Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Theoretical Basis of Language Acquisition In Early Childhood

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 71 - 82, 01.06.2023

Öz

Language, which enables people to communicate with each other, is used as a means of communication by individuals from infancy. It is with the help of language that people express their wishes and needs. When babies are born, they communicate by crying to meet their needs. This is their way of communicating socially. This situation is very important in the language life in the basic structure of the social life in front of his eyes. It includes all languages of external units such as biological factors, introspection and observation, affective stimulus such as family education level, family language usage style. This facilitates children's learning of the language and their final life correctly. The language development of children in the pre-school period, when their learning is fast, also positively affects other areas of development in which they learn correctly. The study aims to

Kaynakça

  • Akça, A. (2021) Etkileşimli kitap okuma programının 48-66 aylık suriyeli çocukların alıcı dil gelişimine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Hasan Kalyoncu Üniversitesi.
  • Al-Harbi, S. S. (2020) Language development and acquisition in early childhood. Journal of Education and Learning, 14(1), 69-73. DOI: 10.11591/edulearn.v14i1.14209.
  • Aslan, H. S. (2019) 48-66 aylık çocuklarda dil gelişimi ve sosyal beceri ile ilişkili değişkenlerin araştırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Gazi Üniversitesi.
  • Başaran, K. D. (2021) Erken çocuklukta oyun temelli müdahalelerin dil becerilerine etkisine yönelik sistematik derleme [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Üsküdar Üniversitesi.
  • Bilir Seyhan, G. (2022) Resimli öykü kitabı okuma etkinliklerinin 3 yaş çocuklarının dil gelişimleri ve sosyal becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Hacettepe Üniversitesi.
  • Bloom, L. (1998). Language acquisition in its developmenalt contex. In D. Kuhn and Siegler (Eds.), Cognition, perception, and language (Vol. II, pp. 309-370), in W. Damon (Series Ed.), Handbook of child psychology, Johm Wiley and Sons.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (28. baskı). Pegem
  • Büyüktaşkapu, S. (2012). Okul öncesi eğitimi sürecinde çocuklara uygulanan aile destekli okumaya hazırlık programının ilkokuldaki okuma başarılarına etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 301-316.
  • Coşgun, K. Ş. (2021) Erken çocukluk döneminde bilişsel oyun temelli dil [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Çakır, T. (2004) Çocukta Dil Gelişimi ve Kuramsal Yaklaşımlar. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 110-134.
  • Çat Şahin, A. (2009) Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaş grubu çocukların dil gelişimi ile annelerin okuma ilgi ve alışkanlıkları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Çelik, İ. (2017) Noam Chomsky ve psikolingustik dil gelişimi kuramı, Turkish Studies, 12(28), 193-208. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12507.
  • Çelik, D. Ö. (2019) Okul öncesi eğitim programındaki dil gelişimi ve öz bakım becerilerine ilişkin kazanımların gerçekleşme düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Çelik, Y. (2022) Etkileşimli masal anlatımı uygulamasının çocukların dil gelişimine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Trakya Üniversitesi.
  • Çoban Söylemez, E. T. (2019) İkinci dil eğitimi alan ve almayan okul öncesi dönem çocuklarının dil ve kavram gelişimlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Hacettepe Üniversitesi.
  • Dağabakan, F. Ö. ve Dağabakan, D. (2007). Dil ve çocukta dil gelişim kuramları, Millî Eğitim, Sayı 174, 1-8.
  • Dayan Önür, H. (2019) Chomsky’nin kartezyen dil anlayışı [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Demirezen, M. (2003). Yabancı dil ve anadil öğreniminde kritik dönemler. Dil Dergisi, 118, 5.
  • Deniz, E. M. (2017). Erken çocukluk döneminde gelişim. Pegem.
  • Ergüder, K. (2022) Erken çocukluk eğitimi çağındaki çocuklar için yayınlanmış resimli öykü kitaplarının dil oyunları yönünden incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Ege Üniversitesi.
  • Genişyürek, C. (2021) Zeka oyunlarının 5-6 yaş çocuklarının dil gelişimine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Uludağ Üniversitesi.
  • Güvendir, E. & Yıldız, I. G. (2014) Dil edinimi. Anı.
  • Hamarat, H. (2019) İkinci dil eğitimi almayan tek dilli okul öncesi dönem çocukları ile iki dili veya ikinci dil eğitimi alan okul öncesi dönem çocuklarının alıcı ve ifade edici dil gelişim düzeylerinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Indrayani, M. (2016) Language development at early childhood. International Conference on Education Jurnal UNMUH Jember. 1(1), 279-289.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed.) Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s. 47-69) Anı.
  • Karoğlu, H. (2022). Gelişimsel dil bozukluğu olan ve olmayan okul öncesi dönemdeki çocukların mizaç özellikleri ve yürütücü işlevler ile dil özelliklerinin ilişkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi] Hacettepe Üniversitesi.
  • Mhic Mhathuna, M. (2012). Child Language in early years. In Mhic Mhathuna, M. And Taylor, M. (Eds.), Early Childhood Education and Care. An Itroduction for Students in Ireland (pp. 214-229). Gill and Macmillan.
  • Nalçaçı, G. (2022) Gelişimsel dil bozukluğu olan ve olmayan okul öncesi dönemdeki çocukların mizaç özellikleri ve yürütücü işlevler ile dil özelliklerinin ilişkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Kapadokya Üniversitesi.
  • Özçelik, E. B. (2021) Okul öncesi eğitim kurumlarında öğrenim gören çocukların dil gelişimi özelliklerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Dicle Üniversitesi.
  • Özen Tuncer, Z. (2022). Dil gelişimi açısından risk altında olan çocukların ailelerine yönelik oluşturulan müdahale programının etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi] Hacettepe Üniversitesi.
  • Seyhan, G. (2022) Resimli öykü kitabı okuma etkinliklerinin 3 yaş çocuklarının dil gelişimleri ve sosyal becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi] Hacettepe Üniversitesi.
  • Tokgöz, İ. (2006) Okulöncesi çocuklarına yönelik kitapların dil gelişimi ve anlambilim açısından değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı dilbilim terimleri sözlüğü. Yabancı Dil.
  • Yapıcı, Ş. (2004) Çocukta dil Gelişimi, Uluslararası İnsanbilimleri Dergisi, 1(1), 1-17.
  • Yeşilyaprak, B. (2018). Eğitim psikolojisi gelişim-öğrenme-öğretim. Pegem.

Erken Çocuklukta Dil Ediniminin Kuramsal Temelleri

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 71 - 82, 01.06.2023

Öz

İnsanların birbirleriyle iletişimini sağlayan dil, bebeklikten itibaren bireyler tarafından iletişim aracı olarak kullanılmaktadır. Kişilerin kendi istek ve ihtiyaçlarını ifade etmeleri dilin yardımıyla olmaktadır. Bebekler doğduklarında ihtiyaçlarını belirtmek için ağlayarak iletişim kurarlar. Bu onların sosyal olarak iletişim şekilleridir. Bu durum göz önüne alındığında sosyal yaşamın da temelini oluşturan dil yaşamımızda oldukça önemlidir. Biyolojik faktörler, ailenin dil becerileri gibi iç etkenler ve çocuğa sağlanan duyuşsal uyaran, ailenin eğitim düzeyi, ailenin dili kullanış biçimi gibi dış etkenler bireyin dil gelişimine etki etmektedir. Bu sebeple dilin gelişiminin bilinmesi ve doğru bir şekilde desteklenmesi çocukların gelecekteki yaşamları kolaylaştırmaktadır. Öğrenmelerinin hızlı olduğu okul öncesi dönemde çocukların dil gelişimlerinin doğru desteklenmesi diğer gelişim alanlarını da olumlu etkilemektedir. Bu doğrultuda çalışma erken çocukluk döneminde dil edinimini ortaya koyma amacını taşımaktadır.

Etik Beyan

Yazarlar aralarında çıkar çatışması bulunmadığını ve tüm araştırmacıların çalışmaya katkı sunduğunu beyan eder. Yazarlar ayrıca tüm etik kurallara uyduklarını belirtir.

Kaynakça

  • Akça, A. (2021) Etkileşimli kitap okuma programının 48-66 aylık suriyeli çocukların alıcı dil gelişimine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Hasan Kalyoncu Üniversitesi.
  • Al-Harbi, S. S. (2020) Language development and acquisition in early childhood. Journal of Education and Learning, 14(1), 69-73. DOI: 10.11591/edulearn.v14i1.14209.
  • Aslan, H. S. (2019) 48-66 aylık çocuklarda dil gelişimi ve sosyal beceri ile ilişkili değişkenlerin araştırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Gazi Üniversitesi.
  • Başaran, K. D. (2021) Erken çocuklukta oyun temelli müdahalelerin dil becerilerine etkisine yönelik sistematik derleme [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Üsküdar Üniversitesi.
  • Bilir Seyhan, G. (2022) Resimli öykü kitabı okuma etkinliklerinin 3 yaş çocuklarının dil gelişimleri ve sosyal becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Hacettepe Üniversitesi.
  • Bloom, L. (1998). Language acquisition in its developmenalt contex. In D. Kuhn and Siegler (Eds.), Cognition, perception, and language (Vol. II, pp. 309-370), in W. Damon (Series Ed.), Handbook of child psychology, Johm Wiley and Sons.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (28. baskı). Pegem
  • Büyüktaşkapu, S. (2012). Okul öncesi eğitimi sürecinde çocuklara uygulanan aile destekli okumaya hazırlık programının ilkokuldaki okuma başarılarına etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 301-316.
  • Coşgun, K. Ş. (2021) Erken çocukluk döneminde bilişsel oyun temelli dil [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Çakır, T. (2004) Çocukta Dil Gelişimi ve Kuramsal Yaklaşımlar. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 110-134.
  • Çat Şahin, A. (2009) Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaş grubu çocukların dil gelişimi ile annelerin okuma ilgi ve alışkanlıkları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Çelik, İ. (2017) Noam Chomsky ve psikolingustik dil gelişimi kuramı, Turkish Studies, 12(28), 193-208. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12507.
  • Çelik, D. Ö. (2019) Okul öncesi eğitim programındaki dil gelişimi ve öz bakım becerilerine ilişkin kazanımların gerçekleşme düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Çelik, Y. (2022) Etkileşimli masal anlatımı uygulamasının çocukların dil gelişimine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Trakya Üniversitesi.
  • Çoban Söylemez, E. T. (2019) İkinci dil eğitimi alan ve almayan okul öncesi dönem çocuklarının dil ve kavram gelişimlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Hacettepe Üniversitesi.
  • Dağabakan, F. Ö. ve Dağabakan, D. (2007). Dil ve çocukta dil gelişim kuramları, Millî Eğitim, Sayı 174, 1-8.
  • Dayan Önür, H. (2019) Chomsky’nin kartezyen dil anlayışı [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Demirezen, M. (2003). Yabancı dil ve anadil öğreniminde kritik dönemler. Dil Dergisi, 118, 5.
  • Deniz, E. M. (2017). Erken çocukluk döneminde gelişim. Pegem.
  • Ergüder, K. (2022) Erken çocukluk eğitimi çağındaki çocuklar için yayınlanmış resimli öykü kitaplarının dil oyunları yönünden incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Ege Üniversitesi.
  • Genişyürek, C. (2021) Zeka oyunlarının 5-6 yaş çocuklarının dil gelişimine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Uludağ Üniversitesi.
  • Güvendir, E. & Yıldız, I. G. (2014) Dil edinimi. Anı.
  • Hamarat, H. (2019) İkinci dil eğitimi almayan tek dilli okul öncesi dönem çocukları ile iki dili veya ikinci dil eğitimi alan okul öncesi dönem çocuklarının alıcı ve ifade edici dil gelişim düzeylerinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Indrayani, M. (2016) Language development at early childhood. International Conference on Education Jurnal UNMUH Jember. 1(1), 279-289.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed.) Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s. 47-69) Anı.
  • Karoğlu, H. (2022). Gelişimsel dil bozukluğu olan ve olmayan okul öncesi dönemdeki çocukların mizaç özellikleri ve yürütücü işlevler ile dil özelliklerinin ilişkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi] Hacettepe Üniversitesi.
  • Mhic Mhathuna, M. (2012). Child Language in early years. In Mhic Mhathuna, M. And Taylor, M. (Eds.), Early Childhood Education and Care. An Itroduction for Students in Ireland (pp. 214-229). Gill and Macmillan.
  • Nalçaçı, G. (2022) Gelişimsel dil bozukluğu olan ve olmayan okul öncesi dönemdeki çocukların mizaç özellikleri ve yürütücü işlevler ile dil özelliklerinin ilişkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Kapadokya Üniversitesi.
  • Özçelik, E. B. (2021) Okul öncesi eğitim kurumlarında öğrenim gören çocukların dil gelişimi özelliklerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Dicle Üniversitesi.
  • Özen Tuncer, Z. (2022). Dil gelişimi açısından risk altında olan çocukların ailelerine yönelik oluşturulan müdahale programının etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi] Hacettepe Üniversitesi.
  • Seyhan, G. (2022) Resimli öykü kitabı okuma etkinliklerinin 3 yaş çocuklarının dil gelişimleri ve sosyal becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi] Hacettepe Üniversitesi.
  • Tokgöz, İ. (2006) Okulöncesi çocuklarına yönelik kitapların dil gelişimi ve anlambilim açısından değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı dilbilim terimleri sözlüğü. Yabancı Dil.
  • Yapıcı, Ş. (2004) Çocukta dil Gelişimi, Uluslararası İnsanbilimleri Dergisi, 1(1), 1-17.
  • Yeşilyaprak, B. (2018). Eğitim psikolojisi gelişim-öğrenme-öğretim. Pegem.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Nursema Çetin Bu kişi benim 0000-0001-7179-6999

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çetin, N. (2023). Erken Çocuklukta Dil Ediniminin Kuramsal Temelleri. Early Childhood Education Researches, 1(1), 71-82.