The concept of privacy is an issue, have been discussed and debated from the past to the present. As a result of increasing extent and diversification of mass media, meanings attributed to privacy has been changing quickly. When we look at the advertising industry, woman and privacy are used as a marketing tool. Woman's body in newspaper advertisements takes place as an element of the visual which used for pointing out to product and recognition. In this study, it is aimed to put forward how woman and privacy is approached in the advertisements of newspapers with different media understanding with using content analysis method. Study includes the time period of between 3st August 2013-1st and September 2013 published Hurriyet, Sabah, Zaman and Yeni Akit newspapers. According to results obtained in study, it is seen that liberal publication understanding with conservative publication understanding in newspapers published in advertisements woman’s body presentation and understanding of privacy are different. In other words, concept of privacy over the woman's body in published advertisements coincide with the editorial policy of newspapers
Mahremiyet kavramı geçmişten günümüze kadar konuşulan ve tartışılan bir konu olmaktadır. Kitle iletişim araçlarının çeşitlenmesi ve yaygınlığının artması sonucu olarak, mahremiyete yüklenen anlamlarda hızlı bir şekilde değişme görülmektedir. Reklamcılık sektörüne baktığımızda ise kadın ve mahremiyet pazarlama aracı olarak kullanılmaktadır. Gazete reklamlarında kadın bedeni ürüne yönelik dikkat çekmede ve farkına varılmada kullanılan görsel bir unsur olarak yer almaktadır.
Bu çalışmada farklı yayın anlayışlarına sahip gazetelerde yer alan reklamlarda içerik analizi yöntemi kullanılarakkadın ve mahremiyet konusuna nasıl yaklaşıldığının ortaya konulması amaçlanmaktadır. Çalışma 3 Ağustos 2013 ve 1 Eylül 2013 tarihleri arasındaki dönemde yayımlanan Hürriyet, Sabah, Zaman ve Yeni Akit gazetelerini kapsamaktadır.
Anahtar kelimeler: Gazete, reklam, kadın, mahremiyet
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Nisan 2015 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 1 |