Renovation began in the 1980s in terms of technological developments in Turkey and consequently has a direct impact on particular show written and visual media. Changes in the media sector and the innovation process is an important share in the experience of social transformation. As diversification of these changes are taking place in the media, on the other hand the product is marketed to the people through the media. New entrants of each product or service through the media image support and encourage individual consumption values on the market. The concept of lifestyle represents the product that people consume, and the difference from the usage of this product, individuality and exclusivit. In particular, various media products, support the people's needs and encouraging non-consumption. In this context, the newspaper adds the subject of research in the magazine, columnist believed that encourage consumption were investigated. The method used in this research is quantitativequalitative content analysis. The analysis, mainly qualitative analysis techniques have been used. In this study, a sample covering the period between 1 January to 10 January 2013, the morning and in the annexes to the magazine of the newspaper Milliyet, columnist encouraged the consumption is selected. The reason for determining the sample of newspaper supplements mentioned, these two newspapers are not representation of the dominant media group in Turkey. For the determination of the magazine adds date, oriented sample technique is used. The newspapers in subject between 01 January 10 January, covering 10-day period, a total of 20 magazine selected as a sample, and thus additional text 105 corners that encourage consumption are analyzed. The 26 columns of text on the consumption culture are discussed. According to quantitative data research outcomes and qualitative assessments, it is found out that media products encourages consumption consciously
Tüketim kültürü, 1980’li yıllardaki gelişmelerle birlikte insanları, sürekli farklılaşan yenilenen ürünlerin ve onlara medya ve özellikle reklamlar aracılığıyla yüklenen imaj ve değerlerin bireysel tüketimine teşvik etmiştir. Yaşam tarzı kavramı, bireyin tükettiği ürünleri ve bu ürünlerin kullanımıyla gelen farklılığı, bireyselliği ve seçkinliği temsil etmektedir. Özellikle çeşitli medya ürünleri, insanların ihtiyaç dışı tüketimini desteklemekte ve teşvik etmektedir. Bu bağlamda araştırmanın konusunu oluşturan gazetelerin magazin eklerinde bulunan, tüketimi özendirdiği düşünülen köşe yazıları incelenmiştir. Araştırmada kullanılan yöntem, nicel-nitel içerik çözümlemesidir. Çözümlemede, ağırlıklı olarak, nitel çözümleme tekniğinden yararlanılmıştır. Çalışmada, örneklem olarak 1 Ocak-10 Ocak 2013 tarihleri arasındaki süreyi kapsayan, Sabah ve Milliyet gazetelerinin magazin eklerinde bulunan, tüketimin özendirildiği köşe yazıları seçilmiştir. Sözü edilen gazete eklerinin örneklem olarak belirlenmesinin nedeni ise, bu iki gazetenin Türkiye’de hâkim medya gruplarını temsil etmeleridir. Magazin eklerinin tarihlerinin belirlenmesinde amaçlı örneklem tekniği kullanılmıştır. Söz konusu gazetelerin 01 Ocak- 10 Ocak tarihleri arasında, 10 günlük süreyi kapsayan, toplam 20 adet magazin eki örneklem olarak seçilmiş ve böylece tüketimi özendiren 105 köşe yazısı analiz edilmiştir. 26 köşe yazısında tüketim kültürüne ilişkin metinler ele alınmıştır. Araştırma neticesinde elde edilen nicel veriler ve nitel değerlendirmeler doğrultusunda söyleyebiliriz; medya ürünleri, tüketimi bilinçli olarak özendirmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Temmuz 2015 |
Gönderilme Tarihi | 3 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 2 |