Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜLTÜR, TÜKETİM KÜLTÜRÜ VE HALKLA İLİŞKİLER: KUZEY KIBRIS, TELSİM (VODAFONE KIBRIS) ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 2, 56 - 83, 31.12.2014

Öz

Kültür ve tüketim kültürü ilişkisi akademik alanda sıklıkla tartışılan bir konudur. Dünya genelinde hâkim olan kapitalist ekonomik düzen, insanların tüketmesi ve tüketerek var olması tüketim kültürünün ortaya çıkmasına sebebiyet vermiştir. Bu çalışmada kültürün aktarılması, taşıyıcılığı ve dönüştürücülüğünün etkili iletişime, Tüketimin sürekli kılınmasının ise tüketim kültürünün kitlelerce içselleştirilmesine ihtiyaç duyduğu tartışılmıştır. Ardından Kuzey Kıbrıs‟ta profesyonelce faaliyet gösteren Telsim (Vodafone Kıbrıs) GSM operatörü hakkında yayınlanan halkla ilişkiler haberleri incelenmiştir. İki aylık arşiv taraması sonucu Telsim (Vodafone Kıbrıs)‟le ilgili çıkan haberler içerik analizi vasıtasıyla nicel ve nitel olarak incelenmiştir. Elde edilen haberlerden çıkarılabilecek anlamlar üzerine düşünülerek halkla ilişkiler etkinlik dağılımı ve bu haberleştirme pratiklerinin tüketim kültürünün oluşumunu etkileme yolları incelenmiştir. Haberler medya, sermayedar ve tüketici üçgeninde okunmuştur. 

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (1998), MinimaMorallia, Çev. Orhan Koçak ve Ahmet Doğukan, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Adorno, T. W. (2003), “Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken”, Cognito Dergisi, Çev.: Bülent O. Doğan,, http://zaferyalcinpinar.com/kulturendustrisiyenidenadorno.pdf Erişim Tarihi. 20 Kasım 2014.
  • Adorno, T. W. ve Horkheimer, M. (2010), Aydınlanmanın Diyalektiği,Çev.:NihatÜlner ve Elif Öztarhan Karadoğan, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Althusser, L. (2002), İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, Çev. Yusuf Alp ve Mahmut Özışık, 5. Basım, İletişim Yaynları, İstanbul.
  • Arık, M. B. (2004), “Popüler Kültüre Temel Yaklaşımlar”, İletişim Fakültesi Dergisi, İstanbul, Vol: 2004, No: 19, ss327-345.
  • Aziz, A. (1982), “Toplumsallaşma ve Kitlesel İletişim”, Ankara Üniversitesi Basın - Yayın Yüksek Okulu Yayınları, Ankara,availableat:http://kitaplar.ankara.edu.tr/dosyalar/pdf/127.pdf Erişim tarihi 20 Kasım 2014).
  • Başkaya, F. (2004), Çığrından Çıkmış Bir Dünya: Sosyal Sefaletin, Ekolojik Felaketin, Etik Yozlaşmanın Kökeni. 2.Basım,Özgür Üniversite, Ankara.
  • Baudrillard, J. (2001), Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm, Çev. Oğuz Adanır, 2nd edition, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • Bauman, Z. (2004), Sosyolojik Düşünmek, Çev.: Abdullah Yılmaz, 4. Basım, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Bockock, R. (2005) Tüketim, Çev.: İrem Kutluk, Dost Kitapevi Yayınları Ankara.
  • Chaney, D. (1999) Yaşam Tarzları, Çev.: İrem Kutluk, Dost Kitapevi Yayınları, Ankara.
  • Chomsky, N. (2003), Propaganda ve Kamusal Aklın Kontrolü, in McChesney, R. W.,Wood, E. M. ve Foster, J. B. (Ed.), Kapitalizm ve Enformasyon Çağı: Küresel Devrimin Politik Ekonomisi, Çev. Nil S. Çınga ve diğerleri, Epos Yayınları, Ankara, ss. 209-222.
  • Chomsky, N. (2005), Medya Denetimi, Çev. Elif Baki. Everest Yayınları, İstanbul.
  • Faiz, M. (2012), “Kuzey Kıbrıs Medya”, workingpaper, Kadem Araştırma Merkezi, Lefkoşa.
  • Feathersone, M. (2005), Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, 2nd edition, Çev.: Mehmet Küçük, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Gramsci, A. (1997), Hapishane Defterleri, Çev. Adnan Cemgil, Belge Yayınları,İstanbul.
  • Habermas, J. (2002), Kamusal Alanın Yapısal Dönüşümü, Çev.: Tanıl Bora ve Mithat Sancar, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Kejanlıoğlu, D. B. (2005), Frankfurt Okulunun Eleştirel bir Uğrağı: İletişim ve Medya, Bilim ve Sanat, Ankara.
  • Kellner, D. (1989), Critical Theory, MarksismandModernity,PolityPressand John Hopkins UniversityPress, Cambridge & Baltimore.
  • Klein, N. (2002), No Logo; Küresel Markalar Hedef Tahtasında, Çev. Nalan Uysal, Bilgi Yayınevi, Ankara.
  • Lull, J. (2001), Medya İletişim Kültür, Çev.:Nazife Güngör, Vadi Yayınları, Ankara.
  • Marshall, G. (1999), Sosyoloji Sözlüğü, Çev.: O. Akınhay ve D. Kömürcü, Bilim ve Sanat Yayınları Ankara.
  • Marx, K. (1996), Alman İdeolojisi, Çev.: Sevim Belli. Sol Yayınları, Ankara.
  • Mutluyakalı, Ö. G..“Kanserden Ölüyoruz”, http://www.kibris.net/basin/gazeteler/kibristanhaberler/günlükhaber_files/kanserden_oluyoruz.htm, Erişim Tarihi,14Ağustos 2011.
  • Özbek, M. (1994), Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Özbek, M. (2004), “Giriş: Kamusal Alan-Özel Alan ve Tecrübe”, in Özbek, M. (Ed.), Kamusal Alan, Hill Yayınları, İstanbul, ss. 443-500.
  • Özbek, S. (2000), Filoloji Kuramları, İstanbul, Bulut Yayınları.
  • Özbudun, S. (2005) , “Kültür”, in Başkaya (Ed.),Kavram Sözlüğü: Söylem ve Gerçek, Maki Basın Yayın, Ankara, pp. 322.
  • Slater, P. (1998), Frankfurt Okulu, Çev.: Ahmet Özden, Kabalcı Yayınevi, İstanbul. Şan, M. K.. ve Hira, İ., “Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi Eleştirisi”,availableat: http://www.politikadergisi.com/sites/default/files/kutuphane/frankfurt_okulu_ve_kultur_endustrisi_elestirisi .pdf Erişim Tarihi 20 Kasım 2014.
  • Tomlinson, J. (1999), GlobalizationandCulture,University of Chicago Press, Chicago.
  • Uzunudis, D. ve BoutillierS. (2003), Finans Burjuvazisinin Aktüel Kozmopolitizmi ve Taşıdığı Ekonomik ve Toplumsal Değerler, in Başkaya F. (Ed.),Küreselleşme mi? Emperyalizm mi?,Ütopya Yayınları, Ankara.
  • Williams, R. (1980), Problems in MetaralismandCulture, Verso Publications, London.
  • Williams, R. (2005), Anahtar Sözcükler: Kültür ve Toplumun Sözvarlığı, Çev.: Savaş Kılıç, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Yavuz, Ş. (2011), “AntonioGramsci‟nin Devlet ve Toplumlara Bakışı”, İlim Dünyası, No: 3, ss. 8-17.

Culture, ConsumptionCultureAndPublicRelations: North Cyprus, Telsim (VodafoneCyprus) Case StudyReview

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 2, 56 - 83, 31.12.2014

Öz

Therelationshipbetweencultureandconsumerculture is a topicfrequentlydiscussed in theacademicfield. Prevailingacrosstheworldcapitalisteconomicorder on thefactthatpeoplehavetoconsumeand how consuminggave a risetotheemergence of consumptionculture. Inthisstudy, thetransmission of culture, transportingandeffectivetransforming of communication, whilemaintainingtheconsumption of consumerculture has beenarguedthatitsaudiencesneedto be internalized.Afterwards, thepublications of Telsim (VodafoneCyprus) beingtheprofessionallyactive GSM operator in NorthernCyprus, publicrelationsnewshavebeenstudiedupon. As a result, twomonths of scanningthearchives of Telsim (VodafoneCyprus)'s reports on quantitativeandqualitativecontentanalysiswereanalysed. Keeping in mindthemeaningswhich can be extractedfromtheobtainednews on thedistribution of publicrelationseventsandthenewsstories of thepracticalwaystoinfluencetheformation of consumerculturewereexamined. Thenewswasread in thetriangle of themedia, shareholdersandconsumers. 

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (1998), MinimaMorallia, Çev. Orhan Koçak ve Ahmet Doğukan, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Adorno, T. W. (2003), “Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken”, Cognito Dergisi, Çev.: Bülent O. Doğan,, http://zaferyalcinpinar.com/kulturendustrisiyenidenadorno.pdf Erişim Tarihi. 20 Kasım 2014.
  • Adorno, T. W. ve Horkheimer, M. (2010), Aydınlanmanın Diyalektiği,Çev.:NihatÜlner ve Elif Öztarhan Karadoğan, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Althusser, L. (2002), İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, Çev. Yusuf Alp ve Mahmut Özışık, 5. Basım, İletişim Yaynları, İstanbul.
  • Arık, M. B. (2004), “Popüler Kültüre Temel Yaklaşımlar”, İletişim Fakültesi Dergisi, İstanbul, Vol: 2004, No: 19, ss327-345.
  • Aziz, A. (1982), “Toplumsallaşma ve Kitlesel İletişim”, Ankara Üniversitesi Basın - Yayın Yüksek Okulu Yayınları, Ankara,availableat:http://kitaplar.ankara.edu.tr/dosyalar/pdf/127.pdf Erişim tarihi 20 Kasım 2014).
  • Başkaya, F. (2004), Çığrından Çıkmış Bir Dünya: Sosyal Sefaletin, Ekolojik Felaketin, Etik Yozlaşmanın Kökeni. 2.Basım,Özgür Üniversite, Ankara.
  • Baudrillard, J. (2001), Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm, Çev. Oğuz Adanır, 2nd edition, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • Bauman, Z. (2004), Sosyolojik Düşünmek, Çev.: Abdullah Yılmaz, 4. Basım, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Bockock, R. (2005) Tüketim, Çev.: İrem Kutluk, Dost Kitapevi Yayınları Ankara.
  • Chaney, D. (1999) Yaşam Tarzları, Çev.: İrem Kutluk, Dost Kitapevi Yayınları, Ankara.
  • Chomsky, N. (2003), Propaganda ve Kamusal Aklın Kontrolü, in McChesney, R. W.,Wood, E. M. ve Foster, J. B. (Ed.), Kapitalizm ve Enformasyon Çağı: Küresel Devrimin Politik Ekonomisi, Çev. Nil S. Çınga ve diğerleri, Epos Yayınları, Ankara, ss. 209-222.
  • Chomsky, N. (2005), Medya Denetimi, Çev. Elif Baki. Everest Yayınları, İstanbul.
  • Faiz, M. (2012), “Kuzey Kıbrıs Medya”, workingpaper, Kadem Araştırma Merkezi, Lefkoşa.
  • Feathersone, M. (2005), Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, 2nd edition, Çev.: Mehmet Küçük, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Gramsci, A. (1997), Hapishane Defterleri, Çev. Adnan Cemgil, Belge Yayınları,İstanbul.
  • Habermas, J. (2002), Kamusal Alanın Yapısal Dönüşümü, Çev.: Tanıl Bora ve Mithat Sancar, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Kejanlıoğlu, D. B. (2005), Frankfurt Okulunun Eleştirel bir Uğrağı: İletişim ve Medya, Bilim ve Sanat, Ankara.
  • Kellner, D. (1989), Critical Theory, MarksismandModernity,PolityPressand John Hopkins UniversityPress, Cambridge & Baltimore.
  • Klein, N. (2002), No Logo; Küresel Markalar Hedef Tahtasında, Çev. Nalan Uysal, Bilgi Yayınevi, Ankara.
  • Lull, J. (2001), Medya İletişim Kültür, Çev.:Nazife Güngör, Vadi Yayınları, Ankara.
  • Marshall, G. (1999), Sosyoloji Sözlüğü, Çev.: O. Akınhay ve D. Kömürcü, Bilim ve Sanat Yayınları Ankara.
  • Marx, K. (1996), Alman İdeolojisi, Çev.: Sevim Belli. Sol Yayınları, Ankara.
  • Mutluyakalı, Ö. G..“Kanserden Ölüyoruz”, http://www.kibris.net/basin/gazeteler/kibristanhaberler/günlükhaber_files/kanserden_oluyoruz.htm, Erişim Tarihi,14Ağustos 2011.
  • Özbek, M. (1994), Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Özbek, M. (2004), “Giriş: Kamusal Alan-Özel Alan ve Tecrübe”, in Özbek, M. (Ed.), Kamusal Alan, Hill Yayınları, İstanbul, ss. 443-500.
  • Özbek, S. (2000), Filoloji Kuramları, İstanbul, Bulut Yayınları.
  • Özbudun, S. (2005) , “Kültür”, in Başkaya (Ed.),Kavram Sözlüğü: Söylem ve Gerçek, Maki Basın Yayın, Ankara, pp. 322.
  • Slater, P. (1998), Frankfurt Okulu, Çev.: Ahmet Özden, Kabalcı Yayınevi, İstanbul. Şan, M. K.. ve Hira, İ., “Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi Eleştirisi”,availableat: http://www.politikadergisi.com/sites/default/files/kutuphane/frankfurt_okulu_ve_kultur_endustrisi_elestirisi .pdf Erişim Tarihi 20 Kasım 2014.
  • Tomlinson, J. (1999), GlobalizationandCulture,University of Chicago Press, Chicago.
  • Uzunudis, D. ve BoutillierS. (2003), Finans Burjuvazisinin Aktüel Kozmopolitizmi ve Taşıdığı Ekonomik ve Toplumsal Değerler, in Başkaya F. (Ed.),Küreselleşme mi? Emperyalizm mi?,Ütopya Yayınları, Ankara.
  • Williams, R. (1980), Problems in MetaralismandCulture, Verso Publications, London.
  • Williams, R. (2005), Anahtar Sözcükler: Kültür ve Toplumun Sözvarlığı, Çev.: Savaş Kılıç, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Yavuz, Ş. (2011), “AntonioGramsci‟nin Devlet ve Toplumlara Bakışı”, İlim Dünyası, No: 3, ss. 8-17.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nuran Öze

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2014
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öze, N. (2014). KÜLTÜR, TÜKETİM KÜLTÜRÜ VE HALKLA İLİŞKİLER: KUZEY KIBRIS, TELSİM (VODAFONE KIBRIS) ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 56-83.