Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PRESENTATION OF THE PANDEMIC IN THE DOCUMENTARY "VIRUS HUNTERS" BROADCAST ON NATIONAL GEOGRAPHIC TV

Yıl 2024, , 1 - 32, 30.06.2024
https://doi.org/10.53495/e-kiad.1387903

Öz

This article aims to answer the questions of how the pandemic phenomenon was handled and presented in the documentary "Virus Hunters", produced by National Geographic TV and was released in November 2020. The COVID-19 pandemic has increased the public's use of traditional mass media and social media. This tendency of the public towards mass media has resulted in the inclusion of pandemic-related contents by traditional mass media in their broadcast streams. According to National Geographic TV’s offical website, “Virus Hunters” explores the patterns that cause global health crises through interviews with scientists that are connecting the dots on culture, disease and the environment. The article examines to what extent this approach has achieved to explore the patterns that cause global health crises through the discourses the film has constructed while the pandemic has become an object of knowledge. In this direction, the Critical Discourse Analysis method of Teun Adrian van Dijk was used in the study. As a result of the analysis, it is determined that an increase in the interaction between wildlife and humans is presented as the main cause of pandemics and that the reduction of human-nature interaction is asserted as a necessity to prevent future pandemics.

Kaynakça

  • Casero-Ripollés, A. (2020). Impact of covid-19 on the media system. communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak. El Profesional de la Información, v. 29, n. 2, e290223. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23.
  • Erdoğan, İ & Solmaz, P. B. (2005). Sinema ve müzik materyal satış ve bilinç yönetimi için bilişsel ve duygusalığın oluşturulması. Ankara, Turkey: Erk Yayınları.
  • Ghosh, B. (2012). The proximate truth: reenactment in the pandemic-era hıv/aıds documentaries. BioScope: South Asian Screen Studies, 3(1), 69-86.
  • Güllüoğlu, Ö. (2012). ‘Söylen(mey)enin’ analizi: bellona markasına yönelik tüketici algısı üzerine bir söylem çözümlemesi. İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri Yazılı Metin Çözümleme içinde (s. .225-276), Ed. Özlem Güllüoğlu, Ankara, Turkey: Ütopya Yayınevi.
  • Hayır-Kanat, M. & Görgülü-Arı, A. (2020). Covid-19 pandemisinin takip edildiği medya kaynaklarının ve güvenli bulunma düzeylerinin demografik değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 48, s. 527-546. https://ulakbilge.com/makale/pdf/1589711126.pdf.
  • Karaduman, S. (2017). Eleştirel söylem çözümlemesinin eleştirel haber araştırmalarına katkısı ve sunduğu perspektif. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, C. 4, No. 2, 31-46. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/386936.
  • Kutay, U. (2006). Kamera gerçek ilişkisi ve belgesel sinemada gerçek. (Master dissertation). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Mutlu, E. (2005). Globalleşme, popüler kültür ve medya. Ankara, Turkey: Ütopya Yayınevi.
  • Negra, D. (2020). “Pandemic television.” Film Criticism 4. retrieved from https://quod.lib.umich.edu/f/fc/13761232.0044.407?view=text;rgn=main.
  • Lutz, A. C. & Collins, J.L. (2012). “National Geographic”i doğru okumak. İstanbul, Turkey: Agora Kitaplığı. Özdem, Ö. M. (2012). Dijital iletişim çağında belgesel sinema: gerçekliğin yeniden inşası. (Doctoral dissertetion ). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özer, Ö. (2009). Eleştirel haber çözümlemeleri. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, İletişim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Schiller, H. (2018). Zihni yönlendirenler. İstanbul, Turkey: Pınar Yayınları.
  • Sözen, M. (2010). Belgesel filmin tasarımı boyutu ve türk belgesel sinemasından örnek uygulamalar. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 6, Sayı 11, 241-166. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1144588.
  • Sözen, M. (2017). Anlatımsal bir öğe olarak belgesel sinemada ses tasarımı: tanımlar, örnekler, çözümlemeler. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl:5, Sayı:42, 20-46. https://asosjournal.com/?mod=tammetin&makaleadi=&makaleurl=509360295_12019%20Mustafa%20SÖZEN.pdf&key=34325.
  • Tutar, C. (2009). Uluslararası televizyon kanalları bağlamında ideolojik bir çözümleme örneği: Discovery Channel. (Master dissertetion). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Tüzün, H. & Demirköse, H. & Özkan, S. & Uğraş Dikmena, A. &, İlhan, M.N. (2020). COVİD-19 pandemisi ve risk iletişimi. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi Özel Sayı: 1-8. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1273369.
  • National Geographic, retrieved from https://www.nationalgeographic.org adresinden T.C. Sağlık Bakanlığı COVID-19 bilgilendirme sayfası. Retrieved from https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66494/pandemi.html Virüs Avcıları Bölüm Özeti. Retrieved from https://www.natgeotv.com/tr/belgeseller/natgeo/virus-avcilari#BolumOzeti
  • Oulette, J. (2020). Virus Hunters makes a strong case that COVID-19 is just the wake-up call. Retrieved from https://arstechnica.com/science/2020/11/natgeos-virus-hunters-showcases-scientists-racing-to-stop-next-pandemic/
  • www.washington-post.com, (2020).“Virus Hunters”: a conversation with christopher golden, phd and kendra phelps. Retrieved from PhDhttps://www.washingtonpost.com/washington-post-live/2020/10/30/virus-hunters/

NATİONAL GEOGRAPHİC TV’DE YAYIMLANAN “VİRÜS AVCILARI” BELGESELİNDE PANDEMİNİN SUNUMU

Yıl 2024, , 1 - 32, 30.06.2024
https://doi.org/10.53495/e-kiad.1387903

Öz

Bu makale, National Geographic TV tarafından üretilen ve Kasım 2020 tarihinde ilk gösterimi yapılan “Virüs Avcıları” belgesel filminde pandemi olgusunun nasıl ele alındığı ve sunulduğu sorularına yanıt aramaktadır. Toplumları etkileyen kriz anlarında halkın konu hakkında bilgi edinme ve gelişmeleri takip etme ihtiyacı artar. Aralık 2019 tarihinden beri tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 pandemisi de halkın geleneksel kitle iletişim araçlarını ve sosyal medya kullanımını artırmıştır. Halkın kitle iletişim araçlarına olan bu yönelimi özellikle geleneksel kitle iletişim araçlarının pandemi ile ilgili içeriklere yayın akışlarında yer vermeleri sonucunu doğurmuştur. National Geographic TV’nin resmi web sitesine göre “Virüs Avcıları”, kültür, hastalık ve çevre arasında bağlantı kuran bilim insanlarıyla yaptığı görüşmelerle küresel sağlık krizlerine sebep olan örüntüleri keşfediyor. Makale, bu yaklaşımın pandemiyi bir bilgi nesnesi haline getirirken filmin inşa ettiği söylemler aracılığıyla küresel sağlık krizlerine neden olan örüntüleri keşfetmeyi ne ölçüde başardığını araştırmaktadır. Bu doğrultuda çalışmada, Teun Adrian van Dijk’ın Eleştirel Söylem Analizi yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonucunda, filmde yaban hayatı ve insan etkilemişimin artmasının pandemilerin temel nedeni olarak sunulduğu ve gelecekteki pandemilerin engellenmesi için insan-doğa etkileşiminin azaltılmasının bir gereklilik olarak öne sürüldüğü tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Casero-Ripollés, A. (2020). Impact of covid-19 on the media system. communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak. El Profesional de la Información, v. 29, n. 2, e290223. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23.
  • Erdoğan, İ & Solmaz, P. B. (2005). Sinema ve müzik materyal satış ve bilinç yönetimi için bilişsel ve duygusalığın oluşturulması. Ankara, Turkey: Erk Yayınları.
  • Ghosh, B. (2012). The proximate truth: reenactment in the pandemic-era hıv/aıds documentaries. BioScope: South Asian Screen Studies, 3(1), 69-86.
  • Güllüoğlu, Ö. (2012). ‘Söylen(mey)enin’ analizi: bellona markasına yönelik tüketici algısı üzerine bir söylem çözümlemesi. İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri Yazılı Metin Çözümleme içinde (s. .225-276), Ed. Özlem Güllüoğlu, Ankara, Turkey: Ütopya Yayınevi.
  • Hayır-Kanat, M. & Görgülü-Arı, A. (2020). Covid-19 pandemisinin takip edildiği medya kaynaklarının ve güvenli bulunma düzeylerinin demografik değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 48, s. 527-546. https://ulakbilge.com/makale/pdf/1589711126.pdf.
  • Karaduman, S. (2017). Eleştirel söylem çözümlemesinin eleştirel haber araştırmalarına katkısı ve sunduğu perspektif. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, C. 4, No. 2, 31-46. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/386936.
  • Kutay, U. (2006). Kamera gerçek ilişkisi ve belgesel sinemada gerçek. (Master dissertation). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Mutlu, E. (2005). Globalleşme, popüler kültür ve medya. Ankara, Turkey: Ütopya Yayınevi.
  • Negra, D. (2020). “Pandemic television.” Film Criticism 4. retrieved from https://quod.lib.umich.edu/f/fc/13761232.0044.407?view=text;rgn=main.
  • Lutz, A. C. & Collins, J.L. (2012). “National Geographic”i doğru okumak. İstanbul, Turkey: Agora Kitaplığı. Özdem, Ö. M. (2012). Dijital iletişim çağında belgesel sinema: gerçekliğin yeniden inşası. (Doctoral dissertetion ). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özer, Ö. (2009). Eleştirel haber çözümlemeleri. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, İletişim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Schiller, H. (2018). Zihni yönlendirenler. İstanbul, Turkey: Pınar Yayınları.
  • Sözen, M. (2010). Belgesel filmin tasarımı boyutu ve türk belgesel sinemasından örnek uygulamalar. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 6, Sayı 11, 241-166. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1144588.
  • Sözen, M. (2017). Anlatımsal bir öğe olarak belgesel sinemada ses tasarımı: tanımlar, örnekler, çözümlemeler. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl:5, Sayı:42, 20-46. https://asosjournal.com/?mod=tammetin&makaleadi=&makaleurl=509360295_12019%20Mustafa%20SÖZEN.pdf&key=34325.
  • Tutar, C. (2009). Uluslararası televizyon kanalları bağlamında ideolojik bir çözümleme örneği: Discovery Channel. (Master dissertetion). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Tüzün, H. & Demirköse, H. & Özkan, S. & Uğraş Dikmena, A. &, İlhan, M.N. (2020). COVİD-19 pandemisi ve risk iletişimi. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi Özel Sayı: 1-8. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1273369.
  • National Geographic, retrieved from https://www.nationalgeographic.org adresinden T.C. Sağlık Bakanlığı COVID-19 bilgilendirme sayfası. Retrieved from https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66494/pandemi.html Virüs Avcıları Bölüm Özeti. Retrieved from https://www.natgeotv.com/tr/belgeseller/natgeo/virus-avcilari#BolumOzeti
  • Oulette, J. (2020). Virus Hunters makes a strong case that COVID-19 is just the wake-up call. Retrieved from https://arstechnica.com/science/2020/11/natgeos-virus-hunters-showcases-scientists-racing-to-stop-next-pandemic/
  • www.washington-post.com, (2020).“Virus Hunters”: a conversation with christopher golden, phd and kendra phelps. Retrieved from PhDhttps://www.washingtonpost.com/washington-post-live/2020/10/30/virus-hunters/
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gökçen Cıvaş 0000-0002-2708-3198

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 8 Kasım 2023
Kabul Tarihi 10 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Cıvaş, G. (2024). NATİONAL GEOGRAPHİC TV’DE YAYIMLANAN “VİRÜS AVCILARI” BELGESELİNDE PANDEMİNİN SUNUMU. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 14(1), 1-32. https://doi.org/10.53495/e-kiad.1387903