Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dillere Yönelik Toplumsal Cinsiyet Algısı: Nitel Bir Araştırma

Yıl 2021, , 140 - 162, 31.12.2021
https://doi.org/10.53495/e-kiad.1001302

Öz

Toplumsal cinsiyet, bireylerin algılarını doğrudan etkileyebilen toplumsal bir anlayıştır. Dolayısıyla iletişim kurma, mesajları anlamlandırma üzerinde etkisi bulunmaktadır. Bireyler, eğitim hayatlarının en başında yeni dillerle karşılaşmakta ve onları öğrenmektedir. Literatürde yabancı diller hakkında linguistik açıdan ele alınmış çalışmalar mevcuttur. Bu araştırmanın amacı, yabancı dillerin toplumsal cinsiyet algısını ve dillerin neden bu şekilde algılandığını ortaya koymaktır. Literatürde yabancı dilleri toplumsal cinsiyet açısından ele alan bir araştırmanın bulunmaması araştırmanın özgün değerini oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama aşamasında derinlemesine görüşme tekniği kullanılmıştır. Kolayda örneklem yoluyla 14 kişiden veri toplanmıştır. Ardından katılımcıların belirttiği sıfatlar ile bir sosyogram oluşturulmuştur. Çalışmanın sonucunda yabancı dillerde cinsiyetçi bir algının bulunduğu ve sıfat tercihlerinin toplumsal cinsiyet kalıp yargılarından etkilendiği görülmüştür.

Teşekkür

Araştırma sürecinde yardımlarını esirgemeyen hocam Nedim ALEV’e teşekkür ederim. Diğer bir teşekkürüm ise manevi destekleri ile yanımda olan Yüksek Lisans arkadaşım Meryem İSKENDER’e..

Kaynakça

  • Alotaibi, A. (2020). Grammatical Gender and Object Perception of English-Arabic Bilingual Children. European Journal of English Language Teaching, 5(3),43-54.
  • Aziz, A. (2012). İletişime Giriş. 4. Baskı, İstanbul: Hiperlink Yayınları, s: 51-53.
  • Basfirinci, C. & UK, Z. Ç. (2017). Gender-Based Food Stereotypes Among Turkish University Students. Young Consumers, 18(3), 223-244.
  • Bilaniuk, L. (2002). Gender, Language Attitudes and Language Status In Ukraine. Language in Society, 32, 47 -78.
  • Braun, S., Hentschel, T., Peus, C. ve Frey, D. (2016) Gender differences and gender stereotypes. Soziale Motive und soziale Einstellungen. Göttingen: Hogrefe, s: 759-793.
  • Can, B. (2016). Arap Atasözlerinde Toplumsal Cinsiyet. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), Özel Sayı 1, 92-103 .
  • Çolak, G. (2018). Türk Edebiyatında Kelimelerin Toplumsal Cinsiyeti. Türklük Bilimi Araştırmaları, (43), 87-125.
  • Delikan, B. ve Şener, G. (2020). Marka Maskotlarında Antropomorfizm Kullanımına Yönelik Gösterge Bilimsel Bir Analiz: Arçelik Markası Robot Çelik Vakası. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (3), 1836-1854.
  • Erdal, T. İ. (2006). Gestalt Kuramının Grafik Tasarıma Etkilerinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, (YÖK Tez No 204320). Kocaeli.
  • Gu, L. (2013). Language and Gender: Differences and Similarities. Advances in Intelligent Systems Research, 43(248-251). Günay, G. ve Bener, Ö. (2011). Kadınların Toplumsal Cinsiyet Rolleri Çerçevesinde Aile İçi Yaşamı Algılama Biçimleri. Türkiye Sosyal Araştırma Dergisi, 153(153).
  • Günay, G. ve Bener, Ö. (2011). Kadınların Toplumsal Cinsiyet Rolleri Çerçevesinde Aile İçi Yaşamı Algılama Biçimleri. Türkiye Sosyal Araştırma Dergisi, 153(153).
  • Jones, S. (1985). ‘ Depth interviewing’, ed. Walker R. Applied qualitative Research, Aldershot: Gower (45-55).
  • Kıran, E. ve Avcı, M. (2018). Sporla Aşılan Toplumsal Sınırlar: Dangal Filmi ve Toplumsal Cinsiyet. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3 (2), 985-994.
  • Koffka, K. (1935). Principles of Gestalt Psychology. New York: Harcourt, Brace &World, Inc.
  • Mavisakalyan, A. (2015). Gender İn Language and Gender in Employment. Oxford Development Studies, 43(4),403-424.

GENDER PERCEPTION OF FOREIGN LANGUAGES

Yıl 2021, , 140 - 162, 31.12.2021
https://doi.org/10.53495/e-kiad.1001302

Öz

Gender is a social understanding that can directly effect the perceptions of individuals, therefore it has an effect on the interpretation of messages and communicating. Individuals encounter and learn new languages at the beginning of their education life. In the literature, there are studies on foreign languages that have been studied in terms of linguistic. The aim of this research is to reveal the gender perception of foreign languages and reasons why languages were perceived this way. There is no research that deals with foreign languages in terms of gender. The lack of studies on this subject in the literature constitutes the original value of the research. In-depth interview technique was used in the data collection phase of the research. Data were collected from 14 people through convenience sampling. In addition, a sociogram was created with the adjectives stated by the participants. As a result of the study, it was seen that there is a sexist perception in foreign languages and adjective preferences are affected by gender stereotypes.

Kaynakça

  • Alotaibi, A. (2020). Grammatical Gender and Object Perception of English-Arabic Bilingual Children. European Journal of English Language Teaching, 5(3),43-54.
  • Aziz, A. (2012). İletişime Giriş. 4. Baskı, İstanbul: Hiperlink Yayınları, s: 51-53.
  • Basfirinci, C. & UK, Z. Ç. (2017). Gender-Based Food Stereotypes Among Turkish University Students. Young Consumers, 18(3), 223-244.
  • Bilaniuk, L. (2002). Gender, Language Attitudes and Language Status In Ukraine. Language in Society, 32, 47 -78.
  • Braun, S., Hentschel, T., Peus, C. ve Frey, D. (2016) Gender differences and gender stereotypes. Soziale Motive und soziale Einstellungen. Göttingen: Hogrefe, s: 759-793.
  • Can, B. (2016). Arap Atasözlerinde Toplumsal Cinsiyet. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), Özel Sayı 1, 92-103 .
  • Çolak, G. (2018). Türk Edebiyatında Kelimelerin Toplumsal Cinsiyeti. Türklük Bilimi Araştırmaları, (43), 87-125.
  • Delikan, B. ve Şener, G. (2020). Marka Maskotlarında Antropomorfizm Kullanımına Yönelik Gösterge Bilimsel Bir Analiz: Arçelik Markası Robot Çelik Vakası. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (3), 1836-1854.
  • Erdal, T. İ. (2006). Gestalt Kuramının Grafik Tasarıma Etkilerinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, (YÖK Tez No 204320). Kocaeli.
  • Gu, L. (2013). Language and Gender: Differences and Similarities. Advances in Intelligent Systems Research, 43(248-251). Günay, G. ve Bener, Ö. (2011). Kadınların Toplumsal Cinsiyet Rolleri Çerçevesinde Aile İçi Yaşamı Algılama Biçimleri. Türkiye Sosyal Araştırma Dergisi, 153(153).
  • Günay, G. ve Bener, Ö. (2011). Kadınların Toplumsal Cinsiyet Rolleri Çerçevesinde Aile İçi Yaşamı Algılama Biçimleri. Türkiye Sosyal Araştırma Dergisi, 153(153).
  • Jones, S. (1985). ‘ Depth interviewing’, ed. Walker R. Applied qualitative Research, Aldershot: Gower (45-55).
  • Kıran, E. ve Avcı, M. (2018). Sporla Aşılan Toplumsal Sınırlar: Dangal Filmi ve Toplumsal Cinsiyet. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3 (2), 985-994.
  • Koffka, K. (1935). Principles of Gestalt Psychology. New York: Harcourt, Brace &World, Inc.
  • Mavisakalyan, A. (2015). Gender İn Language and Gender in Employment. Oxford Development Studies, 43(4),403-424.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları, Kadın Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Beyza Beşikci 0000-0001-6540-6093

Çiğdem Başfırıncı 0000-0003-1194-9804

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 27 Eylül 2021
Kabul Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Beşikci, B., & Başfırıncı, Ç. (2021). Yabancı Dillere Yönelik Toplumsal Cinsiyet Algısı: Nitel Bir Araştırma. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 11(2), 140-162. https://doi.org/10.53495/e-kiad.1001302