This study examines the social and economic transformation experienced by teachers in Turkey during the 1980s through the 1988 film Öğretmen (The Teacher), focusing on the economic, political, and social background of the period. Directed by Kartal Tibet and written by İhsan Yüce, the film narrates the impoverishment, alienation, and psychological collapse of a teacher following his migration from a rural village to an urban setting. Through the main character, Hüsnü the teacher, the story portrays a period in which the teaching profession became increasingly devalued, its public function eroded by market conditions, and teachers—struggling with poverty—were driven into isolated, individual battles for survival within the system. Within the historical context of 1980s Turkey, the study discusses how neoliberal state policies replaced the welfare state, leading to the commodification of public services and the confrontation of workers with poverty. In this framework, the process of professional devaluation and proletarianization of teachers is depicted through Hüsnü’s story as an individual tragedy lacking collective struggle. Lastly, the study seeks to identify reference points for the present by analyzing the shifting class position of teachers and the transformation of the social state from past to present.
Bu çalışmada 1988 tarihli Öğretmen filmi üzerinden Türkiye’de öğretmenlerin 1980’li yıllarda yaşadığı toplumsal ve ekonomik dönüşüm, dönemin ekonomik, politik ve sosyal arkaplanı ekseninde ele alınmaktadır. Kartal Tibet’in yönetmeni, İhsan Yüce’nin senaristi olduğu film, bir öğretmenin köyden kente göç ettikten sonra yaşadığı yoksullaşma, yabancılaşma ve psikolojik yıkımını anlatmaktadır. Ana karakter olan Hüsnü öğretmen karakteri üzerinden anlatılan bu hikaye, öğretmenlik mesleğinin giderek değersizleştiği, kamusal niteliğinin piyasa koşullarında aşındığı ve geçim sıkıntısı yaşayan öğretmenin sistem içindeki yalnızlığıyla birlikte bireysel bir yaşam mücadelesine itildiği bir dönemi yansıtmaktadır. Çalışmada, filmin geçtiği 1980’li yılların Türkiye’sinde sosyal devletin yerini neoliberal devlet politikalarının alması; kamu hizmetlerinin metalaşmasını ve emekçilerin yoksullukla yüzleşmesi tarihsel bağlamda tartışılırken öğretmenlerin mesleki itibarsızlaşması ve proletelerleşmesi süreci Hüsnü öğretmen şahsında filmdeki hikaye itibariyle kolektif bir mücadeleden yoksun bireysel bir trajedi olarak ortaya koyulmaktadır. Son olarak geçmişten günümüze öğretmenlerin sınıfsal konumu ve sosyal devlette yaşanan dönüşüm ekseninde günümüze dair referans noktaları ortaya konulmaya çalışılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çalışma Ekonomisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 24 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 91 |