BibTex RIS Kaynak Göster

Development of a Scale to Measure Teacher Candidates’ Attitudes toward Research

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 2, 105 - 121, 01.10.2012

Öz

The purpose of this study is to develop a ‚Scale of Attitudes toward Research‛ (SAR) to quantify the attitudes of teacher-candidates towards research. The SAR was applied to 359 (93 female, 266 male) teacher-candidates from the Dicle University, Siirt Faculty of Education in Turkey. In analyzing the data, the Varimax rotation technique was utilized along with principal component analysis. From a draft scale of 60 items, a 31 item scale was developed, 22 of which had positive connotations and 9 of which had negative connotations. Cronbach's Alpha reliability coefficient of the scale was found to be 0.897. The sub-categories of the scale were named ‚interest towards research,‛ ‚importance,‛ ‚motivation,‛ ‚efficacy,‛ and ‚concern.‛

Kaynakça

  • Akgül, A. (2003). Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri SPSS uygulamaları [Statistical analysis techniques for medical research - SPSS applications] (2nd ed.). Ankara: Emek Ofset Ltd. Şti.
  • Alpar, R. (2003). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemlere giriş 1 [Introduction to Applied Multivariate Statistical Methods - 1]. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Auerbach, C. F. (2003). Qualitative data: An ıntroduction to coding and analysis (ebook). New York University Pres. from http://site.ebrary.com/lib/dicle. Retrived April 19, 2008.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeleri [Social sciences research methods, techniques and principles.] (5th ed.). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: klasik test teorisi ve uygulaması [Assessment in Education and Psychology: Classical Test Theory and Practice]. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Bayram, N. (2004). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi [Data Analysis in Social Sciences using SPSS]. Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Bordens, K. S., & Horowitz, I. A. (2002). Social psychology (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Incorporated.
  • Brew, A. (2001). The nature of research: Inquiry in academic contexts. London, GBR: Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı [A handbook for data analysis in social sciences] (5th ed.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2001). Eğitim sözlüğü [Dictionary of Education] (1st ed.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar [New human and people] (10th ed.). Istanbul: Evrim Basım-Yayım-Dağıtım Yayıncılık.
  • Kalaycı, Ş., Albayrak, S., et at.. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri [Applied multivariate statistical techniques with SPSS] (1st ed.). Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri [Scientific research and statistical techniques]. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research method] (10th ed.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A. & Yeşil, R. (2011). Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 10(3), 961-973. http://ilkogretim-online.org.tr. Retrieved November 1, 2012.
  • Marczyk, G., DeMatteo, D. & Festinger, D. (2005). Essentials of research design and methodology. New Jersey: John Wiley & Sons Inc.
  • Nakip, M. (2003). Pazarlama araştırmaları teknikler ve SPSS destekli uygulamalar [Marketing research techniques and applications with SPSS]. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi I [Statistical data analysis using software]. Eskişehir: Kaan Kitapevi.
  • Papanastasiou, E. C. (2005). Factor structure of the ‚attitudes toward research‛ scale., Statistics Education http://www.stat.auckland.ac.nz/~iase/serj/SERJ4(1)_Papanastasiou.pdf. February 16, 2010. Journal, 4 (1), 16-26. Retrieved
  • Saraçoğlu, A. S., Başer, N., Yavuz, G. & Narlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının matematiğe yönelik tutumları, öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile başarıları arasındaki ilişki [Prospective teachers’ attitudes towards mathematics, and relationship between their learning strategies and success]. Ege Eğitim Dergisi, 5 (2), 53-64.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi [Measuring attitudes and data analysis using SPSS]. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme [Measurement and evaluation in education]. Ankara: Yargı Yayınevi.

Development of a Scale to Measure Teacher Candidates’ Attitudes toward Research

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 2, 105 - 121, 01.10.2012

Öz

-

Kaynakça

  • Akgül, A. (2003). Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri SPSS uygulamaları [Statistical analysis techniques for medical research - SPSS applications] (2nd ed.). Ankara: Emek Ofset Ltd. Şti.
  • Alpar, R. (2003). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemlere giriş 1 [Introduction to Applied Multivariate Statistical Methods - 1]. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Auerbach, C. F. (2003). Qualitative data: An ıntroduction to coding and analysis (ebook). New York University Pres. from http://site.ebrary.com/lib/dicle. Retrived April 19, 2008.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeleri [Social sciences research methods, techniques and principles.] (5th ed.). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: klasik test teorisi ve uygulaması [Assessment in Education and Psychology: Classical Test Theory and Practice]. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Bayram, N. (2004). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi [Data Analysis in Social Sciences using SPSS]. Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Bordens, K. S., & Horowitz, I. A. (2002). Social psychology (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Incorporated.
  • Brew, A. (2001). The nature of research: Inquiry in academic contexts. London, GBR: Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı [A handbook for data analysis in social sciences] (5th ed.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2001). Eğitim sözlüğü [Dictionary of Education] (1st ed.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar [New human and people] (10th ed.). Istanbul: Evrim Basım-Yayım-Dağıtım Yayıncılık.
  • Kalaycı, Ş., Albayrak, S., et at.. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri [Applied multivariate statistical techniques with SPSS] (1st ed.). Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri [Scientific research and statistical techniques]. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research method] (10th ed.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A. & Yeşil, R. (2011). Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 10(3), 961-973. http://ilkogretim-online.org.tr. Retrieved November 1, 2012.
  • Marczyk, G., DeMatteo, D. & Festinger, D. (2005). Essentials of research design and methodology. New Jersey: John Wiley & Sons Inc.
  • Nakip, M. (2003). Pazarlama araştırmaları teknikler ve SPSS destekli uygulamalar [Marketing research techniques and applications with SPSS]. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi I [Statistical data analysis using software]. Eskişehir: Kaan Kitapevi.
  • Papanastasiou, E. C. (2005). Factor structure of the ‚attitudes toward research‛ scale., Statistics Education http://www.stat.auckland.ac.nz/~iase/serj/SERJ4(1)_Papanastasiou.pdf. February 16, 2010. Journal, 4 (1), 16-26. Retrieved
  • Saraçoğlu, A. S., Başer, N., Yavuz, G. & Narlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının matematiğe yönelik tutumları, öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile başarıları arasındaki ilişki [Prospective teachers’ attitudes towards mathematics, and relationship between their learning strategies and success]. Ege Eğitim Dergisi, 5 (2), 53-64.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi [Measuring attitudes and data analysis using SPSS]. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme [Measurement and evaluation in education]. Ankara: Yargı Yayınevi.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA27AS35GY
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Suzan Gazıoğlu Bu kişi benim

Cahit Pesen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gazıoğlu, S., & Pesen, C. (2012). Development of a Scale to Measure Teacher Candidates’ Attitudes toward Research. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 105-121.
AMA Gazıoğlu S, Pesen C. Development of a Scale to Measure Teacher Candidates’ Attitudes toward Research. EBAD - JESR. Ekim 2012;2(2):105-121.
Chicago Gazıoğlu, Suzan, ve Cahit Pesen. “Development of a Scale to Measure Teacher Candidates’ Attitudes Toward Research”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 2, sy. 2 (Ekim 2012): 105-21.
EndNote Gazıoğlu S, Pesen C (01 Ekim 2012) Development of a Scale to Measure Teacher Candidates’ Attitudes toward Research. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 2 2 105–121.
IEEE S. Gazıoğlu ve C. Pesen, “Development of a Scale to Measure Teacher Candidates’ Attitudes toward Research”, EBAD - JESR, c. 2, sy. 2, ss. 105–121, 2012.
ISNAD Gazıoğlu, Suzan - Pesen, Cahit. “Development of a Scale to Measure Teacher Candidates’ Attitudes Toward Research”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 2/2 (Ekim 2012), 105-121.
JAMA Gazıoğlu S, Pesen C. Development of a Scale to Measure Teacher Candidates’ Attitudes toward Research. EBAD - JESR. 2012;2:105–121.
MLA Gazıoğlu, Suzan ve Cahit Pesen. “Development of a Scale to Measure Teacher Candidates’ Attitudes Toward Research”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, c. 2, sy. 2, 2012, ss. 105-21.
Vancouver Gazıoğlu S, Pesen C. Development of a Scale to Measure Teacher Candidates’ Attitudes toward Research. EBAD - JESR. 2012;2(2):105-21.