sanatı, (Çev: Mustafa K. Gerçeker), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • SEKAM (2011). Türkiye’de Aile, Ailenin Yapısal Özellikleri, İşlevleri ve Değişimi Araştırması, İstanbul: SEKAM Yayınları:1.
  • ŞAHİNGERİ, Nisa Aydın (2006). Modernizm ve İslamiyetin Kadın Anlayışlarının Karşılaştırılması, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • ŞİMŞEK, Hatice (2011). “Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğinin Kadın Üreme Sağlığına Etkisi: Türkiye Örneği”, Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, Cilt 25, Sayı 2., 19-126.
  • TAŞKAYA, Merih (2009). “Kitle İletişim Araçlarında Kadın Bedeninin Nesnelleştirilmesi: Ürün ve Marka Fetişizminde Cinsellik Kullanımı” Toplumbilim Sayı 24 Beden Sosyolojisi ÖzelSayısı, http://www.academia.edu/1622001/KITLE_ILETISIM_ARACLARINDA_K ADIN_BEDENININ_NESNELESTIRILMESI_URUN_VE_MARKA_FETI SIZMINDE_CINSELLIK_KULLANIMI, Erişim Tarihi, 04.10.2013.
  • YILMAZ, R. Ayhan (2007). “Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet Kavramı: 1960-1990 Yılları Arası Milliyet Gazetesi Reklamlarına Yönelik Bir İçerik Analizi”, Selçuk İletişim, Ocak 2007, 143-155,
  • YILMAZ, Sıdıka (2011) Her İletişim Bir Mahremiyet İhlalidir ve Her Mahremiyet İhlalinin Bir Haber Değeri Vardır , (Editör) Hüseyin Köse. Medya Mahrem, Medyada Mahremiyet Olgusu ve Transparan Bir Yaşamdan Parçalar. İstanbul: Ayrıntı, s.129-148.
  • YILMAZ, Adem (2012). “Sosyal Medya Kullanımında Güncel Tartışmalar: Üniversite Öğrencileri Örneğinde Mahremiyet-Kamusal Alan İlişkisi” globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/makaleler/GMJ_5.../Yilmaz.pdf, Erişim Tarihi: 04.10.2013.
  • YÜKSEL, Mehmet (2003). “Mahremiyet hakkı ev sosyo-tarihsel gelişimi”, A.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 58 (1), 181-213. YÖRÜKAN, Turhan (2008). “Bir İlişki Düzenleme Süreci Olarak Mahremiyet”, TİSK Akademi II, İstanbul.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php? option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.54fd
  • bbc0c3e213.55383240, Erişim Tarihi: 09.13.2015.

Gazete Reklamlarında Kadın ve Mahremiyet Anlayışı

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 1, 95 - 110, 23.04.2015
https://doi.org/10.19145/guifd.86382

Öz

Mahremiyet kavramı geçmişten günümüze kadar konuşulan ve tartışılan bir konu olmaktadır. Kitle iletişim araçlarının çeşitlenmesi ve yaygınlığının artması sonucu olarak,  mahremiyete yüklenen anlamlarda hızlı bir şekilde değişme görülmektedir. Reklamcılık sektörüne baktığımızda ise kadın ve mahremiyet pazarlama aracı olarak kullanılmaktadır. Gazete reklamlarında kadın bedeni ürüne yönelik dikkat çekmede ve farkına varılmada kullanılan görsel bir unsur olarak yer almaktadır.

Bu çalışmada farklı yayın anlayışlarına sahip gazetelerde yer alan reklamlarda içerik analizi yöntemi kullanılarakkadın ve mahremiyet konusuna nasıl yaklaşıldığının ortaya konulması amaçlanmaktadır. Çalışma 3 Ağustos 2013 ve 1 Eylül 2013 tarihleri arasındaki dönemde yayımlanan Hürriyet, Sabah, Zaman ve Yeni Akit gazetelerini kapsamaktadır.

 

Anahtar kelimeler: Gazete, reklam, kadın, mahremiyet

Kaynakça

  • BARBAROSOĞLU, Fatma Karabıyık (2006). Şov ve Mahrem, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • BELSEY, Andrew; CHADWİCK, Ruth (2011). Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar, (Çev: Nurçay Türkoğlu), İstanbul: Ayrıntı.
  • BEKAROĞLU, Edip Asıf (2008). “Başörtüsü Reklamları: Muhafazakâr bir Dönüşümün Hikâyesi”, Birikim, Sayı 227, Mart, http://www.academia.edu/200486/Basortusu_Reklamlari_Muhafazakar_bir_ Donusumun_Hikayesi, Erişim Tarihi: 04.10.2013 BÜYÜKBAKKAL, Ceyda (2007). “Medyada Kadın Olgusu”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı: 28,c19-30.
  • ÇİMEN, Deniz (2011). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Bağlamında Televizyon Reklamlarında Kadın, T.C. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • DEMİR, Nesrin Kula; YİĞİT, Zehra (2013). “Reklam Fotoğraflarında Kadın Bedeninin Değişimi” TurkishStudies- International PeriodicalForTheLanguages, LiteratureandHistory of TurkishorTurkic Volume 8/6 Spring 2013, 459-472, www.turkishstudies.net/DergiPdfDetay.aspx?ID=4767 Erişim Tarihi: 04.10.2103.
  • GÖLE, Nilüfer (1991). Modern Mahrem Medeniyet ve Örtünme, İstanbul: Metis Yayınları.
  • KALAN, Özlem Gündüz (2010). “Reklamda Çocuğun Toplumsal Cinsiyet Teorisi Bağlamında Konumlandırılışı: “Kinder” Reklam Filmleri Üzerine Bir İnceleme”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, Sayı: 38, 75-89.
  • KALAV, Ayşe (2012). “Namus ve Toplumsal Cinsiyet” MediterraneanJournal of Humanities mjh.akdeniz.edu.tr II/2, 2012, 151-163, Erişim Tarihi: 04.10.2013.
  • KARACA, Yasemin; PAPATYA, Nurhan (2011). “Reklamlardaki kadın imgesi: Ulusal Televizyon Reklamlarına İlişkin Bir Değerlendirme”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Y.2011, C.16, S.3, 479-500.
  • KARATAŞ, Evren (2009). “Türkiye’de Kadın Hareketleri ve Edebiyatımızda Kadın Sesleri” Turkish Studies International Periodical Forthe Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 4/8 Fall 2009, 1652-1673.
  • KORKMAZ, Ali (2011). “Medyada bir etik sorun olarak mahremiyet hakkı”, II. Medya ve Etik Sempozyumu, 565-575 Ekim 2011, Elazığ. RUTHERFORD, Paul (2000). Yeni İkonalar, Televizyonda Reklam Sanatı, (Çev: Mustafa K. Gerçeker), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • SEKAM (2011). Türkiye’de Aile, Ailenin Yapısal Özellikleri, İşlevleri ve Değişimi Araştırması, İstanbul: SEKAM Yayınları:1.
  • ŞAHİNGERİ, Nisa Aydın (2006). Modernizm ve İslamiyetin Kadın Anlayışlarının Karşılaştırılması, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • ŞİMŞEK, Hatice (2011). “Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğinin Kadın Üreme Sağlığına Etkisi: Türkiye Örneği”, Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, Cilt 25, Sayı 2., 19-126.
  • TAŞKAYA, Merih (2009). “Kitle İletişim Araçlarında Kadın Bedeninin Nesnelleştirilmesi: Ürün ve Marka Fetişizminde Cinsellik Kullanımı” Toplumbilim Sayı 24 Beden Sosyolojisi ÖzelSayısı, http://www.academia.edu/1622001/KITLE_ILETISIM_ARACLARINDA_K ADIN_BEDENININ_NESNELESTIRILMESI_URUN_VE_MARKA_FETI SIZMINDE_CINSELLIK_KULLANIMI, Erişim Tarihi, 04.10.2013.
  • YILMAZ, R. Ayhan (2007). “Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet Kavramı: 1960-1990 Yılları Arası Milliyet Gazetesi Reklamlarına Yönelik Bir İçerik Analizi”, Selçuk İletişim, Ocak 2007, 143-155,
  • YILMAZ, Sıdıka (2011) Her İletişim Bir Mahremiyet İhlalidir ve Her Mahremiyet İhlalinin Bir Haber Değeri Vardır , (Editör) Hüseyin Köse. Medya Mahrem, Medyada Mahremiyet Olgusu ve Transparan Bir Yaşamdan Parçalar. İstanbul: Ayrıntı, s.129-148.
  • YILMAZ, Adem (2012). “Sosyal Medya Kullanımında Güncel Tartışmalar: Üniversite Öğrencileri Örneğinde Mahremiyet-Kamusal Alan İlişkisi” globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/makaleler/GMJ_5.../Yilmaz.pdf, Erişim Tarihi: 04.10.2013.
  • YÜKSEL, Mehmet (2003). “Mahremiyet hakkı ev sosyo-tarihsel gelişimi”, A.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 58 (1), 181-213. YÖRÜKAN, Turhan (2008). “Bir İlişki Düzenleme Süreci Olarak Mahremiyet”, TİSK Akademi II, İstanbul.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php? option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.54fd
  • bbc0c3e213.55383240, Erişim Tarihi: 09.13.2015.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ersin Diker

Yayımlanma Tarihi 23 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 12 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Diker, E. (2015). Gazete Reklamlarında Kadın ve Mahremiyet Anlayışı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(1), 95-110. https://doi.org/10.19145/guifd.86382
AMA Diker E. Gazete Reklamlarında Kadın ve Mahremiyet Anlayışı. e-gifder. Nisan 2015;3(1):95-110. doi:10.19145/guifd.86382
Chicago Diker, Ersin. “Gazete Reklamlarında Kadın Ve Mahremiyet Anlayışı”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 3, sy. 1 (Nisan 2015): 95-110. https://doi.org/10.19145/guifd.86382.
EndNote Diker E (01 Nisan 2015) Gazete Reklamlarında Kadın ve Mahremiyet Anlayışı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 3 1 95–110.
IEEE E. Diker, “Gazete Reklamlarında Kadın ve Mahremiyet Anlayışı”, e-gifder, c. 3, sy. 1, ss. 95–110, 2015, doi: 10.19145/guifd.86382.
ISNAD Diker, Ersin. “Gazete Reklamlarında Kadın Ve Mahremiyet Anlayışı”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 3/1 (Nisan 2015), 95-110. https://doi.org/10.19145/guifd.86382.
JAMA Diker E. Gazete Reklamlarında Kadın ve Mahremiyet Anlayışı. e-gifder. 2015;3:95–110.
MLA Diker, Ersin. “Gazete Reklamlarında Kadın Ve Mahremiyet Anlayışı”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 3, sy. 1, 2015, ss. 95-110, doi:10.19145/guifd.86382.
Vancouver Diker E. Gazete Reklamlarında Kadın ve Mahremiyet Anlayışı. e-gifder. 2015;3(1):95-110.