Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİYASAL İLETİŞİMİN YENİ MECRASI:TİKTOK 2022 İTALYA VE BREZİLYA SEÇİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2024, , 33 - 64, 30.06.2024
https://doi.org/10.53495/e-kiad.1460358

Öz

Sosyal medya siyasal iletişimin öne çıkan araçları haline geldikçe bu platformların siyasal katılım için nasıl kullanıldığını anlamak önem taşımaktadır. Özellikle siyasi aktörlerin geleneksel yöntemlerle ulaşılması zor olan genç seçmenler üzerinde kamuoyu oluşturabilme ve nihayetinde gençlerin oy verebilme amacına ulaşmasına olanak sağlayacak sosyal medya araçlarından biri de TikTok’tur. TikTok, son dönemde gençlerin kullandıkları en popüler mecra olarak öne çıkmaktadır. Bu bağlamda siyasi aktörlerin seçim kampanyalarında TikTok’u siyasal katılım aracı olarak kullanmaları kaçınılmaz olmuştur. Bu çalışma, siyasi iletişim kampanyalarında adayların siyasal pazarlama çabalarına yönelik TikTok mecrasında nasıl yer aldıklarını belirlemeye yönelik dizayn edilmiştir. Çalışmada 2022 dünya genelinde seçimlerin ön planda olduğu bir yıl olması sebebiyle 30 Ekim Brezilya genel seçimleri ve 25 Eylül İtalya genel seçimlerinde aday olan siyasilerin TikTok kullanımları ele alınmıştır. Amaçlı örneklem yöntemiyle İtalya adaylarından Giorgia Meloni ile Silvio Berlusconi; Brezilya adaylarından ise, Luiz Inácio Lula da Silva ile Jair Bolsonaro araştırmaya örneklem olarak seçilmiştir. İçerik analizi yöntemiyle siyasi adayların mesaj sıklıkları, mesaj içerikleri, sıklıkla kullandıkları hashtagler incelenmiştir. Çalışmada, TikTok’un özellikle Z kuşağına ulaşmada güçlü bir mecra olduğu tespit edilerek siyasi aktörlerin TikTok’un doğasına uygun hareket etme çabaları mesaj stratejilerine de yansımış, özellikle mizah odaklı siyasi paylaşımların tercih edildiği belirlenmiştir. Seçim kampanyalarının önemli bir aracı olan mitinglerle ilgili paylaşımların genç seçmenleri siyasal katılıma teşvik etme amaçlı daha çok tercih edildiği tespit edilmiştir. Ancak her ne kadar adaylar TikTok’u siyasi ifade platformu olarak kullansalar da mecranın sunduğu fırsatlardan tam olarak faydalanamadıkları görülmektedir.

Kaynakça

  • Anderson, K. E. (2020). Getting acquainted with social networks and apps: it is time to talk about TikTok. Library hi tech news, 37(4), 7-12.
  • Aras, İ. (2022). Çin’in sosyal medya yükselişi ve siyasi tepkiler: Tiktok. In Ş. Karabulut (Ed.), Ulusal ve Küresel Ölçekte Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Konuları (pp. 83-96). Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Aristoteles (2013). Politika (M. Temelli Trans.). İstanbul: Ark Yayınları.
  • Aziz, A. (2003). Siyasal iletişim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., İslamoğlu, G., & Aydemir, A. T. (2014). Siyasal iletişim sürecinde sosyal medya ve Türkiye’de 2011 genel seçimlerinde Twitter kullanımı. Bilig(68), 59-96.
  • Bösch, M., & Ricks, B. (2021). Broken Promises: TikTok and the German Election. Mozilla Foundation. Brennan, M. (2020). Attention factory: The story of TikTok and China's ByteDance. China Channel.
  • Carlisle, J. E., & Patton, R. C. (2013). Is social media changing how we understand political engagement? An analysis of Facebook and the 2008 presidential election. Political research quarterly, 66(4), 883-895.
  • Cervi, L. (2021). TikTok and generation Z. Theatre, Dance and Performance Training, 12 (2), 198–204.
  • Cervi, L., Tejedor, S., & Marín-Lladó, C. M. (2021). TikTok and the new language of political communication. Cultura, Lenguaje y Representación, 26, 267-287.
  • Cervi, L., Tejedor, S., & Blesa, F. G. (2023). TikTok and political communication: the latest frontier of politainment? A case study. Media and communication, 11(2), 203-217.
  • Cervi, L. (2023). TikTok Use in Municipal Elections: From Candidate-Majors to Influencer-Politicians. Revista Más Poder Local, 53, 8-29.
  • Demir, M. İ. (2018). Siyasal iletişim: Kavramsal bir derleme. Uluslararası Sanat Kültür ve İletişim Dergisi, 1(1), 79-104.
  • Ekström, M., & Sveningsson, M. (2019). Young people’s experiences of political membership: from political parties to Facebook groups. Information, communication & society, 22(2), 155-171.
  • Galvano, F., Sansone, M., Bottazzi, M., & Ricciotti, M. (2023). Technological and Behavioral Analysis in Political Leadership: IA and Software to decode Non-Verbal Communication and Media Strategies. Behaviour Analysis Team´s Lab.
  • Habermas, J. (2002). Öteki olmak, ötekiyle yaşamak. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • İnal, İ. H. (2023). Z kuşağının sosyal medyanın siyasi etkisine yönelik algısının sosyal medyanın oy verme davranışı üzerindeki etkisine yönelik algısına etkisi ve sosyal medyada siyasi iletişim davranışının aracılık rolü. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(92), 378-394.
  • Karlı, İ., & Değirmencioğlu, G. (2011). Siyasal iletişim açısından siyasal partilerin internet mecrasından yararlanma biçimleri ve karşılaştırmalı bir analiz. Marmara İletişim Dergisi(18), 141-161.
  • Kennedy, M. (2020). If the rise of the TikTok dance and e-girl aesthetic has taught us anything, it’s that teenage girls rule the internet right now: TikTokcelebrity, girls and the Coronavirus crisis. European Journal of Cultural Studies, 23(6), 1069-1076.
  • Koleson, J. (2020). TikTok is on the clock, will democracy stop? SLU Law Journal Online. 45.
  • Lerman, K. (2007). Social information processing in news aggregation. IEEE internet computing, 11(6), 16-28.
  • Lima, J., Santana, M., Correa, A., & Brito, K. (2023, July). The use and impact of tiktok in the 2022 brazilian presidential election. In Proceedings of the 24th Annual International Conference on Digital Government Research.
  • López Fernández, V. (2022). New media in political campaign. The case of Madrid regional elections in 2021 on TikTok. Universitas-XXI, Revista de Ciencias Sociales y Humanas(36), 221-241.
  • Medina Serrano, J. C., Papakyriakopoulos, O., & Hegelich, S. (2020). Dancing to the partisan beat: A first analysis of political communication on TikTok. 12th ACM conference on web science, July 7-10, Southampton, UK. ACM, New York, NY, USA.
  • Mutlu, E. (2004). İletişim Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Neuman, W. R. (2018). Dijital fark: Gündelik hayatta dijitalleşme ve medya etkileri kuramı. İstanbul: The Kitap.
  • Norris, P. (2004). Global political communication. Good governance, human development and mass communication. In F. Esser & B. Pfetsch (Eds.), Comparing political communication: Theories, cases and challenges (pp. 115–150). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Odabaşı, Y. (2022). Postmodern siyaset pazarlaması, yeni çağda seçim nasıl kazandırılır?. İstanbul: The Kitap Yayınları. Özmen, Y. P., & Yaman, F. (2022). Latin Amerika ülkelerinde başkanlık sistemi ve demokrasi ilişkisi – aynı kadehte farklı şaraplar. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(3), 324-345.
  • Papakyriakopoulos, O., Tessono, C., Narayanan, A., & Kshirsagar, M. (2022, July). How algorithms shape the distribution of political advertising: Case studies of Facebook, Google, and TikTok. In Proceedings of the 2022 AAAI/ACM Conference on AI, Ethics, and Society.
  • Pepe, M. M. (2023). Sosyal medyanın gençlerin siyasi tutumuna etkisi. İzmir: Duvar Yayınları.
  • Polat, Y. K. (2022). Popülizmin İzlekleri: Brezilya ve Jair Bolsonaro Örneği. Diplomasi ve Strateji Dergisi, 3(1), 65-87.
  • Stier, S., Bleier, A., Lietz, H., & Strohmaier, M. (2018). Election campaigning on social media: Politicians, audiences, and the mediation of political communication on Facebook and Twitter. Political Communication, 35(1), 50-74.
  • Solehudin, R. H. (2024). Research suggestions: Exploring Political Communication Learning in Youth with Tiktok. AMCA Journal of Science and Technology, 4(1).
  • Suri, H., & Clarke, D. (2009). Advancements in research synthesis methods: From a methodologically inclusive perspective. Review of Educational Research, 79(1), 395-430.
  • Tasenţe, T., & Ciacu, N. (2013). social media and political communication: Case study–the parliamentary parties in Romania. Global Media Journal: Pakistan Edition, 6(1), 91-106.
  • Turan, K. (2014). Toplum Mühendisliği, Siyaset Mühendisliği ve Algı Yönetimi. In B. Karabulut (Ed.), Algı yönetimi (pp.97-117). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Uysal Oğuz, C. (2023). Brezilya’da kritik 2022 seçimleri ve sonrası.Dış Politikada Kadınlar Notları, 1.
  • Varlık, F. & Erendağ Sümer, F. (2022). Sosyal medyanın siyasal katılım davranışına etkisi: X, Y Ve Z kuşakları üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder), 10 (2), 984-1018.
  • Vesnic-Alujevic, L. (2012). Political participation and web 2.0 in Europe: A case study of Facebook. Public relations review, 38(3), 466-470.
  • Vijay, D., & Gekker, A. (2021). Playing politics: How Sabarimala played out on TikTok. American behavioral scientist, 65(5), 712-734.
  • Zamora-Medina, R. (2023). Politainment as dance: visual storytelling on TikTok among Spanish political parties. In D. Lilleker & A. Veneti (Eds.), Research handbook on visual politics (pp. 228-243). Edward Elgar Publishing.
  • Zurovac, E. (2022). Le Arti della Politica. Il volto e il voto: Prove di posizionamento politico su TikTok fra performance e riflessività connessa. Comunicazione Politica, 23(3), 485–488.
  • AA (2022). Avrupa'da 2022 "seçimler yılı" oldu. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/avrupada-2022-secimler-yili-oldu/2768991 (Erişim Tarihi: 21.05.2024).
  • AA (2022). Hükümetlerin ömrünün çok kısa sürdüğü İtalya'da 9. kez erken seçim yapılacak. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/hukumetlerin-omrunun-cok-kisa-surdugu-italyada-9-kez-erken-secim-yapilacak/2648400 (Erişim Tarihi: 21.05.2024).
  • Appfigures (2024a). Top Ranked iOS App Store Apps. https://appfigures.com/top-apps/ios-app-store/turkey/iphone/top-apps (Erişim Tarihi: 29.02.2024).
  • Appfigures (2024b). Top Ranked Google Play Apps. https://appfigures.com/top-apps/google-play/turkey/top-apps (Erişim Tarihi: 29.02.2024).
  • BBC (2022). İtalya’da seçim kampanyası TikTok’a taşındı, liderler arka arkaya hesap açıyor. https://www.bbc.com/turkce/articles/c51m4z45lz9o (Erişim Tarihi: 22.05.2024).
  • Digital (2024, January). Digital 2024 Global Overview Report. https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/ (Erişim Tarihi: 15.02.2024).
  • Euronews (2022). İtalya seçimleri: Adı faşizmle anılan aşırı sağcı Georgia Meloni kamuoyu yoklamalarında ilk sırada. https://tr.euronews.com/2022/08/16/italya-secimleri-adi-fasizmle-anilan-asiri-sagci-georgia-meloni-kamuoyu-yoklamalarinda-ilk. (Erişim Tarihi: 21.05.2024).
  • Euronews (2022). Brezilya'da devlet başkanlığı seçimini solcu lider Lula da Silva kazandı. https://tr.euronews.com/2022/10/31/brezilyada-devlet-baskanligi-secimini-solcu-lider-lula-da-silva-kazandi (Erişim Tarihi: 21.05.2024).
  • Geyser, W. (2024). What Is TikTok? – Everything You Need to Know in 2024. https://influencermarketinghub.com/what-is-tiktok/ (Erişim tarihi: 28.02.2024).
  • Independent Türkçe (2022). 2022 Brezilya seçimleri: Bolsonaro koltuğu bırakırsa, Lula yeniden başkan. https://www.indyturk.com/node/558676/t%C3%BCrki%CC%87yeden-sesler/2022-brezilya-se%C3%A7imleri-bolsonaro-koltu%C4%9Fu-b%C4%B1rak%C4%B1rsa-lula-yeniden (Erişim Tarihi: 22.05.2024).
  • Tiktok (2024). Görevimiz. https://www.tiktok.com/about (Erişim tarihi: 28.02.2024).
  • Wikipedia (2024). TikTok. https://tr.wikipedia.org/wiki/TikTok. (Erişim Tarihi: 25.01.2024).
  • https://www.tiktok.com/@giorgiameloni_ufficiale/video/7060519835788250373?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1
  • https://www.tiktok.com/@silvio.berlusconi/video/7138323064781065478?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1
  • https://www.tiktok.com/@lulaoficial/video/7111390586594151685?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1
  • https://www.tiktok.com/@bolsonaromessiasjair/video/6969682881748749574? is_copy_url=1&is_from_webapp=v1&item_id=6969682881748749574
Toplam 57 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, Dijital Reklamcılık, Siyasal Reklamcılık
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nursel Tokgöz 0000-0003-3155-1721

Yasemin Keskin Yılmaz 0000-0001-8178-0093

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 28 Mart 2024
Kabul Tarihi 4 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Tokgöz, N., & Keskin Yılmaz, Y. (2024). SİYASAL İLETİŞİMİN YENİ MECRASI:TİKTOK 2022 İTALYA VE BREZİLYA SEÇİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 14(1), 33-64. https://doi.org/10.53495/e-kiad.1460358