The 80’s witnessed an expansion of the men’s lifestyle magazines. In that period, an
increase was observed in the number of these magazines which was fostered by the
globalization process and the acceleration in consumption. Thanks to the achievements of the
Feminist movement, since the 70’s, many women had taken their places in the business world,
and the model of men as the sole earner of money had begun to get eroded. This stituation
which was called the crisis of masculinity and the consumption society’s desire to attract the
men to the universe of consumptionwas the reason tolaunch these magazines. In this study,
the consumption society and the creation of a type of masculinity which was compatible with
that society, along with the emergence of the men’s lifestyle magazines, have been examined.
The new type of man is one who is narcissisticly obsessed about his own body and clothes,
while having pleasure in consumption and fashion and putting sports at the very center of his
life. The lifestyle magazines, as cultural agents and texts, play an active role in shaping the
modern masculinity and they offer to overcome the men’s anxieties about gender, through the
consumption of commodities. The hegemonic values of masculinity and heterosexuality are
naturalized in the men’s lifestyle magazines, while the men who do not correspond with these
values are kept isolated.These non-corresponding men are being tempted to become more similar to the ideal type of men through buying goods, having diets and doing sports. Men’s
lifestyle magazines redefine masculinity in a congruous universe of consumption.
Men life style magazines masculinity consumption globalisation
1980’li yıllar erkek yaşam tarzı dergilerinin yaygınlaştığı yıllardır. Küreselleşmenin de
etkisiyle, tüketimin hızlandığı zamana denk düşen bu tarihlerde, Amerika ve İngiltere başta
olmak üzere, erkek yaşam tarzı dergilerinin sayısında bir artış gözlenmiştir. 1970’li yıllardan
itibaren güç kazanan feminist hareketin kazanımları sonucunda, pek çok kadın iş hayatına
girmiş, ekmek parası kazanan erkek modeli aşınmaya başlamıştır. Erkekliğin krizi olarak
adlandırılan bu durum ve tüketim toplumunun erkekleri de tüketim evrenine çekmek istemesi
bu dergilerin çıkış amacını oluşturur. Bu çalışmada, erkek yaşam tarzı dergilerinin ortaya
çıkış sürecinde tüketim toplumu ve erkeklik üzerinde durulmuş ve tüketim toplumuna uyumlu
erkeklik tipinin yaratım süreci incelenmiştir. Yeni erkek tipolojisi, bedenine, giyimine
narsistçe takıntılı, tüketmekten, modadan zevk alan, sporu hayatının merkezine yerleştiren bir
erkektir. Bir kültür aracısı ve kültürel bir metin olarak erkek yaşam tarzı dergileri, modern
erkekliğin şekillenmesinde aktif bir rol oynamakta, erkeklerin toplumsal cinsiyete dair
kaygılarını meta tüketimi yoluyla aşmayı önermektedir. Erkek yaşam tarzı dergilerinde
hegemonik erkeklik değerleri, heteroseksüellik doğallaştırılırken, bu tanıma uymayan
erkeklikler dışlanmakta, ideal erkek tanımına uymayan erkekler satın aldıkları tüketim
malları, diyet ve spor ile ideal erkeklere benzemeye özendirilmektedir. Erkek yaşam tarzı
dergileri, popüler olanla uyumlu bir birliktelik sergileyerek erkekliği tüketim evreninde
yeniden tanımlamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 |