While the rapid development of production technology and diversification of production nowadays are exposing the need of new markets, this case brings the protection of the vulnerable consumers on the agenda at the same time. Whereas the protection of consumers can be possible on condition of setting up the consumerprotecting institutions by passing the essencial laws in the parliament, reinforcing the establisment of nongovernmental organisations and their informative, educative and organising efforts in the context of public relations. This academic work, which deals with the public relations activities carried out by General Directorate of Protection of Consumers and Competitionwithin theMinistry of Industry and Trade for the purpose of protecting the consumers aims to bring the important role of public relations in protection of consumers to light. It uses the method of literature scanning and examining a sample institution. Finally, the work introduces the result that the possible role of public relations in making the people more conscious of their rights by informing and educating them shouldn’t be ignored
The consumer informing the consumer protection of the consumer public relations activities of public relations
Günümüzde üretim teknolojilerinin gelişmesi, üretimin çeşitlenmesi, yeni pazarlara olan ihtiyacı ortaya çıkartırken; bunlar karşısında savunmasız kalan tüketicinin korunmasını da gündeme getirmektedir. Tüketicinin korunması ise ancak, tüketiciyi korumaya yönelik kurumların oluşturulması, yasaların yapılması, sivil örgütlenmelerin teşvik edilmesi ve bunların bilgilendirici, eğitici ve örgütleyici nitelikteki halkla ilişkiler faaliyetleri ile mümkün olabilmektedir.
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü’nün tüketicileri korumaya yönelik yapmış olduğu halkla ilişkiler faaliyetlerinin ele alınıp incelendiği bu çalışma, tüketicinin korunmasında halkla ilişkilerin önemini ortaya koymayı amaçlarken, literatür taraması ve örnek kurum incelemesi yöntemini kullanmaktadır. Çalışmayla, tüketicinin bilinçlendirilmesinde, eğitilmesinde, kısacası korunmasında halkla ilişkilerin etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Tüketici, Tüketicinin Bilgilendirilmesi, Tüketicinin Korunması, Halkla İlişkiler, Halkla İlişkiler Faaliyetleri
Tüketici tüketicinin bilgilendirilmesi tüketicinin korunması halkla ilişkiler halkla ilişkiler faaliyetleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Eylül 2015 |
Gönderilme Tarihi | 2 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 2 |