BibTex RIS Kaynak Göster

A Comparative Analysis of Budget Management in General High Schools

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 133 - 151, 01.10.2017

Öz

-

Kaynakça

  • Akbaşlı, S., & Kavak, Y. (2008). Ortaöğretim okullarındaki okul aile birliklerinin görevlerini gerçekleştirme düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 1-21.
  • Apaydın, A., Kutsal, A., & Atakan, C. (2002). Uygulamalı istatistik. Ankara: Kılavuz Pazarlama Tic. ve San. Ltd. Şti.
  • Arslan, Y. (2013). Yerel yönetimler ve eğitim hizmetleri ilişkisi (Unpublished master’s thesis). İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Balcı, A. (2011). Eğitim yönetiminin değişen bağlamı ve eğitim yönetimi programlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 36(162), 196-208.
  • Brighouse, H. (2007). Educational justice and socio‐economic segregation in schools. Journal of Philosophy of Education, 41(4), 575-590.
  • Cochran, W. G. (1977). Sampling techniques (3rd ed.). Wiley Press.
  • Creswell, J. (2016). Nitel araştırma yöntemleri (Trans: M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dayar, H., & Esenkar, Y. (2008). Analitik bütçe sınıflandırma sistemi ile tahakkuk esaslı devlet muhasebesinin uygulanması ve etkinliği: Maliye Bakanlığı örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 13(2), 263-294.
  • Ebcim, G. (2016). Ortaokullarda temizlik ihtiyaçlarının karşılanma düzeyi (Unpublished master’s thesis). Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gedikoğlu, T. (2012). Yükseköğretimde hesap verebilirlik. Yükseköğretim Dergisi, 2(3), 142- 150.
  • Gökçeli, Y. (2014). Okulların maddi kaynaklarının incelenmesi (Andırın ilçesi örneği) (Unpublished master’s thesis). Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Guthrie, J. (1997). School finance: Fifty years of expansion. The Future of Children, 7(3), 24-38. doi:10.2307/1602443.
  • Howell, P., & Miller, B. (1997). Sources of funding for schools. The Future of Children, 7(3), 39- 50. doi:10.2307/1602444.
  • İlçe, S. (2003). İlköğretim okulu yöneticilerinin finansman sorunları İstanbul ili Zeytinburnu ve Bakırköy ilçelerindeki resmi ilköğretim okullarında bir araştırma (Master’s thesis). Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karakütük, K. (2012). Eğitim Planlaması. Ankara: Elhan Kitap
  • Kavak, Y., Ekinci, E., & Gökçe, F. (1997). İlköğretimde kaynak arayışları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 3(3), 309-320.
  • Kayıkçı, G., & Akan, D. (2014). İlköğretim kurumlarının mali kaynak sorunları ve okul müdürlerinin çözüm uygulamaları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 237-255.
  • Kiraz, Z. (2014). Okullar arasındaki ayrışmanın çözümlenmesi: Çankaya örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(7), 72-100.
  • Kozol, J. (2005). The shame of the nation: The restoration of apartheid schooling in America. New York: Crown Publishing.
  • Odden, A. (Ed.). (1992). Rethinking school finance: An agenda for the 1990s. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Özdemir, N. (2011). İlköğretimin finansmanında bir araç: Okul-aile birliği bütçe analizi (Ankara ili örneği) (Unpublished Master’s thesis). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özer, Y., Demirtaş, D., & Ateş, Ö. (2015). Okulların mali durumlarına ve bütçe yönetiminde yaşanan sorunlara ilişkin müdür görüşleri/School principals’ views on the financial conditions of schools and the budget problems. e-International Journal of Educational Research, 6(1), 17-39. DOI: 10.19160/e-ijer.17651.
  • Poston, W. K. (2010). School budgeting for hard times: Confronting cutbacks and critics. Corwin Press.
  • Saka, F. (2007). Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumu müdürlerinin karşılaştıkları yönetim hizmetleri sorunları (Ankara ili örneği) (Unpublished Master’s thesis). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tanç, Ş. G., & Dikicioğlu, Z. (2012). Katılımlı bütçe yaklaşımının bütçe tatmini ve bütçe performansı üzerindeki etkisinin araştırılması. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 55, 137- 152.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543- 559.
  • Wohlstetter, P., & Van Kirk, A. (1995). School-based budgeting: Organizing for high performance. American Educational Research Association Conference. San Francisco, California.
  • Zoraloğlu, İ., Şahin, İ., & Şahin Fırat, N. (2005). İlköğretim okullarında kaynak sorunu. Eğitim Bilim Toplum, 3(12), 86-101

A Comparative Analysis of Budget Management in General High Schools

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 133 - 151, 01.10.2017

Öz

The purpose of this research is to describe the income and expenditures of Anatolian High
Schools in Turkey. School principals’ views on budget management in terms of “competence,
effectiveness, participatory budget, accountability, transparency, and flexibility,” are presented in
order to identify problems originating from school budgets and to determine solution proposals.
In addition, the study describes the school budget management system designed by school
principals, and their views on their role in budget management as a reflection of key stakeholders
of school budgeting (principals, teachers, students, parents, school council members).
Quantitative and qualitative research methods have been used together in order to describe
budget management in Anatolian High Schools in Turkey, based on the views of school
principals, and to reveal the effects of budget applications on stakeholders through looking at
their experiences. Survey method is used for this research. In order to determine the sample size
that would best represent the target population in the quantitative dimension of the study, the
number of samples was determined as 1,180 using layered sampling method. The collection of
data from the selected sample was conducted using the “Questionnaire Survey of Anatolian High
School Principals on Budget Management”, which was developed by the first author. In the
qualitative dimension of the study, interviews were conducted with 60 school participants (12
school principals, 12 teachers, 12 students, 12 student parents and 12 school council members) in
three different socioeconomic regions using maximum diversity sampling type. Semi-structured
interview forms created by the first author were used during the interviews. The results of the
research determined that the Ministry of National Education budget that all schools are provided
with is inadequate and that there are concerns regarding expenditure procedures. Also,
according to the views of school principals and other stakeholders, it was concluded that
budgetary problems were experienced in schools, that the resources of the schools were limited,
and that there were differences seen between regions. In light of the findings, it is deemed
necessary to design a system involving more stakeholders, with central and local budget
resources pooled to better meet the needs of schools

Kaynakça

  • Akbaşlı, S., & Kavak, Y. (2008). Ortaöğretim okullarındaki okul aile birliklerinin görevlerini gerçekleştirme düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 1-21.
  • Apaydın, A., Kutsal, A., & Atakan, C. (2002). Uygulamalı istatistik. Ankara: Kılavuz Pazarlama Tic. ve San. Ltd. Şti.
  • Arslan, Y. (2013). Yerel yönetimler ve eğitim hizmetleri ilişkisi (Unpublished master’s thesis). İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Balcı, A. (2011). Eğitim yönetiminin değişen bağlamı ve eğitim yönetimi programlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 36(162), 196-208.
  • Brighouse, H. (2007). Educational justice and socio‐economic segregation in schools. Journal of Philosophy of Education, 41(4), 575-590.
  • Cochran, W. G. (1977). Sampling techniques (3rd ed.). Wiley Press.
  • Creswell, J. (2016). Nitel araştırma yöntemleri (Trans: M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dayar, H., & Esenkar, Y. (2008). Analitik bütçe sınıflandırma sistemi ile tahakkuk esaslı devlet muhasebesinin uygulanması ve etkinliği: Maliye Bakanlığı örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 13(2), 263-294.
  • Ebcim, G. (2016). Ortaokullarda temizlik ihtiyaçlarının karşılanma düzeyi (Unpublished master’s thesis). Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gedikoğlu, T. (2012). Yükseköğretimde hesap verebilirlik. Yükseköğretim Dergisi, 2(3), 142- 150.
  • Gökçeli, Y. (2014). Okulların maddi kaynaklarının incelenmesi (Andırın ilçesi örneği) (Unpublished master’s thesis). Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Guthrie, J. (1997). School finance: Fifty years of expansion. The Future of Children, 7(3), 24-38. doi:10.2307/1602443.
  • Howell, P., & Miller, B. (1997). Sources of funding for schools. The Future of Children, 7(3), 39- 50. doi:10.2307/1602444.
  • İlçe, S. (2003). İlköğretim okulu yöneticilerinin finansman sorunları İstanbul ili Zeytinburnu ve Bakırköy ilçelerindeki resmi ilköğretim okullarında bir araştırma (Master’s thesis). Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karakütük, K. (2012). Eğitim Planlaması. Ankara: Elhan Kitap
  • Kavak, Y., Ekinci, E., & Gökçe, F. (1997). İlköğretimde kaynak arayışları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 3(3), 309-320.
  • Kayıkçı, G., & Akan, D. (2014). İlköğretim kurumlarının mali kaynak sorunları ve okul müdürlerinin çözüm uygulamaları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 237-255.
  • Kiraz, Z. (2014). Okullar arasındaki ayrışmanın çözümlenmesi: Çankaya örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(7), 72-100.
  • Kozol, J. (2005). The shame of the nation: The restoration of apartheid schooling in America. New York: Crown Publishing.
  • Odden, A. (Ed.). (1992). Rethinking school finance: An agenda for the 1990s. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Özdemir, N. (2011). İlköğretimin finansmanında bir araç: Okul-aile birliği bütçe analizi (Ankara ili örneği) (Unpublished Master’s thesis). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özer, Y., Demirtaş, D., & Ateş, Ö. (2015). Okulların mali durumlarına ve bütçe yönetiminde yaşanan sorunlara ilişkin müdür görüşleri/School principals’ views on the financial conditions of schools and the budget problems. e-International Journal of Educational Research, 6(1), 17-39. DOI: 10.19160/e-ijer.17651.
  • Poston, W. K. (2010). School budgeting for hard times: Confronting cutbacks and critics. Corwin Press.
  • Saka, F. (2007). Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumu müdürlerinin karşılaştıkları yönetim hizmetleri sorunları (Ankara ili örneği) (Unpublished Master’s thesis). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tanç, Ş. G., & Dikicioğlu, Z. (2012). Katılımlı bütçe yaklaşımının bütçe tatmini ve bütçe performansı üzerindeki etkisinin araştırılması. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 55, 137- 152.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543- 559.
  • Wohlstetter, P., & Van Kirk, A. (1995). School-based budgeting: Organizing for high performance. American Educational Research Association Conference. San Francisco, California.
  • Zoraloğlu, İ., Şahin, İ., & Şahin Fırat, N. (2005). İlköğretim okullarında kaynak sorunu. Eğitim Bilim Toplum, 3(12), 86-101
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA36YE45YV
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ece Özdoğan Özbal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özdoğan Özbal, E. (2017). A Comparative Analysis of Budget Management in General High Schools. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 133-151.
AMA Özdoğan Özbal E. A Comparative Analysis of Budget Management in General High Schools. EBAD - JESR. Ekim 2017;7(2):133-151.
Chicago Özdoğan Özbal, Ece. “A Comparative Analysis of Budget Management in General High Schools”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 7, sy. 2 (Ekim 2017): 133-51.
EndNote Özdoğan Özbal E (01 Ekim 2017) A Comparative Analysis of Budget Management in General High Schools. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 7 2 133–151.
IEEE E. Özdoğan Özbal, “A Comparative Analysis of Budget Management in General High Schools”, EBAD - JESR, c. 7, sy. 2, ss. 133–151, 2017.
ISNAD Özdoğan Özbal, Ece. “A Comparative Analysis of Budget Management in General High Schools”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 7/2 (Ekim 2017), 133-151.
JAMA Özdoğan Özbal E. A Comparative Analysis of Budget Management in General High Schools. EBAD - JESR. 2017;7:133–151.
MLA Özdoğan Özbal, Ece. “A Comparative Analysis of Budget Management in General High Schools”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 2, 2017, ss. 133-51.
Vancouver Özdoğan Özbal E. A Comparative Analysis of Budget Management in General High Schools. EBAD - JESR. 2017;7(2):133-51.