In this study, advertising phenomenon is examined through a different perspective by interpreting the relationship between virtual reality presented in advertising and the virtual world created by tachyons with postmodernism, the consumer culture and Baudrillard's simulation concepts. In postmodern period concepts of reality and hyper-reality has taken place with each other in areas that uses indicators such as art and communication by technological development. According to the Baudrillard's simulation theory new realities is generated by destroying reality in ads. This created new virtual reality is hyper-reality reflecting the virtual world created by tachyons and taking place reality. Tachyons which is going faster than light, abstract mass and dimensional constitutes the hyper-reality of the abstract part of the universe we live in. Advertising hinders that people distinguish the reality and imaginary, provides that endless specifications in tachyons universe where everthing is fast transform happiness, beauty, success, status, shortly to be imagined and desired everything by using various indicators. And it provides to animate these endless specifications in hyper-reality/tachyon universe. Consequently, advertising with its messages and audiovisual content shows up to tachyon world and reflects to tachyon universe to virtual world where it sets up into our minds specially for us.
Tachyons advertising virtual reality / hyper-reality simulation post-modern consumption signs and images
Bu çalışmada. reklamlarda sunulan sanal gerçeklikler ve takyonların oluşturduğu sanal dünya arasındaki ilişki, postmodernizm, tüketim kültürü ve Baudrillard'ın simülasyon kavramları ile yorumlanarak reklam olgusu farklı bir bakış açısıyla incelenmektedir. Postmodern dönemde göstergelerin kullanıldığı sanat ve iletişim gibi alanlarda; teknolojik gelişmelerle birlikte gerçeklik ve üstgerçeklik kavramları birbirinin yerini almıştır. Baudrillard'ın simülasyon kuramına göre, reklamlarda gerçeklikler yok edilerek yeni gerçeklikler oluşturulmaktadır. İşte oluşturulan bu yeni sanal gerçeklik, fizikteki takyonların oluşturduğu sanal dünyayı yansıtan ve gerçeğin yerini alan üstgerçekliğe benzemektedir. Işıktan daha hızlı giden soyut kütleli ve boyutlu takyonlar, içinde yaşadığımız evrenin soyut kısmına ait üstgerçekliğe referans vermektedir. Reklamlar da insanların gerçekle düşü ayırt etmesine engel olmakta, hızlı tüketimle birlikte çeşitli göstergeler kullanarak her şeyin hızlı olduğu takyon evrenindeki sonsuz tanımlamaların; mutluluğa, güzelliğe, başarıya, statüye kısacası hayal edilen ve arzulanan her şeye dönüşerek takyon evreninde, yani üstgerçeklikte hayat bulmasını sağlamaktadır. Sonuç olarak reklamlar, verdikleri mesajlar ve görsel-işitsel içeriklerle takyon dünyasını gözler önüne sermekte, zihinlerimizin içerisine bizim için özel olarak yarattığı sanal dünyaya takyon evrenini yansıtmaktadır.
Reklam takyonlar sanal gerçeklik/üstgerçeklik simülasyon postmodern tüketim gösterge ve
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 1 |