Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Malatya Kent Merkezindeki Farklı İki Lisede Yer Alan Öğrencilerin Afet Bilinç Düzeylerinin Ölçülmesi

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 6, 31.03.2023

Öz

Giriş: Bir afet meydana geldiği zaman toplumun büyük bir
kısmı etkilenmektedir, bu etkinin en az düzeye indirgenebilmesi
için afetlerle birlikte yaşama kültürünün tüm topluma
yerleştirilmesi gerekmektedir. Toplumda afet bilinci ve kültürü
oluşturmanın en önemli adımı ise eğitimlerin etkin olması
ile sağlanacaktır.
Amaç: Bu çalışmanın amacı Malatya İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne
bağlı Battalgazi Fatih Anadolu Lisesi (FAL) ve Yeşilyurt
Atatürk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde (AMTL) öğrenim
gören öğrencilerin afet bilinci düzeylerini belirlemek,
bulgulardan yola çıkarak eksiklik görülen durumlar için öneriler
sunmaktır.
Yöntem: Çalışmamız tanımlayıcı kesitsel tipte epidemiyolojik
bir çalışma olup FAL ve AMTL’nde öğrenim gören 426 öğrenci
ile yapılmıştır. İstatiksel analizlerde Independent Sample t testi,
One Way Anova, Ki-Kare testleri kullanılmıştır ve anlamlılık
değeri p<0,05 olarak tespit edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin toplam puan ortalaması 104,4±13,9
olup, en düşük puan 52, en yüksek değer 161’dir. Öğrencilerin
%64,8’nin afetlere hazır olmadığı görülmüştür. Öz yeterlilik
puanları yönünden iki grup arasındaki fark istatistiksel
olarak anlamlı olup AMTL’nin öğrencilerinin puanları yüksek
bulunmuştur. FAL’de daha önce afet yaşama ile toplam puan
arasındaki ilişki istatiksel olarak anlamlı derecede yüksektir.
Sonuç: Öğrencilerin çoğunun afetlere karşı hazırlıklı olmadıkları
ve herhangi bir afet eğitimi almadıkları görülmüştür.
Bu nedenle ders müfredatları içerisinde afet eğitimine daha
fazla ağırlık verilmesi sağlanmalıdır.

Kaynakça

  • 1. Şen, G., Ersoy, G. Hastane afet ekibinin afete hazırlık konusundaki bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2017;6(2): 122-130.
  • 2. Karadoğan, S. 2007. Malatya Kenti ve Yakın Çevresi İçin Olası Doğal Riskler ve Afet Yönetimi( GIS Ortamında Örnek Bir Uygulama),TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemleri Kongresi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon, 30 Ekim-02 Kasım.
  • 3. Afet ve Acil durum Yönetimi Başkanlığı, 2020. Deprem Dairesi Başkanlığı, 24 Ocak 2020 Sivrice (Elazığ) Depremi Raporu, Ankara, Şubat https://deprem.afad.gov.tr/ depremdokumanlari (Erişim 13.04.2020).
  • 4. İnal, E., Kaya, E., Altıntaş, KH. Türkiye’de örgün eğitimin afet yeterliliği açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 2018;37: 114-127.
  • 5. Yıldız, A. Ülkemizde Afet Yönetimi, Gümüşhane Örneği İle Gümüşhane’de Yaşayan Üniversite Gençlerinin Afetle İlgili Bilgi Düzeyleri. 2015. Yükseklisans tezi, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afet Yönetimi Anabilim Dalı, Gümüşhane.
  • 6. Inal, E., & Dogan, N. Improvement of general disaster preparedness belief scale based on health belief model. Prehospital and disaster medicine, 2018;33(6):627-636.
  • 7. Çelebi, İ. Kayseri 112 Acil Sağlık Hizmetlerinde Görev Yapan Sağlık Personelinin Deprem Bilgi Düzeyi, Depreme Hazırlık Durumu ve Etkiyen Etmenler. 2014. Yüksek Lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Halk Sağlığı Anabilim Dalı, İzmir.
  • 8. Osman, N.S., Ahayalimudin, N. Disaster management: Emergency nursing and medical personnel’s knowledge, attitude and practices of the East Coast region hospitals of Malaysia. Australasian Emergency Nursing Journal, 2016;19(4), 203-209.
  • 9. Arslan E., Sayhan M.B., Salt Ö. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Afet-Acil Durumlar Hakkında, Bilgi Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Anatolian Journal of Emergency Medicine, 2018;1(1):5-10.
  • 10. Dikmenli Y, Yakar H. Öğretmen Adaylarının Afet Bilinci Algı Düzeylerinin İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2019;16(1):385-16.
  • 11. Hisar K.M, Yurdakul A. Bir üniversitenin hemşirelik öğrencilerinin afetlerde sağlık hizmetleri ile ilgili bilgilerinin değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2015;3(2):54-65.
  • 12. Duong, K. Disaster education and training of emergency nurses in South Australia. Australasian Emergency Nursing Journal, 2009;12(3):6-92.
  • 13. Ohnishi, K., Mitsuhashi, H. Geography education challenges regarding disaster mitigation in Japan. Review of International Geographical Education Online, 2013;3(3):230-240. http://www.rigeo.org/vol3no3/RIGEO- V3-N3-2.pdf
  • 14. Johnson, V.A, Ronan, K.R, Johnston , D.M, Peace, R. Evaluations of disaster education programs for children: A methodological review. International journal of disaster risk reduction, 2014;9:107-123.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Büşra Özen Odabaşı

Metin Fikret Genç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

AMA Özen Odabaşı B, Genç MF. Malatya Kent Merkezindeki Farklı İki Lisede Yer Alan Öğrencilerin Afet Bilinç Düzeylerinin Ölçülmesi. Emergency Aid and Disaster Science. Mart 2023;3(1):1-6.