BibTex RIS Kaynak Göster

A Research into the Effect of Organizational Stress on the Performance of Teaching Staffs

Yıl 2014, Cilt: 14 Sayı: 4, 519 - 530, 01.11.2014

Öz

High organizational success and efficiency in working life can only be achieved through increasing employee performance. Stress is one of the factors that influence employee performance. Stress is defined as one’s reaction to unfavorable conditions. Irrespective of the specific job they work in, individuals face stress even when they are unaware of it. Speaking for employees, stress manifests itself as inefficiency and decreased performance. Change in working life and increased competitiveness call for increased organizational efficiency, which in turn leads organizations to put higher demands on their employees. This requires organizations to find ways of avoiding stress-causing factors and thus minimize stress. In this study, a questionnaire was done with 340 academic staffs to explore the relation between the performances of academic staff working in service sector and the organizational stress factors they face. The results of the study shows the organizational stress that the academic staffs face is at the average levels and this effects their performances positive

Kaynakça

  • Akgemci, T. ve Güleş, H.K. (2010) İşletmelerde Stratejik Yönetim, 2. Baskı, Ankara, Gazi Kitabevi.
  • Aksoy, A. ve Kutluca, F. (2004) “Çalışma Hayatında Stres Kaynakları, Stres Belirtileri ve Stres Sonuçlarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma” Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 49: 457-486.
  • Arrington, P. (2008) Stress At Work: How Do Social Workers Cope?, Washington, National Association Of Social Workers.
  • Aydın, A., Üçüncü, K. ve Taşdemir, T. (2011) “Akademik Performansı Etkileyen Stres Kaynaklarının Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Çalışması” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2): 387-399.
  • Aydın, Ş. (2004) “Otel İşletmelerinde Stres Faktörleri İle İş Bırakma İlişkisi: 4-5 Yıldızlı Otel İşletmeleri Uygulaması” Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aytaç, M., Aytaç, S., Fırat, Z., Bayram, N. ve Keser, A. (2001) Akademisyenlerin Çalışma Yaşamı ve Kariyer Sorunları, Bursa, Uludağ Üniversitesi Araştırma Fonu İşletmesi.
  • Aytaç, S. (1997) Çalışma Yaşamında Kariyer Yönetimi, Planlaması, Geliştirilmesi, Sorunları, İstanbul, Epsilon Yayıncılık.
  • Aytaç, S. (2005) “Çalışanların İşlerine İlişkin Duygularının Stres Tepkileri Üzerindeki Etkisi” İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Dergisi, 55(1): 833-851.
  • Balcı, A. (1993) “Üniversite Öğretim Elemanının İş Stresi Ölçeği” Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 26(1): 315-334.
  • Blaug, R., Kenyon, A. ve Lekhi, R. (2007) Stress At Work, London, The Work Foundation.
  • Cicei, C.C. (2012) “Occupational Stress And Organizational Commitment In Romanian Public Edition, USA, John Wiley & Sons Inc. Organizations” Social and Behavioral Sciences, 33: 1077-1081.
  • Daft, R.L. (1991) Management, Second Edition, Orlando, The Dryden Press.
  • Ergun, G. (2008) “Sağlık İşletmelerinde Örgütsel Stresin İşgücü Performansıyla Etkileşiminin İncelenmesi” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • George, J.M. ve Jones, G.R. (2012) Understanding and Managing Organizational Behavior, Sixth Edition, New Jersey, Pearson Education Inc.
  • Greiner, A. (2008) “An Economic Model Of Work-Related Stres” Journal of Economic Behavior & Organization, 66: 335-346.
  • Gümüştekin, G.E. ve Öztemiz, A.B. (2005) “Örgütlerde Stresin Verimlilik ve Performansla Etkileşimi” Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1): 271-288.
  • Kara, D. ve Koç, H. (2009) “Öğretim Elemanlarının Stresle Başa Çıkma Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre Belirlenmesi” İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(2): 35-50.
  • Kast, F.E. ve Rosenzweig, J.E. (1985) Organization and Management, First Edition, Singapore, Mcgraw-Hill Book.
  • Kavanagh, J. (2005) Stress and Performance, USA, the Rand Corporation.
  • Koç, H. ve Topaloğlu, M. (2012) İşletmeciler İçin Yönetim Bilimi, 2. Baskı, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Leontaridi, R.M. ve Ward, M.E. (2002) Work-Related Stress, Quitting Intentions and Absenteeism, Germany, IZA Discussion.
  • Lorcu, F. ve Bilgen, E. (2009) “Stresin Çalışanların Performansı Üzerindeki Etkisine Yönelik Bir Araştırma” 2. Ulusal Yönetim ve Ekonomi Bilimleri Konferansı Bildiriler Kitabı, 3: 241-256.
  • Okutan, M. ve Tengilimoğlu, D. (2002) “İş Ortamında Stres ve Stresle Başa Çıkma Yöntemleri: Bir Alan Uygulaması” Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3:1-33.
  • Özer, M.A. (2011) 21. Yüzyılda Yönetim ve Yöneticiler, 2. Baskı, Ankara, Nobel Yayıncılık.
  • Park, J. (2007) “Work Stress and Job Performance” Perspectives Statistics, Canada, December: 5-17.
  • Salami, A.O., Ojokuku, R.M. ve Ilesanmi, O.A. (2010) “Impact Of Job Stress On Managers’ Performance” European Journal Of Scientific Research, 45(2): 249-260.
  • Schermerhorn, J.R. (1996) Management, Fifth
  • Sonnentag, S., Volmer, J. ve Spychala, A. (2008) “Job Performance” Handbook of Organizational Behavior, 1: 427-447.
  • Sonnentag, S. (2002) Psychological Management of Individual Performance. UK, John Wiley & Sons Ltd.
  • Thong, J.Y.L. ve Yap, C. (2000) “Information Systems And Occupational Stress: A Theoretical Framework” Omega The International Journal Of Management Science, 28: 681-692.
  • Tuten, T.L. ve Neidermeyer, P.E. (2004) “Performance, Satisfaction And Turnover In Call Centers, The Effects of Stress and Optimism” Journal of Business Research, 57: 26-34.
  • Yılmaz, A. ve Ekici, S. (2003) “Örgütsel Yaşamda Stresin Kamu Çalışanlarının Performansına Etkileri Üzerine Bir Araştırma” Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 10(2): 1-19.

Örgütsel Stresin Öğretim Elemanlarının Performansı Üzerine Etkisinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2014, Cilt: 14 Sayı: 4, 519 - 530, 01.11.2014

Öz

Çalışma yaşamında örgütlerin başarısının ve veriminin yüksek olması ancak çalışanların performansının artmasıyla mümkün olmaktadır. Çalışanların performanslarını ilgilendiren unsurlardan birisi de maruz kaldıkları strestir. Stres, kişinin karşılaştığı olumsuz duruma karşı verdiği tepki olarak tanımlanmaktadır. Bireyler hangi meslekte olurlarsa olsunlar, fark etmeseler bile stresle karşılaşmaktadırlar. Çalışanlar açısından stresin neden olduğu olumsuz sonuçlar ise verimsizlik ve iş gücü performansında yaşanan düşüştür. İş yaşamındaki değişim ve artan rekabet, örgütleri daha fazla verimli olmaya zorlamakta, bununla beraber örgütlerin çalışanlarından beklentileri artmaktadır. Bu çalışma ile üniversitelerde görevli öğretim elemanlarının karşılaştıkları örgütsel stres faktörleri ile performansları arasındaki ilişkiyi saptamak amacıyla 340 öğretim elemanına anket uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçları öğretim elemanlarının karşılaştıkları örgütsel stresin orta düzeylerde olduğunu ve bunun da performanslarına olumlu etkide bulunduğunu göstermektedir

Kaynakça

  • Akgemci, T. ve Güleş, H.K. (2010) İşletmelerde Stratejik Yönetim, 2. Baskı, Ankara, Gazi Kitabevi.
  • Aksoy, A. ve Kutluca, F. (2004) “Çalışma Hayatında Stres Kaynakları, Stres Belirtileri ve Stres Sonuçlarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma” Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 49: 457-486.
  • Arrington, P. (2008) Stress At Work: How Do Social Workers Cope?, Washington, National Association Of Social Workers.
  • Aydın, A., Üçüncü, K. ve Taşdemir, T. (2011) “Akademik Performansı Etkileyen Stres Kaynaklarının Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Çalışması” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2): 387-399.
  • Aydın, Ş. (2004) “Otel İşletmelerinde Stres Faktörleri İle İş Bırakma İlişkisi: 4-5 Yıldızlı Otel İşletmeleri Uygulaması” Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aytaç, M., Aytaç, S., Fırat, Z., Bayram, N. ve Keser, A. (2001) Akademisyenlerin Çalışma Yaşamı ve Kariyer Sorunları, Bursa, Uludağ Üniversitesi Araştırma Fonu İşletmesi.
  • Aytaç, S. (1997) Çalışma Yaşamında Kariyer Yönetimi, Planlaması, Geliştirilmesi, Sorunları, İstanbul, Epsilon Yayıncılık.
  • Aytaç, S. (2005) “Çalışanların İşlerine İlişkin Duygularının Stres Tepkileri Üzerindeki Etkisi” İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Dergisi, 55(1): 833-851.
  • Balcı, A. (1993) “Üniversite Öğretim Elemanının İş Stresi Ölçeği” Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 26(1): 315-334.
  • Blaug, R., Kenyon, A. ve Lekhi, R. (2007) Stress At Work, London, The Work Foundation.
  • Cicei, C.C. (2012) “Occupational Stress And Organizational Commitment In Romanian Public Edition, USA, John Wiley & Sons Inc. Organizations” Social and Behavioral Sciences, 33: 1077-1081.
  • Daft, R.L. (1991) Management, Second Edition, Orlando, The Dryden Press.
  • Ergun, G. (2008) “Sağlık İşletmelerinde Örgütsel Stresin İşgücü Performansıyla Etkileşiminin İncelenmesi” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • George, J.M. ve Jones, G.R. (2012) Understanding and Managing Organizational Behavior, Sixth Edition, New Jersey, Pearson Education Inc.
  • Greiner, A. (2008) “An Economic Model Of Work-Related Stres” Journal of Economic Behavior & Organization, 66: 335-346.
  • Gümüştekin, G.E. ve Öztemiz, A.B. (2005) “Örgütlerde Stresin Verimlilik ve Performansla Etkileşimi” Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1): 271-288.
  • Kara, D. ve Koç, H. (2009) “Öğretim Elemanlarının Stresle Başa Çıkma Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre Belirlenmesi” İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(2): 35-50.
  • Kast, F.E. ve Rosenzweig, J.E. (1985) Organization and Management, First Edition, Singapore, Mcgraw-Hill Book.
  • Kavanagh, J. (2005) Stress and Performance, USA, the Rand Corporation.
  • Koç, H. ve Topaloğlu, M. (2012) İşletmeciler İçin Yönetim Bilimi, 2. Baskı, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Leontaridi, R.M. ve Ward, M.E. (2002) Work-Related Stress, Quitting Intentions and Absenteeism, Germany, IZA Discussion.
  • Lorcu, F. ve Bilgen, E. (2009) “Stresin Çalışanların Performansı Üzerindeki Etkisine Yönelik Bir Araştırma” 2. Ulusal Yönetim ve Ekonomi Bilimleri Konferansı Bildiriler Kitabı, 3: 241-256.
  • Okutan, M. ve Tengilimoğlu, D. (2002) “İş Ortamında Stres ve Stresle Başa Çıkma Yöntemleri: Bir Alan Uygulaması” Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3:1-33.
  • Özer, M.A. (2011) 21. Yüzyılda Yönetim ve Yöneticiler, 2. Baskı, Ankara, Nobel Yayıncılık.
  • Park, J. (2007) “Work Stress and Job Performance” Perspectives Statistics, Canada, December: 5-17.
  • Salami, A.O., Ojokuku, R.M. ve Ilesanmi, O.A. (2010) “Impact Of Job Stress On Managers’ Performance” European Journal Of Scientific Research, 45(2): 249-260.
  • Schermerhorn, J.R. (1996) Management, Fifth
  • Sonnentag, S., Volmer, J. ve Spychala, A. (2008) “Job Performance” Handbook of Organizational Behavior, 1: 427-447.
  • Sonnentag, S. (2002) Psychological Management of Individual Performance. UK, John Wiley & Sons Ltd.
  • Thong, J.Y.L. ve Yap, C. (2000) “Information Systems And Occupational Stress: A Theoretical Framework” Omega The International Journal Of Management Science, 28: 681-692.
  • Tuten, T.L. ve Neidermeyer, P.E. (2004) “Performance, Satisfaction And Turnover In Call Centers, The Effects of Stress and Optimism” Journal of Business Research, 57: 26-34.
  • Yılmaz, A. ve Ekici, S. (2003) “Örgütsel Yaşamda Stresin Kamu Çalışanlarının Performansına Etkileri Üzerine Bir Araştırma” Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 10(2): 1-19.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA82RF38KC
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hakan Gökgöz

Nevin Altuğ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 14 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Gökgöz, H., & Altuğ, N. (2014). A Research into the Effect of Organizational Stress on the Performance of Teaching Staffs. Ege Academic Review, 14(4), 519-530.
AMA Gökgöz H, Altuğ N. A Research into the Effect of Organizational Stress on the Performance of Teaching Staffs. eab. Kasım 2014;14(4):519-530.
Chicago Gökgöz, Hakan, ve Nevin Altuğ. “A Research into the Effect of Organizational Stress on the Performance of Teaching Staffs”. Ege Academic Review 14, sy. 4 (Kasım 2014): 519-30.
EndNote Gökgöz H, Altuğ N (01 Kasım 2014) A Research into the Effect of Organizational Stress on the Performance of Teaching Staffs. Ege Academic Review 14 4 519–530.
IEEE H. Gökgöz ve N. Altuğ, “A Research into the Effect of Organizational Stress on the Performance of Teaching Staffs”, eab, c. 14, sy. 4, ss. 519–530, 2014.
ISNAD Gökgöz, Hakan - Altuğ, Nevin. “A Research into the Effect of Organizational Stress on the Performance of Teaching Staffs”. Ege Academic Review 14/4 (Kasım 2014), 519-530.
JAMA Gökgöz H, Altuğ N. A Research into the Effect of Organizational Stress on the Performance of Teaching Staffs. eab. 2014;14:519–530.
MLA Gökgöz, Hakan ve Nevin Altuğ. “A Research into the Effect of Organizational Stress on the Performance of Teaching Staffs”. Ege Academic Review, c. 14, sy. 4, 2014, ss. 519-30.
Vancouver Gökgöz H, Altuğ N. A Research into the Effect of Organizational Stress on the Performance of Teaching Staffs. eab. 2014;14(4):519-30.