Heading for to buy a product after people watched advertisings is an admissible realty. But remarkable part of elector hassuch a thinking like “it could be given vote a political party because of good advertising” There is merit of this question. While big part of voters are telling that we are not affected the advertisings, %10-15 of them point out that advertisings can affect our behaviour of voting. In this context, it is seen that politicians and political parties use political advertising in order to impress voters in every election period. Also President of Republic of Turkey, Recep Tayyip Erdoğan especially cares television advertisings in the election campaigns. Emotional messages are given easily in television because ofthe usage of image and voice together. It’s seen that national and religious indicators areused intensely rather than verbal messages in the advertisements
İnsanların reklâmları izleyip ürünü almaya yönelmesi anlaşılır bir gerçeklik. Ancak hala önemli bir kesim, “reklâmı iyi olduğu için siyasi bir partiye oy verilir mi?” sorusunu sormaktan geri durmamaktadır. Bu sorunun haklılık payı yüksektir. Çünkü seçmenlerin büyük bölümü reklâmlardan etkilenmediğini söylemekte, yüzde 10–15 arasında değişen bir kitle reklâmların oy verme davranışını etkileyebileceğini belirtmektedir (Baltacı ve Eke, 2012: 122). Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın ikna gücünün yanı sıra propaganda ve siyasi reklâmı oya dönüştürebildiği kabul edilmektedir. Erdoğan’ın Cumhurbaşkanlığı seçiminde kullanılan bazı görsel öğeler yasayı ihlal ettiği gerekçesiyle çıkartılmıştır. Çalışmada “Fors” reklâmı olarak bilinen bu reklam filmi göstergebilimsel açıdan incelenmiştir.
Anahtar kelimeler: Siyasi Reklâmcılık, Cumhurbaşkanlığı Reklâmı, Göstergebilim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Nisan 2015 |
Gönderilme Tarihi | 9 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 2 |