Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Civil Liability, Damages and Compensation for Damages in Accordance With OPA 90

Yıl 2013, Cilt: XVII Sayı: 3-4, 101 - 127, 01.12.2013

Öz

Kaynakça

  • Abdullayev, C.: Uluslararası Hukuk Açısından Gemilerden Kaynaklanan Petrol Kirliği (Yetki-Sorumluluk-Zararın Tazmini), Ankara, 2005.
  • Akan, P.: Mahkeme Kararları Işığında 1990 Tarihli Amerikan Deniz Kirliliği Yasası (OPA), Ankara Barosu Dergisi, 2002-3, 71-79.
  • Alcantra, L. F. / Cox, M. A.: OPA 90 Certificates of Financial Responsibi-lity, Journal of Maritime Law and Commerce, Vol. 23, No.3, July, 1992, 369-386.
  • Ayorinde, A. A.: Inconsistencies Between OPA '90 and MARPOL 73/78: What is the Effect on Legal Rights and Obligations of the United States and Other Parties to MARPOL 73/78?, Journal of Maritime Law and Commerce, Vol. 25, No. 1, January, 1994, 55-94.
  • Brennan, B. V.: Liability and Compensation for Oil Pollution from Tankers Under Private International Law: TOVALOP, CRISAL, and the Exxon Valdez, The Georgeown International Law Review, Vol. 2, No. 1, 1989, 1-18.
  • Damar, D.: Milletlerarası Taşıma Hukukunda “Wilful Misconduct” -Kavramın Tarihçesi ve Tercümesi-, MHB, Yıl 24, 2004, 379-393.
  • Demir, İsmail: Hukuki Sorumluluk ve Tazminat Esasları Açısından Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini Esaslarına Dair Kanunun Değerlendirilmesi, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, Yıl 2011.
  • Donaldson, M. P.: The Oil Pollution Act of 1990: Reaction and Response, Villanova Enviromental Law Journal,Vol. 3, 1992, 283-321.
  • Gold, E.: Marine Pollution Liability After “Exxon Valdez”: The U.S. “All-Or-Nothing” Lottery!, Journal of Maritime Law and Commerce, Vol. 22, No. 3, July-October, 1991, 423-444.
  • Kara, H.: Uluslararası Sözleşmeler ve Türk Hukuku’na Göre Gemilerin Sebep Olduğu Deniz Kirliliği Zararlarından Hukuki Sorumluluk, İstanbul, 2005.
  • Ketkar, K. W.: The Oil Pollution Act of 1990: A Decade Later, Spill Science & Technology Bulletin, Vol. 7, No. 1-2, 2002, Great Britain, 45-52.
  • Kiern, L. I.: Liability, Compensation, and Financial Responsibility Under the Oil Pollution Act of 1990: A Review of the Second Decade, Tulane Mariti-me Law Journal, Vol. 36, No.1, 2011, 1-64.
  • King, R. O., Deepwater Horizon Oil Spill Disaster: Risk, Recovery, and Insurance Implications, Congressional Research Service, 2010 (http://www.cnie.org/nle/crsreports/10aug/r41320.pdf) (Erişim tarihi: 05.11.2014).
  • National Incident Commander’s Report: MC252 Deepwater Horizon, United States Coast Guard, National Incident Command, October 1, 2010 (http://www.nrt.org/production/NRT/NRTWeb.nsf/AllAttachmentsByTitle/SA-1065NICReport/$File/Binder1.pdf) (Erişim tarihi: 05.11.2014).
  • Noyes, J. E.: The US Oil Pollution Act of 1990, International Journal of Estuarine and Coastal Law, Vol. 7, 1992, 43-56.
  • Rambusch, L. K.: OPA 90: Evolution or Revolution?, International Business Lawyer, Vol. 24, September, 1996, 362-367.
  • Schoenbaum, T. J.: Admiralty and Maritime Law, 2004.
  • Smith, S. T.: An Analysis of the Oil Pollution Ac of 1990 and the 1984 Protocols on Civil Liability for Oil Pollution Damage, Houston Journal of Inter-national Law, Vol. 14, 1991-1992, 115-150.
  • Sump, D. H.: The Oil Pollution Act of 1990: A Glance in the Rearview Mirror, Tulane Law Review, Vol. 85, 2011, 1101-1119.
  • Swanson, S. R.: OPA 90 + 10: The Oil Pollution Act of 1990 After Ten Years, Journal of Maritime Law and Commerce, Vol 32, No.1, January, 2001, 32-174.
  • Tütüncü, A.: Gemi Kaynaklı Deniz Kirlenmesinin Önlenmesi, Azaltılması ve Kontrol Altına Alınmasında Devletin Yetkisi, İstanbul, 2004.
  • Uda, M. J.: The Oil Pollution Act of 1990: Is There a Bright Future Beyond Valdez, Virginia Enviromental Law Journal, Vol. 10, 1990-1991, 403-433.
  • Wagner, T. J.: The Oil Pollution Act of 1990: An Analysis, Journal of Maritime Law and Commerce, Vol. 21, No. 4, October, 1990, 569-587.

OPA 90’DA DÜZENLENEN HUKUKİ SORUMLULUK SİSTEMİ, ZARARLAR VE ZARARLARIN TAZMİNİ

Yıl 2013, Cilt: XVII Sayı: 3-4, 101 - 127, 01.12.2013

Öz

Exxon Valdez kazası sonrasında ABD’de daha önce de var olan, ancak yeknesak olmayan birçok petrol kirliliği düzenlemesini yeknesaklaştırmak için Oil Pollution Act of 1990 (OPA 90-1990 tarihli Petrol Kirliliği Kanunu) kabul edilmiştir. OPA 90’ın kabulü ile birlikte ABD petrol kirliliği konusunda uluslararası arenadan farklı bir rejime tabi olmaya başlamıştır. Her ne kadar kanunun kabulünün üzerinde çok uzun bir süre geçmiş olsa da, söz konusu düzenlemenin hâlihazırda yürürlükte olması ve kanunun kabulünden sonra meydana gelen bir takım olaylara OPA 90’dan önce yürürlüğe giren başka bir kanunun uygulanma ihtimali dolayısıyla, kanunun yeterli olup olmadığı ve hukuki sorumluluk sistemi, çalışma kapsamında incelenmeye çalışılmıştır. Ayrıca belirtmek gerekir ki çalışmanın konusu bulabildiğimiz kadarıyla iki Türkçe eserde genel hatlarıyla ve başka bir boyutuyla incelenmiştir. Dolayısıyla OPA 90’ın Türkçe olarak hukuki sorumluluk kapsamında incelenmesinin uygun olacağını düşündük. Ancak söz konusu çalışmada OPA 90 kadar geniş bir kanunun tüm boyutlarıyla incelenmesi mümkün olmadığından çok ayrıntıya inilmeksizin, cezai hükümler kapsam dışında bırakılarak, incelenmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Abdullayev, C.: Uluslararası Hukuk Açısından Gemilerden Kaynaklanan Petrol Kirliği (Yetki-Sorumluluk-Zararın Tazmini), Ankara, 2005.
  • Akan, P.: Mahkeme Kararları Işığında 1990 Tarihli Amerikan Deniz Kirliliği Yasası (OPA), Ankara Barosu Dergisi, 2002-3, 71-79.
  • Alcantra, L. F. / Cox, M. A.: OPA 90 Certificates of Financial Responsibi-lity, Journal of Maritime Law and Commerce, Vol. 23, No.3, July, 1992, 369-386.
  • Ayorinde, A. A.: Inconsistencies Between OPA '90 and MARPOL 73/78: What is the Effect on Legal Rights and Obligations of the United States and Other Parties to MARPOL 73/78?, Journal of Maritime Law and Commerce, Vol. 25, No. 1, January, 1994, 55-94.
  • Brennan, B. V.: Liability and Compensation for Oil Pollution from Tankers Under Private International Law: TOVALOP, CRISAL, and the Exxon Valdez, The Georgeown International Law Review, Vol. 2, No. 1, 1989, 1-18.
  • Damar, D.: Milletlerarası Taşıma Hukukunda “Wilful Misconduct” -Kavramın Tarihçesi ve Tercümesi-, MHB, Yıl 24, 2004, 379-393.
  • Demir, İsmail: Hukuki Sorumluluk ve Tazminat Esasları Açısından Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini Esaslarına Dair Kanunun Değerlendirilmesi, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, Yıl 2011.
  • Donaldson, M. P.: The Oil Pollution Act of 1990: Reaction and Response, Villanova Enviromental Law Journal,Vol. 3, 1992, 283-321.
  • Gold, E.: Marine Pollution Liability After “Exxon Valdez”: The U.S. “All-Or-Nothing” Lottery!, Journal of Maritime Law and Commerce, Vol. 22, No. 3, July-October, 1991, 423-444.
  • Kara, H.: Uluslararası Sözleşmeler ve Türk Hukuku’na Göre Gemilerin Sebep Olduğu Deniz Kirliliği Zararlarından Hukuki Sorumluluk, İstanbul, 2005.
  • Ketkar, K. W.: The Oil Pollution Act of 1990: A Decade Later, Spill Science & Technology Bulletin, Vol. 7, No. 1-2, 2002, Great Britain, 45-52.
  • Kiern, L. I.: Liability, Compensation, and Financial Responsibility Under the Oil Pollution Act of 1990: A Review of the Second Decade, Tulane Mariti-me Law Journal, Vol. 36, No.1, 2011, 1-64.
  • King, R. O., Deepwater Horizon Oil Spill Disaster: Risk, Recovery, and Insurance Implications, Congressional Research Service, 2010 (http://www.cnie.org/nle/crsreports/10aug/r41320.pdf) (Erişim tarihi: 05.11.2014).
  • National Incident Commander’s Report: MC252 Deepwater Horizon, United States Coast Guard, National Incident Command, October 1, 2010 (http://www.nrt.org/production/NRT/NRTWeb.nsf/AllAttachmentsByTitle/SA-1065NICReport/$File/Binder1.pdf) (Erişim tarihi: 05.11.2014).
  • Noyes, J. E.: The US Oil Pollution Act of 1990, International Journal of Estuarine and Coastal Law, Vol. 7, 1992, 43-56.
  • Rambusch, L. K.: OPA 90: Evolution or Revolution?, International Business Lawyer, Vol. 24, September, 1996, 362-367.
  • Schoenbaum, T. J.: Admiralty and Maritime Law, 2004.
  • Smith, S. T.: An Analysis of the Oil Pollution Ac of 1990 and the 1984 Protocols on Civil Liability for Oil Pollution Damage, Houston Journal of Inter-national Law, Vol. 14, 1991-1992, 115-150.
  • Sump, D. H.: The Oil Pollution Act of 1990: A Glance in the Rearview Mirror, Tulane Law Review, Vol. 85, 2011, 1101-1119.
  • Swanson, S. R.: OPA 90 + 10: The Oil Pollution Act of 1990 After Ten Years, Journal of Maritime Law and Commerce, Vol 32, No.1, January, 2001, 32-174.
  • Tütüncü, A.: Gemi Kaynaklı Deniz Kirlenmesinin Önlenmesi, Azaltılması ve Kontrol Altına Alınmasında Devletin Yetkisi, İstanbul, 2004.
  • Uda, M. J.: The Oil Pollution Act of 1990: Is There a Bright Future Beyond Valdez, Virginia Enviromental Law Journal, Vol. 10, 1990-1991, 403-433.
  • Wagner, T. J.: The Oil Pollution Act of 1990: An Analysis, Journal of Maritime Law and Commerce, Vol. 21, No. 4, October, 1990, 569-587.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Şeker Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2013
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: XVII Sayı: 3-4

Kaynak Göster

Chicago Şeker, Mehmet. “OPA 90’DA DÜZENLENEN HUKUKİ SORUMLULUK SİSTEMİ, ZARARLAR VE ZARARLARIN TAZMİNİ”. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi XVII, sy. 3-4 (Aralık 2013): 101-27.

creative-commons.jpgBu Eser Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.