TÜRKİYE’NİN ULUS MARKALAMA YAKLAŞIMINDA GO TÜRKİYE KAMPANYASININ BETİMSEL ANALİZ İLE İNCELENMESİ
Yıl 2023,
, 82 - 116, 31.12.2023
Dilek Paltun Aydın
,
Ahmet Can Akgün
Öz
Türkiye, son yıllarda dış siyasal alanda yaşanan gelişmeleri takip etmekte ve öne çıkmak adına ulus markalama yaklaşımlarına önem vermektedir. Türkiye’nin dış siyasal alanda tanıtılmasına yönelik gerçekleştirdiği markalama çalışmaları arasında Go Türkiye kampanyası önemlidir. Bu yüzden çalışmada Go Türkiye kampanyasını ulus markalama bağlamında analiz etmek hedeflenmektedir. Go Türkiye kampanyasının stratejik iletişim yönlü faaliyetlerini ortaya çıkarma motivasyonundan hareketle bu çalışmada web site incelemesi ve 2020 Ocak-2022 Aralık tarihleri arasındaki sosyal medya hesaplarındaki tüm gönderiler örnek olay tarama modeli ile analiz edilmiştir. Veriler analiz edildiğinde, web site incelemesinde sürdürülebilirlik başlıklarının ön plana çıkarıldığı görülmüştür. Sosyal medya hesapları analiz edildiğinde ise aktif olarak kullanıldığı ve farklı dil seçenekleri ile hedef kitle ile etkileşim sağlandığı sonucu elde edilmiştir. Aynı zamanda sosyal medya hesaplarında yabancı dildeki içerikler daha fazla etkileşim almıştır. Özellikle kampanyada marka şehir ve yer markalama bağlamında İstanbul’un öne çıkarılması adına İstanbul hashtag’lerine sıkça yer verilmiştir. Ünlü kullanımına çok fazla yer verilmediği kampanyada özellikle müzik ve duygusal çekicilik stratejisi ile Türkiye’nin tarihi ve doğal güzelliklere yapılan vurgular da ön plandadır.
Kaynakça
- Anholt, S. (2007). Competitive Identitiy: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions., New York: Palgrave Macmillan.
- Aslan, P. (2020).Yumuşak Güç, Kamu Diplomasisi ve Popüler Kültür: Türk Televizyon Dizileri Üzerinden Bir İnceleme, İstanbul: Nobel Bilimsel Eserler.
- Batı, U. (2018). Markethink Farkethink: Deneyimsel Pazarlama ve Duyusal Markalama, İstanbul: Destek Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş., & Çakmak, E. K.,& Akgün, Ö. & E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Binark, M. (2019). Kültürel diplomasi ve Kore Dalgası ‘Hallyu’: Güney Kore’de Sinema Endüstrisi, K-Dramalar ve K-Pop, Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Borça, G. (2014). Bu Topraklardan Dünya Markası Çıkar mı?, 11 Baskı, İstanbul: MediAcat Yayınları.
- Ekşi, M. (2014). Kamu Diplomasisi ve Ak Parti Dönemi Türk Dış Politikası, Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Fan, Y. (2006). Branding the Nation: What is Being Branded? Journal of Vacation Marketing, 12 (1), 5-14.
Karataş, Z. (2015), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Sosyal Hizmet E- Dergi: Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, Cilt:1, Sayı:1, 62-80.
Keller, K. L. (2003). Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity, Pearson Education Inc., Prentice Hall, New Jersey.
- Kotler, P. (2000). Pazarlama Yönetimi, (çev. Nejat Muallimoğlu), İstanbul: Beta Basım Yayım.
Kenneth E. C., & Donald B. (2016). Bütünleşik Reklam, Tutundurma ve Pazarlama İletişimi, (çeviri editörü: Gülay Öztürk ), İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Köksoy, E. (2015). Kamu Diplomasisi Perspektifinden Ulus Markalaması, Akdeniz İletişim Dergisi, sayı:23, 42-61.
Medin, B., & Yeğin, M.O. (2023). Kültürel Diplomasi Bağlamında Tarihi Türk Dizilerinin Sunumu Üzerine Bir İnceleme, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl:11, Sayı: 138, 228-253.
- Nas, A. (2017). Branding and National Identity: The Analysis of “Turkey: Discover The Potential” Campaign . Bilig, Avrasya'nın Siyasal İktisadi Özel Sayısı, 201-224.
- Nas, Alparslan. (2021). Ulus Markalama Dünyadan Örneklerle Kuram ve Uygulama, 2. Baskı, İstanbul: Kriter Yayınevi.
- Nye, J. S. (2017). Yumuşak güç. (çev. Reyhan İnan Aydın), Ankara: BB101 Yayınları.
- Nye, J.S. (2016). Amerikan Yüzyılı Bitti mi? (çev. Burç Beşgül), İstanbul: Röle Akademik Yayıncılık.
- Olins, W. (2012). Marka El Kitabı, (çev. Fatih Yücel), İstanbul: Callisto Kitap.
- Ritzer, G. (2019). Toplumun McDonaldlaştırılması: Çağdaş Toplum Yaşamının Değişen Karakterleri Üzerine Bir İnceleme, (çev. Şen Süer Kaya), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek, (çev. Şen Süer Kaya), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Sancar, G.A. (2017). Turizm Diplomasisi Kapsamında Yer Markalama: Turkey Home Kampanya Analizi, Selçuk İletişim, 9 (4):89-108.
- Szondi, G. (2008). “Public Diplomacy and Nation Branding: Conceptual Similarities and Differences.” Discussion Papers in Diplomacy: Netherlands Institute of International Relations ‘Clingendael’, Lahey, Ocak.
Vardar, N. (2016). Markanı Ateşle, İstanbul: MediaCat Yayınları.
- Zeybek, B. (2019), Kamu Diplomasisi Aracı Olarak Ülke Markalama, Göksu, O. (Ed.), Kamu Diplomasisinde Yeni Yönelimler, Konya: Literatürk Academia.
- Zeybek, B. (2019). Ülke Marka Kişilikleri Üzerine Bir Analiz: “Turkey Home” Kampanyası, Erciyes İletişim Dergisi, 6 (2), 1325-1340.
- Yazar, F. (2021). Kamu Diplomasisi Bağlamında Türkiye’nin Ulus Markalama Faaliyetlerinin Değerlendirilmesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10 (1), 133-150.
- Yolaç, G., & Demir, N. (2004). Bütünleşik Pazarlama İletişimi, Öneri, Cilt:6, Sayı:21, 121- 127.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- URL 1: İletişim Başkanlığı Türkiye Marka Ofisi-2022, https://turkiyebrandforum.com/t%C3%BCrkiye-marka-ofisi
URL 2: Habertürk-2021, https://www.haberturk.com/son-dakika-made-in-turkey-ifadesi-tarih-oldu-3272744-ekonomi
URL3:MarketingTürkiye-2023, https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/pembe-burger/.
URL 4: NTV-2015, https://www.ntv.com.tr/yasam/turk-dizilerinin-yurt-disi-rekoru,CY7-sW9le0OflWKCNOz9bA#
URL 5: Marketing Türkiye-2023 , https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/n-degerli-markalar/
URL 6: İletişim Başkanlığı Türk Televizyon Dizileri Çalıştayı-2019 https://www.iletisim.gov.tr/turkce/yerel_basin/detay/kamu-diplomasisi-araci-olarak-turk-dizileri-calistayi-duzenlendi