The media is the primary way of keeping abreast of latest news dealing with the
majority of the public, especially in the political, economic, cultural, scientific fields. Whilst
the topics “recognized” by the media can penetrate into the agenda and repository of the
public, the topics “unrecognized” by the media have no impact on creating a public opinion,
as they are not at the public’s agenda. Apart from the fact that a topic has been recognized or
unrecognized by the media, it is also important how the media represents a recognized topic
in terms of shaping the public opinion. The media can convey the subject to the public in a
significantly different and deviated way, such as by using structural features of the language,
bringing a relatively small detail in the content of news to the forefront, or pushing a certain
section of news into the background. This approach can also be seen in science news as in
every field that constitutes subject to a news. The purpose of this study is to reveal how the Higgs Boson (a subatomic particle that gives a mass to substance) research, which was
conducted at the Europe Nuclear Research Centre (CERN) and at the top of the agenda
between 2012 and 2014 is represented in the internet media. The study is carried out by the
frame analysis. In this regard, expressions in headlines and elements that have been brought to
the forefront through highlights are compared with the main discourse of the news source
regarding the Higgs Boson research and examined in what way this scientific topic are
conveyed to the public. As a consequence of this study, it has been determined that the public
is informed in a deceptive way, news is not consistent with their real discourse and a scientific
topic is conveyed with a tabloidized and speculative approach.
Toplumun siyasi, ekonomik, toplumsal, kültürel, bilimsel vb. alanlarda geneli
ilgilendiren konularda meydana gelen gelişmeleri öğrenmesinin başlıca yolu medyadır.
Medyanın "gördüğü" konular toplumun gündemine, bilgi havuzuna girebilecek, "görmediği"
konular ise gündeme girmediği için kamuoyu oluşumunda etkili olamayacaktır. Medyanın
belli bir konuyu görmesi veya görmemesi kadar, gördüğü konuyu nasıl sunduğu da
kamuoyunun şekillenmesinde önemlidir. Medya, dilin yapısal özelliklerini kullanarak, haber
içeriğinde detay sayılabilecek bir konuyu öne çıkarıp, belli bir bölümü geri plana atarak vb.
konuyu okuruna büyük ölçüde değişmiş ve gerçek bağlamından uzaklaşmış bir şekilde
aktarabilmektedir. Bu yaklaşım habere konu teşkil eden her alanda olduğu gibi bilim
haberlerinde de kendini göstermektedir. Bu araştırma, 2012-2014 yılları arasında yoğun bir
şekilde gündeme gelen ve Avrupa Nükleer Araştırma Merkezi CERN'de yapılan Higgs
bozonu (maddeye kütlesini kazandıran atomaltı parçacık) araştırmasının internet medyasında
nasıl temsil edildiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışma çerçeve analizi yöntemi ile
yapılmıştır. Higgs bozonu araştırması konusunda haber kaynağının asıl söylemi ile başlıktaki
ifadeler, spotta ön plana çıkartılan unsurlar karşılaştırılarak, bu bilimsel konunun okurlara ne
şeklide aktarıldığı sorgulanmaktadır. Sorgulama sonucunda okurun yanıltıcı bir şekilde
bilgilendirildiği, haberin gerçek bağlamına uygun bir söylem oluşturulmadığı, bilimsel bir
konunun magazinleştirilerek ve spekülatif bir dil ile aktarıldığı saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 |