Teorik Makale
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZDEŞLEŞTİRME VE YABANCILAŞTIRMA BAĞLAMINDA SİNEMADA OYUNCUNUN KAMERAYA DOĞRUDAN BAKIŞI: YENİ AHİT (2015) VE ÖLÜMCÜL OYUNLAR (1997) FİLMLERİ ÜZERİNDEN BİR TARTIŞMA

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 3, 1558 - 1587, 30.09.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1406100

Öz

İlk dönemlerden günümüze film dili farklı bağlamlarda gelişmekte, dönüşmekte ve sinemanın gelişen ve değişen bu yapısı içerisinde çeşitli biçimlerde ve içeriklerde farklı sinematik anlatım olanakları ortaya çıkmaktadır. Bu anlatım olanakları başat ve popüler bir biçimde klasik Aristocu anlatı yapısı içerisinde yer almakla birlikte, Brechtyen yapının sinemaya uyarlanmasıyla farklı ve alternatif bir minvalde seyretmektedir. Bu alternatif anlatım olanaklarının etkisi ile senaryoda, çekim tekniklerinde, oyunculuk vb. alanlarda çeşitli değişiklikler ortaya çıkmıştır. Bu çalışmanın temel sorunsalı bu farklılıklar üzerine inşa edilmekte ve çerçevede sinemada bakışa odaklanmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, klasik ve çağdaş anlatı yapılarını, oyuncuların kameraya olan doğrudan bakışları bağlamında incelemek ve bu konudaki farklılıkları, Jaco Van Dormael’in "Yeni Ahit" (2015) ve Michael Haneke’nin "Ölümcül Oyunlar" (1997) filmleri üzerinden anlamlandırmaktır. Çalışma, bu iki farklı filmdeki oyuncuların kameraya olan doğrudan bakışlarını, klasik anlatı yapısı çerçevesinde özdeşleşme, çağdaş anlatı yapısı çerçevesinde ise yabancılaşma perspektifleri altında ele almayı hedeflemektedir. Bu bağlamda çalışma, ilgili filmler ekseninde oyuncuların kameraya olan doğrudan bakışlarının, her iki anlatı yapısı içerisinde nasıl farklılaştığını ve bu farklılıkların sinemasal anlatı yapılarıyla kurduğu ilişkinin anlamlandırılması üzerinde durmaktadır.

Etik Beyan

Çalışmada etik beyan gerektirecek bir veri bulunmamaktadır.

Destekleyen Kurum

Destekleyen bir kurum bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • ARİSTOTELES (2017). Poetika: Şiir Sanatı Üzerine, İstanbul: Say Yayınları. ASSHEUER, Thomas (2013). Yakın Plan Haneke, (Çev: Nuray Pakkan), İzmir: Agora Kitaplığı. DERVİŞCEMALOĞLU, Burak (2019). Ege Edebiyat, http://www.ege- edebiyat.org/docs/324.doc, Erişim Tarihi: 12.10.2023. ERSÜMER, Oğuz (2014). Yavuz Turgul'dan Terrence Malick'e Sinema Yazıları, İstanbul: Hayalperest Yayınları.

DIRECT GAZE OF THE ACTOR TOWARDS THE CAMERA IN CINEMA IN THE CONTEXT OF IDENTIFICATION AND ALIENATION: A DISCUSSION ON THE FILMS “THE BRAND NEW TESTAMENT” (2015) AND “FUNNY GAMES” (1997)

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 3, 1558 - 1587, 30.09.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1406100

Öz

From its earliest days to the present, film language has evolved within various contexts, undergoing transformations and bringing forth diverse cinematic narrative possibilities in different forms and content. These narrative options predominantly exist within the classical Aristotelian structure, but with the adaptation of the Brechtian structure to cinema, they have also taken on different and alternative directions. This shift has resulted in various changes across screenplay, cinematography, acting, and other areas. The central issue of this study is built upon these differences, with a particular focus on the gaze in cinema. The primary aim is to analyze classical and contemporary narrative structures in the context of actors' direct gazes at the camera, interpreting the distinctions through Jaco Van Dormael's "The Brand New Testament" (2015) and Michael Haneke's "Funny Games" (1997). The study intends to address how actors' direct gazes in these two distinct films differ between classical and contemporary narrative structures, examining them under the lenses of identification and alienation respectively. In this context, the study concentrates on how these gazes differentiate within both narrative structures across the selected films.

Kaynakça

  • ARİSTOTELES (2017). Poetika: Şiir Sanatı Üzerine, İstanbul: Say Yayınları. ASSHEUER, Thomas (2013). Yakın Plan Haneke, (Çev: Nuray Pakkan), İzmir: Agora Kitaplığı. DERVİŞCEMALOĞLU, Burak (2019). Ege Edebiyat, http://www.ege- edebiyat.org/docs/324.doc, Erişim Tarihi: 12.10.2023. ERSÜMER, Oğuz (2014). Yavuz Turgul'dan Terrence Malick'e Sinema Yazıları, İstanbul: Hayalperest Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Oğuz Yeğin 0000-0002-7912-8415

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 17 Aralık 2023
Kabul Tarihi 14 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yeğin, M. O. (2024). DIRECT GAZE OF THE ACTOR TOWARDS THE CAMERA IN CINEMA IN THE CONTEXT OF IDENTIFICATION AND ALIENATION: A DISCUSSION ON THE FILMS “THE BRAND NEW TESTAMENT” (2015) AND “FUNNY GAMES” (1997). Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(3), 1558-1587. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1406100
AMA Yeğin MO. DIRECT GAZE OF THE ACTOR TOWARDS THE CAMERA IN CINEMA IN THE CONTEXT OF IDENTIFICATION AND ALIENATION: A DISCUSSION ON THE FILMS “THE BRAND NEW TESTAMENT” (2015) AND “FUNNY GAMES” (1997). e-gifder. Eylül 2024;12(3):1558-1587. doi:10.19145/e-gifder.1406100
Chicago Yeğin, Mustafa Oğuz. “DIRECT GAZE OF THE ACTOR TOWARDS THE CAMERA IN CINEMA IN THE CONTEXT OF IDENTIFICATION AND ALIENATION: A DISCUSSION ON THE FILMS “THE BRAND NEW TESTAMENT” (2015) AND ‘FUNNY GAMES’ (1997)”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12, sy. 3 (Eylül 2024): 1558-87. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1406100.
EndNote Yeğin MO (01 Eylül 2024) DIRECT GAZE OF THE ACTOR TOWARDS THE CAMERA IN CINEMA IN THE CONTEXT OF IDENTIFICATION AND ALIENATION: A DISCUSSION ON THE FILMS “THE BRAND NEW TESTAMENT” (2015) AND “FUNNY GAMES” (1997). Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12 3 1558–1587.
IEEE M. O. Yeğin, “DIRECT GAZE OF THE ACTOR TOWARDS THE CAMERA IN CINEMA IN THE CONTEXT OF IDENTIFICATION AND ALIENATION: A DISCUSSION ON THE FILMS “THE BRAND NEW TESTAMENT” (2015) AND ‘FUNNY GAMES’ (1997)”, e-gifder, c. 12, sy. 3, ss. 1558–1587, 2024, doi: 10.19145/e-gifder.1406100.
ISNAD Yeğin, Mustafa Oğuz. “DIRECT GAZE OF THE ACTOR TOWARDS THE CAMERA IN CINEMA IN THE CONTEXT OF IDENTIFICATION AND ALIENATION: A DISCUSSION ON THE FILMS “THE BRAND NEW TESTAMENT” (2015) AND ‘FUNNY GAMES’ (1997)”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12/3 (Eylül 2024), 1558-1587. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1406100.
JAMA Yeğin MO. DIRECT GAZE OF THE ACTOR TOWARDS THE CAMERA IN CINEMA IN THE CONTEXT OF IDENTIFICATION AND ALIENATION: A DISCUSSION ON THE FILMS “THE BRAND NEW TESTAMENT” (2015) AND “FUNNY GAMES” (1997). e-gifder. 2024;12:1558–1587.
MLA Yeğin, Mustafa Oğuz. “DIRECT GAZE OF THE ACTOR TOWARDS THE CAMERA IN CINEMA IN THE CONTEXT OF IDENTIFICATION AND ALIENATION: A DISCUSSION ON THE FILMS “THE BRAND NEW TESTAMENT” (2015) AND ‘FUNNY GAMES’ (1997)”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 12, sy. 3, 2024, ss. 1558-87, doi:10.19145/e-gifder.1406100.
Vancouver Yeğin MO. DIRECT GAZE OF THE ACTOR TOWARDS THE CAMERA IN CINEMA IN THE CONTEXT OF IDENTIFICATION AND ALIENATION: A DISCUSSION ON THE FILMS “THE BRAND NEW TESTAMENT” (2015) AND “FUNNY GAMES” (1997). e-gifder. 2024;12(3):1558-87.