Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL ZEKÂNIN İLETİŞİM BECERİLERİNE ETKİSİNDE CİNSİYETİN DÜZENLEYİCİ ROLÜ: İLETİŞİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 2, 1004 - 1029, 30.09.2023
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1284332

Öz

Sosyal zekâ ve duygusal zekâ gibi yeteneklerin iletişim becerisi, yaşam tatmini gibi olumlu bireysel algıları güçlendireceği düşünülmektedir. Bu kapsamda araştırmanın temel amacı, sosyal zekâ ile iletişim becerileri etkileşiminde “cinsiyetin” düzenleyici bir işlev görüp görmediğini belirlemektir. Araştırmada “iletişim becerileri ile sosyal zekâ arasındaki ilişkide cinsiyet düzenleyici bir değişken olarak işlev görmekte midir” sorusunun cevaplandırılmasına çalışılmıştır. Araştırma kesitsel bir araştırma yöntemi olup nicel araştırma desenine göre kurgulanmıştır. Araştırma kapsamında veriler basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde AMOS ve SPSS programları kullanılmış, ilişki ve fark testleri yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre sosyal zekâ ile iletişim becerisi arasında pozitif yönlü etkiler belirlenmiş ve sosyal zekâ ile iletişim becerileri ilişkisinde cinsiyetin düzenleyici bir rolü olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak sosyal zekâ algısı bireylerde olumlu gelişmelere sebep olurken iletişim becerisini de güçlendirerek olumlu davranışları güçlendirmektedir. Buna ek olarak sosyal zekâ ile iletişim becerisi etkileşiminde erkeklerin kadınlara yönelik algılarının daha yüksek olduğu da belirlenmiştir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • ABDULLAYEVA, Leyla. (2018). Ergenlerde Sosyal Zekanın Gelişiminde Çevresel Faktörler. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 5(14), s.234-247.
  • American Institute for Learning and Human Development. Multiple Intelligence. http://www.institute4learning.com/resources/articles/multiple-intelligences/. (Erişim Tarihi: 02.03.2023).
  • ARGHODE, Vishal (2013). Emotional And Social Intelligence Competence: Implications for Instruction. International Journal of Pedagogies and Learning 8(2), s.66-77.
  • AZİZ, Aysel (2010). İletişime Giriş, İstanbul: Hiperlink Yayınları
  • BAINBRIDGE, William Sims, BRENT, Edward E, CARLEY, Kathleen M, HEISE, David R, MACY, Michael W., MARKOVSKY,
  • Barr ve SKVORETZ, John (1994). Artificial Social Intelligence. Annual Review of Sociology, 20(1), s.407-436.
  • BAŞARAN, Ilgın (2004). Etkili Öğrenme ve Çoklu Zeka Kuramı: Bir İnceleme. Ege Eğitim Dergisi, 5, s.7-15.
  • BELTON, Daniel; EBBERT, Ashley ve INFURNA, Frank J (2016). Social Intelligence, A. Farazmand (ed.), Global Encyclopedia of Public Administration, Public Policy and Governance, Springer International Publishing. Switzerland. DOİ: 10.1007/978-3-319-31816-5_2393-1
  • BENTLER, Peter M., ve BONETT, Douglas G. (1980). “Significance Tests and Goodness of Fit in The Analysis of Covariance Structures.” Psychological Bulletin 88(3). s.588.588.
  • BROWNE, M. W., ve CUDECK, R. (1993). Alternative Ways Of Essessing Model Fit. İçinde K.A. Bollen ve Long (Ed.), Testing Structural Equation Models (s. 136-162). Newbury Park , CA; Sage.
  • CHURCHILL Jr. Gilbert A. (1979). “A Paradigm for Developing Better Measures of Marketing Constructs.” Journal of Marketing Research 16(1), s.64-73.
  • CROWNE, Kerri A. (2009). “The Relationships Among Social Intelligence, Emotional Intelligence and Cultural Intelligence.” Organization Management Journal 6(3), s.148-163.
  • DESHPANDE, Abhinav Vinod (2015). A New Platform For Improvisation and Development of Inter-Personal Communication Skills By Training and Simulation of Human Mind. International Journal of Library& Information Science, 4(2), s.7-15.
  • DHELIM, Sahraoui, NING, Huansheng, FARHA, Fadi, CHEN, Liming, ATZORI, Luigi ve DANESHMAND, Mahmoud (2021). IoT-Enabled Social Relationships Meet Artificial Social Intelligence. IEEE Internet of Things Journal, 8(24). s.17817-17828.
  • DICKSON, David, HARGIE, Owen, ve MORROW, Norman (1996) Communication Skills Training for Health Professionals. Chapman and Hall Medical.
  • DOĞAN, Tayfun ve ÇETIN, Bayram (2009) "Tromso Sosyal Zekâ Ölçeği Türkçe Formunun Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Educational Sciences: Theory and Practice 7(1). s.241-268.
  • ENGLANDER-GOLDEN, Paula, JACKSON, Joan Elconin, CRANE, Karen, SCHWARZKOPF, Albert B, LYLE ve Patricia S. (1989) Communication Skills and Self-Esteem in Prevention of Destructive Behaviors. Adolescence, 24(94), s.481.
  • ERDEM, Ahmet Tuncay (2021). “A Tipi Kişilik Özelliğinin Kariyerizm Eğilimi Üzerine Etkisinde Ahlaki Çözülme Eğiliminin Aracı Rolü.” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 45, s.47-62.
  • FİLİZ, Bijen (2020). The Relationship Between Effective Communication Skills and Verbal Intelligence Levels of Faculty of Sport Sciences Students. International Journal of Educational Methodology, 6(3), s.603-612.
  • FLETCHER, Ian, LEADBETTER, Peter, CURRAN, Andrew ve O'SULLIVAN, Helen (2009). A Pilot Study Assessing Emotional Intelligence Training and Communication Skills With 3rd Year Medical Students. Patient Education and Counseling, 76(3), s.376-379.

THE MODERATOR ROLE OF GENDER IN THE EFFECT OF SOCIAL INTELLIGENCE ON COMMUNICATION SKILLS: A RESEARCH ON COMMUNICATION FACULTY STUDENTS

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 2, 1004 - 1029, 30.09.2023
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1284332

Öz

It is thought that social and emotional intelligence abilities will strengthen positive individual perceptions such as communication skills and life satisfaction. In this context, the primary purpose of the research is to determine whether "gender" has a regulatory function in the interaction of social intelligence and communication skills. The study tried to answer the question, “does gender function as a moderator variable in the relationship between communication skills and social intelligence.” The research is a cross-sectional research method and was designed according to the quantitative research design. Within the scope of the research, the data were obtained using the simple random sampling method. AMOS and SPSS programs were used to analyze the data obtained, and correlation and difference tests were performed. According to the research findings, positive effects were determined between social intelligence and communication skills. It was determined that gender had a moderator role in the relationship between social intelligence and communication skills. As a result, while the perception of social intelligence causes positive developments in individuals, it also strengthens positive behaviors by strengthening communication skills. In addition, it was determined that men's perceptions of women were higher in the interaction of social intelligence and communication skills.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • ABDULLAYEVA, Leyla. (2018). Ergenlerde Sosyal Zekanın Gelişiminde Çevresel Faktörler. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 5(14), s.234-247.
  • American Institute for Learning and Human Development. Multiple Intelligence. http://www.institute4learning.com/resources/articles/multiple-intelligences/. (Erişim Tarihi: 02.03.2023).
  • ARGHODE, Vishal (2013). Emotional And Social Intelligence Competence: Implications for Instruction. International Journal of Pedagogies and Learning 8(2), s.66-77.
  • AZİZ, Aysel (2010). İletişime Giriş, İstanbul: Hiperlink Yayınları
  • BAINBRIDGE, William Sims, BRENT, Edward E, CARLEY, Kathleen M, HEISE, David R, MACY, Michael W., MARKOVSKY,
  • Barr ve SKVORETZ, John (1994). Artificial Social Intelligence. Annual Review of Sociology, 20(1), s.407-436.
  • BAŞARAN, Ilgın (2004). Etkili Öğrenme ve Çoklu Zeka Kuramı: Bir İnceleme. Ege Eğitim Dergisi, 5, s.7-15.
  • BELTON, Daniel; EBBERT, Ashley ve INFURNA, Frank J (2016). Social Intelligence, A. Farazmand (ed.), Global Encyclopedia of Public Administration, Public Policy and Governance, Springer International Publishing. Switzerland. DOİ: 10.1007/978-3-319-31816-5_2393-1
  • BENTLER, Peter M., ve BONETT, Douglas G. (1980). “Significance Tests and Goodness of Fit in The Analysis of Covariance Structures.” Psychological Bulletin 88(3). s.588.588.
  • BROWNE, M. W., ve CUDECK, R. (1993). Alternative Ways Of Essessing Model Fit. İçinde K.A. Bollen ve Long (Ed.), Testing Structural Equation Models (s. 136-162). Newbury Park , CA; Sage.
  • CHURCHILL Jr. Gilbert A. (1979). “A Paradigm for Developing Better Measures of Marketing Constructs.” Journal of Marketing Research 16(1), s.64-73.
  • CROWNE, Kerri A. (2009). “The Relationships Among Social Intelligence, Emotional Intelligence and Cultural Intelligence.” Organization Management Journal 6(3), s.148-163.
  • DESHPANDE, Abhinav Vinod (2015). A New Platform For Improvisation and Development of Inter-Personal Communication Skills By Training and Simulation of Human Mind. International Journal of Library& Information Science, 4(2), s.7-15.
  • DHELIM, Sahraoui, NING, Huansheng, FARHA, Fadi, CHEN, Liming, ATZORI, Luigi ve DANESHMAND, Mahmoud (2021). IoT-Enabled Social Relationships Meet Artificial Social Intelligence. IEEE Internet of Things Journal, 8(24). s.17817-17828.
  • DICKSON, David, HARGIE, Owen, ve MORROW, Norman (1996) Communication Skills Training for Health Professionals. Chapman and Hall Medical.
  • DOĞAN, Tayfun ve ÇETIN, Bayram (2009) "Tromso Sosyal Zekâ Ölçeği Türkçe Formunun Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Educational Sciences: Theory and Practice 7(1). s.241-268.
  • ENGLANDER-GOLDEN, Paula, JACKSON, Joan Elconin, CRANE, Karen, SCHWARZKOPF, Albert B, LYLE ve Patricia S. (1989) Communication Skills and Self-Esteem in Prevention of Destructive Behaviors. Adolescence, 24(94), s.481.
  • ERDEM, Ahmet Tuncay (2021). “A Tipi Kişilik Özelliğinin Kariyerizm Eğilimi Üzerine Etkisinde Ahlaki Çözülme Eğiliminin Aracı Rolü.” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 45, s.47-62.
  • FİLİZ, Bijen (2020). The Relationship Between Effective Communication Skills and Verbal Intelligence Levels of Faculty of Sport Sciences Students. International Journal of Educational Methodology, 6(3), s.603-612.
  • FLETCHER, Ian, LEADBETTER, Peter, CURRAN, Andrew ve O'SULLIVAN, Helen (2009). A Pilot Study Assessing Emotional Intelligence Training and Communication Skills With 3rd Year Medical Students. Patient Education and Counseling, 76(3), s.376-379.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Akar 0000-0001-6451-2281

Ahmet Tuncay Erdem 0000-0003-4573-8415

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 16 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akar, F., & Erdem, A. T. (2023). SOSYAL ZEKÂNIN İLETİŞİM BECERİLERİNE ETKİSİNDE CİNSİYETİN DÜZENLEYİCİ ROLÜ: İLETİŞİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 1004-1029. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1284332
AMA Akar F, Erdem AT. SOSYAL ZEKÂNIN İLETİŞİM BECERİLERİNE ETKİSİNDE CİNSİYETİN DÜZENLEYİCİ ROLÜ: İLETİŞİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. e-gifder. Eylül 2023;11(2):1004-1029. doi:10.19145/e-gifder.1284332
Chicago Akar, Fatma, ve Ahmet Tuncay Erdem. “SOSYAL ZEKÂNIN İLETİŞİM BECERİLERİNE ETKİSİNDE CİNSİYETİN DÜZENLEYİCİ ROLÜ: İLETİŞİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11, sy. 2 (Eylül 2023): 1004-29. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1284332.
EndNote Akar F, Erdem AT (01 Eylül 2023) SOSYAL ZEKÂNIN İLETİŞİM BECERİLERİNE ETKİSİNDE CİNSİYETİN DÜZENLEYİCİ ROLÜ: İLETİŞİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11 2 1004–1029.
IEEE F. Akar ve A. T. Erdem, “SOSYAL ZEKÂNIN İLETİŞİM BECERİLERİNE ETKİSİNDE CİNSİYETİN DÜZENLEYİCİ ROLÜ: İLETİŞİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA”, e-gifder, c. 11, sy. 2, ss. 1004–1029, 2023, doi: 10.19145/e-gifder.1284332.
ISNAD Akar, Fatma - Erdem, Ahmet Tuncay. “SOSYAL ZEKÂNIN İLETİŞİM BECERİLERİNE ETKİSİNDE CİNSİYETİN DÜZENLEYİCİ ROLÜ: İLETİŞİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11/2 (Eylül 2023), 1004-1029. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1284332.
JAMA Akar F, Erdem AT. SOSYAL ZEKÂNIN İLETİŞİM BECERİLERİNE ETKİSİNDE CİNSİYETİN DÜZENLEYİCİ ROLÜ: İLETİŞİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. e-gifder. 2023;11:1004–1029.
MLA Akar, Fatma ve Ahmet Tuncay Erdem. “SOSYAL ZEKÂNIN İLETİŞİM BECERİLERİNE ETKİSİNDE CİNSİYETİN DÜZENLEYİCİ ROLÜ: İLETİŞİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 11, sy. 2, 2023, ss. 1004-29, doi:10.19145/e-gifder.1284332.
Vancouver Akar F, Erdem AT. SOSYAL ZEKÂNIN İLETİŞİM BECERİLERİNE ETKİSİNDE CİNSİYETİN DÜZENLEYİCİ ROLÜ: İLETİŞİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. e-gifder. 2023;11(2):1004-29.