Giriş: Hemşireler, afetlerden etkilenen insanların bakımın- da çeşitli pozisyonlarda roller alırlar. Hemşirelik öğrenci- lerinin olası afetlere karşı hazırlıklarının okul eğitimleri sırasında başlaması farkındalıklarının ve bilgi düzeylerinin artması açısından önemlidir.
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin afete müda- hale öz-yeterlilik durumlarının değerlendirilmesi amacıyla yapıldı.
Yöntem: Bu araştırma tanımlayıcı ve kesitsel tiptedir. Araştırma, Mart-Nisan 2021 tarihleri arasında İstanbul ilinde bulunan bir vakıf üniversitesinde öğrenim gören 147 hemşirelik öğrencisi ile gerçekleştirildi. Verilerin toplan- masında sosyo-demografik soru formu ve Afete Müdahale Öz-yeterlilik Ölçeği kullanıldı.
Bulgular: Çalışmamızda, Afete Müdahale Öz-yeterlilik Ölçeği toplam puan ortalaması 65,06±15,98 olarak bu- lundu. Afete Müdahale Öz-yeterlilik Ölçeği toplam puan ortalaması dördüncü sınıf öğrencilerinde daha yüksek ol- duğu saptandı. Afet yönetimiyle ilgili ders veya eğitim alan öğrencilerin toplam puan ortalaması, almayan öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek olduğu görüldü (t=7,913; p<0,001). Afete Müdahale Öz-yeterlilik Ölçeğinin puan ortalaması ile yaş arasında pozitif yönde korelasyon istatistiksel olarak anlamlı bulundu (r=0,392; p<0,001).
Sonuç: Bu çalışmanın sonucunda, afet yönetimi dersi alan öğrencilerin afete müdahale öz-yeterlilik durumlarının daha iyi olduğu görüldü.
Introduction: Disasters nurses play an important role in a variety of positions in the care of people who affected by disasters. Especially, it is an issue that is extremely important for nursing students in disaster preparedness. Objective: This research was conducted to evaluate the self-efficacy of nursing students in disaster response. Method: This research was a cross-sectional study. The research was carried out with 147 nursing students studying at a foundation university in Istanbul between March and April 2021. Socio-demographic question form and Disaster Response Self-Efficacy Scale were used to collect data. Results: In our study, the total score average of the Disaster Response Self-Efficacy Scale was found to be 65.0615.98. Total scores of the Disaster Response Self-Efficacy Scale were found to be higher in fourth grade students. It was observed that the total average score of the students who took a course or training on disaster management was statistically significantly higher than the students who did not (t=7.913; p=0.000). There was a statistically significant positive correlation between the mean score of the Disaster Response Self-Efficacy Scale and age (r=0.392; p=0.000). Conclusion: As a result of this study, it was observed that the students taking disaster management course had better disaster response self-efficacy.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2 |